دسته‌ها
پستها

عکس رنگی رحم

دوره مقدماتی php
عکس رنگی رحم
عکس رنگی رحم



هیستروسالپنگوگرافی همان عکس رنگی از رحم است

 

هیستروسالپنگوگرافی همان عکس رنگی از رحم مزایا و کاربرد فراوانی داشته و پزشک به وسیله آن می تواند وضعیت رحم زنان را بررسی کرده و برای مشکل ناباروری آنان به صورت دقیق راهکاری ارائه دهد. علت تاخیری در ناباروی می تواند دلایل متعددی داشته باشد و عدم سلامت اندام های تولید مثل در زنان یکی از چندین علت ذکر شده برای آن است. ما در این مقاله قصد داریم تا توضیحات لازم را درباره هیستروسالپنگوگرافی یا همان عکس رنگی رحم در اختیار شما قرار داده و از دلایل تجویز آن و مزایای انجام این آزمایش با شما سخن بگوئیم. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که مشکل ناباروری داشته و پزشک برای شما این آزمایش رادیولوژِ را تجویز کرده، حتما با ما تا پایان این متن همراه باشید.منظور از عکس رنگی رحم (Hysterosapingo Graphy)هیستروسالپنگوگرافی یا همان عکس رنگی رحم یکی از روش های تشخیصی در رادیولوژی است که پزشک متخصص از آن به منظور بررسی وضعیت داخل و اطراف رحم و لوله های فالوپ زنانی که مشکل ناباروری دارند؛ استفاده می کند. این روش ارزیابی در مسئله ناباروری بسیار مهم بوده و به وسیله عکس رنگی رحم وضعیت دقیق سلامتی زنان مشخص می شود. هیستروسالپنگوگرافی یا عکس رنگی رحم همراه با برخی از آزمایش ها دیگر در نخستین جلسه ویزیت دکتر برای شما تجویز خواهد شد.عکس رنگی رحم

 

a href="https://toplearn.com/courses/web/%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D9%85%D9%82%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA%DB%8C-php">دوره مقدماتی php

بررسی وضعیت سلامتی رحم با عکس رنگی از آن

 اگر بخواهیم دقیق تر درباره عکس رنگی رحم برای شما توضیح دهیم باید بگوییم پزشکان که از یک نوع اشعه ایکس به به نام فلوروسکوپی به همراه مواد حاجب (کنتراست) برای تست و آزمایش های پزشکی در تشخیص نوع بیماری و درمان آن ها استفاده می کنند. یکی از قدیمی‌ترین و رایجترین روش های تصویربرداری از اندام داخلی بدن در پزشکی به وسیله اشعه X انجام می گیرد.دلایل تجویز عکس رنگی از رحم توسط پزشکارزیابی وضعیت و سلامتی اندام های تولید مثل یکی از موضوعات اساسی و مهمی است که باید در تشخیص علت تاخیر و ناباروری زنان به کار گرفته شود.  به این منظور در ویزیت های اولیه معمولا پزشک عکس رنگی یا هیستروسالپنگوگرافی را به همراه سایر آزمایش های لازم برای بیمار تجویز خواهد کرد تا از این طریق بتواند رحم و اطراف آن را بررسی کرده و از وضعیت و عملکرد این قسمت بدن مطلع شود. به این ترتیب پزشک به صورت دقیق می تواند از روی نتایج حاصل از این تست برای تشخیص روش درمانی و بهبود وضعیت سلامتی بیمار اقدام کند. در واقع علت اصلی ناباروری در زنان به دلیل انسداد لوله‌های رحمی و یا وجود چسبندگی رحم آنان می باشد.

 

زنان نابارور و عکسبرداری رنگی از رحم آنان

روش عکسبرداری رنگی از داخل رحم و اطراف آنبرای اینکه بتوانیم با عکس رنگی از رحم به وسیله تکنیک خاص فلوروسکوپی وضعیت آن را بررسی کنیم در ابتدا باید به وسیله دستگاه آن ناحیه از بدن فرد را در معرض دوز کمی از پرتوهای یونیزان اشعه ایکس قرار داد تا امکان مشاهده تصاویری از اندام های داخلی بدن او حتی اندام های در حال حرکت بر روی صفحه مانیتور میسر شود.

 

لذا برای این عکس رنگی رحم واضح باشد، باید ابتدا در طی عکسبرداری لوله های رحم فرد مملو از مواد حاجب محلول در آب شده تا از این طریق رادیولوژیست بتواند وضعیت آناتومی رحم و عملکرد آن را به وسیله اشعه فلوروسکوپی مشاهده و بررسی کند. در نهایت پزشک از روی این عکس رنگی رحم مشکل فرد را در خصوص هر یک از موارد چسبندگی های درون رحم، پولیپ، فیبروم و انسداد لوله‌ ها و جلوگیری از لقاح تخمک و اسپرم و… تشخیص خواهد داد.

 

شیوه عکسبرداری رنگی از رحم

 نکات لازم قبل از انجام آزمایش عکس رنگی از رحم یا هیستروسالپنگوگرافیبعد از مراجعه به پزشک زنان برای حل مشکل ناباروری خود حتما در صورت تجویز آزمایش عکس رنگی از رحم یا هیستروسالپنگوگرافی لازم است که برخی از موارد مهمی را در زیر نیز به آن ها اشاره شده با پزشک خود در میان بگذارید. این نکات شامل موارد زیر می باشد:- سابقه آلرژی یا حساسیت نسبت به مصرف ماده ای خاص و یا رنگ اشعه ایکس- عفونت در حفره لنگی در طی چند ماه اخیر برای انجام تست های لازم بررسی عفونت لگنی- وجود احتمال بارداری- اعلام زمان دقیق پریودی برای انجام آزمایش هیستروسالپنگوگرافی یا عکس رنگی از رحم در هفته بعد از آن- مصرف داروهای آنتی بیوتیک قبل از انجام آزمایش هیستروسالپنگوگرافی یا عکس رنگی از رحم به توصیه و تجویز برخی از پزشکان- امضای یک رضایت نامه برای انجام آزمایش هیستروسالپنگوگرافی یا عکس رنگی از رحم

 

نکات لازم قبل از انجام آزمایش عکس رنگی از رحم یا هیستروسالپنگوگرافی

 مراحل انجام آزمایش عکس رنگی از رحم توسط رادیولوژیستانجام این آزمایش به صورت یک معاینه سرپاییی بوده و تقریبا حدود 10 تا 30 دقیقه زمان برای تهیه عکس رنگی از رحم لازم است. فرد بعد از مراجعه به یک پزشک رادیولوژیست باید به حالت پشت بر روی تخت معاینه دراز کشیده و پاهای خود را بر روی رکاب تعبیه شده در آن تخت قرار دهد. سپس رادیولوژیست یک اسپکولوم را که در واقع دستگاهی برای معاینه اندام های داخلی زنان است؛ داخل واژن بیمار کرده و بعد از تمیز شدن دهانه رحم یک کانتر را به داخل آن می فرستد.در مرحله بعدی از یک لوله بسیار ظریف برای تزریق ماده حاجب محلول در آب به داخل رحم استفاده می شود. ماده حاجب در صورت نبود هیچگونه انسداد و مشکلی در داخل رحم و لوله ها آن، به طور یکنواخت تمام این فضا مملو از این ماده خواهد شد. در نهایت بعد از تزریق ماده حاجب، کار عکسبرداری از رحم به وسیله اشعه ایکس آغاز شده و سپس بعد از اتمام مراحل تصویربرداری کانتر را از بدن او خارج می کنند. پزشک به وسیله این عکس رنگی از رحم به ارزیابی و بررسی وضعیت رحم و لوله های رحمی می پردازد. گاهی برای اطمینان بیشتر از عدم وجود هیچگونه زخمی در اطراف تخمدان بیمار، تصاویر اشعه ایکس را روز بعد می گیرند.

 

دستگاه اسپکولوم برای معاینه اندام های زنانه

چنانچه فضای داخل و لوله های رحم فرد مسدود باشد؛ ماده حاجب پس از تزریق نمی تواند تمام این فضا را پر کند. علت این انسداد گاه انقباض عضلات رحم بخاطر احساس درد هنگام تزریق ماده حاجب به داخل رحم فرد بوده و این باعث خواهد شد تا او درد به نسبت بیشتری را در این آزمایش احساس کند. به همین خاطر است که برخی از پزشکان برای تسکین درد و ناراحتی بیمار مصرف داروهای مسکنی نظیر ایپروفن را حدود نیم ساعت قبل از آزمایش عکس رنگی از رحم یا هیستروسالپنگوگرافی به آنها توصیه می کنند.اکثر زنان در حین انجام این آزمایش به دلیل آمادگی و آگاهی کامل آنها از روند عکسبرداری هیچ مشکل و ناراحت را احساس نکرده و شاید بعد از اتمام آن کمی احساس درد کنند. در چنین شرایطی بیمار به منظور بررسی احتمال بروز واکنش های آلرژیک و یا خونریزی حدود نیم ساعت تحت نظر پزشک قرار خواهد گرفت. در همین راستا بهتر است یک نفر به عنوان همراه در روز گرفتن عکس رنگی از رحم خود کنار شما باشد.بهترین زمان برای انجام آزمایش عکس رنگی از رحم (هیستروسالپنگوگرافی)برای اطمینان از عدم بارداری فرد در طول آزمایش عکس رنگی از رحم، معمولا پزشکان یک هفته بعد از اتمام دوران قاعدگی و قبل از تخمک‌گذاری را برای انجام این آزمایش مناسبترین زمان می دانند. همچنین بنا بر تجویز پزشک استفاده از یک مسهل یا تنقیه برای تخلیه روده بیمار در شب قبل از عمل می تواند به وضوح تصاویر حاصل از آزمایش عکس رنگی از رحم کمک کند. این احتمال نیز وجود دارد که برای کاهش ناراحتی، استرس و دردهای احتمالی پزشک قبل و بعد از عمل برای شما یک آرام‌ بخش خفیف و یا داروی مسکن (آنتی بیوتیک) تجویز کند.

 

بهترین زمان برای انجام هیستروسالپنگوگرافی

 نکته: جواهرات، دندان مصنوعی، عینک، هر نوع اشیاء فلزی و یا برخی از لباس ها باعث اختلال در کیفیت تصاویر حاصل از اشعه ایکس در طی تصویربرداری از بدن فرد بیمار خواهد شد؛ لذا در چنین مواقعی برای نتیجه دقیق تر آزمایش عکس رنگی از رحم باید فرد بدون هیچ شی اضافی و با پوشیدن لباس مخصوص در اتاق پزشک حاضر شود.کاربرد و تاثیر آزمایش هیستروسالپنگوگرافی در تشخیص انواع مشکلات زنانبا انجام آزمایش عکس رنگی از رحم رادیولوژیست قادر خواهد بود تا با مشاهده تصاویر شکل و ساختار رحم، عدم انسداد لوله‌های فالوپ و هرگونه ‌زخم در رحم یا حفره صفاق (شکمی) و … بتواند وضعیت هریک از آنها را برای تشخیص علت کاهش ناباروی در برخی زنان بررسی و ارزیابی کند. این تکنیک خاص همچنین برای بررسی علت سقط های پشت سر هم جنین که از ناهنجاری ‌های مادرزادی و یا اکتسابی رحم ناشی می شود؛ کاربرد دارد. در واقع پزشک به وسیله عکس رنگی از رحم می تواند شدت اختلالات ذکر شده در زیر را در داخل رحم و لوله های رحمی تشخیص دهد:- تومور و سرطان رحم- چسبندگی رحم – فیبروم رحم

تشخیص وضعیت انسداد لوله‌های رحم با تست عکسبرداری رنگی: باز نبودن و انسداد لوله های رحم یکی دیگر از مسائل مهمی است که با انجام آزمایش عکس رنگی از رحم می توان بر اثرات جراحی انسداد لوله‌های رحم نظارت کرد. در واقع این جراحی برای هر یک از موارد ذکر شده در زیر صورت میگیرد:

 

چسبندگی و انسداد لوله های رحم یکی از دلایل ناباروری

 – انسداد لوله‌های رحم بخاطر عفونت یا زخم های شدید در آن- بستن لوله رحم برای جلوگیری از بارداری- عقیم سازی و یا عقیم سازی معکوس با بسته شدن لوله‌ های رحم- بازکردن مجدد لوله‌های رحم بعد از عقیم سازی یا انسداد لوله ناشی از بیماری

مزایای انجام آزمایش هیستروسالپنگوگرافی یا از عکسبرداری رنگی از رحمعلاوه بر کاربرد و مزایایی که این تست عکس رنگی از رحم در تشخیص برخی از بیماری ها و مشکلات موجود در اندام های تولید مثل زنانه دارد؛ این روش نسبت به سایر روش های موجود در این زمینه از مزایای بیشمار دیگری همچون موارد زیر برخوردار می باشد:

 

آزمایش هیستروسالپنگوگرافی

 – حداقل تهاجم و عوارض نادر در روش عکس رنگی از رحم- کوتاه بودن مدت زمان لازم برای انجام آزمایش هیستروسالپنگوگرافی- فراهم کردن  اطلاعات ارزشمندی از انواع اختلالات برای ناباروری و یا مشکلات سقط جنین- برطرف ساختن انسداد لوله‌های فالوپ برای بارداری بیمار در برخی موارد-  عدم باقی ماندن هرگونه آثار تابش اشعه ایکس در بدن بیمار بعد از آزمایش عکس رنگی از رحم- عدم همراهی هر نوع عوارض جانبی اشعه ایکس در محدوده تشخیصی برای بیمار- نبودن انقباضات عضلات لگن و کاهش مقاومت در برابر قرار دادن وسایل در داخل واژن- کاهش تعداد تصاویر حاصل از دریافت اشعه ایکس- کاهش میزان داروی تزریق شده برای بیهوشی بیمار- عدم احساس درد و ناراحتی ناشی از اسپاسم در حالت بیهوشی آزمایش عکس رنگی از رحم (HSG)

عوارض ناشی از تست هیستروسالپنگوگرافی (عکس رنگی از رحم)همانطور که در قسمت قبل نیز به آن اشاره شد؛ این روش از جمله تکنیک های خاص آزمایش رادیولوژیست که عوارض جانبی زیادی را برای بیمار به دنبال خود نخواهد داشت. ولی از جمله معایب و عوارض نادر آزمایش عکس رنگی از رحم می توان به ایجاد احساس استرس و اضطراب کاذب، درد موقتی آن، عفونت و یا لکه بینی و خونریزی در برخی از مواقع اشاره کرد. همچنین در صورت تداوم احساس درد و یا بروز تب در چند روز بعد از آزمایش عکس رنگی از رحم، باید هر چه زودتر پزشک خود را از این مسائل آگاه کنید.

 نکته 1: انجام این تست بر روی افرادی که به انواع عفونت و التهاب لگنی و خونریزی‌ های نامشخص واژینال دچار شده اند تا بعد از بهبودی کامل آن ها ممنوع است.مدت زمان لازم برای دریافت نتایج آزمایش هیستروسالپنگوگرافیامروزه با افزایش مشکل ناباروری در میان زوج های جوان و تلاش آنها برای تشخیص علت مشکلشان باعث شده که به دلیل عدم تشخیص دقیق وضعیت رحم و لوله های فالوپ در سونوگرافی، این افراد با تشخیص پزشک به انجام تست هیستروسالپنگوگرافی روی بیاورند. بنابراین متخصص رادیولوژیست معمولا یک یا دو روز بعد از بازبینی تصاویر حاصل از تست هیستروسالپنگوگرافی یا عکس رنگی رحم، گزارشی را به همراه این تصاویر برای ارزیابی نتایج حاصل توسط متخصص زنان و زایمان در اختیار شما قرار خواهد داد.

 

گردآوری: بخش سلامت بیتوته

 

 

گفتگو با بهترین مشاورین سلامت جنسی

عکس رنگی رحم

قرار گرفتن در صفحه اول گوگل را تجربه کنید

سوالات پزشکیتو آنلاین بپرس

بازسازی انگشتان آسیب دیده

درکوتاه ترین زمان پاسخ سوال پزشکیت روبگیر

خرید گیفت کارت اپل

دسترسی به پزشک متخصص درهر زمان ومکان

نظم و زیبایی را به دندان های خود ببخشید

ثبت نام دوره اموزش ماساژ کلاسیک و درمانی

تخصص های دارای فرصت شغلی عالی!

معجزه ی درمان وتوانبخشی بیماران فلج مغزی

آموزش ماساژ به صورت آکادمیک و عملی

دوره های حضوری و آنلاین تکنسین دندانپزشکی

از بهترین متخصصان کودک آنلاین مشاوره بگیر

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020


 

آدرس مطب: تهران، اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش کوچه نوزدهم، ساختمان بانک سامان، پلاک 24، طبقه 4، واحد 7

عکس رنگی رحم یا هیستروسالپنگوگرافی نوعی روش تصویر برداری یا رادیوگرافی برای مشاهده رحم و لوله ها است که به وسیله نوعی اشعه ایکس به نام فلوروسکوپی و یک ماده حاجب حاوی ید انجام می شود. فلوروسکوپی تکنیکی است که به کمک آن می توان اعضای داخلی بدن را در حال حرکت مشاهده کرد. در حین انجام رادیوگرافی، رحم و لوله ها با نوعی ماده حاجب محلول در آب پر می شوند که مشاهده و معاینه دقیق رحم و لوله های رحم را ممکن می کند؛ به این ترتیب رادیولوژیست می تواند با فلوروسکوپی، رحم و لوله ها را ببیند و آناتومی و عملکرد آن ها را ارزیابی کند. در این مقاله ما درباره عکس رنگی رحم و درد بعد از عکس رنگی رحم صحبت می کنیم. جهت دسترسی سریعتر به بخشهای مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر کمک بگیرید.

فهرستموارد استفاده از عکس رنگی رحمبهترین زمان برای گرفتن عکس رنگی رحمآمادگی برای گرفتن عکس رنگی رحمروش گرفتن عکس رنگی رحمتفسیر عکس رنگی رحم چگونه انجام می شود؟فواید عکس رنگی رحمعوارض عکس رنگی رحمچه زمانی پس از انجام عکس رنگی رحم باید به پزشک مراجعه کرد؟محدودیت های عکس رنگی رحمنکته نهایی راجع به عکس رنگی رحم عکس رنگی رحم


 

عکس رنگی رحم در درجه اول برای خانم هایی که در حامله شدن دچار مشکل شده اند به کار می رود. رادیولوژیست به کمک این عکس می تواند شکل و ساختار رحم، باز بودن لوله ها و بافت های اِسکار داخل رحم و حفره شکم را مورد بررسی قرار دهد. مورد استفاده دیگر این عکس تعیین علت سقط های مکرر است. سقط های مکرر معمولا ناشی از اختلالات رحمی مادرزادی یا اکتسابی هستند که عکس رنگی رحم به تشخیص علت و تعیین بهترین درمان برای این اختلالات کمک می کند. از جمله این اختلالات می توان به چسبندگی رحم، تومور های رحمی و فیبروم رحمی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: علائم ناباروری در زنان و مردان 


 

بهترین زمان برای گرفتن عکس رنگی رحم یک هفته پس از پریود و البته قبل از تخمک گذاری است. به این ترتیب می توان مطمئن بود که فرد حامله نیست. علاوه بر احتمال حاملگی که در فاز لوتئال (2 هفته آخر چرخه قاعدگی) وجود دارد، احتمال وجود اختلالات کاذب هم در این زمان به علت افزایش ضخامت رحم وجود دارد. به همین علت انجام هیستروسالپنگوگرافی در دو هفته آخر سیکل قاعدگی توصیه نمی شود.

بیشتر بخوانید: زمان تخمک گذاری و روش محاسبه آن 


 

در مواردی که التهاب یا عفونت فعالی وجود دارد، نباید هیستروسالپنگوگرافی انجام شود؛ چرا که احتمال تشدید عفونت پس از گرفتن عکس رنگی رحم دارد. پس در صورتی که عفونت مزمن لگن دارید و یا دچار بیماری های منتقله از راه جنسی هستید که هنوز درمان نشده اند، این موضوع را حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

شب قبل از انجام گرافی، باید مسهل بخورید تا کاملا روده ها خالی شوند و در نتیجه رحم و ساختارهای مجاور آن به خوبی در عکس قابل رویت باشند.
قبل از انجام گرافی، احتمالا دارویی آرام بخش به شما می دهند تا اضطراب و نگرانی شما را کم کند. بعضی از پزشکان ترجیح می هند قبل یا بعد از انجام کار به بیمار آنتی بیوتیک بدهند تا از هر گونه عفونتی پیش گیری شود.

حتما تمام داروهایی که مصرف می کنید را به پزشکتان بگویید. هم چنین اگر به ماده خاصی به خصوص مواد حاجب ید دار آلرژی دارید، به پزشک اطلاع دهید.
قبل از انجام گرافی باید تمام وسایل فلزی خود را اعم از عینک و زیورآلات کنار بگذارید تا با اشعه ایکس تداخلی ایجاد نکند.

و نکته آخر که بسیار مهم است این مورد است که اگر احتمال میدهید حامله باشید، حتما مراقب باشید و پزشک را مطلع کنید. چرا که این تصویر برداری جنین را در معرض اشعه قرار می دهد که می تواند خطرات زیادی برای جنین در بر داشته باشد. 


 


هیستروسالپنگوگرافی اغلب به صورت سرپایی انجام می شود و نیازی به بستری شدن ندارد. روند انجام کار تقریبا شبیه معاینه زنان است؛ به این صورت که فرد روی تخت معاینه مخصوص به پشت می خوابد، پا ها را به طرفین و بالا برده و زانو ها را خم می کند. به این طرز قرار گیری اصطلاحا وضعیت لیتوتومی گفته می شود. سپس اسپکولوم داخل واژن قرار می گیرد و سرویکس یا دهانه رحم پاکسازی می شود و کاتتر داخل سرویکس می رود. پس از جاسازی کاتتر، اسپکولوم خارج می شود و بیمار تحت دوربین فلوروسکوپی قرار می گیرد. ماده حاجب از طریق کاتتر کم کم رحم، لوله های فالوپ و محفظه شکم را پر می کند و عکس های رنگی گرفته می شود.

اگر طی انجام گرافی اختلالات خاصی مشاهده شد، رادیولوژیست از بیمار می خواهد که 30 دقیقه استراحت کند و سپس یک عکس تاخیری هم گرفته می شود. این عکس اطلاعاتی به ما می دهد که عکس رنگی حاوی آن نیست.

در موارد نادری لازم است که روز بعد هم عکسی گرفته شود تا از عدم وجود اِسکار اطراف تخمدان ها اطمینان حاصل شود.
پروسه انجام این گرافی معمولا حدود 30 دقیقه به طول می انجامد. 


 

رادیولوژیست نتایج تفسیر عکس را به شکل گزارش برای پزشک شما می نویسد و یا خود پزشک با دیدن عکس ها آن را تفسیر می کند.
نکته مهمی که باید در عکس طبیعی باشد این است که انتظار داریم تمامی رحم و لوله های فالوپ کاملا از ماده حاجب پر شده باشند و در عکس دیده شوند. در صورتی که مقداری از این مسیر در عکس دیده نشود، به این معنی است که انسدادی در راه ماده حاجب وجود داشته و منجر به این شده که ماده حاجب به آن قسمت نرسد. لذا نیازمند بررسی های بیشتر است. 


 

هیستروسالپنگوگرافی نسبتا آسان بوده و عوارض زیادی ندارد.
هیستروسالپنگوگرافی در زمان کوتاهی انجام می شود و اطلاعاتی ارزشمندی راجع به اختلالات متنوعی که منجر به نازایی یا سقط جنین می شوند، در اختیار ما قرار می دهد.
گاهی اوقات هیستروسالپنگوگرافی منجر به باز شدن انسداد لوله های فالوپ می شود و پس از آن فرد میتواند حامله شود.

پس از انجام کار هیچ اشعه ای داخل بدن فرد نمی ماند.
اشعه ایکس در حد انجام این گرافی آن قدر زیاد نیست که عوارض چندانی داشته باشد.

اگر شما هم دچار مشکلات نازایی یا سقط مکرر هستید، می توانید برای دریافت مشاوره با خانم دکتر متین ذاکرین جهت نوبت گیری ویزیت با شماره 02144463475 تماس بگیرید.


 

همیشه قبل از انجام هر پروسه ای، پزشک منافع و مضرات آن را می سنجد و در صورتی که منافع آن بیش از عوارضش باشد، آن کار را انجام می دهد.
انجام هر گونه گرافی پزشکی اعم از رادیوگرافی ساده، سی تی اسکن یا ام ار ای و غیره، بیمار را در معرض اشعه قرار می دهد و میزان زیاد اشعه می تواند با افزایش ریسک ابتلا به سرطان همراه باشد؛ اما این ریسک با انجام یک یا چند گرافی آن قدر زیاد و قابل توجه نیست که نگران کننده باشد.

ممکن است فرد به ماده حاجب حاوی ید که در گرفتن عکس به کار می رود، حساسیت نشان دهد.
مورد دیگر این است که در صورت وجود عفونت قبلی، انجام این گرافی رنگی می تواند منجر به تشدید عفونت شود؛ لذا آگاه کردن پزشک قبل از انجام آن بسیار مهم است.

عارضه دیگر مربوط به بارداری است. با توجه به این که عکس رنگی رحم دقیقا در محل رشد جنین اتفاق می افتد و اینکه در پروسه انجام آن ماده حاجب به کار برده می شود، دوز اشعه ای که به جنین میرسد، می تواند خطر آفرین باشد. به همین علت تاکید داریم در صورت احتمال بارداری موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

در حین انجام گرافی و ورود کاتتر و تزریق ماده حاجب ممکن است مقداری احساس ناراحتی یا دل درد داشته باشید؛ اما این موضوع زیاد طول نمی کشد و برطرف خواهد شد.
هم چنین بعضی ها پس از گرفتن عکس دچار لکه بینی می شوند. این موضوع هم کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد. 


 

اگر پس از هیستروسالپنگوگرافی دچار هر کدام از علائم زیر شدید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

ترشح زیاد واژن با بوی بد واژن
غش کردن و از حال رفتن
درد یا کرامپ شدید در شکم
استفراغ
خونریزی شدید واژینال
تب



بیشتر بخوانید: آمادگی سی روزه برای بارداری 


 

به وسیله هیستروسالپنگوگرافی تنها قادر به دیدن داخل رحم و لوله های فالوپ هستیم. اختلالات موجود در تخمدان ها، دیواره رحم و سایر ساختار های لگن با روش های دیگری نظیر سونوگرافی یا ام ار ای ارزیابی می شوند. 


 

عکس رنگی رحم

عکس رنگی رحم نوعی گرافی با ماده حاجب است که ساختار رحم و لوله ها را به ما نشان می دهد؛ اما اختلالات تخمدان ها و دیواره رحم با این عکس قابل ارزیابی نیست. هیستروسالپنگوگرافی یکی از قدم های اولیه برای تشخیص علت نازایی و سقط جنین است. هم چنین برای تشخیص موارد دیگری هم چون تومور، پولیپ رحم و چسبندگی ها هم کمک کننده است. بهترین زمان انجام آن هفته اول پس از پریود است. در صورتی که احتمال حاملگی وجود دارد نباید عکس رنگی رحم گرفته شود؛ چرا که ممکن است به جنین آسیب برساند. احتمال ایجاد عفونت یا تشدید عفونت در افرادی که عفونت قبلی داشتند وجود دارد. اما در کل عوارض آن زیاد نبوده و در مقابل اطلاعات مفید و ارزشمندی که به ما می دهد قابل چشم پوشی است.

اگر سوال یا ابهامی در مورد این مقاله دارید می توانید آن را زیر همین مقاله و در بخش کامنتها با ما درمیان بگذارید.

لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :



یکشنبه ها
3 بعدازظهر تا 7:30 عصر


دوشنبه ها
11 صبح تا 4 عصر


سه شنبه ها
3 بعدازظهر تا 7:30 عصر


پذیرش تنها و تنها با دریافت وقت قبلی



شماره های تماس با مطب


021-44463475


09909236065


پیجی مفید با بیش از 100 هزار فالوئر


لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

آدرس مطب: اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش کوچه نوزدهم، ساختمان بانک سامان، پلاک 24، طبقه 4، واحد 7


شماره های تماس با مطب:


021-44463475


09909236065



 

آدرس مطب: تهران، اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش کوچه نوزدهم، ساختمان بانک سامان، پلاک 24، طبقه 4، واحد 7

عکس رنگی رحم یا هیستروسالپنگوگرافی نوعی روش تصویر برداری یا رادیوگرافی برای مشاهده رحم و لوله ها است که به وسیله نوعی اشعه ایکس به نام فلوروسکوپی و یک ماده حاجب حاوی ید انجام می شود. فلوروسکوپی تکنیکی است که به کمک آن می توان اعضای داخلی بدن را در حال حرکت مشاهده کرد. در حین انجام رادیوگرافی، رحم و لوله ها با نوعی ماده حاجب محلول در آب پر می شوند که مشاهده و معاینه دقیق رحم و لوله های رحم را ممکن می کند؛ به این ترتیب رادیولوژیست می تواند با فلوروسکوپی، رحم و لوله ها را ببیند و آناتومی و عملکرد آن ها را ارزیابی کند. در این مقاله ما درباره عکس رنگی رحم و درد بعد از عکس رنگی رحم صحبت می کنیم. جهت دسترسی سریعتر به بخشهای مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر کمک بگیرید.

فهرستموارد استفاده از عکس رنگی رحمبهترین زمان برای گرفتن عکس رنگی رحمآمادگی برای گرفتن عکس رنگی رحمروش گرفتن عکس رنگی رحمتفسیر عکس رنگی رحم چگونه انجام می شود؟فواید عکس رنگی رحمعوارض عکس رنگی رحمچه زمانی پس از انجام عکس رنگی رحم باید به پزشک مراجعه کرد؟محدودیت های عکس رنگی رحمنکته نهایی راجع به عکس رنگی رحم عکس رنگی رحم


 

عکس رنگی رحم در درجه اول برای خانم هایی که در حامله شدن دچار مشکل شده اند به کار می رود. رادیولوژیست به کمک این عکس می تواند شکل و ساختار رحم، باز بودن لوله ها و بافت های اِسکار داخل رحم و حفره شکم را مورد بررسی قرار دهد. مورد استفاده دیگر این عکس تعیین علت سقط های مکرر است. سقط های مکرر معمولا ناشی از اختلالات رحمی مادرزادی یا اکتسابی هستند که عکس رنگی رحم به تشخیص علت و تعیین بهترین درمان برای این اختلالات کمک می کند. از جمله این اختلالات می توان به چسبندگی رحم، تومور های رحمی و فیبروم رحمی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: علائم ناباروری در زنان و مردان 


 

بهترین زمان برای گرفتن عکس رنگی رحم یک هفته پس از پریود و البته قبل از تخمک گذاری است. به این ترتیب می توان مطمئن بود که فرد حامله نیست. علاوه بر احتمال حاملگی که در فاز لوتئال (2 هفته آخر چرخه قاعدگی) وجود دارد، احتمال وجود اختلالات کاذب هم در این زمان به علت افزایش ضخامت رحم وجود دارد. به همین علت انجام هیستروسالپنگوگرافی در دو هفته آخر سیکل قاعدگی توصیه نمی شود.

بیشتر بخوانید: زمان تخمک گذاری و روش محاسبه آن 


 

در مواردی که التهاب یا عفونت فعالی وجود دارد، نباید هیستروسالپنگوگرافی انجام شود؛ چرا که احتمال تشدید عفونت پس از گرفتن عکس رنگی رحم دارد. پس در صورتی که عفونت مزمن لگن دارید و یا دچار بیماری های منتقله از راه جنسی هستید که هنوز درمان نشده اند، این موضوع را حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

شب قبل از انجام گرافی، باید مسهل بخورید تا کاملا روده ها خالی شوند و در نتیجه رحم و ساختارهای مجاور آن به خوبی در عکس قابل رویت باشند.
قبل از انجام گرافی، احتمالا دارویی آرام بخش به شما می دهند تا اضطراب و نگرانی شما را کم کند. بعضی از پزشکان ترجیح می هند قبل یا بعد از انجام کار به بیمار آنتی بیوتیک بدهند تا از هر گونه عفونتی پیش گیری شود.

حتما تمام داروهایی که مصرف می کنید را به پزشکتان بگویید. هم چنین اگر به ماده خاصی به خصوص مواد حاجب ید دار آلرژی دارید، به پزشک اطلاع دهید.
قبل از انجام گرافی باید تمام وسایل فلزی خود را اعم از عینک و زیورآلات کنار بگذارید تا با اشعه ایکس تداخلی ایجاد نکند.

و نکته آخر که بسیار مهم است این مورد است که اگر احتمال میدهید حامله باشید، حتما مراقب باشید و پزشک را مطلع کنید. چرا که این تصویر برداری جنین را در معرض اشعه قرار می دهد که می تواند خطرات زیادی برای جنین در بر داشته باشد. 


 


هیستروسالپنگوگرافی اغلب به صورت سرپایی انجام می شود و نیازی به بستری شدن ندارد. روند انجام کار تقریبا شبیه معاینه زنان است؛ به این صورت که فرد روی تخت معاینه مخصوص به پشت می خوابد، پا ها را به طرفین و بالا برده و زانو ها را خم می کند. به این طرز قرار گیری اصطلاحا وضعیت لیتوتومی گفته می شود. سپس اسپکولوم داخل واژن قرار می گیرد و سرویکس یا دهانه رحم پاکسازی می شود و کاتتر داخل سرویکس می رود. پس از جاسازی کاتتر، اسپکولوم خارج می شود و بیمار تحت دوربین فلوروسکوپی قرار می گیرد. ماده حاجب از طریق کاتتر کم کم رحم، لوله های فالوپ و محفظه شکم را پر می کند و عکس های رنگی گرفته می شود.

اگر طی انجام گرافی اختلالات خاصی مشاهده شد، رادیولوژیست از بیمار می خواهد که 30 دقیقه استراحت کند و سپس یک عکس تاخیری هم گرفته می شود. این عکس اطلاعاتی به ما می دهد که عکس رنگی حاوی آن نیست.

در موارد نادری لازم است که روز بعد هم عکسی گرفته شود تا از عدم وجود اِسکار اطراف تخمدان ها اطمینان حاصل شود.
پروسه انجام این گرافی معمولا حدود 30 دقیقه به طول می انجامد. 


 

رادیولوژیست نتایج تفسیر عکس را به شکل گزارش برای پزشک شما می نویسد و یا خود پزشک با دیدن عکس ها آن را تفسیر می کند.
نکته مهمی که باید در عکس طبیعی باشد این است که انتظار داریم تمامی رحم و لوله های فالوپ کاملا از ماده حاجب پر شده باشند و در عکس دیده شوند. در صورتی که مقداری از این مسیر در عکس دیده نشود، به این معنی است که انسدادی در راه ماده حاجب وجود داشته و منجر به این شده که ماده حاجب به آن قسمت نرسد. لذا نیازمند بررسی های بیشتر است. 


 

هیستروسالپنگوگرافی نسبتا آسان بوده و عوارض زیادی ندارد.
هیستروسالپنگوگرافی در زمان کوتاهی انجام می شود و اطلاعاتی ارزشمندی راجع به اختلالات متنوعی که منجر به نازایی یا سقط جنین می شوند، در اختیار ما قرار می دهد.
گاهی اوقات هیستروسالپنگوگرافی منجر به باز شدن انسداد لوله های فالوپ می شود و پس از آن فرد میتواند حامله شود.

پس از انجام کار هیچ اشعه ای داخل بدن فرد نمی ماند.
اشعه ایکس در حد انجام این گرافی آن قدر زیاد نیست که عوارض چندانی داشته باشد.

اگر شما هم دچار مشکلات نازایی یا سقط مکرر هستید، می توانید برای دریافت مشاوره با خانم دکتر متین ذاکرین جهت نوبت گیری ویزیت با شماره 02144463475 تماس بگیرید.


 

همیشه قبل از انجام هر پروسه ای، پزشک منافع و مضرات آن را می سنجد و در صورتی که منافع آن بیش از عوارضش باشد، آن کار را انجام می دهد.
انجام هر گونه گرافی پزشکی اعم از رادیوگرافی ساده، سی تی اسکن یا ام ار ای و غیره، بیمار را در معرض اشعه قرار می دهد و میزان زیاد اشعه می تواند با افزایش ریسک ابتلا به سرطان همراه باشد؛ اما این ریسک با انجام یک یا چند گرافی آن قدر زیاد و قابل توجه نیست که نگران کننده باشد.

ممکن است فرد به ماده حاجب حاوی ید که در گرفتن عکس به کار می رود، حساسیت نشان دهد.
مورد دیگر این است که در صورت وجود عفونت قبلی، انجام این گرافی رنگی می تواند منجر به تشدید عفونت شود؛ لذا آگاه کردن پزشک قبل از انجام آن بسیار مهم است.

عارضه دیگر مربوط به بارداری است. با توجه به این که عکس رنگی رحم دقیقا در محل رشد جنین اتفاق می افتد و اینکه در پروسه انجام آن ماده حاجب به کار برده می شود، دوز اشعه ای که به جنین میرسد، می تواند خطر آفرین باشد. به همین علت تاکید داریم در صورت احتمال بارداری موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

در حین انجام گرافی و ورود کاتتر و تزریق ماده حاجب ممکن است مقداری احساس ناراحتی یا دل درد داشته باشید؛ اما این موضوع زیاد طول نمی کشد و برطرف خواهد شد.
هم چنین بعضی ها پس از گرفتن عکس دچار لکه بینی می شوند. این موضوع هم کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد. 


 

اگر پس از هیستروسالپنگوگرافی دچار هر کدام از علائم زیر شدید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

ترشح زیاد واژن با بوی بد واژن
غش کردن و از حال رفتن
درد یا کرامپ شدید در شکم
استفراغ
خونریزی شدید واژینال
تب



بیشتر بخوانید: آمادگی سی روزه برای بارداری 


 

به وسیله هیستروسالپنگوگرافی تنها قادر به دیدن داخل رحم و لوله های فالوپ هستیم. اختلالات موجود در تخمدان ها، دیواره رحم و سایر ساختار های لگن با روش های دیگری نظیر سونوگرافی یا ام ار ای ارزیابی می شوند. 


 

عکس رنگی رحم

عکس رنگی رحم نوعی گرافی با ماده حاجب است که ساختار رحم و لوله ها را به ما نشان می دهد؛ اما اختلالات تخمدان ها و دیواره رحم با این عکس قابل ارزیابی نیست. هیستروسالپنگوگرافی یکی از قدم های اولیه برای تشخیص علت نازایی و سقط جنین است. هم چنین برای تشخیص موارد دیگری هم چون تومور، پولیپ رحم و چسبندگی ها هم کمک کننده است. بهترین زمان انجام آن هفته اول پس از پریود است. در صورتی که احتمال حاملگی وجود دارد نباید عکس رنگی رحم گرفته شود؛ چرا که ممکن است به جنین آسیب برساند. احتمال ایجاد عفونت یا تشدید عفونت در افرادی که عفونت قبلی داشتند وجود دارد. اما در کل عوارض آن زیاد نبوده و در مقابل اطلاعات مفید و ارزشمندی که به ما می دهد قابل چشم پوشی است.

اگر سوال یا ابهامی در مورد این مقاله دارید می توانید آن را زیر همین مقاله و در بخش کامنتها با ما درمیان بگذارید.

لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :



یکشنبه ها
3 بعدازظهر تا 7:30 عصر


دوشنبه ها
11 صبح تا 4 عصر


سه شنبه ها
3 بعدازظهر تا 7:30 عصر


پذیرش تنها و تنها با دریافت وقت قبلی



شماره های تماس با مطب


021-44463475


09909236065


پیجی مفید با بیش از 100 هزار فالوئر


لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

آدرس مطب: اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش کوچه نوزدهم، ساختمان بانک سامان، پلاک 24، طبقه 4، واحد 7


شماره های تماس با مطب:


021-44463475


09909236065



 

آدرس مطب: تهران، اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش کوچه نوزدهم، ساختمان بانک سامان، پلاک 24، طبقه 4، واحد 7

عکس رنگی رحم یا هیستروسالپنگوگرافی نوعی روش تصویر برداری یا رادیوگرافی برای مشاهده رحم و لوله ها است که به وسیله نوعی اشعه ایکس به نام فلوروسکوپی و یک ماده حاجب حاوی ید انجام می شود. فلوروسکوپی تکنیکی است که به کمک آن می توان اعضای داخلی بدن را در حال حرکت مشاهده کرد. در حین انجام رادیوگرافی، رحم و لوله ها با نوعی ماده حاجب محلول در آب پر می شوند که مشاهده و معاینه دقیق رحم و لوله های رحم را ممکن می کند؛ به این ترتیب رادیولوژیست می تواند با فلوروسکوپی، رحم و لوله ها را ببیند و آناتومی و عملکرد آن ها را ارزیابی کند. در این مقاله ما درباره عکس رنگی رحم و درد بعد از عکس رنگی رحم صحبت می کنیم. جهت دسترسی سریعتر به بخشهای مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر کمک بگیرید.

فهرستموارد استفاده از عکس رنگی رحمبهترین زمان برای گرفتن عکس رنگی رحمآمادگی برای گرفتن عکس رنگی رحمروش گرفتن عکس رنگی رحمتفسیر عکس رنگی رحم چگونه انجام می شود؟فواید عکس رنگی رحمعوارض عکس رنگی رحمچه زمانی پس از انجام عکس رنگی رحم باید به پزشک مراجعه کرد؟محدودیت های عکس رنگی رحمنکته نهایی راجع به عکس رنگی رحم عکس رنگی رحم


 

عکس رنگی رحم در درجه اول برای خانم هایی که در حامله شدن دچار مشکل شده اند به کار می رود. رادیولوژیست به کمک این عکس می تواند شکل و ساختار رحم، باز بودن لوله ها و بافت های اِسکار داخل رحم و حفره شکم را مورد بررسی قرار دهد. مورد استفاده دیگر این عکس تعیین علت سقط های مکرر است. سقط های مکرر معمولا ناشی از اختلالات رحمی مادرزادی یا اکتسابی هستند که عکس رنگی رحم به تشخیص علت و تعیین بهترین درمان برای این اختلالات کمک می کند. از جمله این اختلالات می توان به چسبندگی رحم، تومور های رحمی و فیبروم رحمی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: علائم ناباروری در زنان و مردان 


 

بهترین زمان برای گرفتن عکس رنگی رحم یک هفته پس از پریود و البته قبل از تخمک گذاری است. به این ترتیب می توان مطمئن بود که فرد حامله نیست. علاوه بر احتمال حاملگی که در فاز لوتئال (2 هفته آخر چرخه قاعدگی) وجود دارد، احتمال وجود اختلالات کاذب هم در این زمان به علت افزایش ضخامت رحم وجود دارد. به همین علت انجام هیستروسالپنگوگرافی در دو هفته آخر سیکل قاعدگی توصیه نمی شود.

بیشتر بخوانید: زمان تخمک گذاری و روش محاسبه آن 


 

در مواردی که التهاب یا عفونت فعالی وجود دارد، نباید هیستروسالپنگوگرافی انجام شود؛ چرا که احتمال تشدید عفونت پس از گرفتن عکس رنگی رحم دارد. پس در صورتی که عفونت مزمن لگن دارید و یا دچار بیماری های منتقله از راه جنسی هستید که هنوز درمان نشده اند، این موضوع را حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

شب قبل از انجام گرافی، باید مسهل بخورید تا کاملا روده ها خالی شوند و در نتیجه رحم و ساختارهای مجاور آن به خوبی در عکس قابل رویت باشند.
قبل از انجام گرافی، احتمالا دارویی آرام بخش به شما می دهند تا اضطراب و نگرانی شما را کم کند. بعضی از پزشکان ترجیح می هند قبل یا بعد از انجام کار به بیمار آنتی بیوتیک بدهند تا از هر گونه عفونتی پیش گیری شود.

حتما تمام داروهایی که مصرف می کنید را به پزشکتان بگویید. هم چنین اگر به ماده خاصی به خصوص مواد حاجب ید دار آلرژی دارید، به پزشک اطلاع دهید.
قبل از انجام گرافی باید تمام وسایل فلزی خود را اعم از عینک و زیورآلات کنار بگذارید تا با اشعه ایکس تداخلی ایجاد نکند.

و نکته آخر که بسیار مهم است این مورد است که اگر احتمال میدهید حامله باشید، حتما مراقب باشید و پزشک را مطلع کنید. چرا که این تصویر برداری جنین را در معرض اشعه قرار می دهد که می تواند خطرات زیادی برای جنین در بر داشته باشد. 


 


هیستروسالپنگوگرافی اغلب به صورت سرپایی انجام می شود و نیازی به بستری شدن ندارد. روند انجام کار تقریبا شبیه معاینه زنان است؛ به این صورت که فرد روی تخت معاینه مخصوص به پشت می خوابد، پا ها را به طرفین و بالا برده و زانو ها را خم می کند. به این طرز قرار گیری اصطلاحا وضعیت لیتوتومی گفته می شود. سپس اسپکولوم داخل واژن قرار می گیرد و سرویکس یا دهانه رحم پاکسازی می شود و کاتتر داخل سرویکس می رود. پس از جاسازی کاتتر، اسپکولوم خارج می شود و بیمار تحت دوربین فلوروسکوپی قرار می گیرد. ماده حاجب از طریق کاتتر کم کم رحم، لوله های فالوپ و محفظه شکم را پر می کند و عکس های رنگی گرفته می شود.

اگر طی انجام گرافی اختلالات خاصی مشاهده شد، رادیولوژیست از بیمار می خواهد که 30 دقیقه استراحت کند و سپس یک عکس تاخیری هم گرفته می شود. این عکس اطلاعاتی به ما می دهد که عکس رنگی حاوی آن نیست.

در موارد نادری لازم است که روز بعد هم عکسی گرفته شود تا از عدم وجود اِسکار اطراف تخمدان ها اطمینان حاصل شود.
پروسه انجام این گرافی معمولا حدود 30 دقیقه به طول می انجامد. 


 

رادیولوژیست نتایج تفسیر عکس را به شکل گزارش برای پزشک شما می نویسد و یا خود پزشک با دیدن عکس ها آن را تفسیر می کند.
نکته مهمی که باید در عکس طبیعی باشد این است که انتظار داریم تمامی رحم و لوله های فالوپ کاملا از ماده حاجب پر شده باشند و در عکس دیده شوند. در صورتی که مقداری از این مسیر در عکس دیده نشود، به این معنی است که انسدادی در راه ماده حاجب وجود داشته و منجر به این شده که ماده حاجب به آن قسمت نرسد. لذا نیازمند بررسی های بیشتر است. 


 

هیستروسالپنگوگرافی نسبتا آسان بوده و عوارض زیادی ندارد.
هیستروسالپنگوگرافی در زمان کوتاهی انجام می شود و اطلاعاتی ارزشمندی راجع به اختلالات متنوعی که منجر به نازایی یا سقط جنین می شوند، در اختیار ما قرار می دهد.
گاهی اوقات هیستروسالپنگوگرافی منجر به باز شدن انسداد لوله های فالوپ می شود و پس از آن فرد میتواند حامله شود.

پس از انجام کار هیچ اشعه ای داخل بدن فرد نمی ماند.
اشعه ایکس در حد انجام این گرافی آن قدر زیاد نیست که عوارض چندانی داشته باشد.

اگر شما هم دچار مشکلات نازایی یا سقط مکرر هستید، می توانید برای دریافت مشاوره با خانم دکتر متین ذاکرین جهت نوبت گیری ویزیت با شماره 02144463475 تماس بگیرید.


 

همیشه قبل از انجام هر پروسه ای، پزشک منافع و مضرات آن را می سنجد و در صورتی که منافع آن بیش از عوارضش باشد، آن کار را انجام می دهد.
انجام هر گونه گرافی پزشکی اعم از رادیوگرافی ساده، سی تی اسکن یا ام ار ای و غیره، بیمار را در معرض اشعه قرار می دهد و میزان زیاد اشعه می تواند با افزایش ریسک ابتلا به سرطان همراه باشد؛ اما این ریسک با انجام یک یا چند گرافی آن قدر زیاد و قابل توجه نیست که نگران کننده باشد.

ممکن است فرد به ماده حاجب حاوی ید که در گرفتن عکس به کار می رود، حساسیت نشان دهد.
مورد دیگر این است که در صورت وجود عفونت قبلی، انجام این گرافی رنگی می تواند منجر به تشدید عفونت شود؛ لذا آگاه کردن پزشک قبل از انجام آن بسیار مهم است.

عارضه دیگر مربوط به بارداری است. با توجه به این که عکس رنگی رحم دقیقا در محل رشد جنین اتفاق می افتد و اینکه در پروسه انجام آن ماده حاجب به کار برده می شود، دوز اشعه ای که به جنین میرسد، می تواند خطر آفرین باشد. به همین علت تاکید داریم در صورت احتمال بارداری موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

در حین انجام گرافی و ورود کاتتر و تزریق ماده حاجب ممکن است مقداری احساس ناراحتی یا دل درد داشته باشید؛ اما این موضوع زیاد طول نمی کشد و برطرف خواهد شد.
هم چنین بعضی ها پس از گرفتن عکس دچار لکه بینی می شوند. این موضوع هم کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد. 


 

اگر پس از هیستروسالپنگوگرافی دچار هر کدام از علائم زیر شدید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

ترشح زیاد واژن با بوی بد واژن
غش کردن و از حال رفتن
درد یا کرامپ شدید در شکم
استفراغ
خونریزی شدید واژینال
تب



بیشتر بخوانید: آمادگی سی روزه برای بارداری 


 

به وسیله هیستروسالپنگوگرافی تنها قادر به دیدن داخل رحم و لوله های فالوپ هستیم. اختلالات موجود در تخمدان ها، دیواره رحم و سایر ساختار های لگن با روش های دیگری نظیر سونوگرافی یا ام ار ای ارزیابی می شوند. 


 

عکس رنگی رحم

عکس رنگی رحم نوعی گرافی با ماده حاجب است که ساختار رحم و لوله ها را به ما نشان می دهد؛ اما اختلالات تخمدان ها و دیواره رحم با این عکس قابل ارزیابی نیست. هیستروسالپنگوگرافی یکی از قدم های اولیه برای تشخیص علت نازایی و سقط جنین است. هم چنین برای تشخیص موارد دیگری هم چون تومور، پولیپ رحم و چسبندگی ها هم کمک کننده است. بهترین زمان انجام آن هفته اول پس از پریود است. در صورتی که احتمال حاملگی وجود دارد نباید عکس رنگی رحم گرفته شود؛ چرا که ممکن است به جنین آسیب برساند. احتمال ایجاد عفونت یا تشدید عفونت در افرادی که عفونت قبلی داشتند وجود دارد. اما در کل عوارض آن زیاد نبوده و در مقابل اطلاعات مفید و ارزشمندی که به ما می دهد قابل چشم پوشی است.

اگر سوال یا ابهامی در مورد این مقاله دارید می توانید آن را زیر همین مقاله و در بخش کامنتها با ما درمیان بگذارید.

لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :



یکشنبه ها
3 بعدازظهر تا 7:30 عصر


دوشنبه ها
11 صبح تا 4 عصر


سه شنبه ها
3 بعدازظهر تا 7:30 عصر


پذیرش تنها و تنها با دریافت وقت قبلی



شماره های تماس با مطب


021-44463475


09909236065


پیجی مفید با بیش از 100 هزار فالوئر


لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

آدرس مطب: اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش کوچه نوزدهم، ساختمان بانک سامان، پلاک 24، طبقه 4، واحد 7


شماره های تماس با مطب:


021-44463475


09909236065



 

آدرس مطب: تهران، اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش کوچه نوزدهم، ساختمان بانک سامان، پلاک 24، طبقه 4، واحد 7

عکس رنگی رحم یا هیستروسالپنگوگرافی نوعی روش تصویر برداری یا رادیوگرافی برای مشاهده رحم و لوله ها است که به وسیله نوعی اشعه ایکس به نام فلوروسکوپی و یک ماده حاجب حاوی ید انجام می شود. فلوروسکوپی تکنیکی است که به کمک آن می توان اعضای داخلی بدن را در حال حرکت مشاهده کرد. در حین انجام رادیوگرافی، رحم و لوله ها با نوعی ماده حاجب محلول در آب پر می شوند که مشاهده و معاینه دقیق رحم و لوله های رحم را ممکن می کند؛ به این ترتیب رادیولوژیست می تواند با فلوروسکوپی، رحم و لوله ها را ببیند و آناتومی و عملکرد آن ها را ارزیابی کند. در این مقاله ما درباره عکس رنگی رحم و درد بعد از عکس رنگی رحم صحبت می کنیم. جهت دسترسی سریعتر به بخشهای مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر کمک بگیرید.

فهرستموارد استفاده از عکس رنگی رحمبهترین زمان برای گرفتن عکس رنگی رحمآمادگی برای گرفتن عکس رنگی رحمروش گرفتن عکس رنگی رحمتفسیر عکس رنگی رحم چگونه انجام می شود؟فواید عکس رنگی رحمعوارض عکس رنگی رحمچه زمانی پس از انجام عکس رنگی رحم باید به پزشک مراجعه کرد؟محدودیت های عکس رنگی رحمنکته نهایی راجع به عکس رنگی رحم عکس رنگی رحم


 

عکس رنگی رحم در درجه اول برای خانم هایی که در حامله شدن دچار مشکل شده اند به کار می رود. رادیولوژیست به کمک این عکس می تواند شکل و ساختار رحم، باز بودن لوله ها و بافت های اِسکار داخل رحم و حفره شکم را مورد بررسی قرار دهد. مورد استفاده دیگر این عکس تعیین علت سقط های مکرر است. سقط های مکرر معمولا ناشی از اختلالات رحمی مادرزادی یا اکتسابی هستند که عکس رنگی رحم به تشخیص علت و تعیین بهترین درمان برای این اختلالات کمک می کند. از جمله این اختلالات می توان به چسبندگی رحم، تومور های رحمی و فیبروم رحمی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: علائم ناباروری در زنان و مردان 


 

بهترین زمان برای گرفتن عکس رنگی رحم یک هفته پس از پریود و البته قبل از تخمک گذاری است. به این ترتیب می توان مطمئن بود که فرد حامله نیست. علاوه بر احتمال حاملگی که در فاز لوتئال (2 هفته آخر چرخه قاعدگی) وجود دارد، احتمال وجود اختلالات کاذب هم در این زمان به علت افزایش ضخامت رحم وجود دارد. به همین علت انجام هیستروسالپنگوگرافی در دو هفته آخر سیکل قاعدگی توصیه نمی شود.

بیشتر بخوانید: زمان تخمک گذاری و روش محاسبه آن 


 

در مواردی که التهاب یا عفونت فعالی وجود دارد، نباید هیستروسالپنگوگرافی انجام شود؛ چرا که احتمال تشدید عفونت پس از گرفتن عکس رنگی رحم دارد. پس در صورتی که عفونت مزمن لگن دارید و یا دچار بیماری های منتقله از راه جنسی هستید که هنوز درمان نشده اند، این موضوع را حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

شب قبل از انجام گرافی، باید مسهل بخورید تا کاملا روده ها خالی شوند و در نتیجه رحم و ساختارهای مجاور آن به خوبی در عکس قابل رویت باشند.
قبل از انجام گرافی، احتمالا دارویی آرام بخش به شما می دهند تا اضطراب و نگرانی شما را کم کند. بعضی از پزشکان ترجیح می هند قبل یا بعد از انجام کار به بیمار آنتی بیوتیک بدهند تا از هر گونه عفونتی پیش گیری شود.

حتما تمام داروهایی که مصرف می کنید را به پزشکتان بگویید. هم چنین اگر به ماده خاصی به خصوص مواد حاجب ید دار آلرژی دارید، به پزشک اطلاع دهید.
قبل از انجام گرافی باید تمام وسایل فلزی خود را اعم از عینک و زیورآلات کنار بگذارید تا با اشعه ایکس تداخلی ایجاد نکند.

و نکته آخر که بسیار مهم است این مورد است که اگر احتمال میدهید حامله باشید، حتما مراقب باشید و پزشک را مطلع کنید. چرا که این تصویر برداری جنین را در معرض اشعه قرار می دهد که می تواند خطرات زیادی برای جنین در بر داشته باشد. 


 


هیستروسالپنگوگرافی اغلب به صورت سرپایی انجام می شود و نیازی به بستری شدن ندارد. روند انجام کار تقریبا شبیه معاینه زنان است؛ به این صورت که فرد روی تخت معاینه مخصوص به پشت می خوابد، پا ها را به طرفین و بالا برده و زانو ها را خم می کند. به این طرز قرار گیری اصطلاحا وضعیت لیتوتومی گفته می شود. سپس اسپکولوم داخل واژن قرار می گیرد و سرویکس یا دهانه رحم پاکسازی می شود و کاتتر داخل سرویکس می رود. پس از جاسازی کاتتر، اسپکولوم خارج می شود و بیمار تحت دوربین فلوروسکوپی قرار می گیرد. ماده حاجب از طریق کاتتر کم کم رحم، لوله های فالوپ و محفظه شکم را پر می کند و عکس های رنگی گرفته می شود.

اگر طی انجام گرافی اختلالات خاصی مشاهده شد، رادیولوژیست از بیمار می خواهد که 30 دقیقه استراحت کند و سپس یک عکس تاخیری هم گرفته می شود. این عکس اطلاعاتی به ما می دهد که عکس رنگی حاوی آن نیست.

در موارد نادری لازم است که روز بعد هم عکسی گرفته شود تا از عدم وجود اِسکار اطراف تخمدان ها اطمینان حاصل شود.
پروسه انجام این گرافی معمولا حدود 30 دقیقه به طول می انجامد. 


 

رادیولوژیست نتایج تفسیر عکس را به شکل گزارش برای پزشک شما می نویسد و یا خود پزشک با دیدن عکس ها آن را تفسیر می کند.
نکته مهمی که باید در عکس طبیعی باشد این است که انتظار داریم تمامی رحم و لوله های فالوپ کاملا از ماده حاجب پر شده باشند و در عکس دیده شوند. در صورتی که مقداری از این مسیر در عکس دیده نشود، به این معنی است که انسدادی در راه ماده حاجب وجود داشته و منجر به این شده که ماده حاجب به آن قسمت نرسد. لذا نیازمند بررسی های بیشتر است. 


 

هیستروسالپنگوگرافی نسبتا آسان بوده و عوارض زیادی ندارد.
هیستروسالپنگوگرافی در زمان کوتاهی انجام می شود و اطلاعاتی ارزشمندی راجع به اختلالات متنوعی که منجر به نازایی یا سقط جنین می شوند، در اختیار ما قرار می دهد.
گاهی اوقات هیستروسالپنگوگرافی منجر به باز شدن انسداد لوله های فالوپ می شود و پس از آن فرد میتواند حامله شود.

پس از انجام کار هیچ اشعه ای داخل بدن فرد نمی ماند.
اشعه ایکس در حد انجام این گرافی آن قدر زیاد نیست که عوارض چندانی داشته باشد.

اگر شما هم دچار مشکلات نازایی یا سقط مکرر هستید، می توانید برای دریافت مشاوره با خانم دکتر متین ذاکرین جهت نوبت گیری ویزیت با شماره 02144463475 تماس بگیرید.


 

همیشه قبل از انجام هر پروسه ای، پزشک منافع و مضرات آن را می سنجد و در صورتی که منافع آن بیش از عوارضش باشد، آن کار را انجام می دهد.
انجام هر گونه گرافی پزشکی اعم از رادیوگرافی ساده، سی تی اسکن یا ام ار ای و غیره، بیمار را در معرض اشعه قرار می دهد و میزان زیاد اشعه می تواند با افزایش ریسک ابتلا به سرطان همراه باشد؛ اما این ریسک با انجام یک یا چند گرافی آن قدر زیاد و قابل توجه نیست که نگران کننده باشد.

ممکن است فرد به ماده حاجب حاوی ید که در گرفتن عکس به کار می رود، حساسیت نشان دهد.
مورد دیگر این است که در صورت وجود عفونت قبلی، انجام این گرافی رنگی می تواند منجر به تشدید عفونت شود؛ لذا آگاه کردن پزشک قبل از انجام آن بسیار مهم است.

عارضه دیگر مربوط به بارداری است. با توجه به این که عکس رنگی رحم دقیقا در محل رشد جنین اتفاق می افتد و اینکه در پروسه انجام آن ماده حاجب به کار برده می شود، دوز اشعه ای که به جنین میرسد، می تواند خطر آفرین باشد. به همین علت تاکید داریم در صورت احتمال بارداری موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

در حین انجام گرافی و ورود کاتتر و تزریق ماده حاجب ممکن است مقداری احساس ناراحتی یا دل درد داشته باشید؛ اما این موضوع زیاد طول نمی کشد و برطرف خواهد شد.
هم چنین بعضی ها پس از گرفتن عکس دچار لکه بینی می شوند. این موضوع هم کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد. 


 

اگر پس از هیستروسالپنگوگرافی دچار هر کدام از علائم زیر شدید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

ترشح زیاد واژن با بوی بد واژن
غش کردن و از حال رفتن
درد یا کرامپ شدید در شکم
استفراغ
خونریزی شدید واژینال
تب



بیشتر بخوانید: آمادگی سی روزه برای بارداری 


 

به وسیله هیستروسالپنگوگرافی تنها قادر به دیدن داخل رحم و لوله های فالوپ هستیم. اختلالات موجود در تخمدان ها، دیواره رحم و سایر ساختار های لگن با روش های دیگری نظیر سونوگرافی یا ام ار ای ارزیابی می شوند. 


 

عکس رنگی رحم

عکس رنگی رحم نوعی گرافی با ماده حاجب است که ساختار رحم و لوله ها را به ما نشان می دهد؛ اما اختلالات تخمدان ها و دیواره رحم با این عکس قابل ارزیابی نیست. هیستروسالپنگوگرافی یکی از قدم های اولیه برای تشخیص علت نازایی و سقط جنین است. هم چنین برای تشخیص موارد دیگری هم چون تومور، پولیپ رحم و چسبندگی ها هم کمک کننده است. بهترین زمان انجام آن هفته اول پس از پریود است. در صورتی که احتمال حاملگی وجود دارد نباید عکس رنگی رحم گرفته شود؛ چرا که ممکن است به جنین آسیب برساند. احتمال ایجاد عفونت یا تشدید عفونت در افرادی که عفونت قبلی داشتند وجود دارد. اما در کل عوارض آن زیاد نبوده و در مقابل اطلاعات مفید و ارزشمندی که به ما می دهد قابل چشم پوشی است.

اگر سوال یا ابهامی در مورد این مقاله دارید می توانید آن را زیر همین مقاله و در بخش کامنتها با ما درمیان بگذارید.

لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :



یکشنبه ها
3 بعدازظهر تا 7:30 عصر


دوشنبه ها
11 صبح تا 4 عصر


سه شنبه ها
3 بعدازظهر تا 7:30 عصر


پذیرش تنها و تنها با دریافت وقت قبلی



شماره های تماس با مطب


021-44463475


09909236065


پیجی مفید با بیش از 100 هزار فالوئر


لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

آدرس مطب: اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش کوچه نوزدهم، ساختمان بانک سامان، پلاک 24، طبقه 4، واحد 7


شماره های تماس با مطب:


021-44463475


09909236065



در شرایط بحرانی و جنگ با کود…


نکات مراقبت از پوست برای همه…


فواید گلاب و معجزات سلامتی آ…


تغییرات خوش خیم پستان


واژینوز باکتریال یا عفونت با…

عکس رنگی رحم


کولپوسکوپی رحم چیست و چگونه …

هیستروسالپنگوگرافی نوعی اشعه ایکس است که به رحم زن (رحم) و لوله های فالوپ (ساختارهایی که تخم ها را از تخمدان ها به رحم منتقل می کند) نگاه می کند. در این نوع اشعه ایکس از ماده کنتراست استفاده شده است به گونه ای که لوله های رحمی و فالوپ به وضوح روی تصاویر اشعه ایکس ظاهر می شوند. به نوع اشعه ایکس مورد استفاده، فلوروسکوپی گفته می شود که یک تصویر ویدئویی ایجاد می کند تا یک عکس ثابت. رادیولوژیست می تواند هنگام حرکت از طریق دستگاه تولید مثل، رنگ را تماشا کند. آنها می توانند ببینند كه آیا انسداد لوله های فالوپ یا ناهنجاری های ساختاری دیگر در رحم وجود دارد یا خیر. 

پزشک ممکن است در صورت مشکل در بارداری یا داشتن مشکل حاملگی مانند چندین سقط جنین، این آزمایش را انجام دهد. هیستروسالپنوگرافی می تواند به تشخیص علت نازایی کمک کند.

ناباروری ممکن است ناشی از:

 

برخی از خانم ها این آزمایش را دردناک می دانند، بنابراین پزشک ممکن است شما یک داروی ضد درد را برای شما تجویز کند یا یک داروی بدون نسخه از درد را پیشنهاد کند. این دارو باید حدوداً یک ساعت قبل از عمل برنامه ریزی شده شما مصرف شود. اگر اضطراب دارید، ممکن است پزشک داروی آرام بخش را تجویز کند. آنها ممکن است قبل از آزمایش یا بعد از آزمایش آنتی بیوتیکی را برای جلوگیری از عفونت تجویز کنند. فلز می تواند با دستگاه اشعه ایکس تداخل کند. از شما خواسته می شود قبل از عمل هرگونه فلز روی بدن خود مانند جواهرات را حذف کنید. محلی برای ذخیره وسایل شما وجود دارد ، اما ممکن است بخواهید جواهرات خود را در خانه رها کنید.

این آزمایش مستلزم آن است که شما لباس راحتی را در بیمارستان بگذارید و با خم شدن زانوها روی پشت خود دراز بکشید، و پاهایتان پهن شود، همانطور که در معاینه لگن انجام می دهید. رادیولوژیست سپس یک اسپکولوم را در واژن شما وارد می کند. این کار به گونه ای انجام می شود که دهانه رحم که در قسمت پشت واژن قرار دارد، دیده شود. ممکن است احساس ناراحتی کنید. رادیولوژیست سپس دهانه رحم را تمیز می کند و ممکن است بی حس کننده موضعی را در دهانه رحم تزریق کند تا ناراحتی را کاهش دهد. بعد، ابزاری به نام کانول در دهانه رحم وارد می شود و اسپکولوم برداشته می شود. رادیولوژیست کنتراست رنگی را از طریق کانول وارد می کند، که به رحم و لوله های فالوپ شما جریان می یابد. سپس رادیولوژیست شروع به گرفتن گرافی می کند. ممکن است از شما خواسته شود چندین بار موقعیت را تغییر دهید تا رادیولوژیست بتواند زوایای مختلفی را ضبط کند. ممکن است هنگام حرکت رنگ از طریق لوله های فالوپ شما احساس درد و گرفتگی کنید. هنگامی که تصویر برداری تمام شد، رادیولوژیست کانول را جدا می کند. سپس به شما داروهای مناسب برای پیشگیری از درد یا عفونت تجویز می شود و مرخص خواهید شد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

 

آدرس : بلوار آفریقا کوچه مروارید پلاک 8
– تلفن : 021-75046300
,021-71148100

استفاده از مطالب وب سایت طبینجا فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کليه حقوق اين سايت متعلق به
شرکت گروه رادوین تجارت خاورمیانه می‌باشد.

به منظور ارتباط با ما فرم زیر را تکمیل نمایید.

عکس رنگی رحم (هیستروسالپینگوگرافی یا HSG) در واقع نوعی روش تصویربرداری با اشعه ایکس (فلوروسکوپی) است که به کمک ماده حاجب به منظور بررسی رحم و لوله‌های فالوپ انجام می‌گیرد. این تست حدود 30 دقیقه طول می‎کشد و نتایج آن به طور هم‌زمان با تصویربرداری نمایش داده می‌شود.

به طور کلی این تست در زنانی که دچار اختلالات باروری هستند صورت می‌گیرد. همچنین از این تست به منظور بررسی سقط‌های ناشی از ناهنجاری‌های رحم و به‌منظور تعیین وجود و وخامت توده‌های توموری، چسبندگی و فیبروئیدهای رحمی استفاده می‌شود.

گاهی اوقات عکس رنگی رحم می‌تواند لوله‌های بسته شده فالوپ را باز کند و بدین ترتیب احتمال حاملگی افراد پس از انجام این تست افزایش می‌یابد. در حقیقت با حرکت ماده حاجب در سیستم تولید مثل، پزشک می‌تواند گرفتگی‌های لوله‌های فالوپ یا سایر ناهنجاری‌های ساختاری را مشاهده کند.عکس رنگی رحم

پزشک شما ممکن است عکس رنگی رحم را به دلیل ناباروری یا مشکلات مربوط به آن مانند سقط‌های مکرر درخواست نماید زیرا این آزمون به شناسایی دلایل ناباروری کمک می‌کند.

ناباروری ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

  ناهنجاری‌های ساختاری مادرزادی(ژنتیکی) یا اکتسابی رحم  گرفتگی لوله‌های فالوپ  جای زخم در رحم  فیبروئید رحم  پولیپ‌ها یا تومورهای رحم

  در صورتیکه عمل بستن لوله‌های فالوپ را گذرانده‌اید پزشک می‌تواند با این عکس از بسته بودن لوله‌های شما اطمینان یابد. همچنین با این تست می‌توان به موفقیت‎آمیز بودن عمل بازگشایی مجدد لوله‌های فالوپ پی برد.

زمان مناسب برای انجام این تست یک هفته پس از شروع قاعدگی و قبل از تخمک گذاری می‎باشد زیرا در این زمان از عدم بارداری خود، اطمینان دارید. همچنین انجام تست در این دوره به کاهش خطر عفونت کمک می‌کند. بسیاری از پزشکان قبل و بعد از انجام این تست، به منظور جلوگیری از هر گونه عفونتی، داروی آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند.

  این نکته بسیار اهمیت دارد که از عدم حاملگی خود مطمئن باشید زیرا این تست برای جنین بسیار خطرناک است. همچنین در صورتیکه که دچار بیماری‌های التهابی لگن یا خونریزی غیرطبیعی واژینال هستید نباید این تست را انجام دهید. 

  مواد فلزی، تصویربرداری با اشعه ایکس را مختل می‌کنند بنابراین قبل از انجام آزمون باید تمام زیورآلات فلزی خود را کنار بگذارید.

  پیشنهاد می‌شود که در روز آزمون لباس‎های راحت به تن کنید چون باید برای انجام تصویربرداری لباس مخصوص(گان) بپوشید.

ابتدا از شما خواسته می‌شود تا لباس مخصوص انجام آزمون (گان) را بپوشید و بر روی تخت دراز بکشید و پاهای خود را بالا برده و به طرفین به حالت دوشاخه باز کنید و زانوهای خود را خم کنید (این پوزیشن مشابه معاینه زنان است). سپس رادیولوژیست وسیله‌ای به نام اسپکولوم را وارد واژن شما می‌کند. بدین ترتیب دهانه رحم که در پشت واژن قرار گرفته است قابل رؤیت می‌شود. در این وضعیت ممکن است احساس ناخوشایند و دردناکی به شما دست دهد.

برای بیشتر زنان، انجام این تست دردناک است. در نتیجه پزشک رادیولوژیست یک ساعت قبل از انجام آزمون داروی ضد درد تجویز می‌نماید.همچنین در صورتیکه شما دچار استرس شده باشید معمولا پزشک برای شما داروی آرام‌بخش تجویز می‎کند. در ابتدا رادیولوژیست دهانه رحم را تمیز می‌کند و یک داروی بی‌حسی موضعی در آن فرومی‌برد تا از این احساس ناخوشایند کاسته شود. سپس، وسیله دیگری به نام کانولا را وارد دهانه رحم می‌کند و اسپکولوم را از آن خارج می‌نماید.

در مرحله بعد رادیولوژیست ماده رنگی را وارد کانولا می‌کند که از طریق آن، ماده حاجب به حفره رحم، لوله‌های فالوپ و حفره شکمی سرازیر می‌شود. حرکت مایع حاجب موجب ایجاد اطلاعاتی در مورد شکل کلی رحم و لوله‌های فالوپ و نحوه ورود مایعات به داخل آن‌ها می‌شود. این نکته بسیار اهمیت دارد که در صورت حساسیت به باریم یا مواد حاجب حتماً پزشک خود را مطلع سازید.

پس از شروع تزریق ماده حاجب، شما زیر دستگاه اشعه ایکس (فلوروسکوپی) قرار خواهید گرفت و رادیولوژیست تصویربرداری را آغاز خواهد کرد. ممکن است چندین بار از شما خواسته شود که موقعیت خود را تغییر دهید تا رادیولوژیست بتواند از زوایای مختلف تصویربرداری را انجام دهد. زمانی که ماده حاجب در لوله‌های فالوپ حرکت می‌کند شما احساس درد و گرفتگی خواهید داشت.

بعد از انجام آزمون، احساس گرفتگی تا چند روز ادامه خواهد داشت. هم‌چنین ممکن است ترشحات واژینال یا خونریزی خفیف واژن را تجربه کنید. برخی زنان نیز با عوارضی مانند تهوع و سرگیجه مواجه می‌شوند. این عوارض طبیعی هستند و در نهایت از بین می‌روند. اما در صورتیکه دچار عوارض زیر شدید حتماً پزشک خود را مطلع سازید:  تب  درد و گرفتگی شدید  ترشحات بد بوی واژن  غش   خونریزی شدید واژینال  تهوع و استفراغ

پس از اتمام آزمون، رادیولوژیست نتایج را برای پزشک شما ارسال می‌کند و پزشک معالج شما تصمیم می‌گیرد که آیا به آزمون‌های بیشتری نیاز دارید یا خیر.در صورتیکه نتایج نشان دهند لوله‌های فالوپ شما دچار گرفتگی هستند، ممکن است شما به آزمون دیگری به نام لاپاراسکوپی نیاز داشته باشید. در لاپاراسکوپی پزشک به صورت مستقیم لوله‌های فالوپ شما را مورد بررسی قرار می‌دهد.

با سلام ای کاش قید میکردید که حداقل تا ۴۸ ساعت بعدعکس رنگی نزدیکی صورت نگیرد و اینکه جت آنتی بیوتیکی و چقدر استفاده شود

,تو مرکز صدرا تو فلکه دوم تهرانپارس دو هفته پیش متخصص این کار خانوم طاهری انجام دادم کاملا بدون درد و راحت و همه چی عالی بود مچکرم و این مرکز رو پیشنهاد میکنم پیشه خانوم طاهری

مراحل و مزایای هیستروسالپنگوگرافی (عکس رنگی رحم) در مرکز ابن سینا

مراجع محترم در روز اول یا دوم قاعدگی با داخلی بخش رادیولوژی تماس گرفته و برای انجام این گرافی وقت مناسب را دریافت می‌کند.

این گرافی در این مرکز به صورت عادی، یا با بی حسی و یا با بیهوشی کامل انجام می‌پذیرد که در صورت انجام با بیهوشی، مراجع محترم به هیچ عنوان احساس درد ندارد.

این گرافی دو تا سه روز بعد از پاکی و بدون نزدیکی قابل انجام است.عکس رنگی رحم

برای انجام این گرافی با بیهوشی در زمان وقت دهی شرایط انجام به طور کامل توضیح داده می‌شود که شامل مصرف آنتی بیوتیک (آزیترومایسین 250 گرم) از دو روز قبل و ناشتا بودن از شب قبل است.

در روز انجام رادیوگرافی، بیمار در بخش حضور می‌باید و بعد از پوشیدن لباس مخصوص و رگ گیری، برای این پروسه آماده می‌شود. مدت زمان بیهوشی و ریکاوری در مجموع یک ساعت است که پس از اطمینان از ثبات وضعیت بیمار، مراحل ترخیص توسط همراه بیمار انجام می‌شود.

در زمان انجام این گرافی بدون بیهوشی، مراجع گرامی در روز انجام بعد از خوردن صبحانه کامل و شیرین و استفاده از شیاف دیکلوفناک به صورت رکتال (مقعدی)، در بخش حضور می‌یابد. گفتنی است که بخش رادیولوژی مرکز درمان ابن سینا مجهز به دستگاه رادیولوژی تمام دیجیتال است و روند انجام دادن آن به دلیل مهارت تکنیسین‌ها و کیفیت دستگاه، به حداقل ممکن کاهش یافته است. در نتیجه مراجع محترم، در صورت انجام گرافی بدون بیهوشی، زمان بسیار کمی (حدود 2 الی 3 دقیقه) درد را تحمل می‌کند.

انجام این گرافی در این مرکز به صورت تشخیصی و درمانی انجام می‌شود و تزریق دارو تا رویت کامل لوله‌ها و اطمینان از باز بودن لوله‌های رحمی ادامه می‌یابد.

گزارش هیستروسالپنگوگرافی همان روز آماده می‌شود و پرسنل بخش رادیولوژی همگی خانم هستند.

بنابراین انجام این خدمت در مرکز درمان ابن سینا، سه مزیت مهم دارد:

·       ‌امکان استفاده از بیهوشی

·       ‌مدت زمان کوتاه انجام این خدمت، به دلیل استفاده از دستگاه تمام دیجیتال و متخصصان زبده

·       ‌دریافت گزارش در همان روز

 

روند درمان خود را از همین حالا شروع کنید. قرار ملاقات خود را با پزشکان ابن سینا تنظیم کنید.

تلفن:
+98-2123519

ایمیل info@avicennaclinic.ir


فرم تماس

اگر زوجینی به مدت یک سال در روز های تخمک گذاری برای باردار شدن تلاش کرده و موفق نشوند، مشکوک به ناباروری هستند و برای بررسی بیشتر لازم است به مراکز درمانی ناباروری مراجعه کنند. در این میان یکی از اولین روش های بررسی، گرفتن عکس رنگی از رحم است تا پزشک دریابد آیا انسداد لوله های رحمی به عنوان یک مشکل شایع علت ناباروری بوده است یا نه؟ اگر پزشک انجام عکس رنگی رحم را به شما تجویز کرده و می خواهید درمورد چگونگی گرفتن عکس رنگی از رحم اطلاعاتی کسب کنید با ما همراه باشید.

اگر به هر علتی همانند بارها تلاش و عدم موفقیت در باردار شدن پزشکتان تصویر برداری از رحم و لوله ها را به شما تجویز کرده است احتمالا نگرانی هایی درمورد چگونگی گرفتن عکس رنگی از رحم، ذهن شما را به خود مشغول خواهد کرد. اما با کسب آگاهی کافی خواهید دانست که هیچ کدام از مراحل انجام عکس رنگی رحم ترسناک نیست و درحقیقت چگونگی گرفتن عکس رنگی از رحم بسیار ساده تر از آن چیزی است که احتمالا از اطرافیانتان شنیده اید.

عکس رنگی رحم نوعی عکسبرداری با اشعه ایکس است که برای مشاهده رحم و لوله های فالوپی (ساختاری که تخمک‌ها را از تخمدان‌ها به رحم منتقل می‌کند) استفاده می‌شود. در این روش، از رنگ متضاد استفاده می‌شود تا در عکس، رحم و لوله های فالوپی کاملا مشخص باشند. اشعه ایکسی که در این روش به کار می‌رود، فلورسکوپی نام دارد؛ که تصاویری زنده و بسیار بهتری از تصاویر ساده قدیمی ارائه می‌دهد.

رادیولوژیست باید مسیر حرکت رنگی که به داخل دستگاه تناسلی وارد می‌شود را بررسی کند. با استفاده از این روش می توان هرگونه انسداد در لوله فالوپی یا چیز غیرعادی در رحم را مشاهده کرد. به هیستروسالپینگوگرافی، یوتروسالپینگوگرافی نیز می‌گویند.عکس رنگی رحم

 

اگر در باردار شدن یا در بارداری قبلی مشکل داشته‌اید یا دچار سقط های مکرر می‌شوید، پزشک انجام این تست را به شما توصیه می‌کند. این تست می‌تواند علت ناباروری را مشخص کند. زیرا یکی از علل شایع ناباروری ناهنجاری های رحم و لوله های رحمی همچون انسداد لوله ها (در اثر عفونت، جراحی و …)، رحم سپتوم دار، دوشاخ و … است. از دیگر علل شایع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اگر جراحی لوله های فالوپی انجام داده‌اید، پزشک ممکن است دستور پرتونگاری رحمی بدهد تا از موفقیت عمل جراحی اطمینان حاصل کند یا اگر عمل بستن لوله های فالوپی داشته‌اید، ممکن است برای اطمینان از درست بسته شدن لوله ها، پرتونگاری رحمی لازم باشد. در صورت اقدام برای باز کردن دوباره لوله های فالوپی پس از مسدود کردن نیز ممکن است این آزمایش برای اطمینان از صحت انجام آن صورت بگیرد.

 

برخی از مادران بر این باورند که انجام این تست دردناک است. به همین منظور پزشک داروی مسکن تجویز می‌کند یا پیشنهاد داروهای مسکن بدون نسخه می‌دهد. این داروها را باید یک ساعت قبل از انجام تست مصرف کرد. اگر دچار استرس شده‌اید پزشک ممکن است داروی آرامبخش برایتان تجویز کند. ممکن است آنتی‌بیوتیک تجویز شود تا قبل یا بعد از انجام تست مصرف کنید تا از احتمال عفونت جلوگیری شود.

 

تست معمولا چند روز تا یک هفته بعد از قاعدگی انجام می‌شود. تا از باردار نبودن شما اطمینان حاصل شود و همچنین احتمال بروز عفونت کم شود. اگر باردار هستید حتما با پزشک در میان بگذارید چون این تست به جنین صدمه می‌زند. اگر بیماری التهابی لگن (PID) یا خونریزی‌های بی‌دلیل رحمی دارید، نباید این تست را انجام دهید.

در این تست از رنگ کنتراست استفاده می‌شود. رنگ کنتراست (ماده حاجب) ماده‌ای است که وقتی خورده و  یا تزریق می‌شود، به‌ وسیله آن قسمت‌هایی از بدن از بقیه مجزا دیده می‌شود. این ماده باعث رنگ گرفتن آن قسمت‌های بدن نمی‌شود؛ بلکه حل شده یا با ادرار از بدن خارج می‌شود. اگر به «باریم» یا رنگ کنتراست حساسیت دارید، حتما با پزشک در میان بگذارید.

از آنجا که اجسام فلزی با دستگاه اشعه ایکس تداخل ایجاد می‌کند از شما خواسته می‌شود قبل از انجام تست، هرگونه جواهراتی را که دارید در بیاورید. در آنجا محلی برای نگهداری وسایل شما هست ولی بهتر است جواهرات خود را در منزل بگذارید.

طریقه گرفتن عکس رنگی از رحم به این ترتیب است که شما در ابتدا لباس بیمارستان را می‌پوشید. به پشت دراز می‌کشید و زانوها را خم و پاها را باز می‌کنید. دقیقا مانند زمانی‌که برای معاینه به پزشک زنان مراجعه می‌کنید. رادیولوژیست،‌ اسپکولوم (وسیله معاینه) را داخل واژن کرده تا آن را باز نگهدارد. به همین منظور، رحم که در پشت واژن وجود دارد، دیده می‌شود. ممکن است کمی احساس ناراحتی کنید.

رادیولوژیست دهانه رحم را تمیز خواهد کرد و ممکن است یک بی‌حسی موضعی برای کاهش درد تزریق کند. تزریق ممکن است مانند یک نیشگون باشد. سپس وسیله‌ای به نام سوند به داخل رحم برده می‌شود و وسیله معاینه برداشته خواهد شد. سپس رادیولوژیست رنگ را از طریق سوند به داخل رحم و لوله های فالوپی می‌فرستد.

سپس شما به زیر دستگاه اشعه ایکس منتقل خواهید شد و رادیولوژیست، عکسبرداری اشعه ایکس را شروع خواهد کرد. ممکن است از شما خواسته شود تغییر موقعیت بدهید تا رادیولوژیست بتواند از زوایای مختلف عکسبرداری کند. ممکن است بر اثر حرکت رنگ در لوله های فالوپی، کمی احساس درد کنید. هنگامی که عکسبرداری به پایان رسید، رادیولوژیست سوند را خارج خواهد کرد. سپس داروهای مورد نیاز برای کاهش درد و جلوگیری از عفونت احتمالی تجویز می‌شود و مرخص خواهید شد.

درحقیقت شاید درمورد این نوع تصویربرداری نظرهای ناخوشایندی به گوش شما رسیده باشد اما چگونگی گرفتن عکس رنگی از رحم بسیار ساده تر از چیزی است که بیشتر بانوان درمورد آن تصور می کنند. اگر کمی ساده به موضوع نگاه کنید، خواهید دید که چگونگی گرفتن عکس رنگی از رحم به یک معاینه معمولی شباهت زیادی دارد با این تفاوت که در این روش به درون رحم شما ماده ای تزریق شده و سپس عکس برداری صورت می گیرد.

 

حال که درمورد چگونگی گرفتن عکس رنگی از رحم اطلاعاتی را دریافت کردید، جا دارد کمی درمورد عوارض احتمالی آن توضیحاتی را ارائه کنیم. درنظر داشته باشید که این موارد به ندرت رخ می دهد.

بعد از انجام تست ممکن است دچار درد و گرفتگی شبیه به درد قاعدگی شوید. ممکن است کمی ترشح واژن یا خونریزی خفیف داشته باشید. به‌منظور جلوگیری از عفونت، به جای تامپون، از یک پد استفاده کنید.

برخی از بانوان بعد از انجام تست احساس سرگیجه و حالت تهوع دارند. این عوارض جانبی طبیعی است و به تدریج از بین می‌رود. به هر طریق، اگر دچارعلائم زیر شدید،‌ حتما با پزشک خود مشورت کنید:

بعد از انجام تست، رادیولوژیست جواب تست را برای پزشک شما خواهد فرستاد. پزشک در مورد جواب تست با شما مشورت خواهد کرد. بسته به جواب تست، پزشک ممکن است تشخیص دهد که نیاز به تست‌های تکمیلی یا آزمایش‌های بعدی دارید یا خیر.

مشکلاتی که بر اثر این عکس رحم پیش می‌آید بسیار نادر است. احتمال خطر شامل موارد زیر است:

 

تفسیر نتایج عکس رنگی رحم توسط متخصص رادیولوژی و نیز متخصص زنان انجام می شود. 

رادیولوژیست به تصاویر اشعه ایکس نگاه می‌کند و برای پزشک گزارش می‌فرستد. پزشک درباره نتایج با شما حرف می‌دهد و اگر آزمایش‌های بیشتری لازم باشد درباره آن‌ها توضیح می‌دهد.

اگر گزارش نشان دهد که لوله های فالوپی مسدود است، ممکن است آزمایش لاپاروسکوپی انجام بدهید. این آزمایش اجازه می‌دهد که پزشک مستقیما لوله های فالوپی را مشاهده کند. همچنین ممکن است لقاح مصنوعی را توصیه کند. پزشک درباره گزینه‌ها با شما صحبت خواهد کرد و به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را بگیرید.

اگر با تمام این ها هنوز هم درمورد چگونگی گرفتن عکس رنگی از رحم سوالات و نگرانی هایی در ذهن شما وجود دارد، آنها را با پزشکتان درمیان بگذارید.

 

مطالعه بیشتر:

1- درمان ناباروری از طریق باز کردن لوله فالوپ (لوله های رحمی)

2- التهاب دهانه رحم خطرناک است؟

3- 7 نکته در مورد فیبروم رحم در بارداری

 

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

سلامت زنان

سلامت زنان

سلامت زنان

سلامت زنان

عکس رنگی رحم

سلامت زنان

سلامت زنان

سلامت زنان

این بخش در حال طراحی می باشد

عکس رنگی رحم
عکس رنگی رحم
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *