دسته‌ها
پستها

قرص تری فلوئوپرازین

دوره مقدماتی php
قرص تری فلوئوپرازین
قرص تری فلوئوپرازین

نام تجاری

Stelazine

کاربرد

اسکیزوفرنی و دیگر مشکلات روانی

اشکال دارویی
قرص، تزریقی

قرص تری فلوئوپرازین

 

a href="https://toplearn.com/courses/web/%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D9%85%D9%82%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA%DB%8C-php">دوره مقدماتی php

اطلاعات دارویی مزوریدازین

اسکیزوفرنی یک مشکل روانی است که باعث اختلال در ایده‌ها و باورها می‌شود. افراد مبتلابه اسکیزوفرنی دچار توهم نیز می‌شوند. مزوریدازین برای تسکین علائم اسکیزوفرنی و سایر مشکلات روحی و روانی (علائمی مانند شنیدن، دیدن، توهم، باورهای اشتباه و احساس غیر منتظره مشکوک) استفاده می‌شود. اگر چه علت دقیق بیماری اسکیزوفرنی شناخته شده نیست، اما تصور می‌شود که این بیماری با عدم تعادل برخی مواد شیمیایی (انتقال‌دهنده‌های عصبی) در مغز همراه است. مزوریدازین جزء فنوتیازین ها است و موجب تعادل مواد شیمیایی در مغز می‌شود.

مقدار و روش درست مصرف داروی Mesoridazine

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
دوز و مقدار داروی مزوریدازین ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک اعصاب و روان به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید. معمولاً پزشک درمان را با دوز پایین آغاز کرده و سپس با توجه به وضعیت بیماری شما دوز دارو را افزایش می‌دهد.
معمولا دوز ابتدایی قرص مزوریدازین به صورت ۵۰ میلی گرم ۳ بار در روز است و سپس دوز نگهدارنده این دارو به صورت ۴۰۰-۱۰۰ میلی گرم در روز می‌باشد.
تزریق عضلانی مزوریدازین به صورت ۲۵ میلی گرم در روز است که ممکن است نیاز به تکرار تزریق بعد از ۶۰-۳۰ دقیقه باشد، دوز نگهدارنده برای حالت تزریقی نیز به صورت ۲۰۰-۲۵ میلی گرم در روز است.
قرص مزوریدازین را همراه با مقداری آب قورت دهید.
بدون مشورت با پزشک مصرف داروی خود را قطع نکنید.
اگر فراموش کردید که دوز داروی روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

موارد منع مصرف مزوریدازین

به تاریخ انقضای داروی مزوریدازین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌ شده است،از آن مصرف نکنید.
هرگز داروی Mesoridazine را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
تداخل دارویی مزوریدازین را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف مزوریدازین در دوران بارداری و شیردهی
در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. مصرف داروی مزوریدازین در دوران بارداری ممکن است برای جنین خطرناک باشد. همچنین ممکن است به شیر شما نیز ترشح شود و برای جنین شما خطرناک باشد.
تاثیر مصرف داروی Mesoridazine بر رانندگی
مزوریدازین باعث سرگیجه و خواب آلودگی در شما می‌شود و بر توانایی شما در رانندگی تأثیر می‌گذارد. در دوران استفاده از این دارو بهتر است قبل از رانندگی و کار با ماشین آلات از هوشیاری خود مطمئن شوید. تداخل دارویی مزوریدازین
تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.
بسیاری از داروها علاوه بر مزوریدازین ممکن است بر ضربان قلب (طولانی شدن QT) تأثیر بگذارند ، از جمله: آمیودارون ، دوفتیلید ، کینیدین ، ​​پروکائین آمید ، سوتالول و برخی داروهای ضد روانپزشکی (مانند پیموزاید ، تیوریدازین).

داروهای خاصی که در ادامه نام می‌بریم، می‌توانند خطر عوارض جانبی داروی مزوریدازین (مانند تنفس آهسته ، خواب آلودگی شدید و سرگیجه) را چندین برابر کنند، اگر داروهایی از جمله: الکل، ماری جوانا، داروهای خواب و یا ضد اضطراب (مانند دیازپام (diazepam)، زولپیدم (zolpidem))، آنتی‌ هیستامین‌ ها (از قبیل ستیریزین (cetirizine)، دیفن هیدرامین (diphenhydramine))، شل‌ کننده‌های عضلانی و داروهای ضد درد و مسکن (مانند کدئین و هیدروکدون) را استفاده می‌کنید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.
برچسب بر روی تمام داروهای خود را (مانند داروهای آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) بررسی کنید چرا که برخی از آن‌ها از موادی تشکیل شده‌اند که باعث خواب‌ آلودگی می‌شوند. از داروساز خود در مورد استفاده از آن‌ها سؤال کنید تا با خیال راحت بتوانید از این داروها استفاده کنید.

 هشدار درباره مصرف Mesoridazine
بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی مزوریدازین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

در صورتی‌ که باردار هستید و یا در صورتی‌ که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
اگر بیماری مغر استخوان دارید.
اگر مشکل کبدی و کلیوی دارید.
اگر مشکل صرع یا تشنج دارید.
در صورتی که پروستات شما بزرگ شده است. 
اگر مشکل دفع ادرار دارید.
اگر بیماری گلوکوم چشم دارید.
اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

عوارض مصرف داروی مزوریدازین
همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

احساس خواب‌ آلودگی 
یبوست
کاهش میل جنسی
خشکی دهان 

بی قراری خفیف

لرز

تیره شدن ادرار

افزایش اشتها

بی نظمی‌های قاعدگی

تورم سینه 

حرکت غیر عادی عضلات بدن (عضلات زبان، دهان، صورت و پاها)، تب، سفتی عضلات، اسپاسم عضلات صورت یا گردن، تعریق، نبض نامنظم، ضربان قلب سریع یا نامنظم، بی قراری یا لرز شدید، خواب آلودگی شدید، تاری دید، سرگیجه، غش کردن، بثورات پوستی : : اگر چنین عوارضی داشتید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.
علائم آلرژی به دارو مانند راش پوستی و تنگی نفس: اگر چنین عوارض جدی داشتید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

نکته مهم: اگر شما تجربه علائمی مانند سفتی عضلات، تب بسیار بالا، احساس گیجی، ضربان قلب سریع و تعریق داشتید، باید با دکتر خود تماس بگیرید. این نشانه‌ها می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری نادر شناخته شده به نام سندرم نورولپتیک بدخیم (neuroleptic malignant syndrome) است.
اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی Mesoridazine می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.عوارض مصرف بیش از حد Mesoridazine ( مسمومیت با مزوریدازین )

این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند حرکات غیرقابل کنترل، اضطراب ، تشنج، سرگیجه شدید یا غش کردن ، کما، خواب بسیار عمیق، ضربان قلب نامنظم، دمای زیاد یا پایین بدن، تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

 هشدار درباره مصرف داروی Mesoridazine 

دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

داروی تری فلوپرازین یکی از داروهای ضد روان پریشی است که اغلب برای کنترل و کاهش علائم سایکوز (توهم و هذیان) در درمان اسکیزوفرنی به کار می‌رود. گاه با وجود عوارضِ دارو، پزشک مزایای آن را بیشتر دانسته و قطع دارو را لازم نمی‌بیند. بنابراین بدون مشورت متخصص هرگز دارو را به طور خودسرانه قطع نکنید. اگر بیمار نتواند از تری فلوپرازین استفاده نماید پزشک داروی دیگری را جایگزین خواهد کرد. با آگاهی از  کاربرد، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی با تری فلوپرازین می‌توانید اثربخشی آن را افزایش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه داروهای اعصاب و روان کلیک کنید.

داروی تری فلوپرازین یکی از داروهای اعصاب و روان است که اغلب برای درمان روان پریشی و جنون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو جزو خانواده فنوتیازین می‌باشد. عملکرد داروی تری فلوپرازین به این صورت است که در فعالیت‌های مغزی فرد روان پریش تغییراتی ایجاد می‌کند. از این دارو برای درمان اضطراب و اسکیزوفرنی استفاده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اسکیزوفرنی و درمان اسکیزوفرنی کلیک کنید. 

علاوه بر اختلالات ذکر شده با تشخیص متخصص برای برخی دیگر از بیماری‌ها مثل اختلال دو قطبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توانید برای آگاهی بیشتر در زمینه این اختلال، مقاله اختلال دو قطبی را مطالعه نمایید. 

در صورت آلرژی به داروی تری فلوپرازین و داروهای هم خانواده به پزشک اطلاع داده و از مصرف آن خودداری کنید. اگر دچار مشکلات زیر بودید نیز از این دارو استفاده نکنید:

قرص تری فلوئوپرازین

_ابتلا به بیماری‌های کبدی_خواب آلودگی و تنفس آهسته_ناراحتی قلبی_ضربان قلب ضعیف_کاهش هوشیاری در اثر مصرف الکل

مصرف طولانی مدت داروی تری فلوپرازین می‌تواند باعث اختلالات جدی مانند اختلال حرکتی (که برگشت ناپذیر بوده و به درمان جواب نمی‌دهد) شود. از نشانه‌های ابتلا به اختلال حرکتی می‌توان به حرکات غیر قابل کنترل در بازوها، عضلات بدن، چشم‌ها و پاها اشاره کرد. شدت علائم این بیماری با طول درمان و دوره مصرف دارو رابطه مستقیم دارد. پیش از مصرف قرص تری فلوپرازین اگر بیماری‌های زیر را داشتید با پزشک خود مشورت کنید:_بیماری کلیوی_تومور مغزی_فشار خون بالا و بیماری قلبی (برای آگاهی بیشتر در زمینه فشار خون بالا کلیک کنید.)_آب سیاه_سابقه ابتلا به سرطان سینه در گذشته یا حال_انسداد در دستگاه گوارش_بزرگی پروستات یا مشکلات ادراری_تشنج یا صرع_تومور غدد فوق کلیویتوجه: اگر در هنگام مصرف این دارو دچار سرما و گرما زدگی شدید و یا در معرض حشره کش‌های سمی قرار گرفتید، به پزشک مراجعه کنید.

دارو را طبق تجویز پزشک مصرف کنید و فاصله زمانی تعیین شده را رعایت نمایید و بدون مشورت پزشک دارو را قطع نکنید. در صورت ناتوانایی در بلع می‌توان قرص را خرد کرد و با آب حل نمود‌. قطع ناگهانی دارو عوارض جدی در پی دارد و قطع دارو باید زیر نظر پزشک باشد.

در صورت فراموشی نوبت قرص، به محض یادآوری آن را مصرف کنید؛ تا یک ساعت بعد از نوبت می‌توان دارو را استفاده کرد. برای جبران داروی فراموش شده از مصرف دو قرص در یک نوبت پرهیز کنید. پاسخ درمانی به این دارو ۲ یا ۳ هفته پس از شروع درمان زمان می‌برد.

افت فشار خون و سرگیجه از علائم شایع دارو هستند. در صورت بروز علائمی مثل گلودرد، تب، خونریزی یا کبودی غیر معلول در بدن، لکه‌های پوستی قرمز، لرزش و ضعف در بدن، تغییر رنگ ادرار به رنگ تیره و درد و تکرر در دفع، روشن شدن مدفوع، اختلال در بینایی، زردی پوست یا چشم و خشکی دهان ‌‌به پزشک مراجعه نمایید.

این دارو خواب آور است پس قبل از کارهایی همچون رانندگی که به تمرکز و هوشیاری نیاز دارند از این دارو استفاده نکنید. همچنین در صورت بروز اسهال یا یبوست در طول مصرف از مایعات بیشتر استفاده کرده و در صورت ادامه دار شدن به پزشک مراجعه نمایید. در طول مدت مصرف حساسیت بدن به نور خورشید بیشتر است به همین علت از قرار گرفتن در مقابل نور خورشید خودداری کنید. استفاده از ضد آفتاب و عینک دودی در این زمینه به شما کمک می‌کند.

مصرف این دارو همراه با داروهای دیگر می‌تواند باعث عوارض جانبی زیادی در فرد شود؛ مانند حالات خواب آلودگی و کند شدن تنفس، اما گاهی اوقات باعث آسیب یا حتی مرگ می‌شود. برخی از این داروها عبارتند از:

_ داروهای مسکن

_ داروهای خواب آور (برای آگاهی بیشتر در زمینه داروهای خواب آور کلیک کنید.)

_ داروهای ضد سرفه

_ داروهای شل کننده عضلات

_ ضد اضطراب (برای آگاهی بیشتر در زمینه داروهای ضد اضطراب کلیک کنید.)

_داروهای ضد تشنج

_ داروهای ضد افسردگی (برای آگاهی بیشتر در زمینه داروهای ضد افسردگی کلیک کنید.)

بنابراین قبل استفاده از داروی تری فلوپرازین، مصرف هرگونه داروهای دیگر را به پزشک خود اطلاع دهید.

کلروپرومازینفلوفنازینپرفنازینپروکلروپرازین

مصرف دارو نقش بسیار مهمی در کنترل و درمان بیماری‌ها و اختلالات روانی دارد. به همین دلیل مصرف آن باید کاملا منظم و تخت نظر پزشک باشد. اما برخی مواقع مواردی بسیار کوچک اثربخشی دارو را کاهش می‌دهند و یا باعث بروز عوارض جانبی شدیدتر می‌گردند. به همین دلیل لازم است که همواره با پزشک خود در ارتباط باشید. اگر به هر دلیلی به پزشک دسترسی ندارید، می‌توانید از مشاوره دارویی و فردی مرکز مشاوره حامی هنر زندگی بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره تلفنی فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه داروهای اعصاب و روان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

InChI=1S/C21H24F3N3S/c1-25-11-13-26(14-12-25)9-4-10-27-17-5-2-3-6-19(17)28-20-8-7-16(15-18(20)27)21(22,23)24/h2-3,5-8,15H,4,9-14H2,1H3 YKey:ZEWQUBUPAILYHI-UHFFFAOYSA-N Y

تری فلوپرازین (به انگلیسی: Trifluoperazine) که تحت تعدادی از مارک های تجاری فروخته می شود ، یک آنتی سایکوتیک تیپیک است که در درجه اول برای درمان اسکیزوفرنی استفاده می شود. [۱] همچنین ممکن است در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر کوتاه مدت استفاده شود اما نسبت به بنزودیازپین ها کمتر ارجح است.علائم منفی اسکیزوفرنی را تشدید میکند. [۱] از کلاس شیمیایی فنوتیازین است .

تری فلوپرازین ( Eskazina – Stelazine ) در دوز های ۱، ۲، ۵ و ۱۰ میلی گرم موجود است.

رده درمانی: داروهای ضد روان‌پریشی تیپیک

اشکال دارویی: قرص و آمپول

قرص تری فلوئوپرازین

تری فلوپرازین در کنترل روان‌پریشی بکار می‌رود، و در کنترل اختلال اضطراب منتشر، سرگیجه و تهوع نیز کاربرد دارد.

هیچ مدرک خوبی وجود ندارد که نشان می دهد تری فلوپرازین نسبت به آنتی سایکوتوتیکهای با قدرت پایین مانند کلروپرومازین ، کلروپروتیکسن ، تیوریدازین و لووموپرومازین برای اسکیزوفرنی موثرتر است ، اما به نظر می رسد که تری فلوپرازین اثرات منفی بیشتری نسبت به این داروها دارد.

تری فلوپرازین از گروه فنوتیازینها است. مکانیسم اصلی اغلب این داروها مهار گیرنده‌های دوپامینی در سلولهای مغز است.تری فلوپرازین دارای اثرات ضدآدررژیک مرکزی ، [۲]آنتی دوپامینرژیک ، [۳][۴] و حداقل اثرات آنتی کولینرژیک است. [۵] اعتقاد بر این است که با مسدود کردن گیرنده های دوپامین D 1 و D 2 در مسیرهای mesocortical و mesolimbic ، از بین بردن یا به حداقل رساندن علائم اسکیزوفرنی به عنوان توهم ،هذیان ، تفکر و گفتار بهم ریخته کار می کند،ولی علائم منفی شامل انزوای اجتماعی،ناتوانی در بروز احساسات و افسردگی را تشدید میکند.

کاهش فشار خون , یبوست , خشکی دهان , خواب آلودگی، سرگیجه، سردرد، بی قراری، مشکلات خواب، اختلال حافظه یا تمرکز، سبکی سر، تهوع، استفراغ، اسهال، تغییرات اشتها یا وزن، تغییر در قاعدگی و اختلالات جنسی و عوارض آنتی کولینرژیک،لرزش.

تری فلوپرازین در دپرسانت CNS ، کما و دیسکرازی خون منع مصرف دارد. در بیماران مبتلا به اختلال کلیوی یا کبدی ، باید از تری فلوپرازین با احتیاط استفاده شود.

InChI=1S/C21H24F3N3S/c1-25-11-13-26(14-12-25)9-4-10-27-17-5-2-3-6-19(17)28-20-8-7-16(15-18(20)27)21(22,23)24/h2-3,5-8,15H,4,9-14H2,1H3 YKey:ZEWQUBUPAILYHI-UHFFFAOYSA-N Y

تری فلوپرازین (به انگلیسی: Trifluoperazine) که تحت تعدادی از مارک های تجاری فروخته می شود ، یک آنتی سایکوتیک تیپیک است که در درجه اول برای درمان اسکیزوفرنی استفاده می شود. [۱] همچنین ممکن است در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر کوتاه مدت استفاده شود اما نسبت به بنزودیازپین ها کمتر ارجح است.علائم منفی اسکیزوفرنی را تشدید میکند. [۱] از کلاس شیمیایی فنوتیازین است .

تری فلوپرازین ( Eskazina – Stelazine ) در دوز های ۱، ۲، ۵ و ۱۰ میلی گرم موجود است.

رده درمانی: داروهای ضد روان‌پریشی تیپیک

اشکال دارویی: قرص و آمپول

قرص تری فلوئوپرازین

تری فلوپرازین در کنترل روان‌پریشی بکار می‌رود، و در کنترل اختلال اضطراب منتشر، سرگیجه و تهوع نیز کاربرد دارد.

هیچ مدرک خوبی وجود ندارد که نشان می دهد تری فلوپرازین نسبت به آنتی سایکوتوتیکهای با قدرت پایین مانند کلروپرومازین ، کلروپروتیکسن ، تیوریدازین و لووموپرومازین برای اسکیزوفرنی موثرتر است ، اما به نظر می رسد که تری فلوپرازین اثرات منفی بیشتری نسبت به این داروها دارد.

تری فلوپرازین از گروه فنوتیازینها است. مکانیسم اصلی اغلب این داروها مهار گیرنده‌های دوپامینی در سلولهای مغز است.تری فلوپرازین دارای اثرات ضدآدررژیک مرکزی ، [۲]آنتی دوپامینرژیک ، [۳][۴] و حداقل اثرات آنتی کولینرژیک است. [۵] اعتقاد بر این است که با مسدود کردن گیرنده های دوپامین D 1 و D 2 در مسیرهای mesocortical و mesolimbic ، از بین بردن یا به حداقل رساندن علائم اسکیزوفرنی به عنوان توهم ،هذیان ، تفکر و گفتار بهم ریخته کار می کند،ولی علائم منفی شامل انزوای اجتماعی،ناتوانی در بروز احساسات و افسردگی را تشدید میکند.

کاهش فشار خون , یبوست , خشکی دهان , خواب آلودگی، سرگیجه، سردرد، بی قراری، مشکلات خواب، اختلال حافظه یا تمرکز، سبکی سر، تهوع، استفراغ، اسهال، تغییرات اشتها یا وزن، تغییر در قاعدگی و اختلالات جنسی و عوارض آنتی کولینرژیک،لرزش.

تری فلوپرازین در دپرسانت CNS ، کما و دیسکرازی خون منع مصرف دارد. در بیماران مبتلا به اختلال کلیوی یا کبدی ، باید از تری فلوپرازین با احتیاط استفاده شود.

InChI=1S/C21H24F3N3S/c1-25-11-13-26(14-12-25)9-4-10-27-17-5-2-3-6-19(17)28-20-8-7-16(15-18(20)27)21(22,23)24/h2-3,5-8,15H,4,9-14H2,1H3 YKey:ZEWQUBUPAILYHI-UHFFFAOYSA-N Y

تری فلوپرازین (به انگلیسی: Trifluoperazine) که تحت تعدادی از مارک های تجاری فروخته می شود ، یک آنتی سایکوتیک تیپیک است که در درجه اول برای درمان اسکیزوفرنی استفاده می شود. [۱] همچنین ممکن است در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر کوتاه مدت استفاده شود اما نسبت به بنزودیازپین ها کمتر ارجح است.علائم منفی اسکیزوفرنی را تشدید میکند. [۱] از کلاس شیمیایی فنوتیازین است .

تری فلوپرازین ( Eskazina – Stelazine ) در دوز های ۱، ۲، ۵ و ۱۰ میلی گرم موجود است.

رده درمانی: داروهای ضد روان‌پریشی تیپیک

اشکال دارویی: قرص و آمپول

قرص تری فلوئوپرازین

تری فلوپرازین در کنترل روان‌پریشی بکار می‌رود، و در کنترل اختلال اضطراب منتشر، سرگیجه و تهوع نیز کاربرد دارد.

هیچ مدرک خوبی وجود ندارد که نشان می دهد تری فلوپرازین نسبت به آنتی سایکوتوتیکهای با قدرت پایین مانند کلروپرومازین ، کلروپروتیکسن ، تیوریدازین و لووموپرومازین برای اسکیزوفرنی موثرتر است ، اما به نظر می رسد که تری فلوپرازین اثرات منفی بیشتری نسبت به این داروها دارد.

تری فلوپرازین از گروه فنوتیازینها است. مکانیسم اصلی اغلب این داروها مهار گیرنده‌های دوپامینی در سلولهای مغز است.تری فلوپرازین دارای اثرات ضدآدررژیک مرکزی ، [۲]آنتی دوپامینرژیک ، [۳][۴] و حداقل اثرات آنتی کولینرژیک است. [۵] اعتقاد بر این است که با مسدود کردن گیرنده های دوپامین D 1 و D 2 در مسیرهای mesocortical و mesolimbic ، از بین بردن یا به حداقل رساندن علائم اسکیزوفرنی به عنوان توهم ،هذیان ، تفکر و گفتار بهم ریخته کار می کند،ولی علائم منفی شامل انزوای اجتماعی،ناتوانی در بروز احساسات و افسردگی را تشدید میکند.

کاهش فشار خون , یبوست , خشکی دهان , خواب آلودگی، سرگیجه، سردرد، بی قراری، مشکلات خواب، اختلال حافظه یا تمرکز، سبکی سر، تهوع، استفراغ، اسهال، تغییرات اشتها یا وزن، تغییر در قاعدگی و اختلالات جنسی و عوارض آنتی کولینرژیک،لرزش.

تری فلوپرازین در دپرسانت CNS ، کما و دیسکرازی خون منع مصرف دارد. در بیماران مبتلا به اختلال کلیوی یا کبدی ، باید از تری فلوپرازین با احتیاط استفاده شود.


کربن عنصری شیمیایی با نماد C و عدد اتمی ۶ است. واژه کربن برگرفته از واژه‌ای لاتین به‌نام کربو[a] به‌معنای زغال‌سنگ است. این عنصر، که در ردهٔ عناصر غیرفلزی جای می‌گیرد، چهارظرفیتی است، به‌این معنی که چهار الکترون در دسترس برای تشکیل پیوندهای شیمیایی کووالانسی دارد. کربن از گروه چهاردهم در جدول تناوبی و دارای سه ایزوتوپ طبیعی است. این ایزوتوپ‌ها عبارت‌اند از کربن-۱۲ و کربن-۱۳ که ایزوتوپ‌های پایداری هستند و کربن-۱۴ یک ایزوتوپ پرتوزا محسوب می‌شود و زمان نیمه‌عمر واپاشی آن حدود ۵۷۳۰ سال است. از دوران باستان تا سال ۱۶۹۹ میلادی، تنها سیزده عنصر توسط بشر شناسایی شده بودند که کربن یکی از آن‌ها است.

از لحاظ فراوانی، کربن پانزدهمین عنصر در پوسته زمین و پس از هیدروژن، هلیوم و اکسیژن، چهارمین عنصر در کیهان است. فراوانی کربن، گوناگونی منحصر به فرد ترکیبات آلی ساخته شده از آن و توانایی تشکیل بسپار در دماهای متداول قابل دسترسی بر روی زمین، موجب می‌شود که این عنصر به‌عنوان عنصر مشترک در تمامی انواع شکل‌های شناخته شده از زندگی وجود داشته باشد. این عنصر به لحاظ جرم، پس از اکسیژن، دومین عنصر موجود در بدن انسان است و حدود ۱۸٫۵ درصد از جرم بدن را تشکیل می‌دهد.

اتم‌های کربن می‌توانند به صورت‌های مختلفی با یک‌دیگر پیوند برقرار نمایند که این موجب می‌شود تا دگرشکل‌های متنوعی از کربن تشکیل شود. شناخته شده‌ترین دگرشکل‌های کربنی، گرافیت، الماس و فولرن باکمینستر هستند. خواص فیزیکی کربن در هر کدام از دگرشکل‌های کربنی متفاوت است. به‌عنوان مثال گرافیت دارای ظاهری کدر و سیاه‌رنگ است، در حالی‌که الماس کاملاً شفاف است. گرافیت به قدری نرم است که می‌تواند برروی کاغذ اثری از خود برجا بگذارد و خود واژه گرافیت نیز از واژه‌ای یونانی به‌معنای نوشتن[b] برگرفته شده‌است. درحالی‌که الماس، سخت‌ترین ترکیب طبیعی یافت شده بر روی زمین است. گرافیت یک هدایت کننده خوب جریان الکتریکی است، درحالی که الماس یک رسانای ضعیف جریان الکتریسیته است. در فشار معمولی، الماس، نانولوله‌های کربنی و گرافین، دارای بالاترین رسانندگی گرمایی در بین تمام ترکیبات شناخته شده هستند. آنها در مقابل تغییرات شیمیایی مقاوم هستند و برای این که با اکسیژن وارد واکنش شوند یا به عبارت دیگر برای این که سوزانده شوند، به دمای بالا نیاز دارند.

متداول‌ترین حالت اکسایشی کربن در ترکیبات معدنی برابر با ۴+ است، در حالی‌که عدد اکسایش ۲+ در موردی مانند کربن مونوکسید و کمپلکس‌های کربونیلی فلزات واسطه قابل مشاهده است. سنگ آهک، دولومیت و کربن دی‌اکسید از بزرگ‌ترین منابع کربن معدنی هستند. این در حالی است که مقادیر قابل توجهی از کربن به‌صورت ذخیره شده در منابع آلی مانند زغال‌سنگ، پوده، نفت خام و آذریخ وجود دارد. کربن طیف گسترده‌ای از ترکیبات را شامل می‌شود، به‌طوری که دامنه آن گستره‌تر از هر عنصر دیگری است. تا به‌امروز بیش از ده میلیون ترکیب آلی ثبت شده‌است و مسیر شناسایی ترکیبات جدیدتر همچنان باز است، چرا که این تعداد ترکیب کشف شده تنها بخشی از ترکیبات مجموعه ترکیبات کربنی فرضی ممکن و پایدار در شرایط استاندارد هستند و به همین علت از کربن به‌عنوان پادشاه عناصر[c] یاد شود.

قرص تری فلوئوپرازین

ریشهٔ نام کربن از واژهٔ لاتین کربو به معنای زغال‌سنگ یا زغال چوب گرفته شده‌است.[۱۳] همچنین در زبان فرانسوی به صورت چاربون در آلمانی، هلندی و دانمارکی نام کربن به ترتیب Kohlenstoff ,koolstof و kulstof است که به معنای واقعی کلمه به معنی ماده زغال‌سنگ هستند.
کشف کربن به دوران پیشاتاریخ بر می‌گردد و استفاده از آن به صورت دوده و زغال چوب در زندگی نخستین تمدن‌های بشری مشهور بود. الماس شکل دیگری از کربن احتمالاً در اوایل سال ۲۵۰۰ پیش از میلاد در چین شناخته شده بود و به صورت شیمیایی امروزی، در دوران روم باستان از زغال چوب ساخته می‌شد. همچنین از مخلوط آن با خاک رس در اهرام به منظور پوششی در برابر ورود هوا استفاده می‌شده‌است.[۱۴][۱۵]

در سال ۱۷۲۲، رنه آنتوان فرشاکو دی رامور نشان داد که آهن با جذب برخی از مواد به فولاد تبدیل می‌شود، که امروزه به‌عنوان کربن شناخته شده‌است.[۱۶] در سال ۱۷۷۲، آنتوان لاووازیه، پدر علم شیمی نوین نشان داد که الماس‌ها، نوعی کربن هستند. او با سوزاندن زغال‌سنگ و الماس دریافت که پس از سوختن هیچ‌کدام آبی تولید نمی‌کنند و هر دو به مقدار یکسان کربن دی‌اکسید در هر گرم آزاد می‌کنند.[۱۷] زمانی که تصور می‌شد گرافیت شکل دیگری از سرب است، کارل ویلهلم شیله نشان داد که گرافیت درواقع همانند زغال چوب است با این تفاوت که دارای مخلوط کوچکی از آهن است. از آن‌جا که که گرافیت در زمان واکنش با نیتریک اسید موجب تولید کربن دی‌اکسید می‌شود، او نام اسید هوایی[d] را روی آن گذاشت.[۱۸] در سال ۱۷۸۶، دانشمندان فرانسوی، کلود لویی برتوله، گاسپار مونژ و سی. اِی. واندرموند[e] با اکسید کردن گرافیت به همان روشی که لاووازیه برای الماس انجام داده بود تأیید کردند که گرافیت بیشتر کربن است.[۱۹] با باقی ماندن مقداری آهن در انتها، آنها بر این باور شدند که آهن در ساختار گرافیت لازم است. آنها در نگارش‌های خود برای گازی که از سوختن گرافیت خارج می‌شد نام کاربون [f] را پیشنهاد دادند که از واژه لاتین کاربونوم[g] گرفته شده بود.

در سال ۱۷۸۹ لاووازیه در کتاب‌های درسی از کربن به‌عنوان یک عنصر نام برد.[۲۰]
در سال ۱۹۸۵ شیمی‌دان‌های آمریکایی رابرت کرل و ریچارد اسمالی و شیمی‌دان بریتانیایی هارولد کروتو موفق به کشف فولرن، یکی از دگرشکل‌های مصنوعی عنصر کربن شدند[۲۱] که خود انواع گوناگون و متعددی شامل اشکال نانوساختار مانند باکی‌بال‌ها و نانولوله‌ها است.[۲۲] کاشفان این شکل جدید از کربن در سال ۱۹۹۶ جایزه نوبل شیمی را دریافت کردند.[۲۳] از طرف دیگر علاقه جدید به اشکال جدید منجر به کشف دگرشکل‌های بیشتر از جمله کربن شیشه‌ای، و کربن آمورف شد.[۲۴]

گرافیت که یکی از دگرشکل‌های کربن محسوب می‌شود، یکی از نرم‌ترین مواد شناخته شده و الماس که دگرشکل دیگر کربن است، سخت‌ترین ترکیب طبیعی شناخته شده بر روی زمین است. کربن می‌تواند به آسانی با اتم‌های کوچک دیگر از جمله اتم‌های کربن دیگر پیوند برقرار کند. اتم کربن قادر است که پیوندهای کووالانسی پایدار و متنوعی با اتم‌های مناسب چندظرفیتی دیگر شکل دهد. کربن با داشتن بیش از ده میلیون ترکیب شناخته شده، در بین تمامی عناصر جدول تناوبی، دارای بیشترین میزان ترکیبات شیمیایی است.[۲۵] کربن دارای بالاترین دمای تصعید در میان تمام عناصر است. در فشار معمولی اتمسفر، فاقد نقطه ذوب است، چراکه نقطه سه‌گانه آن در فشار ۰٫۲±۱۰٫۸ مگاپاسکال و دمای ۳۰۰±۴۶۰۰ درجه کلوین (۳۰۰±۴۳۳۰ درجه سانتی‌گراد؛ ۵۴۰±۷۸۲۰ درجه فارنهایت) به‌وقوع می‌پیوندد[۲][۳] و درنتیجه، کربن در دمایی در حدود ۳۹۰۰ درجه کلوین (۳۶۳۰ درجه سانتی‌گراد؛ ۶۵۶۰ درجه فارنهایت) تصعید می‌شود.[۲۶][۲۷]

در شرایط استاندارد، گرافیت با این‌که دارای پایداری ترمودینامیکی بالاتری در مقایسه با الماس است، اما نسبت به آن دارای واکنش‌پذیری بالاتری دارد، چراکه دارای پیوندهای پای نامستقر است و این موجب می‌شود راحت‌تر وارد واکنش شیمیایی شود. به‌عنوان مثال، در شرایط استاندارد، گرافیت می‌تواند توسط نیتریک اسید غلیظ و داغ اکسید شود و منجر به تولید ملیتیک اسید شود. در طی چنین تغییری اگرچه واحدهای شش‌گوشه موجود در ساختار گرافیت حفظ می‌شود، با این‌حال، ساختار و نظم کلی گرافیت شکسته می‌شود.[۲۸]
کربن در حضور یک قوس کربنی تصعید می‌شود، جایی که دمای آن به حدود ۵۸۰۰ درجه کلوین (۵۵۳۰ درجه سانتی‌گراد؛ ۹۹۸۰ درجه فارنهایت) می‌رسد. صرف نظر از نوع، تمامی دگرشکل‌های کربنی در دماهایی حتی بالاتر از دمای ذوب فلزاتی مانند تنگستن و رنیوم، جامد باقی می‌ماند. اگرچه کربن از لحاظ ترمودینامیکی تمایل به اکسید شدن دارد، با این حال در مقابل اکسایش مقاومت می‌کند و مقاومت آن در برابر اکسایش بسیار موثرتر از مقاومت فلزاتی مانند آهن و مس است.

کربن با داشتن عدد اتمی ۶، به‌عنوان عنصر ششم محسوب می‌شود و دارای آرایش الکترونی ۱s۲۲s۲۲p۲ است که چهار الکترون موجود در اوربیتال‌های 2s و 2p به‌عنوان الکترون‌های ظرفیت آن به‌حساب می‌آیند، الکترون‌هایی که می‌توانند موجب تشکیل پیوند و ساخته شدن پیوندهای بین اتمی و درنتیجه ترکیبات مولکولی جدید شوند. چهار انرژی یونیزاسیون ابتدایی کربن عبارت‌اند از: ۱۰۸۰٫۵، ۲۳۵۲٫۶، ۴۶۲۰٫۵ و ۶۲۲۲٫۷ کیلوژول برمول که این مقادیر انرژی یونیزاسیون بسیار بیش‌تر از سایر عناصر موجود در گروه چهاردهم جدول تناوبی (عناصر زیرین در گروه شامل کربن) هستند. میزان الکترونگاتیویته کربن (در مقیاس پائولینگ) برابر با ۲٫۵ است که به‌طور قابل توجهی از مقدار الکترونگاتیویته سایر عناصر هم‌گروه با کربن (۱٫۸–۱٫۹) در گروه چهاردهم جدول تناوبی بیشتر و تقریباً مشابه با عناصر غیرفلزی مجاور با کربن و فلزات واسطه ردیف دوم و سوم است. شعاع پیوند کووالانسی کربنی معمولاً برابر با ۷۷٫۲ پیکومتر برای پیوند کربن-کربن یگانه، ۶۶٫۷ پیکومتر برای پیوند کربن-کربن دوگانه، ۶۰٫۳ پیکومتر برای پیوند کربن-کربن سه‌گانه است، با این‌حال این مقادیر مطلق نیستند و بسته به نوع عدد کوئوردیناسیون و نوع اتصالات دو اتم کربن درگیر در پیوند مورد نظر، متفاوت هستند. به‌طور عمومی، شعاع کووالانسی، با کاهش عدد کوئوردیناسیون و افزایش مرتبه پیوند، کاهش می‌یابد.[۲۹]

ترکیبات کربنی تشکیل دهنده پایه تمامی شکل‌های شناخته شده حیات بر روی زمین هستند[۳۰] و چرخه کربن-نیتروژن، با کمک گرفتن از پرتوهای خورشیدی و سایر ستارگان، تأمین کننده انرژی لازم برای مصرف موجودات است. اگرچه کربن دارای تعداد بسیار زیاد و متنوع از ترکیبات است، اغلب این ترکیبات در دمای معمولی واکنش ناپذیر هستند. در دما و فشار استاندارد، کربن در مقابل تمامی تغییرات شیمیایی مقاومت می‌کند با این‌حال اکسیدکننده‌های قوی می‌توانند موجب واکنش پذیری آن شوند. کربن در مقابل سولفوریک اسید، هیدروکلریک اسید، کلر، و تمامی قلیاها، واکنش ناپذیر است.[۳۱] در دماهای بالاتر از دمای استاندارد، کربن با اکسیژن وارد واکنش می‌شود و منجر به تولید اکسوکربن‌ها می‌شود و در این شرایط چنانچه در مجاورت اکسیدهای فلزی قرار بگرید، با گرفتن اکسیژن آن‌ها، موجب تبدیل آن‌ها به اکسید فلز به شکل عنصر فلزی می‌شود.[۳۲] واکنش انجام شده طی واکنش کربن با اکسید فلزی مانند آهن اکسید، یک واکنش گرماده است و از آن در تولید آهن در صنعت فولاد به‌منظور ذوب کردن آهن و کنترل میزان کربن موجود در فولاد استفاده می‌شود.

Fe۳O۴ + ۴C(s) → ۳Fe(s) + 4CO(g)

کربن مونوکسید می‌تواند با استفاده از مقدار بیش‌تری آهن، مورد استفاده قرار بگیرد.

Fe۳O۴ + ۴CO(g) → ۳Fe(s) + 4CO۲(g)

استفاده از گوگرد، موجب تولید کربن دی‌سولفید و استفاده از بخار آب، موجب تولید کربن مونوکسید می‌شود:

C(s) + H۲O(g) → CO(g) + H۲(g)

کربن در دماهای بالا قابلیت واکنش با برخی از فلزات و تولید کاربید فلزی را دارد. به‌عنوان مثال تولید آهن کاربید در فرایند تولید فولاد و تنگستن کاربید که از آن به‌عنوان یک ساینده در ساخت نوک سخت ابزارهای برش استفاده می‌شود.

دگرشکل‌های کربنی طیف وسیعی از خواص فیزیکی و شیمیایی را منجر می‌شوند که در جدول زیر به برخی از آن‌ها اشاره شده‌است:

کربن اتمی دارای عمری کوتاه است که این موضوع موجب می‌شود شکل‌های متنوع مولکولی یا همان دگرشکل‌های کربنی شکل بگیرند. سه دگرشکل شناخته شده کربن عبارت‌اند از کربن بی‌شکل گرافیت و الماس. دگرشکل دیگر کربن، فولرن است که زمانی گونه‌ای خاص و عجیب به‌شمار می‌آمد اما امروزه به‌صورت متداول تهیه و در تحقیقات علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. خانواده دگرشکل‌های فولرنی خود شامل فولرن باکمینستر،[۲۲][۳۸]نانولوله کربنی،[۳۹]نانوجوانه کربنی[۴۰] و نانوالیاف کربنی[۴۱][۴۲] است. علاوه‌بر دگرشکل‌های مرسوم، چندین نوع دگرشکل غیرمعمول نیز از کربن شناخته شده‌است که عبارت‌اند از لونسدالیت،[۴۳]کربن شیشه‌ای،[۲۴]نانوفوم کربنی[۴۴] و کربن استیلنی خطی یا همان کاربین.[۴۵]

گرافن یکی دیگر از دگرشکل‌های کربنی است که متشکل از ورقه‌ای دوبعدی و ساخته شده از ساختارهای شش‌گوشه کربنی است. تا سال ۲۰۰۹، گرافن به‌عنوان محکم‌ترین ماده بررسی شده بود.[۴۶] فرایند جداسازی گرافن از گرافیت، نیازمند توسعه فناوری به منظور تجاری سازی تولید آن است.[۴۷] چنانچه تولید تجاری گرافن قابل دسترس شود، گرافن می‌تواند در تولید اهداف گوناگونی مورد استفاده قرار بگیرید که آسانسور فضایی و ذخیره ایمن هیدروژن در ماشین‌های مبتنی بر موتور هیدروژنی از جمله آنها هستند.[۴۸]

کربن بی‌شکل، به‌عنوان دگرشکلی از کربن، فرمی است که در آن اتم‌های کربن در ساختاری غیربلوری، نامنظم و شیشه‌ای مانند قرار گرفته‌اند. این نوع کربن به‌صورت پودری است و جزء اصلی تشکیل دهنده زغال، کربن سیاه، دوده و کربن فعال است.

در فشار رایج، کربن ساختاری مانند گرافیت به خود می‌گیرد، به‌طوری که هر اتم به صورت مثلثی با سه‌اتم دیگر پیوند برقرار می‌کند و منجر به تولید یک صفحه مسطح متشکل از واحدهای حلقوی شش‌گوشه درست همانند هیدروکربن‌های آروماتیک می‌شود.[۴۹] ساختار به‌وجود آمده یک شبکه دوبعدی از اتم‌های کربن است و این صفحات مسطح کربنی می‌توانند با کمک نیروی ضعیف وان‌دروالسی بر روی یک‌دیگر قرار بگیرند. استحکام پایین پیوند میان این صفحات قرار گرفته بر روی یک‌دیگر، موجب لغزش آسان صفحات بر روی یک‌دیگر و نرمی گرافیت می‌شود. نیروی وان‌دروالسی میان لایه‌ها براثر همپوشانی الکترون‌های خارجی اتم‌های تشکیل دهنده لایه‌ها است و این همپوشانی منجر به تشکیل یک ابر پای و عدم استقرار الکترونی می‌شود. وجود ابر ناشی از عدم استقرار الکترونی، باعث می‌شود که گرافیت بتواند تنها در محل تشکیل پیوندهای نامستقر و در راستای صفحات خود، هادی جریان الکتریکی باشد. این محدودیت سبب می‌شود که خصلت هدایت الکتریکی توده کربن در مقایسه با اغلب فلزات کمتر باشد. عدم استقرار الکترونی همچنین موجب می‌شود که گرافیت در مقایسه با الماس، پایداری بیشتری در دمای اتاق داشته باشد.

در فشارهای بالا، کربن دگرشکل‌های فشرده‌تری مانند الماس را تشکیل می‌دهد که تقریباً دارای چگالی دوبرابر گرافیت است. برخلاف گرافیت، در ساختار الماس، هر اتم به‌صورت چهاروجهی با چهار اتم دیگر پیوند برقرار می‌کند و منجر به تشکیل یک شبکه سه بعدی از حلقه‌های شش عضوی منقبض شده می‌شود. الماس همانند سیلیسیم و ژرمانیم، دارای ساختار مکعبی است و به‌علت قدرت پیوندهای کربن-کربن، سخت‌ترین ماده طبیعی شناخته شده در مقابل خراشیده شدن است. برخلاف باور عمومی که بیان می‌کند «الماس‌ها تا ابد باقی می‌مانند»، الماس در شرایط استاندارد (دما: ۲۹۸ کلوین، فشار: ۱۰٬۰۰۰ پاسکال[۵۰]) از نظر ترمودینامیکی ناپایدار است (انرژی استاندارد تشکیل گیبس (ΔfG°) برای الماس در دمای ۲۹۸ کلوین = ۲٫۹ کیلوژول بر مول[۵۱]) و در نهایت به گرافیت تبدیل می‌شود. باتوجه به سد انرژی بالای فعال‌سازی، تبدیل الماس به گرافیت در دمای اتاق به‌قدری آهسته است که قابل تشخیص نیست. باقیمانده کربنی که دچار تغییر فاز شده‌است به‌صورت تجربی مورد بررسی قرار نگرفته‌است اما مطالعات نظری اخیر با استفاده از روش نظریه تابعی چگالی به این نتیجه رسیده‌است که در شرایط رسیدن دما و فشار به‌ترتیب به صفر کلوین و صفر پاسکال، الماس به ساختاری با استحکامی در حدود ۱/۱ کیلوژول بر مول بیشتر از گرافیت تبدیل می‌شود. تحت برخی شرایط، کربن به لونسدالیت متبلور می‌شود، ساختاری که یک شبکه بلوری شش‌گوشه است و در آن، همه اتها، همانند آنچه در الماس رخ می‌دهد، به‌صورت کووالانسی با یکدیگر پیوند برقرار می‌کنند.[۴۳]
فولرن‌ها، بلورهایی سنتزی با ساختای مشابه گرافیت هستند با این تفاوت که تمام واحدهای تشکیل دهنده، از شش‌گوشه‌های مسطح ساخته نشده‌اند و تعدادی واحد شش‌گوشه نامسطح، پنج‌گوشه و حتی هفت‌گوشه نیز در ساختار آنها وجود دارد. صفحات سازنده فولرن‌ها به‌صورت کره، بیضی یا استوانه‌ای شکل می‌گیرند. خواص خانواده ترکیبات فولرنی هنوز به‌صورت کامل ارزیابی نشده‌است و این موضوع خود زمینه وسیعی در تحقیقات نانومواد را به خود اختصاص داده‌است. فولرن یا نام متداول دیگر آن یعنی باکی‌بال، برگرفته از نام باکمینستر فولر و مخترع گنبد ژئودزیک است، گنبدی که دارای ساختاری مشابه با فولرن‌ها است. باکی‌بال‌ها دارای ساختارهای مولکولی بزرگی از کربن هستند که که اتم‌های کربن در آنها به‌صورت مثلثی با یکدیگر پیوند داده‌اند و موجب شکل‌گیری یک ساختار کره‌گون شده‌اند (شناخته شده‌ترین و ساده‌ترین نوع فولرن، فولرن باکمینستر با ۶۰ اتم کربن است که دارای ساختاری شبیه توپ فوتبال است).[۲۲]نانولوله‌های کربنی (موسوم به باکی‌تیوب) همانند باکی‌بال‌ها هستند با این تفاوت که هر اتم کربن در صفحه کربنی ساخته شده به‌صورت مثلثی با سه اتم دیگر در پیوند است و موجب ایجاد ساختاری استوانه‌ای شکل و توخالی می‌شود.[۳۸][۳۹] نانوجوانه‌ها برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۷ گزارش شدند و ترکیبی از باکی‌بال‌ها و نانولوله‌ها هستند، به این صورت که باکی‌بال‌ها به‌صورت کووالانسی به سطح خارجی یک نانولوله متصل شده‌اند که این موجب تجمیع خواص این دو گونه در غالب یک ساختار واحد می‌شود.[۴۰]

از دیگر دگرشکل‌های شناخته شده، کربن نانوفوم است که در سال ۱۹۹۷ کشف شد. این دگرشکل متشکل از مجموعه خوشه‌های دارای چگالی کم از اتم‌های کربن است که این اتم‌های کربنی به‌صورت رشته مانند در شبکه سه‌بعدی ضعیفی نگه داشته شده‌اند. در ساختار این کربن نانوفوم، اتم‌ها به‌صورت مثلثی با یکدیگر در پیوند هستند و منجر به تشکیل حلقه‌هایی شش یا هفت عضوی می‌شوند. این دگرشکل یکی از سبک‌ترین مواد جامد شناخته شده‌است به‌طوری که تنها دارای یک چگالی ۲ کیلوگرم برای هر متر مکعب است.[۵۲] به‌صورت مشابهی با کربن نانوفوم، کربن شیشه‌ای نیز شامل نسبت زیادی فضاهای متخلخل بسته‌است[۲۴] با این تفاوت که برخلاف ساختار گرافیتی، فاقد ساختاری منظم از صفحات چیده شده بر روی یکدیگر همانند صفحات یک کتاب است و صفحات به‌صورت نامنظم و تصادفی بر روی یک‌دیگر قرار گرفته‌اند.

کربن استیلنی خطی که با نام کاربین نیز شناخته می‌شود، دارای ساختار شیمیایی −n(C:::C)− است.[۴۵] کربن در این نوع دگرشکل، دارای هیبریداسیون از نوع sp است و شکل کلی دگرشکل مانند یک پلیمر است که دارای پیوندهای یگانه و سه‌گانه به‌صورت یک‌درمیان است. کاربین توجه زیادی را در نانوفناوری به خود جلب کرده‌است چراکه دارای مدول یانگ برابر با ۴۰ برابر الماس است.[۵۳]
در سال ۲۰۱۵، یک تیم از دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، اعلام کرد که دگرشکل دیگری از از کربن را توسعه داده‌اند که نام آن کربن کیو[j] گذاشته شده‌است. این دگرشکل، خواص فرومغناطیس، فلوئورسانس نشان می‌دهد و سختی آن بیشتر از الماس است.[۵۴] در فاز بخار، برخی از اتم‌های کربن، تشکیل کربن دواتمی می‌دهند. این گونه& در زمان برانگیخته شدن، نور سبز رنگ از خود منتشر می‌کند.

الماس دریای نور در موزه جواهرات ملی ایران قرار دارد.

کربن شیشه‌ای ساختاری بی‌نظم و دانه‌ای، نسبتاً سخت، هادی حرارت و دارای پایداری حرارتی بالا

کربن فعال: حاصل از گرماکافت پیرولیز موادی مانند چوب، زغال‌سنگ، هسته یا پوسته میوه‌ها

فولرن C۶۰ به شکل بلوری

از لحاظ فراوانی جرمی، پس از هیدروژن، هلیوم و اکسیژن، کربن چهارمین عنصر در سراسر کیهان است. کربن در خورشید، سایر ستارگان، دنباله‌دارها و جو اغلب سیارات، به‌وفور یافت می‌شود.[۵۵] برخی از شهاب سنگ‌ها حاوی الماس‌های میکروسکوپی هستند که در دوران اولیه تشکیل منظومه شمسی، زمانی که منظومه شمسی تنها یک قرص پیش‌سیاره‌ای بوده‌است، تشکیل شده‌اند.[۵۶] الماس‌های میکروسکوپی همچنین ممکن است در فشار و دمای بالا در بخش‌هایی از شهاب‌سنگ‌ها که در محل برخورد شهاب‌سنگ‌ها قرار دارند، تشکیل شوند.[۵۷]

در سال ۲۰۱۴، ناسا از یک بانک اطلاعاتی به‌روز شده گسترده برای دنبال کردن هیدروکربن‌های آروماتیک چندحلقه‌ای در کیهان رونمایی کرد. بیش از ۲ درصد کربن موجود در کیهان، ممکن است با هیدروکربن‌های آروماتیک چندحلقه‌ای در ارتباط باشد، ترکیبات پیچیده‌ای متشکل از کربن و هیدروژن، بدون اکسیژن.[۵۸] این ترکیبات اساس فرضیه دنیای ناشی از هیدروکربن‌های آروماتیک چندحلقه‌ای و پیدایش حیات را به‌عهده دارند. این ترکیبات که در حدود چند میلیارد سال پس از مهبانگ تشکیل شده‌اند، در سرتاسر کیهان پراکنده شده‌اند و با ستاره‌های جدیدی و سیارات خارج از منظومه شمسی در ارتباط هستند.[۵۵]

تخمین زده می‌شود که بخش جامد زمین، متشکل از ۷۳۰ قسمت در میلیون[k] کربن است و این مقدار در هسته به ۲۰۰۰ و در بخش‌های گوشته و پوسته روی هم به ۱۲۰ قسمت در میلیون می‌رسد.[۵۹] باتوجه به این‌که جرم زمین برابر ۱۰۲۴×۵٫۹۷۲ کیلوگرم است، بنابراین مقدار کربن را می‌توان برابر با ۴۳۶۰ میلیون گیگاتن دانست. این مقدار بسیار بیش‌تر از کربن موجود در اقیانوس‌ها و جو زمین است.

کربن به‌صورت کربن دی‌اکسید در جو زمین وجود دارد و مقدار مجموع آن تقریباً به ۸۳۹ گیگاتن می‌رسد. میزان کربن حل شده در مجموع‌های آب‌ها نیز تقریباً برابر با ۳۸۰۰۰ گیگاتن، تخمین زده می‌شود.[۶۰] تخمین زده می‌شود، کربن موجود در زیست کره حدود ۵۵۰ گیگاتن است که البته به‌علت عدم دقت در تعیین میزان باکتری‌های موجود در اعماق زمین، میزان عدم قطعیت این تخمین زیاد است.[۶۱] هیدروکربن‌ها (مانند زغال‌سنگ، نفت خام و گاز طبیعی) نیز به‌عنوان منابع حاوی کربن محسوب می‌شوند. مقدار کربن موجود در ذخایر زغال‌سنگ برابر با ۹۰۰ گیگاتن است، درحالی‌که این مقدار برای منابع زغال‌سنگ شاید به ۱۸۰۰۰ گیگاتن هم برسد.[۶۲] میزان کربن ذخایر نفت خام نیز به حدود ۱۵۰ گیگاتن می‌رسد. منابع اثبات شده گاز طبیعی تقریباً برابر با ۱۰۱۲×۱۷۵ متر مکعب است (که میزان کربن آن را حدوداً برابر با ۱۰۵ گیگاتن است)، با این‌حال مطالعات تخمین می‌زند که ۱۰۱۲×۹۰۰ متر مکعب گاز دیگر در منابعی مانند گاز شیل وجود دارد که میزان کربن آن را می‌توان تا ۵۴۰ گیگاتن محاسبه کرد.[۶۳]

کربن همچنین به صورت آذریخ در مناطق قطبی و در زیر اقیانوس یافت می‌شود. تخمین‌های متفاوتی از میزان کربن مربوط ارائه شده‌است که مقدار آن را ۵۰۰، ۲۵۰۰ یا ۳۰۰۰ گیگاتن اعلام می‌کنند.[۶۴][۶۵]

در گذشته، مقدار هیدروکربن‌ها بسیار بیش‌تر بوده‌است. برمبنای یک منبع، بین سالهای ۱۷۵۱ تا ۲۰۰۱، حدود ۳۴۷ گیگاتن از کربن موجود، بر اثر سوزاندن سوخت‌های فسیلی، به‌صورت کربن دی‌اکسید به درون جو زمین رها شده‌است.[۶۶] منبع دیگری بیان می‌کند که از سال ۱۷۵۰ به بعد، میزان کربن رها شده به‌درون جو زمین برابر با ۸۷۹ گیگاتن و مجموع کربن رها شده به‌درون جو، اقیانوس‌ها و خشکی (مانند خاک باتلاقی) برابر با ۲۰۰۰ گیگاتن بوده‌است.[۶۷]

کربن یکی از اجزای اصلی سنگ‌های کربناتی (مانند سنگ آهک، دولومیت، مرمر) است به‌طوری که به‌لحاظ جرمی، در مجموع سهمی ۱۲ درصدی دارد. زغال‌سنگ دارای مقدار بسیار بالایی کربن است (به‌عنوان مثال آنتراسیت دارای ۹۲ تا ۹۸ درصد کربن است)[۶۸] و زغال‌سنگ، با داشتن ۴۰۰۰ گیگاتن کربن و سهمی ۸۰ درصدی از سوخت‌های فسیلی، بزرگ‌ترین منبع تجاری کربن معدنی است.[۶۹]

مطابق آمار اعلام شده در سال ۲۰۱۹، کشورهای ترکیه، چین، برزیل، موزامبیک، تانزانیا، هند، ویتنام، مکزیک، کره شمالی و ماداگاسکار، به‌ترتیب، ۱۰ کشور دارای بیش‌ترین میزان ذخیره طبیعی گرافیت در سراسر دنیا هستند.[۷۰] همچنین، کشورهای چین، برزیل، ماداگاسکار، کانادا، هند، روسیه، اوکراین، نروژ، پاکستان و مکزیک ۱۰ کشور دارای بیش‌ترین میزان تولید گرافیت در سراسر دنیا هستند.[۷۱]
مطابق آمار اعلام شده در سال ۲۰۱۹، کشورهای روسیه، کنگو، بوتسوانا، آفریقای جنوبی، استرالیا به‌ترتیب، پنج کشور دارای بیش‌ترین میزان ذخیره طبیعی الماس در سراسر دنیا هستند.[۷۲] همچنین، کشورهای روسیه، استرالیا، کنگو، بوتسوانا، زیمبابوه، آفریقای جنوبی، شش کشور دارای بیش‌ترین میزان تولید الماس در سراسر دنیا هستند.[۷۳] اگرچه الماس به‌طور طبیعی نیز یافت می‌شود، با این‌حال حدود ۳۰ درصد تمام الماس‌های مورد استفاده در صنعت در ایالات متحده آمریکا، به‌صورت مصنوعی ساخته می‌شوند.[۷۴]

کربن-۱۴ در لایه بالای تروپوسفر و استراتوسفر در ارتفاعی بین ۹ تا ۱۵ کیلومتر تولید می‌شود، جایی که کربن براثر واکنش با پرتوهای کیهانی ته‌نشین می‌شود.[۷۵]نوترون‌های حرارتی با برخورد با نیتروژن-۱۴ موجب تبدیل آن‌ها به کربن-۱۴ و یک پرتون به‌ازای هر کربن-۱۴ تولید شده، می‌شوند. برهمین اساس، ۱۰-۱۰×۱٫۵ درصد از کربن دی‌اکسید موجود در جو زمین، حای کربن-۱۴ است.[۷۶]

سیارک‌های غنی از کربن، نسبت قابل توجهی را در مناطق خارج از کمربند سیارکی در منظومه شمسی به خود اختصاص می‌دهند. دانشمندان هنوز موفق به نمونه برداری مستقیم از این سیارک‌ها نشده‌اند. با این‌حال این سیارک‌ها می‌توانند به‌عنوان منابع کربن در فرضیه معادن فضایی استخراج کربن مورد استفاده قرار بگیرند، طرحی که با فناوری امروزی غیرممکن است، اما ممکن است در آینده عملی شود.[۷۷]

قرص تری فلوئوپرازین

سنگ معدن گرافیت به‌همراه یک سکه پنی برای مقایسه ابعاد

بلور الماس تراش نخورده

معدن الماس میر، با عمق ۵۲۵ متر در منطقه سیبری در شرق روسیه واقع شده‌است.

ایزوتوپ‌های کربن در واقع همگی اتم‌های کربن دارای شش پروتون هستند و تفاوت آنها در داشتن تعداد متفاوتی از نوترون‌ها است، نوترون‌هایی که تعدادشان می‌تواند از ۲ تا ۱۶ متغیر باشد. از میان تمامی ایزوتوپ‌های کربن، تنها دو مورد، ایزوتوپ طبیعی و پایدار محسوب می‌شوند که دارای بیش‌ترین میزان فراوانی نیز هستند.[۷۸] از این میان، این دو ایزوتوپ، ایزوتوپ کربن-۱۲ حدود ۹۸٫۹۳ درصد از کربن موجود بر روی زمین را تشکیل می‌دهد و ایزوتوپ کربن-۱۳، سهمی برابر ۱٫۰۷ درصد را دارا است.[۷۸] میزان کربن-۱۲ در ترکیبات زیستی حتی از مقدار ذکر شده نیز بیشتر می‌شود چراکه در واکنش‌های زیست‌شیمیایی، تمایل زیادی برای کربن-۱۲ نسبت به کربن-۱۳ وجود دارد.[۷۹] در سال ۱۹۶۱، اتحادیهٔ بین‌المللی شیمی محض و کاربردی، ایزوتوپ کربن-۱۲ را به‌عنوان مبنای تعیین جرم اتمی نسبی عناصر انتخاب کرد.[۸۰] در طیف‌سنجی رزونانس مغناطیسی هسته‌ای از کربن-۱۳ برای شناسایی ساختمان شیمیایی ترکیبات کربنی استفاده می‌شود.[۸۱]

کربن-۱۴ دیگر ایزوتوپ کربن است که به‌صورت طبیعی یک ایزوتوپ پرتوزا است که توسط واکنش پرتوهای کیهانی با نیتروژن در لایه بالایی جو (در بخش‌های پایینی استراتوسفر و بالایی تروپوسفر) ایجاد می‌شود.[۸۲] این ایزوتوپ در مقادیر بسیار ناچیزی برابر ۱ قسمت در تریلیون[l] (۰٫۰۰۰۰۰۰۰۰۰۱ درصد) به‌ویژه در جو و انباشته‌ها سطحی مانند تورب و دیگر مواد آلی یافت می‌شود.[۸۳] کربن-۱۴ با انتشار پرتوی بتایی با بار منفی و انرژی ۰٫۱۵۸ مگاالکترون ولت فروپاشیده می‌شود. به‌علت زمان فروپاشی نسبتاً آهسته این ایزوتوپ که حدود ۵۷۳۰ سال است، کربن-۱۴ عملاً در میان سنگ‌های قدیمی یافت نمی‌شود. مقدار این ایزوتوپ در جو زمین و همچنین در بدن موجودات زنده تقریباً ثابت است، اما به‌صورت مشخصی بعد از مرگ موجودات زنده، مقدار ان در بدن آنها کاهش می‌یابد. این کاهش، عملاً به‌عنوان یک اصل در روش عمرسنجی رادیوکربنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش که در سال ۱۹۴۹ ابداع شده‌است، به‌صورت گسترده‌ای برای تعیین سن مواد کربنی تا عمری در حدود ۴۰۰۰۰ سال، استفاده می‌شود.[۸۴][۸۵]

بیش از ۱۵ نوع ایزوتوپ کربن شناخته شده وجود دارد که از میان آن‌ها کمترین نیمه‌عمر به کربن-۸ تعلق دارد، ایزوتوپی که با نشر پروتون و واپاشی آلفا دارای نیمه‌عمری معادل ۲۱-۱۰×۱٫۹۸۷۳۹ ثانیه دارد.[۸۶] کربن-۱۹ یکی دیگر از ایزوتوپ‌های غیرعادی کربن است که دارای هاله هسته‌ای[m][توضیح ۱] است. به این معنی که اگر هسته را معادل یک کره دارای چگالی واحد در نظر بگیریم، هسته این ایزوتوپ بزرگتر از حد مورد انتظار است.[۸۷]

کربن اتمی درون یک ستاره غول یا ابرغول از طریق انجام فرایند آلفا سه‌گانه تشکیل می‌شود. این مسیر نیازمند برخورد تقریباً همزمان سه ذره آلفا (هسته اتم هلیوم) است، چراکه محصول واکنش همجوشی هسته‌ای یک هلیوم با هیدروژن یا اتم هلیوم دیگر، به‌ترتیب لیتیم-۵ و هلیوم-۸ خواهند بود که هردو فوق‌العاده ناپایدار هستند و فوراً به گونه‌های سبک‌تر فروپاشیده می‌شوند.[۸۸] فرایند آلفا سه‌گانه در دمایی بیش از ۱۰۰ مگاکلوین انجام می‌شود. در نتیجه در دوران‌های اولیه تشکیل کیهان که سرعت بالای انبساط و افت دما رخ داده‌است، مقدار قابل توجهی کربن تولید نشده‌است.

بر طبق نظریات فعلی اخترفیزیک، کربن در بخش‌های درونی ستارگان در زمانی که آن‌ها در مرحله شاخه افقی قرار دارند، تشکیل می‌شود.[۸۹] زمانی که ستارگان کلان جرم، با تولید سوپرنوا شروع به نابود شدن می‌کنند، کربن‌های تولید شده مانند غبار به درون فضا پرتاب می‌شوند. این غبار پراکنده شده، به‌عنوان مواد سازنده نسل بعدی ستارگان که اصطلاحاً ستارگان فلزینه نامیده می‌شوند[توضیح ۲] و دارای سیاراتی به دور خود هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.[۵۵][۹۰]

خورشید واقع در منظومه شمسی یکی از ستارگان این چنینی است که با داشتن مقدار زیاد کربن، وجود حیاتی که امروزه بر روی زمین وجود دارد را ممکن ساخته‌است.

چرخه سی‌ان‌او، که یک سازوکار همجوشی هیدروژن اضافی است که با کمک کربن در نقش کاتالیزور، موجب نیرو بخشیدن به ستارگان می‌شود. انتقالات چرخشی گونه‌های مختلف ایزوتوپی مولکول کربن مونوکسید (برای مثال کربن-۱۲، ۱۳ و ۱۸) توسط اخترشناسی زیرمیلی‌متری[n][توضیح ۳] قابل تشخیص هستند و از آن‌ها در مطالعه ستارگان تازه متولد شده و ابرهای مولکولی استفاده می‌شود.[۹۱]

در شرایط متداول بر روی زمین، تبدیل یک عنصر به دیگری، رخدادی بسیار نادر است؛ بنابراین مقدار کربن موجود بر روی زمین به میزان تقریباً کاملی، ثابت است. از همین‌رو، فرایندهایی که طی آن‌ها کربن مصرف می‌شود، بایستی کربن مورد نیاز خود را از یک محل تهیه و کربن پسماند را در محلی دیگر دفع کنند. مسیرهای کربنی موجود در محیط زیست، تشکیل دهنده چرخه کربن هستند. برای مثال گیاهانی که فتوسنتز می‌کنند، کربن دی‌اکسید مورد نیاز خود را از هوا (یا آب دریا) دریافت می‌کنند و سپس آن را به زیست‌توده تبدیل می‌کنند، همانند چرخه کالوین که طی آن کربن تثبیت می‌شود. برخی از این زیست‌توده تولید شده، توسط حیوانات خورده می‌شود و مقداری دیگر از آن به‌صورت کربن دی‌اکسید توسط حیوانات تنفس می‌کند. چرخه کربن در عمل، فرایندی پیچیده‌تر از توصیفی است که در این‌جا به آن اشاره شد. به‌عنوان مثال، مقداری از کربن دی‌اکسیدی که در آب اقیانوس‌ها حل می‌شود و گیاهان مرده یا مواد جانوری چنانچه توسط باکتری‌ها مصرف نشوند، ممکن است به نفت یا زغال‌سنگ تبدیل شوند که می‌توانند در زمان سوزانده شدن، موجب آزادسازی کربن دی‌اکسید شوند.[۹۲][۹۳]

اتم کربن در حالت پایه دارای اوربیتال‌های اتمی با آرایش الکترونی ۱s۲۲s۲۲px۱۲py۱۲pz۰ است. یک اتم کربن می‌تواند با تغییر سطح انرژی اوربیتال‌های اتمی خود طی فرایندی موسوم به هیبریداسیون اوربیتالی، منجر به هم‌تراز شدن اوربیتال‌های لایه ظرفیت خود و همچنین چینش مجدد الکترونهای این اوربیتال‌ها شود. اوربیتال‌های هیبریدی نیمه پر ایجاد شده از این طریق، امکان برقراری پیوند با اتم‌های دیگر را دارند که برای اتم کربن با توجه به وجود چهار اوربیتال نیمه‌پر، امکان تشکیل حداکثر چهار پیوند کووالانسی وجود دارد. یک اتم کربن، بسته به میزان مشارکت ۳ اوربیتال پی در فرایند هیبریداسیون، می‌تواند متحمل سه نوع هیبریداسیون شود. به این ترتیب که مشارکت سه اوربیتال پی (p) در فرایند هیبریداسیون موجب ایجاد هیبریداسیون sp۳، مشارکت دو اوربیتال پی موجب شکل‌گیری هیبریداسیون sp۲ و چنانچه تنها یکی از اوربیتالهای پی در فرایند هیبریداسیون شرکت کند، هیبریداسیون اتم مورد نظر از نوع sp می‌شود. علاوه‌بر هیبریداسیون متفاوت، نوع پیوندهایی که یک اتم کربن قادر به برقراری آن‌ها است نیز می‌تواند متفاوت باشد که آن‌ها نیز به نوبه خود به سه نوع؛ پیوند یگانه (C-C)، دوگانه (C=C) و سه‌گانه (C≡C) تقسیم می‌شوند. این که یک اتم در کدام نوع پیوند مشارکت کند، به هیبریداسیون آن بستگی دارد. به‌عنوان مثال اگر هیبریداسیون اتم کربن از نوع sp۳ باشد، نوع پیوند آن یگانه، برای هیبریداسیون sp۲، نوع پیوند دوگانه و در مورد هیبریداسیون sp، نوع پیوند سه‌گانه خواهد بود.[۹۴]

هیبریداسیون sp۳ ناشی از مشارکت سه اوربیتال اتمی پی (px.py.pz) و یک اوربیتال اتمی اس (s) است. در میان دگرشکل‌های کربن، الماس یکی از ساختارهایی است که اتم‌های تشکیل دهنده آن، دارای هیبریداسیون sp۳ و درنتیجه پیوندهای یگانه است. ساختار بلوری مکعب الماس الگوی تکراری از ۸ اتم است که برخی مواد ممکن است هنگام جامد شدن از آن استفاده کنند. در حالی که اولین نمونه شناخته شده از این نوع ساختار، الماس بوده‌است، سایر عناصر گروه ۱۴ نیز این ساختار را به خود می‌گیرند، از جمله آلفا-قلع، نیم‌رساناهای سیلیسیم و ژرمانیوم و همچنین آلیاژهای سیلیسیم و ژرمانیم. تمام اتم‌ها در این ساختار، اتم‌های مشابهی هستند که توسط پیوندهای کووالانسی به یک‌دیگر متصل شده‌اند. این ساختار شبیه یک ساختار مکعبی با وجوه مرکز پر به اضافه چهار اتم داخلی است.[۹۵]

هیبریداسیون sp۳

سلول واحد الماس

متان

سیکلوهگزان

کوبان

هیبریداسیون sp۲ ناشی از مشارکت دو اوربیتال اتمی پی (px.py) و یک اوربیتال اتمی اس (s) است. از بین دگرشکل‌های کربن، گرافیت یکی از مواردی است که اتم‌های تشکیل دهنده آن، دارای هیبریداسیون sp۲ و درنتیجه پیوندهای دوگانه است. گرافیت دارای ساختاری لایه‌ای است و در آن هر اتم کربن به سه اتم کربن دیگر متصل است. در اطراف هر اتم کربن یک آرایش سه ضلعی مسطح با زاویه ۱۲۰ درجه به وجود می‌آید.[۹۶][۹۷] از اتصال ۶ اتم کربن ساختارهایی شش‌گوشه ایجاد می‌شود که از اتصال آنها به یکدیگر صفحاتی مشبک به وجود می‌آید. پیوند بین مولکولی در صفحات بسیار قوی بوده ولی بین صفحات نیروی ضعیف وان‌دروالسی وجود دارد که موجب لغزیدن یا جدا شدن لایه‌ها می‌گردد.[۹۸] آلفا-هگزاگونال و بتا-رامبوهدرال دو شکل شناخته شده گرافیت، ویژگی‌های فیزیکی بسیار مشابهی دارند.[۹۹][۱۰۰]
فرم آلفا می‌تواند با استفاده از روش‌های مکانیکی به فرم بتا تبدیل شود و فرم بتا هنگامی که بالاتر از ۱۳۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم شود، به فرم آلفا بازمی‌گردد.[۱۰۱]

هیبریداسیون sp۲

هیبریداسیون sp ناشی از مشارکت تنها یک اوربیتال اتمی پی (px ،py یا pz) و یک اوربیتال اتمی اس (s) است. از بین دگرشکل‌های کربن، ترکیب سیکلو(۱۸)کربن گونه‌ای است که اتم‌های تشکیل دهنده آن، دارای هیبریداسیون sp و درنتیجه پیوندهای سه‌گانه است. سیکلو(۱۸)کربن مولکولی است که ساختاری حلقوی دارد و متشکل از ۱۸ اتم کربن دارای پیوندهای سه‌گانه یکی در میان است. این ساختار، کوچک‌ترین ترکیب از خانواده سیکلو[n]کربن‌ها است و طبق محاسبات انجام شده با داشتن انرژی فشار حلقه[o] برابر ۷۲ کیلوکالری بر مول، پیش‌بینی می‌شود که یک ترکیب پایدار از لحاظ ترمودینامیکی باشد. رایج‌ترین پیوندهای سه‌گانه بین دو اتم کربن، در آلکین‌ها دیده می‌شود. سیانیدها و ایزوسیانیدها نیز پیوند سه‌گانه دارند. برخی مولکول‌ها دواتمی مانند دی‌نیتروژن و کربن مونوکسید نیز پیوند سه‌گانه دارند. این پیوند در فرمول اسکلتی با سه خط افقی (≡) نمایش داده می‌شود.[۱۰۲][۱۰۳][۱۰۴]

هیبریداسیون sp

کربن توانایی تشکیل زنجیرهای طولانی و متقاطع متشکل از پیوندهای کربن-کربن را دارد، خصلتی که به آن زنجیره‌ای شدن[p][توضیح ۴] گفته می‌شود. پیوندهای کربن-کربن پیوندهایی محکم و پایدار هستند و از طریق زنجیره‌ای شدن این پیوندها می‌توانند ترکیبات کربنی بی‌شماری را تشکیل دهند.[۱۰۵]

هیدروکربن‌ها، ساده‌ترین شکل از مولکول‌های آلی هستند، خانواده بزرگی از مولکول‌های آلی که تنها از اتم‌های هیدروژن متصل به کربن تشکیل شده‌اند.[۱۰۶] چنان‌چه در ساختار یک مولکول هیدروکربن اتم‌های دیگری به‌جز کربن و هیدروژن حضور داشته باشد، آن مولکول دیگر یک هیدروکربن تلقی نمی‌شود و به آن اتم‌ها، اصطلاحاً ناجور اتم گفته می‌شود.[۱۰۷] ناجوراتم‌های متداولی که در ساختار ترکیبات آلی حضور دارند عبارت‌اند از اکسیژن، نیتروژن، گوگرد، فسفر، هالوژن‌های غیرپرتوزا و همچنین فلزاتی مانند سدیم و منیزیم. گروه‌های مشخصی از برخی اتم‌ها که اغلب شامل ناجوراتم‌ها هستند، در تعداد زیادی از ترکیبات آلی حضور دارند. به این گروه‌ها که دارای آرایش مشخصی از اتم‌ها هستند، گروه‌های عاملی گفته می‌شود و علت عاملی خواندن آنها این است که این گروه‌ها به‌طور عمده عامل تعیین‌کننده رفتار شیمیایی و فیزیکی و همچنین نوع واکنش پذیری ترکیب مورد نظر هستند.[۱۰۸] از همین رو می‌توان ترکیبات آلی را بر مبنای نوع گروه عاملی خود دسته‌بندی کرد. طول زنجیره مولکول، شکل، نوع و تعداد گروه عاملی، همگی در تعیین خواص نهایی فیزیکی و شیمیایی مولکول نقش دارند.

در پایدارترین ترکیبات کربنی (و تقریباً تمام ترکیبات آلی پایدار)، کربن از قاعده هشت‌تایی پیروی می‌کند و به‌صورت چهارظرفیتی است.[۱۰۹] به این معنی که یک اتم کربن برای رسیدن به پایداری در مجموع چهار پیوند کووالانسی تشکیل می‌دهد (که این پیوندها، موارد پیوند دوگانه و سه‌گانه را نیز شامل می‌شود). برخی از ترکیبات مانند کربوکاتیون‌ها (دارای سه‌پیوند، بار مثبت)، رادیکال‌ها (دارای سه پیوند، خنثی)، کربانیون‌ها (دارای سه پیوند، بار منفی) و کاربن‌ها (دارای دو پیوند، خنثی) اگرچه می‌توانند مطابق قاعده فوق رفتار نکنند، اما این ترکیبات ناپایدار محسوب شده و به‌عنوان حدواسط‌های واکنش‌پذیر درنظر گرفته می‌شوند.[۱۱۰]

کربن که در تمامی شکل‌های حیات شناخته شده حضور دارد و اساس شیمی آلی است.[۳۰] زمانی که اتم کربن با اتم هیدروژن پیوند برقرار کند، شکل‌های متنوعی از هیدروکربن‌ها را تولید می‌کند که اهمیت زیادی برای صنایع به‌عنوان مبرد، روان‌کننده، حلال، ماده اولیه برای تولید پلاستیک و فراورده‌های پتروشیمی دارد و همچنین می‌توانند به‌عنوان سوخت‌های فسیلی استفاده شوند.[۱۱۱]

زمانی که کربن با اکسیژن و هیدروژن ترکیب شود، گروهی از ترکیبات بسیار مهم زیستی مانند قندها، لیگنان‌ها، الکل‌ها، چربی‌ها، استرهای آروماتیک، کاروتنوئیدها و ترپن‌ها را منجر می‌شوند. با حضور نیتروژن، آلکالوئیدها تشکیل می‌شوند و با حضور عنصری مانند گوگرد، ترکیباتی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، آمینواسیدها، و تولید ترکیباتی از لاستیک طبیعی ممکن می‌شود. چنان‌چه در ترکیبات آلی، علاوه بر عناصر قبلی، عنصر فسفر نیز حضور داشته باشد، امکان ساخته شدن دی‌ان‌ای (DNA) و آران‌ای (RNA)، به‌عنوان حاملان شیمیایی کدهای حیات، فراهم می‌شود. علاوه‌براین، با حضور گوگرد، تولید آدنوزین تری‌فسفات که مهم‌ترین مولکول حامل انرژی در تمامی سلول‌های زنده محسوب می‌شود، نیز امکان‌پذیر می‌شود.[۱۱۲]

شکر از جمله ترکیبات آلی کربن‌دار است که در بسیاری از مواد خوراکی استفاده می‌شود.

الکل‌ها، دسته‌ای از ترکیبات آلی هستند که در آنها یک یا چند گروه هیدروکسیل (OH-)، به اتم‌های کربن متصل شده‌اند.

آموکسی‌سیلین، از مهمترین و پرمصرف‌ترین آنتی‌بیوتیک‌های جهان از داروهای خانواده پنی‌سیلین‌ها و از دسته بتالاکتام‌ها است.

در فصل پاییز با کاهش کلروفیل کاروتنوئید‌ها، موجب تغییر رنگ برگ درختان می‌شوند.

هیدروکربن‌ها، اساس فراورده‌های پتروشیمی هستند.

به‌صورت معمول، ترکیبات حاوی کربن که ترکیباتی معدنی تلقی می‌شوند، فاقد پیوند کربن-کربن، کربن-هیدروژن و کربن-هالوژن هستند و در طبقه‌ای کاملاً جدا نسبت به ترکیبات آلی قرار می‌گیرند. البته تعریف ارائه شده کاملاً سخت‌گیرانه نیست و ممکن است طبقه‌بندی آلی و معدنی برای بعضی از ترکیبات بسته به دیدگاه یک پژوهشگر، کمی متفاوت باشد. یک دسته از ترکیبات کربنی معدنی، اکسیدهای ساده کربن هستند. برجسته‌ترین ترکیب از خانواده اکسیدهای کربنی، کربن دی‌اکسید است، مولکولی که در تاریخ گذشته زمین جزء اصلی جو زمین بوده‌است، اما امروزه تبدیل به جزئی ناچیز از آن شده‌است.[۱۱۳] زمانی که کربن دی‌اکسید در آب حل می‌شود منجر به تولید کربنیک اسید می‌شود، اما همانند اغلب ترکیبات دارای چندین پیوند یگانه اکسیژن متصل به یک اتم کربن، ناپایدار است و به مرور تجریه می‌شود.[۱۱۴] با این‌حال اسید کربنیک قادر به تولید ساختار کربنات (-CO۳۲) است که از طریق عدم استقرار الکترون میان کربن مرکزی و اکسیژن‌های متصل به آن، پایدار می‌شود. کلسیت از جمله مواد معدنی مهمی است که حاوی گروه کربنات است. کربن دی‌سولفید نیز مشابه کربنات است[۱۱۵] با این‌حال، به‌علت خواص فیزیکی و همچنین کاربرد آن در سنتز ترکیبات آلی، معمولاً از آن به‌عنوان یک حلال آلی یاد می‌شود.[۱۱۶]

کربن مونوکسید از دیگر اکسیدهای متداول کربنی که از سوختن ناقص ترکیبات آلی ایجاد می‌شود، گازی بدون بو و رنگ است. ساختار این ترکیب متشکل از یک پیوند سه‌گانه قطبی میان اتم کربن و اکسیژن است که منجر به تمایل بسیار قوی این مولکول برای اتصال دائمی با اتم آهن موجود در مولکول هموگلوبین می‌شود. این موضوع سبب می‌شود که در صورت وجود کربن مونوکسید در خون، جای اکسیژن بر روی هموگلوبین را به علت تمایل بالای اتصال خود اشغال نماید.[۱۱۷][۱۱۸] یون سیانید (−CN) نیز رفتار مشابهی با کربن مونوکسید در برابر هموگلوبین از خود بروز می‌دهد، با این‌حال، سیانید بیشتر شبیه یک یون هالوژن (به‌صورت یک شبه‌هالوژن) عمل می‌نماید. برای مثال، دو یون سیانید می‌توانند مانند اتصال دو اتم هالوژن و تشکیل یک هالید دو اتمی، با اتصال به‌یکدیگر موجب تشکیل یک مولکول سیانوژن (N≡C−C≡N) شوند. همچنین گونه سیافید (−CP) که ساختار مشابهی با سیانید دارد، با این‌که حتی بسیاری از مشتقات ساده آن نیز بسیار ناپایدار هستند، به‌عنوان ترکیبی معدنی در نظر گرفته می‌شود. دیگر اکسیدهای کمتر مرسوم معدنی حاوی کربن عبارت‌اند از کربن سابوکسید (C۳O۲)،[۱۱۹]دی‌کربن منوکسید ناپایدار (C۲O),[۱۲۰][۱۲۱]کربن تری‌اکسید (CO۳)،[۱۲۲][۱۲۳] سیکلوپنتان‌پنتون (C۵O۵)،[۱۲۴]سیکلوهگزان‌هگزون (C۶O۶)[۱۲۴] و انیدرید ملیتیک (C۱۲O۹). البته انیدرید ملتیک ناشی از واکنش آب‌گیری یک اسید ملتیک است و به‌علت داشتن حلقه بنزن، بسیاری از شیمی‌دان‌ها آن را ترکیبی آلی به‌شمار می‌آورند.

کربن می‌تواند با فلزات واکنش‌پذیر مانند تنگستن واکنش داده و با تشکیل کاربید یا استیلید فلزی، موجب ایجاد آلیاژی با دمای ذوب بالا شود. این آنیون‌ها در واقع به‌ترتیب بازهای مزدوج اسیدهای ضعیفی مانند متان و استیلن محسوب می‌شوند. کربن با داشتن الکترنگاتیویته ۲٫۵، تمایل به تشکیل پیوند کووالانسی دارد.[۱۲۵] تعداد کمی از کاربیدها دارای شبکه کووالانسی هستند که یکی از مثال‌های آن کاربید سیلیسیوم (کربوراندوم) است که دارای ساختاری شبیه الماس است. با این‌حال، حتی قطبی‌ترین کاربیدها که ساختاری شبیه نمک‌ها دارند نیز ترکیباتی کاملاً یونی محسوب نمی‌شوند.[۱۲۶]

ترکیبات آلی فلزی بر اساس تعریف به مولکول‌های گفته می‌شود که حداقل حاوی یک پیوند کربن-فلز باشند.[۱۲۷] گستره وسیعی از چنین ترکیباتی وجود دارد که ترکیبات ساده آلکیل-فلز (مانند تترااتیل‌سرب)، η۲-آلکان (مانند نمک زایس)، η۳-آلیل (مانند دیمر آلیل‌پالادیم کلرید)، متالوسن‌های حاوی لیگاندهای سیکلوپنتادی‌انیل (مانند فروسن) و کمپلکس‌های کاربنی فلزات واسطه از مهم‌ترین مجموعه‌های این طیف وسیع هستند. ترکیبات فلزی زیادی دارای لیگاند کربونیل و سیانید (مانند نیکل تتراکربونیل و پتاسیم فری‌سیانید) وجود دارد که برخی از آن‌ها چنان‌چه فاقد سایر گروه‌های کربنی باشند، ترکیباتی کاملاً معدنی می‌دانند و آن‌ها را در خانواده آلی فلزی قرار نمی‌دهند. با این‌حال اغلب شیمی‌دان‌های متخصص در زمینه شیمی آلی فلزی، کمپلکس‌های فلزی، حتی مواردی که حاوی کربن معدنی هستند (مانند کربونیل‌ها، سیانیدها و برخی از انواع کاربیدها و استیلیدها) را ذاتاً ترکیباتی آلی فلزی می‌دانند. اغلب کمپلکس‌های حاوی لیگاندهای آلی که فاقد پیوند کربن-فلز از نوع کووالانسی هستند (مانند کمپلکس‌های فلز-کربوکسیلات‌ها) اصطلاحاً آلی فلزی خوانده می‌شوند.

در حالی‌که که درک عمومی بر این است که کربن دارای چهار ظرفیت برای ایجاد پیوند کووالانسی است، الگوهای نامعمول پیوندی دیگری نیز شناخته شده‌اند. کربوران‌ها دوازده وجهی‌هایی بسیار پایدار هستند که واحد اصلی ساختاری آن‌ها -۲[B۱۲H۱۲] است که در آن یک گروه کاتیون کربن-هیدروژن (+CH) جایگزین بور-هیدروژن (BH) شده‌است؛ بنابراین، کربن در این ساختار به شش اتم دیگر (پنج بور و یک هیدروژن) متصل است. کاتیون +۲[۶(Ph۳PAu)C] حاوی یکی کربن هشت وجهی متصل به شش واحد فسفر-طلا است. این پدیده به طلادوستی[q] لیگاندهای طلا نسبت داده شده‌است.[۱۲۸] در طبیعت، کوفاکتور آهن-مولیبدینیوم (FeMoco) عامل تثبیت میکروبی نیتروژن است. این ترکیب دارای یک کربن هشت وجهی مرکزی است که به شش اتم آهن متصل است. در سال ۲۰۱۶، تأیید شد که مطابق پیش‌بینی‌های قبلی، دی‌کاتیون هگزامتیل‌بنزن حاوی یک اتم کربن دارای شش پیوند است. به‌صورت دقیق‌تری، دی‌کاتیون می‌تواند با فرمول +۲[MeC(η۵-C۵Me۵)] نمایش داده شود. این ترکیب، یک متالوسن آلی است که در آن بخش +CMe۳ از طریق تمامی پنج کربن حلقه پنج عضوی به یک واحد -C۵Me۵−η۵ متصل شده‌است.[۱۲۹]

یکی از مشتقات فروسن که به‌عنوان عامل ضدکوبش[r] به بنزین اضافه می‌شود.

نمک زایس: یکی از اولین نمونه‌های کشف شده ترکیبات آلی فلزی

تری‌متیل‌آلومینیوم: استفاده در تولید صنعتی برخی از الکل‌ها

روکسارسون: استفاده به‌عنوان افزودنی به غذا و ضدانگل در پرورش طیور

سستامیبی تکنیتیوم-۹۹ام: استفاده برای تصویربرداری از ماهیچه‌های قلب در پزشکی هسته‌ای

موضوع حائز اهمیت در مورد این نوع ترکیبات که در آن‌ها اتم کربن دارای پیوندهایی بیش از چهار عدد است این مورد است که هرکدام از پیوندهای متصل به کربن کمتر از دو الکترون جفت شده قراردادی را در خود جای داده‌اند؛ بنابراین تعداد قراردادی الکترون در هر یک از این گونه‌ها، قاعده هشت‌تایی را نقض نمی‌کند. در نتیجه این ترکیبات اگرچه فوق کئوردیناسیونی به‌شمار می‌آیند اما همچنان فوق ظرفیتی محسوب نمی‌شوند. حتی برای گونه‌هایی که توسط آکیبا[s] و همکاران او گزارش شده و در آن‌ها اتم کربن دارای پنج لیگاند و ده الکترون قراردادی است، نیز صادق است.[۱۳۰] محاسبات ساختاری الکترونی نشان می‌دهد که تعداد الکترون‌های حول کربن هنوز کمتر از هشت مورد هستند، موردی که برای ترکیبات دارای چهار الکترون و سه مرکز پیوندی (سه مرکزی-چهارالکترونی) رخ می‌دهد.

ذخایر طبیعی و به‌صورت تجاری در دسترس گرافیت در بخش‌های مختلفی از دنیا وجود دارند با این‌حال مهم‌ترین منابع تجاری گرافیت در مناطقی مانند چین، هند، برزیل و کره شمالی قرار دارد. ذخایر گرافیت حاصل از سنگ‌های دگرگونی هستند و همراه کوارتز، میکا، و فلدسپات در سنگ‌های دگرگونی شیست، گنیس و ماسه‌سنگ دگرگون‌شده یا به‌صورت توده‌ای یا لایه‌ای همراه با سنگ آهک، گاهی اوقات با ضخامتی بیش از چند متر یافت می‌شود. ذخایر گرافیت در بارودیل[t] در شهر کامبرلند انگلستان به‌اندازه‌ای خالص و مناسب بودند که تا قرن نوزدهم میلادی گرافیت مورد نیاز برای ساخت مداد، صرفاً با تراشیدن قطعات بزرگ و طبیعی گرافیت به‌صورت رشته‌های باریک تهیه شده‌است. امروزه، مقادیر کمتر گرافیت به‌وسیله خرد کردن سنگ‌های اصلی حاوی گرافیت و شناور کردن گرافیت سبک بر روی آب تهیه می‌شود.[۱۳۱]

گرافیت طبیعی به سه صورت وجود دارد: بی‌شکل، پوسته‌ای[u] یا پوسته‌ای بلوری و ورقه‌ای یا توده‌ای.[v] گرافیت بی‌شکل دارای کمترین کیفیت در بین انواع گرافیت طبیعی است و میزان فراوانی آن نیز از دو نوع دیگر بیشتر است. برخلاف محیط آکادمیک، که بی‌شکلی به معنای فقدان ساختار بلوری است، در صنعت بی‌شکلی یا آمورف بودن به ساختار دارای بلورهای بسیار کوچک اشاره دارد. گرافیت بی‌شکل برای تولید محصولات کم ارزش‌تر گرافیتی مصرف می‌شود و به‌همین دلیل این محصولات در مقایسه با سایر محصولات گرافیتی دارای کمترین قیمت هستند. مقادیر وسیعی از گرافیت بی‌شکل در چین، اروپا و ایالات متحده آمریکا یافت می‌شود. گرافیت پوسته‌ای از فروانی کم‌تری برخوردار است و همچنین از کیفیت بالاتری نسبت به گرافیت بی‌شکل برخورد است. این نوع گرافیت به صورت صفحات مجزا به صورت سنگ‌های دگرگون شده متبلور می‌شود. میزان ارزش گرافیت پوسته‌ای می‌تواند تا ۴ برابر ارزش گرافیت بی‌شکل باشد. کیفیت بهتر این نوع گرافیت موجب می‌شود که بتوان آن را با انجام پردازش مناسب برای کاربردهای متعددی مانند پیشگیرنده شعله استفاده کرد. بیش‌ترین ذخایر گرافیت پوسته‌ای در استرالیا، کانادا، برزیل، چین، آلمان و ماداگاسکار واقع شده‌است. گرافیت ورقه‌ای یا توده‌ای کم‌یاب‌ترین، باارزش‌ترین و در عین باکیفیت‌ترین نیز نوع گرافیت طبیعی محسوب می‌شود. تنها معدن تجاری متعلق به این نوع گرافیت، در سریلانکا قرار دارد.[۱۳۱]

بر اساس سازمان زمین‌شناسی آمریکا، تولید جهانی گرافیت طبیعی در سال ۲۰۱۰ برابر با ۱٫۱ میلیون تن بوده‌است. از این میان سهم چین ۸۰۰٬۰۰۰ تن، هند: ۱۳۰٬۰۰۰ تن، برزیل۷۶٬۰۰۰، کره شمالی ۳۰٬۰۰۰ و کانادا ۲۵٬۰۰۰ تن بوده‌است. تاکنون هیچ نوع معدن گرافیت طبیعی در ایالات متحده آمریکا گزارش نشده‌است، اما حدود۱۱۸٬۰۰۰ تن گرافیت مصنوعی به ارزش ۹۹۸ میلیون دلار در سال ۲۰۰۹ در این کشور تولید شده‌است.[۱۳۱]

چرخه تأمین الماس توسط تعداد معدودی از تاجران قدرت‌مند کنترل می‌شود و همان‌طور که در تصویر دیده می‌شود، این زنجیره در مناطق بسیار معدود و مشخصی از دنیا قرار دارد.

تنها کسر کوچکی از سنگ معدن الماس حاوی الماس واقعی است. سنگ‌های معدن پس از جمع‌آوری، طوری خرد می‌شوند که آسیبی به الماس موجود در آن‌ها وارد نشود و در ادامه ذرات به‌دست آمده بر اساس میزان چگالی دسته‌بندی می‌شوند. امروزه، پس از این که بررسی اولیه با دست انجام شد، عملیات تعیین میزان چگالی الماس به‌صورت دقیق و با کمک طیف‌سنجی فلورسانس پرتو ایکس انجام می‌شود. در گذشته و قبل از این‌که استفاده از اشعه ایکس رایج شود، جداسازی به عهده نقاله‌های آغشته به گریس بوده‌است. چون الماس تمایل زیادتری به چسبیدن به گریس در مقایسه با سایر کانی‌های موجود در سنگ معدن دارد، در نتیجه امکان جداسازی مناسب آن به این صورت وجود داشته‌است.[۱۳۲]

در گذشته، الماس‌ها تنها در ته‌نشست‌های رسوبی در جنوب هندوستان یافت می‌شدند.[۱۳۳] هند از حدود قرن نهم قبل از میلاد تا قرن هجدهم پس از میلاد، مهم‌ترین مکان تولید الماس در سرتاسر کره زمین بود، اما پتانسیل تجاری این منابع به‌مرور و تا پایان قرن هجدهم میلادی از بین رفت.[۱۳۴] زمانی که این اتفاق رخ داد، هند از لحاظ تولید الماس، تقریباً در سایه برزیل قرار گرفته بود که در آن‌جا، به‌عنوان اولین مکان خارج از هندوستان در سال ۱۷۲۵ الماس کشف شده بود.[۱۳۵]

تولید الماس از منابع اولیه (مانند کیمبرلیت و لمپرویت[w]) تا دهه ۱۸۷۰ میلادی آغاز نشده بود و این اتفاق بعد از کشف الماس در آفریقای جنوبی رخ داد. تولید به مرور افزایش یافت و امروز مجموع الماس استخراج شده از آن زمان تا به امروز، به بیش از ۴٫۵ میلیارد قیراط رسیده‌است.[۱۳۶] حدود ۲۰ درصد الماس استخراج شده تنها در پنج سال اخیر انجام شده‌است و در طول ده سال اخیر نه معدن جدید شروع به تولید کرده‌اند، در حالی‌که چهار معدن دیگر منتظر شروع کار هستند. اغلب این معادن در کانادا، زیمبابوه، آنگولا و یک مورد در روسیه هستند.[۱۳۶]

در ایالات متحده آمریکا، الماس‌ها در ایالت‌هایی مانند آرکانزاس، کلرادو و مونتانا یافت شده‌اند.[۱۳۷][۱۳۸] در سال ۲۰۰۴، کشفی خیره کننده از الماس‌های میکروسکوپی اتفاق افتاد[۱۳۹] که در نتیجه تا سال ۲۰۰۸، مقادیر زیادی از نمونه‌های کیمبرلیت در مناطق دور افتاده مونتانا استخراج شدند.[۱۴۰]

امروزه، اغلب ذخایر دارای قابلیت برداشت به‌صورت تجاری، در روسیه، استرالیا و جمهوری دموکراتیک کنگو قرار گرفته‌اند.[۱۴۱] براساس گزارش بررسی زمین‌شناسی بریتانیا[x] در سال ۲۰۰۵، روسیه تقریباً یک پنجم الماس تهیه شده در سراسر دنیا را تولید کرده‌است. استرالیا دارای غنی‌ترین سنگ‌های معدنی حاوی الماس است و مطابق آمار، بیشینه تولید این کشور ۴۲ تن متریک در هر سال در دهه ۱۹۹۰ میلادی بوده‌است.[۱۳۷] علاوه‌بر این موارد، تعدادی ذخایر فعال در مناطق شمالی کانادا، سیبری (بیشتر در منطقه جمهوری یاقوتستان مانند معدن میر و گودال اوداچنایا)، برزیل و شمال و غرب استرالیا نیز وجود دارند.

الیاف کربن یا الیاف گرافیت، الیافی با حدود ۵–۱۰ میکرومتر قطر هستند و بیشتر از اتم‌های کربن تشکیل شده‌اند. الیاف کربن دارای چندین مزیت از جمله سفتی بالا، استحکام کششی بالا، وزن کم، مقاومت شیمیایی بالا، تحمل درجه حرارت بالا و انبساط حرارتی کم هستند. این خاصیت‌ها باعث شده‌است که فیبر کربن در برنامه‌های هوافضا، مهندسی عمران، نظامی و موتورسواری، به همراه سایر ورزش‌های رقابتی، بسیار محبوب شود. با این حال، آنها در مقایسه با الیاف مشابه، مانند الیاف شیشه‌ای یا الیاف پلاستیکی، نسبتاً گران هستند. در سال ۱۸۶۰، جوزف سوان برای نخستین بار الیاف کربن را برای استفاده در لامپ‌ها تولید کرد. در سال ۱۸۷۹، توماس ادیسون نخ‌های بامبو را در دماهای بالا حرارت داد و آنها را به یک رشته فیبر کربنی تبدیل کرد که در یکی از اولین لامپ‌های رشته‌ای قابل استفاده به‌کار رفتند و می‌توانستند براثر الکتریسیته گرم شده و تولید نور نمایند.[۱۴۲] در سال ۱۸۸۰، لوئیس لاتیمر یک رشته سیم کربن را برای لامپ رشته‌ای تولید کرد که با برق گرم می‌شد.[۱۴۳]

گرافین یا گرافن[۱۴۴][۱۴۵] از دگرشکلهای کربن است. این ماده تشکیل‌شده از یک ساختار بلوری لانه زنبوری دوبعدی است.[۱۴۶] که در آن هر اتم کربن به کمک سه الکترون ظرفیت خود، با سه پیوند دارای هیبریداسیون sp2، به سه اتم کربن دیگر متصل شده‌است که این ساختار، ساختار اساسی تشکیل دهنده سایر دگرشکل‌ها از جمله گرافیت، زغال‌سنگ، نانولوله کربنی و فولرنها است. همچنین می‌تواند به‌عنوان یک مولکول با خصلت آروماتیکی برای خانواده هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای مسطح در نظر گرفته شود.

گرافن داری مجموعه ویژگی‌هایی است که آن را از سایر دگرشکل‌های کربن جدا می‌کند.[۱۴۷] در ضخامت برابر، تقریباً ۱۰۰ برابر قوی‌تر از فولاد است.[۱۴۸][۱۴۹] با این وجود چگالی آن به‌طور چشم‌گیری از فولاد پایین‌تر است و جرم سطحی آن ۰٫۷۶۳ میلی‌گرم در هر متر مربع است. هدایت گرما و الکتریسیته را بسیار کارآمد انجام می‌دهد و تقریباً شفاف است.[۱۵۰] گرافن همچنین یک دیامغناطیس است.[۱۵۱] محققان اثر ترانزیستور پیوندی دوقطبی، جریان پرتابیک و نوسانات کوانتومی زیادی را در مواد آن شناسایی کرده‌اند.[۱۵۲]

در ابتدا در سال ۱۹۶۲ در میکروسکوپ‌های الکترونی مشاهده شد، اما تنها در سطح فلز پشتیبانی می‌شد.[۱۵۳] سپس توسط آندره گایم فیزیک‌دان هلندی و کنستانتین نووسلف دانشمند روسی در سال ۲۰۰۴ در دانشگاه منچستر کشف شد که به خاطر این کشف جایزه نوبل فیزیک به آنها اهدا شد.[۱۴۶][۱۵۴][۱۵۵] جداسازی گرافن با کیفیت بالا به طرز شگفت‌آوری آسان است که این موضوع سبب می‌شود انجام تحقیقات بیشتر آسان گردد.[۱۵۶]

نانولوله‌های کربنی (CNTs) لوله‌هایی هستند که از کربن ساخته شده و قطرهایی در حد نانومتر دارند.
نانولوله‌های کربنی به‌طور مستقل توسط دو گروه تحقیقاتی سومیو ایجیما و تویشناری ایچیهاشی[y] از ژاپن و دونالد بتهونه[z] از آمریکا کشف شدند.[۱۵۷] نانولوله‌های کربنی تک جداره یکی از دگرشکل‌های کربن و واسطه‌ای بین فولرن و گرافنهای مسطح است.

می‌توان نانولوله‌های کربنی تک جداره را به‌عنوان برش‌هایی از یک شبکه شش ضلعی اتم‌های کربنی که در امتداد یکی از بردارهای شبکه براوه قرار گرفته‌اند تصور کرد تا یک استوانه توخالی شکل بگیرد.[۱۵۸] نانو لوله‌های کربنی، ساختارهای حلقوی تو خالی و متشکل از اتم‌های کربن هستند که می‌توانند به شکل تک یا چند جداره آرایش یابند و دارای خواص فلزی و شبه رسانایی نیز هستند.

نانولوله‌های کربنی می‌توانند هدایت الکتریکی قابل توجهی داشته باشند.[۱۵۹][۱۶۰] همچنین دارای کشش سطحی فوق‌العاده[۱۶۱] و هدایت حرارتی هستند.[۱۶۲][۱۶۳] به دلیل نانوساختار بودن و استحکام پیوندهای بین اتم‌های کربن. علاوه بر این، آنها می‌توانند از نظر شیمیایی اصلاح شوند.[۱۶۴] این خواص در بسیاری از زمینه‌های فناوری، از جمله الکترونیک، نورشناسی، مواد کامپوزیت، فناوری نانو می‌تواند کاربردی باشد.

فولرن که مولکول آن از اتم‌های کربن متصل شده توسط پیوندهای منفرد و دوتایی تشکیل شده‌است به طوری که می‌تواند شبکه توری مانند بسته یا نیمه بسته با حلقه‌های پنج تا هفت اتم را تشکیل دهد. این مولکول ممکن است یک کره توخالی، بیضی، استوانه یا بسیاری از اشکال و اندازه‌های دیگر باشد.

پس از سنتز تصادفی آنها در سال ۱۹۸۵ در طبیعت و فضای بیرونی کشف شدند.[۱۶۵][۱۶۶] کشف فولرن‌ها باعث افزایش تعداد آلوتروپ‌های کربن شناخته شده شد که قبلاً محدود به گرافیت، الماس و کربن آمورف مانند دوده و زغال بود.[۱۶۷][۱۶۸] فولرن‌ها به‌دلیل خواص شیمیایی و کاربردهای جدیدشان، خصوصاً در علم مواد، الکترونیک و فناوری نانو، مورد توجه تحقیقات جدی بوده‌اند.[۱۶۹]فولرن باکمینستر یا توپ باکی[aa] یک مولکول کروی با فرمول C۶۰ است. این ماده اولین بار در سال ۱۹۸۵ توسط هارولد کروتو، جیمز هلت، شاون اٌبرین، رابرت کارل و ریچارد اسمالی در دانشگاه رایس ایالت تگزاس تهیه شد. کروتو، کارل و اسمالی در سال ۱۹۹۶ برای کشف فولرن باکمینستر و دسته‌بندی اطلاعات دربارهٔ آن جایزه نوبل شیمی را دریافت کردند.[۱۷۰]
این ترکیب پایدار است.[۱۷۱]
و در دمای بالا و فشارهای بالا مقاومت می‌کند. سطح مولکول ضمن حفظ هندسه کروی می‌تواند با گونه‌های دیگر واکنش نشان دهد.[۱۷۲]

کربن عنصر لازم برای همه سیستم‌های زنده شناخته شده‌است، و بدون آن زندگی نمی‌تواند وجود داشته باشد. عمده استفاده اقتصادی از کربن به غیر از مواد غذایی و چوب به شکل هیدروکربن است که مهمترین آنها گاز متان سوخت فسیلی و نفت خام است. نفت خام توسط صنایع پتروشیمی در پالایشگاه‌ها تقطیر می‌شود تا بنزین، نفت سفید، گازوئیل، نفت کوره، قیر و دیگر فراورده‌های نفتی تولید کند. سلولز نوعی پلیمر طبیعی حاوی کربن است که توسط گیاهان به شکل چوب، پنبه، کتان و کنف تولید می‌شود. سلولز در درجه اول برای حفظ ساختار گیاهان استفاده می‌شود و ساختار اولیه دیواره سلولی گیاهان را تشکیل می‌دهد.

پلیمرهای کربن با ارزش تجاری با منشأ حیوانی شامل پشم، ترمه و ابریشم است. پلاستیکها از پلیمرهای کربن مصنوعی ساخته می‌شوند از فرایند پلیمریزاسیون به‌دست می‌آیند که غالباً با اتم‌های اکسیژن و نیتروژن در فواصل منظم در زنجیره پلیمر اصلی قرار می‌گیرند همچنین مواد اولیه بسیاری از مواد مصنوعی از نفت خام تهیه می‌شود.

کاربرد کربن و ترکیبات آن بسیار متنوع است. کربن می‌تواند به همراه آهن تشکیل آلیاژهایی دهد که رایج‌ترین آنها فولاد کربنی است. از ترکیب گرافیت با رس برای ساخت انواع مداد جهت نوشتن و ترسیم استفاده می‌شود. مداد گرافیت از نظر نرمی و سختی بسته به ناخالصی و رس درجه‌بندی گسترده‌ای دارد. مغرهای مدادی که در مداد به کار می‌روند، بسته به میزان خاک رسی که با آن‌ها ترکیب می‌شود، دارای سختی متفاوتی هستند. همچنین به‌عنوان روان‌کننده و رنگدانه به‌عنوان ماده قالب‌گیری در تولید شیشه استفاده می‌شود. در الکترود برای باتری‌های خشک و در آبکاری و شکل‌دهی الکتریکی نیز کاربرد دارد. در جاروبک برای موتورهای الکتریکی و به‌عنوان یک آرام‌کننده نوترون در رآکتورهای هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زغال به‌عنوان یک ماده ترسیم در کارهای هنری، پخت و پز، ذوب فلزات و کاربردهای دیگر و از چوب، زغال‌سنگ و نفت به‌عنوان سوخت برای تولید انرژی و گرمایش استفاده می‌شوند. از الماس با کیفیت در سنگ‌های قیمتی و جواهرات و از و الماسهای صنعتی در ابزارهای حفاری، برش و پولیش برای ماشین‌کاری فلزات و سنگ استفاده می‌شوند. همچنین از الیاف کربن یا فیبر کربن پلیمری تقویت شده که از پیرولیز الیاف پلی‌استر مصنوعی ساخته شده‌است برای تقویت پلاستیک‌ها برای تشکیل مواد کامپوزیتی سبک و پیشرفته، استفاده می‌شود.

فیبر کربن با استفاده از یک پلیمر پیش ساز مانند پلی‌اکریلونیترول،[ab] که از نفت تولید می‌شود و سایر مواد آلی ساخته می‌شود. برای پلیمرهای مصنوعی مانند پلی‌اکریلونیترول یا ابریشم مصنوعی، پیش ماده ابتدا به نخ‌های رشته‌ای تبدیل می‌شود، با استفاده از فرآیندهای شیمیایی و مکانیکی، ابتدا زنجیره‌های پلیمری را به ترتیب برای بالا بردن خواص فیزیکی نهایی فیبر کربن تکمیل می‌کند. ساختار کریستالوگرافی و خصوصیات مکانیکی فیبر به نوع ماده شروع و پردازش بعدی بستگی دارد. الیاف کربن ساخته شده از پلی‌اکریلونیترول دارای ساختاری شبیه به رشته‌های باریک گرافیت هستند. در نتیجه تجزیه حرارتی الیافی با استحکام کششی ویژه بالاتر از فولاد به‌دست می‌آید.[۱۷۳]

از ترکیب گرافیت با رس برای ساخت انواع مداد جهت نوشتن و ترسیم استفاده می‌شود.

استفاده از کاربید تنگستن در مته‌های حفاری

خودروسازان برای کاهش وزن سوپر اسپورت‌ها از فیبرالیاف کربن استفاده می‌کنند.

سیلیکون کاربید در ساخت محصولات دیرگداز و ساینده‌ها کاربرد دارد.

استفاده از زغال برای تولید گرما

از کربن سیاه به‌عنوان رنگ‌دانه سیاه در چاپ جوهر، رنگ روغن و رنگ‌های آبی، کاغذ کاربون، اتمام رنگ خودرو، مرکب هندی و گرد جوهر چاپگر لیزری همچنین به‌عنوان افزودنی‌های پلیمری در محصولات مانند لاستیک و در ترکیبات پلاستیکی استفاده می‌شود.[۱۷۴] زغال فعال به‌عنوان یک جاذب و جذب کننده سطحی در مواد فیلتردار در کاربردهایی مانند ماسک‌های گازی، خالص‌سازی آب و هود آشپزخانه و در پزشکی برای جذب زهرابه، سموم یا گازهای دستگاه گوارش استفاده می‌شود. کربن در کاهش شیمیایی در دماهای بالا استفاده می‌شود. از کُک برای کاهش سنگ آهن استفاده می‌شود. سختکاری پوسته فولاد با گرم کردن اجزای فولادی در پودر کربن حاصل می‌شود. کاربیدهای سیلیسیوم، تنگستن، بور و تیتانیوم از سخت‌ترین مواد شناخته شده هستند و به‌عنوان ساینده در ابزار برش و سنگ زنی استفاده می‌شوند.[۱۷۵] ترکیبات کربن بیشتر مواد مورد استفاده شده در در لباس مانند پارچه‌های طبیعی و مصنوعی و چرم را تشکیل می‌دهد و تقریباً تمام سطوح داخلی ساختمان به غیر از شیشه، سنگ و فلز از محصولات کربن هستند.

صنعت الماس در دو دسته متفاوت قرار می‌گیرد. دسته اول شامل الماس‌های با کیفیت می‌شود که برای استفاده در سنگهای قیمتی و جواهرات است و دسته دوم در مصارف صنعتی کاربرد دارد. در حالی‌که تجارت بزرگی برای هر دو نوع الماس وجود دارد، با این‌حال بازارهای مربوط به این دو نوع الماس، به‌صورت کاملاً متفاوتی عمل می‌کنند.

الماس‌های مورد استفاده در جواهرات و زیور آلات، برخلاف فلزات گرانبهایی مانند طلا یا پلاتین همانند یک کالای اقتصادی مبادله نمی‌شوند. قیمت این نوع الماس‌ها به‌صورت قابل توجهی بالا است و در نتیجه بازار فعالی برای فروش مجدد این نوع الماس‌ها وجود ندارد.

الماس‌های صنعتی بیشتر به دلیل سختی و هدایت گرمایی، از ارزش بالایی برخوردار هستند و ویژگی‌های زمین‌شناسی مانند شفافیت و رنگ الماس، ملاکی برای ارزش صنعتی آن نیست. حدود ۸۰٪ الماس‌های استخراج شده (برابر با ۱۰۰ میلیون قیراط یا ۲۰ تن در سال) که با نام بورت[ac][توضیح ۵] شناخته می‌شوند، به‌عنوان سنگ‌های قیمتی مناسب نیستند و از آن‌ها برای مصارف صنعتی استفاده می‌شود.[۱۷۶]الماس مصنوعی، که در دهه ۱۹۵۰ اختراع شد، بلافاصله کاربردهای صنعتی پیدا کرد. سالانه ۳ میلیارد قیراط (۶۰۰ تن) الماس مصنوعی تولید می‌شود.[۱۷۷]

کاربرد صنعتی عمده الماس در برش، حفاری، سنگ زنی و پولیش است. بسیاری از این کاربردها نیازی به الماس‌های بزرگ ندارند. در حقیقت، بیشتر الماس‌های با اندازه کوچک، می‌توانند از نظر صنعتی استفاده شوند. الماس‌ها در نوک‌های مته یا تیغه‌های اره تعبیه شده‌اند، یا برای استفاده در ابزارهای سنگ زنی و پولیش، داخل پودر ریخته می‌شوند.[۱۷۸] کاربردی تخصصی آن استفاده در سلول سندان الماس شامل استفاده در آزمایشگاه‌ها به‌عنوان مهار آزمایش‌های فشار قوی، یاتاقان با کارایی بالا و استفاده محدود در پنجره‌های دارای کاربرد ویژه است.[۱۷۹][۱۸۰] با پیشرفت‌های مداوم در تولید الماس مصنوعی، کاربردهای جدیدتری نیز عملی می‌شوند. استفاده از الماس به‌عنوان نیم‌رسانا مناسب برای مدارهای مجتمع به دلیل ویژگی گرماگیری الکترونیک مورد توجه قرار گرفته‌است.[۱۸۱]

اولین استفاده بالینی از سلول‌های مصنوعی در هموپرفیوژن توسط محصور کردن کربن فعال صورت گرفت.[۱۸۲] زغال فعال قادر به جذب بسیاری از مولکول‌های بزرگ است و مدت زیادی است که به دلیل توانایی آن در از بین بردن مواد سمی از خون در مسمومیت‌های ناخواسته یا مصرف بیش از حد دارو شناخته شده‌است. با این حال، پرفیوژن از طریق تزریق مستقیم کربن فعال سمی است زیرا منجر به آمبولیسم و آسیب سلول‌های خون می‌شود و به دنبال آن پلاکت‌ها از بین می‌روند.[۱۸۳]

کربن خالص دارای سمیت فوق‌العاده پایین برای انسان است و می‌تواند در شکل‌های گرافیت و زغال توسط انسان به‌صورت ایمن لمس شود. کربن در مقابل حل شدن یا واکنش‌های شیمیایی حتی موردی مانند هضم شدن توسط اسید موجود در دستگاه گوارشی انسان، از خود مقاومت نشان می‌دهد. در نتیجه زمانی که کربن وارد بافت‌های انسان شود، به احتمال بالا، به‌مدت نامعلومی همان‌جا خواهد ماند. کربن سیاه احتمالاً یکی از اولین رنگ‌دانه‌هایی بوده‌است که برای خالکوبی مورد استفاده قرار گرفته‌است. یکی از مثال‌های این موضوع خالکوبی‌های یافت شده بر روی بدن یک مومیایی طبیعی معروف به اوتسی مرد یخی است که قدمت آن به حدود ۵۲۰۰ سال قبل می‌رسد.[۱۸۵] استنشاق ذرات غبار زغال‌سنگ یا دوده (کربن سیاه) در مقادیر زیاد می‌تواند خطرناک باشد و موجب تحریک بافت ریه و منجر به بیماری نارسایی ریه شود، موضوعی که به‌خصوص در معدن‌چیان دیده می‌شود و به بیماری سیاه‌ششی موسوم است. از ذرات غبار الماس برای ساییدن سایر مواد استفاده می‌شود، با این‌حال چنان‌چه این ذرات استنشاق یا بلعیده شوند، می‌توانند برای انسان خطرناک باشند. میکروذرات کربنی که در دود خارج شده از موتورهای دیزلی وجود دارند، ممکن است در ریه انسان تجمع پیدا کنند.[۱۸۶] در همه مثال‌هایی که تا این‌جا ذکر شد، زیان احتمالی حاصل ناشی از تجمع ذرات در بدن فرد بودند و ماهیت شیمیایی خود کربن عامل آن نبود.

به‌طور عمومی، کربن دارای سمیت پایینی برای حیات موجود بر روی زمین است، با این‌حال، نانولوله‌ها کربنی برای مگس سرکه کشنده محسوب می‌شوند.[۱۸۷]
کربن ممکن است در حضور هوا و در دمای بالا، باشدت و به‌صورت نورانی بسوزد. مقادیر زیاد از زغال‌سنگ که در غیاب اکسیژن برای چند صد میلیون سال به‌صورت خنثی باقی مانده‌اند، ممکن است زمانی که بر اثر حفر معادن در معرض هوا قرار بگیرند، دچار احتراق خودبخودی شوند.[۱۸۸][۱۸۹]

در مصارف هسته‌ای که از گرافیت به‌عنوان یک تعدیل‌کننده نوترون استفاده می‌شود، پس از انباشت انرژی ویگنر[ad] ممکن است یک آزادسازی ناگهانی و خودبخودی رخ دهد. پخت تا دمای ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد، می‌تواند انرژی را به‌صورت ایمنی آزاد نماید، اگرچه این فرایند در حادثه آتش‌سوزی واینداسکیل[ae] در سال ۱۹۵۷ در انگلیس، به‌خوبی پیش نرفت و منجر به آتش‌سوزی راکتورهای دیگر شد.[۱۹۰][۱۹۱]

گستره وسیعی از ترکیبات کربنی دارای خطرات و البته فواید زیاد وجود دارند از ترکیبات خطرناکی مانند سم‌های کشنده‌ای همچون تترودوتوکسین، پروتئین لکتین رایسین که از دانه‌های کرچک به‌دست می‌آیند، سیانید و کربن مونوکسید تا ترکیبات ضروری برای حیات مانند گلوکز و پروتئین‌ها.

پیوند سه‌گانه کربن با نیتروژن، موجب تشکیل گروه سیانو (CN-) می‌شود. در شیمی آلی، گروه سیانو به‌عنوان یک گروه عاملی در نظر گرفته می‌شود و مولکول‌های حاوی آن نیتریل نامیده می‌شوند. در شیمی معدنی، به گروه‌های سیانو که یک آنیون محسوب می‌شوند، سیانید گفته می‌شود. نمک‌هایی مانند سدیم سیانید و پتاسیوم سیانید بسیار سمی هستند.[۱۹۲]هیدروژن سیانید یک مایع بسیار فرار است که در مقیاس بزرگ، به‌صورت صنعتی تولید می‌شود و با کمک افزودن اسید به نمک سیانید به‌دست می‌آید. برخلاف سیانیدها که دارای پیوند یونی هستند و امکان آزاد سازی یون سیانید را دارند، نیتریل‌ها به‌دلیل پیوند کووالانسی میان گروه سیانو و کربن، فاقد چنین توانایی هستند و درنتیجه دارای سمیت کمتری نسبت به نمک‌های سیانید دارند. مسمومیت با سیانید مسمومیت ناشی از قرار گرفتن در معرض سیانور است.[۱۹۳]
علائم اولیه مسمومیت شامل سردرد، سرگیجه، ضربان سریع قلب، تنگی نفس و استفراغ است.[۱۹۴] همچنین ممکن است به‌دنبال آن تشنج، ضربان آهسته قلب، فشار خون پایین، از دست دادن هوشیاری و ایست قلبی رخ دهد. شروع علائم معمولاً طی چند دقیقه بروز می‌کند و اگر شخصی زنده بماند، ممکن است دچار مشکلات عصبی طولانی مدت گردد.[۱۹۴][۱۹۵]


کربنCعدد اتمی: 6وزن اتمی: 12.0107نقطه ذوب: 3948.15 Kنقطه جوش: 4300 Kچگالی: 2.267 g/cm3الکترونگاتیوی: 2.55

سیلیسیمSiعدد اتمی: 14وزن اتمی: 28.0855نقطه ذوب: 1638.15 Kنقطه جوش: 3538 Kچگالی: 2.3296 g/cm3الکترونگاتیوی: 1.9

ژرمانیمGeعدد اتمی: 32وزن اتمی: 72.64نقطه ذوب: 1211.45 Kنقطه جوش: 3106 Kچگالی: 5.323 g/cm3الکترونگاتیوی: 2.01

قلعSnعدد اتمی: 50وزن اتمی: 118.710نقطه ذوب: 505.21 Kنقطه جوش: 2875 Kچگالی: 7.287 g/cm3الکترونگاتیوی: 1.96

سربPbعدد اتمی: 82وزن اتمی: 207.2نقطه ذوب: 600.75 Kنقطه جوش: 2022 Kچگالی: 11.342 g/cm3الکترونگاتیوی: 2.33

فلروویمFlعدد اتمی: 114وزن اتمی: [289]نقطه ذوب: ? 340 Kنقطه جوش: ? 420 Kچگالی: ? 22 g/cm3الکترونگاتیوی: ?


“Fourier Transform Spectroscopy of the Electronic Transition of the Jet-Cooled CCI Free Radical”Downloads-icon


“Fourier Transform Spectroscopy of the System of CP”Downloads-icon


Magnetic susceptibility of the elements and inorganic compoundsDownloads-icon


“Fullerene-related structure of commercial glassy carbons”Downloads-icon


the originalDownloads-icon


“On Graphite Transformations at High Temperature and Pressure Induced by Absorption of the LHC Beam”Downloads-icon


the originalDownloads-icon


“Superlubricity of Graphite”Downloads-icon


the originalDownloads-icon


The composition of the EarthDownloads-icon


بایگانی‌شدهDownloads-icon


“Voltatile Products from Carbonaceous Asteroids”Downloads-icon


the originalDownloads-icon


“The NUBASE evaluation of nuclear and decay properties”Downloads-icon


the originalDownloads-icon


“Cyclic Polyhydroxy Ketones. I. Oxidation Products of Hexahydroxybenzene (Benzenehexol)”Downloads-icon


the originalDownloads-icon


“Meeting of RG2 with Windscale Pile 1 Decommissioning Project Team”Downloads-icon


مختصات: ۳۸°۵۳′ شمالی ۷۷°۰۱′ غربی / ۳۸٫۸۸۳°شمالی ۷۷٫۰۱۷°غربی / 38.883; -77.017

بی‌دین ۲۱٫۳ ٪
یهودی ۲٫۱ ٪
مسلمان ۰٫۸ ٪

ایالات متحده آمریکا (به انگلیسی: The United States of America و به اختصار: USA) که به صورت خلاصه ایالات متحده یا آمریکا خوانده می‌شود، یک جمهوری فدرال متشکل از ۵۰ ایالت، یک منطقه فدرال، پنج سرزمین خودمختار و مجموعه‌ای از جزایر پراکنده است که مجموعاً دارای مساحتی معادل ۹٫۸ میلیون کیلومتر مربع (۳٫۸ میلیون مایل مربع) و جمعیتی برابر ۳۳۰ میلیون نفر (سال ۲۰۲۰) می‌باشد. آمریکا چهارمین کشور دنیا از لحاظ وسعت و سومین کشور دنیا از لحاظ جمعیت می‌باشد. پایتخت آمریکا واشینگتن، دی.سی. و پرجمعیت‌ترین شهر آن نیویورک است. چهل و هشت ایالت آمریکا و منطقه فدرال پایتخت در سرزمین اصلی ایالات متحده آمریکا واقع در آمریکای شمالی بین کانادا و مکزیک قرار دارند. ایالت آلاسکا در گوشه شمال غربی آمریکای شمالی بین کانادا از شرق و تنگه برینگ و روسیه از غرب جای گرفته‌است. ایالت هاوایی که به صورت مجمع‌الجزایری می‌باشد، در میانه اقیانوس آرام واقع شده‌است. قلمروهای ایالات متحده آمریکا که در دریای کارائیب و اقیانوس آرام پراکنده هستند، نه منطقه زمانی را شامل می‌شوند. جغرافیا، آب و هوا و حیات وحش فوق‌العاده متنوع و گوناگون آمریکا، این کشور را در زمره ۱۷ کشور دارای تنوع زیستی فراوان قرار داده‌است.

سرخ‌پوستان دیرین، ۱۵٬۰۰۰ سال پیش از سیبری به سرزمین‌های اصلی آمریکای شمالی مهاجرت کردند. استعمار قاره آمریکا توسط اروپایی‌ها از قرن شانزدهم میلادی آغاز شد. در آغاز ایالات متحده آمریکا با ۱۳ مستعمره بریتانیایی بنیان نهاده شده در ساحل شرقی پدیدار گردید. چالش‌ها و اختلافات متعدد بین پادشاهی بریتانیای کبیر و مستعمرات سیزده‌گانه پیرو جنگ فرانسویان و سرخپوستان، منجر به آغاز انقلاب در سال ۱۷۷۵ میلادی در آمریکا و نهایتاً اعلامیه استقلال ایالات متحده آمریکا گردید. جنگ در سال ۱۷۸۳ به پایان رسید و بدین گونه ایالات متحده آمریکا نخستین کشوری بود که استقلال خود را از امپراتوری‌های استعماری کسب نمود. قانون اساسی فعلی آمریکا در سال ۱۷۸۸ با اصلاحات دهگانه که مجموعاً با نام منشور حقوق ایالات متحده آمریکا می‌باشد، پی‌ریزی گردید. در سال ۱۷۹۱ قانون اساسی که تضمین‌کننده همه آزادی‌های اساسی مدنی بود، تصویب گردید. در خلال قرن نوزدهم میلادی ایالات متحده آمریکا به شکلی قاطعانه، به توسعه ارضی در سراسر خاک آمریکای شمالی مشغول شد. همچنین در خلال این قرن سرخپوستان تبعید و ایالات جدید به شکلی تدریجی تأسیس گردیدند. در سال ۱۸۴۴ توسعه سرزمین‌های آمریکا در سراسر قارهٔ آمریکای شمالی به پایان رسید. در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی، جنگ داخلی آمریکا منجر به منسوخ شدن برده‌داری در این کشور شد. در سال‌های پایانی قرن نوزدهم، آمریکا به جزایر و آب‌های اقیانوس آرام مسلط شد و اقتصاد این کشور نیز در نتیجه انقلاب صنعتی فراگیر در دنیا، رشد بی‌سابقه‌ای کرد. جنگ آمریکا و اسپانیا و جنگ جهانی اول، موقعیت آمریکا را به شکل یک ابرقدرت نظامی جهانی تثبیت کرد. ایالات متحده در جنگ جهانی دوم به شکل یک ابرقدرت، نخستین کشور تولیدکننده و تنها کشور استفاده‌کنندهٔ بمب‌های اتمی در جنگ و به‌عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد ظاهر گردید. در خلال جنگ سرد ایالت متحده و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی رقابت فضایی قابل توجه‌ای داشتند که این رقابت در پروژهٔ آپولو ۱۱ به اوج خود رسید. بعد از پایان جنگ سرد در سال ۱۹۹۱ و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحده تبدیل به تنها ابرقدرت جهان شد.

قرص تری فلوئوپرازین

ایالات متحده از اعضاء بنیان‌گذار سازمان ملل متحد، صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی، سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) و تعدادی دیگر از سازمان‌های بین‌المللی است. ایالات متحده کشوری فوق پیشرفته بر پایه تولید ناخالص داخلی و دومین کشور دنیا بر پایه تولید ناخالص داخلی (برابری قدرت خرید) تقریباً یک‌چهارم تولید ناخالص داخلی کل کشورهای جهان می‌باشد. اقتصاد ایالات متحده یک اقتصاد فرا صنعتی و عظیم است که در فعالیت‌های خدماتی به شکلی عالی عمل کرده و در زمینهٔ اقتصاد دانش‌بنیان جزء سرآمدهای دنیا محسوب می‌شود. از لحاظ تولید ایالات متحده دارندهٔ رتبهٔ دوم در جهان است. ایالات متحده اولین کشور واردکننده و دومین کشور صادرکننده جهان است. با وجود این‌که جمعیت آمریکا فقط ۴٫۳٪ جمعیت جهان است، این کشور مالک ۲۹٫۴٪ ثروت جهان است. ایالات متحده دارای بیشترین سهم ثروت جهانی در بین کشورهای دنیاست. آمریکا از لحاظ چندین شاخص اجتماعی ـ اقتصادی مثل دستمزد متوسط، شاخص توسعه انسانی سرانهٔ تولید ناخالص داخلی و سوددهی سرانه جزء رتبه‌های بالا در میان کشورهای جهان به‌شمار می‌رود. ایالات متحده دارندهٔ قدرتمندترین نیروی مسلح جهان است. بودجه و هزینه‌کرد نظامی آمریکا، بیش از یک سوم کل بودجهٔ نظامی دنیا است.[۳] ایالات متحده یک قدرت پیشرو و راهبر در زمینه سیاست، فرهنگ و دانش در جهان به‌شمار می‌رود.

نام آمریکا نخستین بار در یک نقشه جهان مربوط به سال ۱۵۰۷ میلادی که توسط مارتین والدسیمولر نقشه‌نگار و کشیش اهل فرایبورگ آلمان تهیه شده بود، دیده شده‌است. در این نقشه، آمریکای جنوب به افتخار جهانگرد ایتالیایی آمریگو وسپوچی، «آمریکا» خوانده شده‌است.[۴] وسپوچی پس از بازگشت از سفر خود، متذکر شد که هند غربی در واقع، برخلاف گفته کلمب، شرق آسیا نیست؛ بلکه یک خشکی جداگانه‌است که تا آن زمان برای اروپایی‌ها ناشناخته مانده بود.[۵] در ۱۵۳۸، گراردوس مرکاتور نام «آمریکا» را در نقشه جهان خود به تمام نیم‌کره غربی اطلاق کرد.[۶]

«ایالات متحده آمریکا» نخستین بار در دوم ژانویه ۱۷۷۶ در نامه‌ای از استیون مویلان به جوزف رید، از نزدیکان جورج واشینگتن، به چشم می‌خورد. مویلان امیدوار بود که با «قدرت تمام از ایالات متحده آمریکا به اسپانیا برود» تا برای جنگ‌های انقلابی، حامی پیدا کند.[۷][۸][۹] اولین مرتبه‌ای که این اسم در یک نوشته چاپی مورد استفاده قرار گرفت، مربوط است به مقاله‌ای ناشناس که در ۶ آوریل ۱۷۷۶ در روزنامه «گازت ویرجینیا»، نشریه‌ای در ویلیامزبرگِ ویرجینیا، منتشر شد.[۱۰]

در دومین پیش‌نویس اصول کنفدراسیون که در ۱۷ ژوئن ۱۷۷۶ توسط جان دیکنسون نوشته شد، آمده که «نام این کنفدراسیون «ایالات متحده آمریکا» خواهد بود.»[۱۱] در نسخه نهایی که در اواخر ۱۷۷۷ برای تأیید به ایالات فرستاده شد، آمده بود که «عنوان این فدراسیون ایالات متحده آمریکا خواهد بود.»[۱۲]توماس جفرسون در ژوئن ۱۷۷۶ در پیش‌نویس اعلامیه استقلال، آن را با حروف تمام بزرگ به شکل UNITED STATES OF AMERICA نوشت.[۱۱] مشخص نیست که جفرسون این پیش‌نویس را قبل از استفاده از این عنوان توسط دیکنسون نوشت، یا پس از آن.[۱۱]

مخفف رایج نام این کشور، «ایالات متحده» است؛ اما آن را U.S یا USA یا آمریکا هم می‌گویند. در حالت محاوره‌ای U.S. of A. یا به صورت بین‌المللی، «ایالات» می‌گویند.[۱۳] عبارت «ایالات متحده» در ابتدا به صورت جمع کار می‌رفت؛ یعنی عنوانی برای مجموعه‌ای از دولت‌های مستقل بود — «ایالات متحده اعلام می‌دارند…»[۱۴] حالت مفرد آن پس از جنگ داخلی آمریکا باب شد — «ایالات متحده اعلام می‌دارد…» حالت مفرد امروزه حالت استاندارد نام کشور مذکور است و زمانی که بخواهند آن را به صورت جمع استفاده کنند، به صورت «این ایالات متحده…» به کار می‌برند. تفاوت موجود، بیش از یک موضوع گرامری است، چرا که فرق میان یک واحد و مجموعه‌ای از دولت‌ها را می‌رساند.[۱۵] یک شهروند ایالات متحده آمریکا، «آمریکایی» خطاب می‌شود.[۱۶]

سابقاً در فارسی به این کشور در گفتگوی عامیانه ینگه دنیا[۱۷] و در نوشته‌ها، اتازونی (برگرفته از États-Unis، نام فرانسوی ایالات متحده)[۱۸] می‌گفتند. «ینگی دنیا» برگرفته از ترکی عثمانی و به‌معنی «دنیای جدید» است.[۱۷]

نظر پذیرفته شده این است که نخستین ساکنان آمریکای شمالی از راه برینجیا حدود ۱۲٬۰۰۰ سال پیش از سیبری به این ناحیه نقل مکان کرده‌اند؛ اما شواهد جدید نشان می‌دهد که سابقه حضور انسان در این منطقه بیش از این است.[۱۹][۲۰][۲۱] پس از عبور از راه زمینی، نخستین آمریکایی‌ها در کنار سواحل اقیانوس آرام مسیر جنوب در پیش گرفتند.[۲۲] در ابتدا تصور می‌شد تمدن کلویس که ۱۱٬۰۰۰ قبل از مسیح به وجود آمد، نشانگر نخستین موج سکونت انسانی در قاره آمریکاست.[۲۳][۲۴] اما جدیداً شواهدی از تمدن‌های «پیشا-کلویسی» هم پیدا شده که در یکی از آن‌ها ابزارهایی متعلق به ۱۵٬۵۵۰ سال پیش یافت شده‌است. این محتمل است که این یافته‌ها مربوط به نخستین موج از سه موج بزرگ مهاجرت انسانی به آمریکای شمالی است.[۲۵]

با گذر زمان، تمدن‌های بومی آمریکای شمالی رشد پیدا کردند و برخی، مانند تمدن می‌سی‌سی‌پی، در کشاورزی پیشرفت کردند، بناهای بزرگ به جا گذاشتند و برای خود دولت تشکیل دادند.[۲۶] تمدن می‌سی‌سی‌پی که از مرز مکزیک تا فلوریدا گسترده بود، در سال‌های ۸۰۰ تا ۱۶۰۰ میلادی به اوج خود رسید. دولت-شهر کاهوکیا که در این تمدن واقع بود، مهم‌ترین سایت باستان‌شناسی پیشاکلمبی در مرزهای امروز ایالات متحده است.[۲۷] در منطقه چهار گوشه، تمدن پوئبلو قرار داشت که در نتیجه قرن‌ها آزمایش در کشاورزی به وجود آمده بود.[۲۸]

۳ مورد از میراث‌های جهانی یونسکو در ایالات متحده متعلق به تمدن پوئبلو است: پارک ملی میزا ورده، پارک ملی تاریخی فرهنگ چاکو و تائوس پوئبلو.[۲۹][۳۰] همچنین کنده‌کاری‌های زمینی متعلق به بومیان آمریکا در پوتری پوینت هم توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی به رسمیت شناخته شده‌است. در منطقه دریاچه‌های بزرگ، اتحادیه ایروکوا وجود داشت که مابین قرون دوازدهم تا پانزدهم میلادی به وجود آمده بود.[۳۱] قبایل الگونکیان که به شکار، تله‌گذاری و تا حدی زراعت می‌پرداختند هم مهم‌ترین قبایل سواحل اقیانوس اطلس بودند.

با پیشروی استعمارگران اروپایی در قلمروی امروز ایالات متحده، زمین‌های بومیان معمولاً فتح می‌شد یا آنان از سرزمین‌هایشان رانده می‌شدند.[۳۲] جمعیت سرخ‌پوستان پس از ورود اروپایی‌ها به قاره آمریکا به شدت کاهش پیدا کرد که دلایل مختلفی داشت؛[۳۳][۳۴] از جمله آن شایع شدن بیماری‌هایی چون آبله و سرخک در میانشان بود.[۳۵][۳۶]

برآورد جمعیت بومیان آمریکای شمالی در زمان ورود اروپاییان دشوار است.[۳۷][۳۸] داگلاس اچ. اوبلیکر از مؤسسه اسمیتسونین معتقد است که ۹۲٬۹۱۶ نفر در ایالت‌های جنوبی مجاور اقیانوس اطلس زندگی می‌کردند و ۴۷۳٬۶۱۶ نفر در ایالات‌های خلیجی،[۳۹] اما بیشتر محققان دانشگاهی این تخمین را خیلی کم می‌دانند.[۴۰] هنری اف. دوبینز، انسان‌شناس، معتقد است که جمعیت سرخ‌پوستان بسیار بیشتر بوده‌است؛ او می‌گوید در سواحل خلیج مکزیک ۱٬۱۰۰٬۰۰۰ نفر زندگی می‌کردند، ۲٬۲۱۱٬۰۰۰ نفر بین فلوریدا و ماساچوست، ۵٬۲۵۰٬۰۰۰ نفر در دره می‌سی‌سی‌پی و ۶۹۷٬۰۰۰ نفر در شبه‌جزیره فلوریدا.[۳۷][۳۸]

در نخستین روزهای استعمار، بسیاری از اروپاییان با کمبود غذا، بیماری و حملات سرخ‌پوستان روبرو شدند. همچنین سرخ‌پوستان معمولاً با دیگر قبایل بومی در جنگ بودند و با اروپایی‌ها در جنگ‌های استعماریشان متحد می‌شدند. در بسیاری از موارد، مهاجران و بومیان به یکدیگر نیاز داشتند. اروپایی‌ها غذا و پوست حیوان خریداری می‌کردند و سرخ‌پوستان اسلحه، مهمات و دیگر محصولا اروپایی را.[۴۱] بومیان به بسیاری از مهاجران یاد دادند که ذرت، لوبیا و کدو را پرورش دهند و میسیونرهای اروپایی «متمدن» کردن سرخ‌پوست‌ها را مهم می‌دانستند و سبک زندگی و شیوه‌های کشاورزی اروپایی را در میانشان تبلیغ می‌کردند.[۴۲][۴۳]

اولین گروهی که به صورت پیوسته به ایالات متحده امروزی رسیدند، کنکیستادورهای اسپانیایی مانند خوان پونسه د لئون که در ۱۵۱۳ از فلوریدا بازدید کرد، بودند. پیش از او، کریستف کلمب به سفری در سال ۱۴۹۳ در پورتوریکو پیاده شده بود. اسپانیایی‌ها نخستین سکونت‌گاه‌ها را در فلوریدا و نیومکزیکو در مناطقی چون سنت آگوستین[۴۴] و سانتافه به پا کردند. فرانسوی‌ها در کرانه رود می‌سی‌سی‌پی ساکن شدند. حضور انگلیسی‌ها در آمریکای شمالی با سکونت در ویرجینا در ساحل شرقی ایالات متحده در جیمزتاون در ۱۶۰۷ و حضور زائران در پلیموت در ۱۶۲۰ آغاز شد. بسیاری از مهاجران مسیحی‌هایی بودند که به برای فرار از آزارهای مذهبی به دنیای جدید مهاجرت کرده بودند. نخستین مجمع منتخب قانون‌گذار قاره آمریکا، مجلس بورگس‌ها بود که در ۱۶۱۹ تأسیس شد. زائران پیش از پیاده شدن پیمان می‌فلاور را امضا کردند و دستورهای بنیادین کنتیکت برقرار گردید که به الگویی برای خودمختاری و حاکمیت قانون در سراسر مستعمرات آمریکایی تبدیل شد.[۴۵][۴۶]

بیشتر کسانی که در همه مستعمرات ساکن شدند، کشاورزان خرده زمین‌دار بودند، هرچند برخی صنایع نیز در آنجا شکل گرفتند. کشاورزی نقدی شامل تنباکو، برنج و گندم می‌شد و صنایعی چون ماهی‌گیری، خز و الوار رشد کردند. تولیدکنندگان به ساخت نیشکر و کشتی هم پرداختند و تا اواخر دوران استعماری، آمریکایی‌ها یک هفتم صادرات آهن دنیا را در دست داشتند.[۴۷] شهرها در کنار سواحل ساخته شدند تا اقتصادهای محلی را حمایت کنند و نقش مرکز تجارت را داشته باشند. مدتی بعد مهاجران اسکاتلندی-ایرلندی و دیگران هم به مهاجران انگلیسی پیوستند و چون زمین‌های کنار ساحل گران شد، آنانی که از بیگاری آزاد شده بودند، زمین‌های مناطق غربی‌تر را تصاحب کردند.[۴۸]

موج بزرگی از خرید برده توسط تجار خصوصی انگلیسی آغاز شد.[۴۹] از آنجا که بیماری‌های کمتری بود و غدا و رفتار صاحبان هم بهتر بود، امید به زندگی بردگان در آمریکای شمالی بسیار بالاتر از مناطق جنوبی‌تر بود که منجر به افزایش شدید شمار بردگان شد.[۵۰][۵۱] دیدگاه جامعه مستعمراتی در ربط با پیامدهای دینی و اخلاقی برده‌داری متفاوت بود و مستعمرات قوانینی له یا علیه این عمل صادر کردند.[۵۲][۵۳] اما در آغاز قرن ۱۸، استفاده از برده‌های آفریقایی جایگزین بیگاری شده بود، به خصوص در جنوب.[۵۴]

با ایجاد استان جرجیا در ۱۷۳۲، مستعمرات سیزده‌گانه که در آینده به ایالات متحده آمریکا تبدیل شدند، کامل شده و توسط بریتانیا به عنوان متعلقات فرادریایی اداره می‌شدند.[۵۵] همه مستعمرات دولت‌های محلی خودشان را داشتند، با انتخاباتی که بیشتر مردان آزاد می‌توانستند در آن شرکت کنند.[۵۶] با نرخ باروری شدیداً بالا، نرخ مرگ پایین و مهاجرت گسترده، جمعیت مستعمرات به شدت افزایش پیدا می‌کرد و سرخ‌پوستان تقریباً کم جمعیت در اقلیت قرار گرفتند.[۵۷] جنبشی برای احیای ارزش‌های مسیحی موسوم به بیداری بزرگ در دهه‌های ۱۷۳۰ و ۱۷۴۰ به راه افتاد که علاقه به دین و البته آزادی دینی را افزایش داد.[۵۸]

در جریان جنگ هفت‌ساله (معروف به جنگ فرانسویان و سرخپوستان در ایالات متحده) بریتانیا موفق شد کانادا را از فرانسه فتح کند اما جمعیت فرانسوی زبان آن به لحاظ سیاسی نسبت به مستعمرات جنوبی‌تر در انزوا باقی ماندند. در ۱۷۷۰، مستعمرات سیزده‌گانه ۲٫۱ میلیون جمعیت داشتند (صرف نظر از سرخ‌پوستان) که حدود یک سوم جمعیت بریتانیا بود. با وجود اینکه مهاجرت ادامه‌دار بود، اما در دهه ۱۷۷۰ تنها بخش اندکی از آمریکایی‌ها خارج از خود آمریکا متولد شده بودند.[۵۹] فاصله زیاد میان مستعمرات و بریتانیا منجر به خودمختاری آنان شد اما به دلیل موفقیت‌های زیادشان، پادشاهان بریتانیا به دفعات تلاش کردند قدرت خود را در آنجا برقرار سازند.[۶۰]

در ۱۷۷۴، یک کشتی نیروی دریایی اسپانیا به نام سانتیاگو تحت هدایت خوان پرز در یکی از ورودی‌های ونکوور لنگر گرفت. با وجود اینکه اسپانیایی‌ها از کشتی خود پیاده نشدند، سرخ‌پوستان در ازای آبالون کالیفرنیایی، به تجارت خز با آنان پرداختند.[۶۱] در آن زمان، اسپانیا انحصار تجارت آمریکای شمالی و آسیا را در دست داشت و امتیازات محدودی به پرتغال می‌داد. زمانی که روسیه تلاش کرد در آلاسکا تجارت خز راه اندازد، اسپانیایی‌ها آن‌ها را به چالش کشیدند و سفر پرز از سفرهای پرشمار آنان به مناطق شمال غربی اقیانوس آرام بود.[۶۲]

کاپیتان جیمز کوک در سومین و آخرین سفر خود، به نخستین اروپایی که با هاوایی ارتباط برقرار کرد، تبدیل شد.[۶۳] سفر آخر کاپیتان کوک همچنین شامل سفر در کرانه‌های آمریکای شمالی و آلاسکا در پی یافتن گذرگاهی در شمال غربی هم بود که حدود ۹ ماه به طول انجامید.[۶۴]

جنگ انقلاب آمریکا نخستین جنگی استعماری بود که به صورت موفقیت‌آمیز منجر به استقلال یک مستعمره از یک قدرت اروپایی شد. جمهوری‌خواهی در میان آمریکایی‌ها رشد پیدا کرده بود و بر آن بودند که دولت باید بر پایه خواسته مردم که از طریق مراجع قانون‌گذار محلی بیان می‌شد، برپا شود. آن‌ها «حقوق مردان انگلیسی» را می‌خواستند و شعار «بدون نمایندگی، مالیاتی در کار نیست» سر می‌دادند. اما بریتانیایی‌ها اصرار داشتند که امپراتوری را از طریق پارلمان اداره کنند و مناقشه در نهایت منجر به جنگ شد.[۶۵]

اعلامیه استقلال آمریکا که فحوای آن «عدم محافظت از حقوق اساسی آمریکایی‌ها توسط بریتانیای کبیر» بود توسط دومین کنگره قاره‌ای به اتفاق آرا تصویب شد. از آن زمان تاکنون، چهارم ژوئیه به‌صورت سالانه به عنوان روز استقلال ایالات متحده جشن گرفته می‌شود.[۶۶] در ۱۷۷۷، دولتی غیرمتمرکز بر پایه اصول کنفدراسیون تشکیل شد که تا ۱۷۸۹ بر سر کار بود.[۶۶]

پس از پیروزی قطعی آمریکایی-فرانسوی در نبرد یورکتاون در ۱۷۸۱،[۶۷] بریتانیا پیمان صلح ۱۷۸۳ را اعلام کرد؛ استقلال آمریکا توسط جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته شد و تمام سرزمین‌های شرق رود می‌سی‌سی‌پی به این کشور واگذار شد. قانون اساسی ایالات متحده آمریکا در سال ۱۷۸۷ تدوین شد و تا ۱۷۸۸ توسط ایالات‌ها مورد پذیرش قرار گرفت. دولت فدرال به سال ۱۷۸۹ در ۳ شاخه مجزا به وجود آمد تا از طریق چک و بالانس، از تمرکز قدرت جلوگیری شود. جرج واشینگتن که ارتش قاره‌ای را در جنگ‌های استقلال رهبری کرده بود، تحت قانون اساسی جدید به عنوان اولین رئیس‌جمهور ایالات متحده انتخاب شد. حقوق طبیعی و قانونی که مانع از محدودیت‌های شخصی توسط دولت فدرال می‌شد و برخی محافظت‌های قانونی را ضمانت می‌کرد، در ۱۷۹۱ به جریان افتاد.[۶۸]

با وجود اینکه تجارت جهانی برده از ۱۸۰۸ توسط دولت فدرال ممنوع اعلام شده بود، زراعت پرسود پنبه در جنوب عمیق پس از ۱۸۲۰ رشد شدیدی داشت و در پی آن جمعیت بردگان هم افزایش پیدا کرد.[۶۹][۷۰][۷۱] در جریان بیداری بزرگ دوم طی سال‌های ۱۸۰۰–۱۸۴۰، میلیون‌ها نفر در آمریکا به مسیحیت پروتستان انجیلی درآمدند. در شمال، این موضوع منجر به جنبش‌های اصلاحات اجتماعی شامل لغو برده‌داری شد.[۷۲] در جنوب، متدیست‌ها و باپتیست‌ها میان برده‌ها به تبلیغ مسیحیت پرداختند.[۷۳]

تمایل ایالات متحده برای فتح مناطق غربی قاره منجر به شروع جنگ‌هایی طولانی به نام جنگ‌های سرخ‌پوستان شد.[۷۴] خرید لوئیزیانا از فرانسه در ۱۸۰۳ مساحت کشور را تقریباً دو برابر کرد.[۷۵] جنگ ۱۸۱۲ که در پی برخی مسائل روی داد و با پیروزی هیچ‌کدام از طرفین به پایان نرسید، باعث تقویت ملی‌گرایی آمریکایی شد.[۷۶] برخی برخوردهای نظامی در ۱۸۱۹ اسپانیا را مجبور به امضای پیمان فلوریدا کرد که این منطقه و سایر قلمروهای خلیجی خود را به ایالات متحده ضمیمه کرد.[۷۷] نیروی بخار نیز به گسترش قلمروی ایالات متحده یاری رساند، زمانی که کشتی‌های بخاری شروع به کشتیرانی در راه‌های آبی بزرگ آمریکا کردند. مدتی بعد راه‌های ریلی در سراسر کشور سر برآوردند.[۷۸]

در میان سال‌های ۱۸۲۰ تا ۱۸۵۰، اصلاحاتی موسوم به دموکراسی جکسونی انجام پذیرفت که باعث شد تا حق رای به بیشتر مردان سفیدپوست بالای ۲۱ سال داده شود؛ این موضوع باعث به وجود آمدن «نظام حزب دوم» شد که در طی آن دموکرات‌ها و ویگ‌ها میان سال‌های ۱۸۲۸ تا ۱۸۵۴ احزاب حاکم بر سیاست این کشور شوند. «گذر اشک‌ها» در دهه ۱۸۳۰ نمونه‌ای از پیامدهای قانون جابه‌جایی سرخ‌پوستان و جابه‌جایی اجباری سرخ‌پوستان و اسکان داده شدن آن‌ها در منطقه اختصاصی سرخپوستی بود. ایالات متحده در ۱۸۴۵ جمهوری تگزاس را ضمیمه کرد؛ این اتفاق در دوره گسترش‌طلبی تحت تأثیر عقیده «مانیفست سرنوشت» روی داد.[۷۹] پیمان ارژون با بریتانیا در ۱۸۴۶ باعث شد که ایالات متحده سرزمین‌های شمال غربی کنونی‌اش را تحت کنترل بگیرد.[۸۰] پیروزی در جنگ آمریکا و مکزیک منجر شد که مکزیک مجبور شود کالیفرنیا و ایالت‌های کنونی جنوب غربی آمریکا را به این کشور واگذار کند.[۸۱] تب طلا در کالیفرنیا در ۱۸۴۸–۴۹ منجر به موجی از مهاجرت‌ها به سواحل اقیانوس آرام گردید که نتیجه آن نسل‌کشی سرخ‌پوستان در کالیفرنیا[۸۲][۸۳][۸۴][۸۵] و ایجاد ایالات‌های غربی بود.[۸۶] پس از جنگ داخلی، راه‌های ریلی سراسرقاره‌ای نقل‌مکان را برای مهاجران ساده‌تر کرد، تجارت داخلی را رونق بخشید و درگیری با سرخ‌پوست‌ها را افزایش داد.[۸۷] در ۱۸۶۹، «سیاست صلح» به سرخ‌پوست‌ها وعده داد که به آزار آن‌ها پایان داده شود، از جنگ جدید اجتناب گردد و به آن‌ها شهروندی ایالات متحده داده شود. با این حال درگیری‌های گسترده با سرخ‌پوست‌ها تا آغاز قرن بیستم در غرب این کشور ادامه داشت.

اختلافات حل نشدنی بر سر برده‌داری سرانجام منجر به جنگی داخلی آمریکا شد.[۸۸] در ابتدا، ایالات‌ها به دو گروه ایالات برده‌دار و ایالات آزاد تقسیم می‌شدند و هر دو گروه در سنا قدرت متوازنی داشتند اما به دلیل جمعیت بیشترشان، ایالات آزاد در کنگره از نمایندگان بیشتری برخوردار بودند. اما با اضافه شدن قلمروهای جدیدی در غرب که ایالات آزاد بیشتری را به این کشور اضافه کرد، تنش میان ایالات برده‌دار و ایالات آزاد بر سر فدرالیسم و مواردی مانند گسترش دادن یا محدود کردن برده‌داری بالا گرفت.[۸۹]

با انتخابات ۱۸۶۰ ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا و انتخاب شدن نامزد جمهوری‌خواه، آبراهام لینکلن، ایالات برده‌داری بالاخره اعلام جدایی کردند و ایالات مؤتلفه آمریکا («جنوب») را تشکیل دادند، درحالی که دولت فدرال این جدایی را غیرقانونی می‌دانست.[۸۹] برای به انجام رساندن جدایی، ایالات جدا شده دست به اقدام نظامی زدند و پاسخ مشابهی از سوی دولت فدرال روبرو گردیدند. جنگی درگرفت که نتیجه آن خونین‌ترین درگیری تاریخ ایالات متحده آمریکا بود؛ با ۶۱۸٬۰۰۰ سرباز کشته شده و تعداد زیادی قربانی غیرنظامی.[۹۰] هدف اولیه دولت فدرال تنها این بود که ایالات متحده را یکپارچه نگه دارد. اما پس از اینکه تلفات پس از ۱۸۶۳ بالا گرفت، اعلامیه آزادی بردگان توسط آبراهام لینکلن صادر شد و از آن پس، الغای برده‌داری به هدف دولت از این جنگ تبدیل گردید. این جنگ با پیروزی دولت فدرال در آوریل ۱۸۶۳ به پایان رسید و تک‌تک ایالات شکست خورده جنوب مجبور شدند متمم سیزدهم قانون اساسی ایالات متحده آمریکا را بپذیرند.

۳ متمم دیگر به قانون اساسی ایالات متحده پس از جنگ اضافه شد: متمم سیزدهم که در بالا ذکر شده، متمم چهاردهم که به حدود ۴ میلیون آمریکایی آفریقایی حق شهروندای ایالات متحده اعطا کرد[۹۱] و متمم پانزدهم که بر روی کاغذ به آن‌ها حق رای داد. جنگ داخلی و قوانین وضع شده پس از آن باعث افزایش قدرت دولت فدرال گردید؛[۹۲] زیرا نیاز بود که برای بازسازی جنوب اعطای حقوق به سیاه‌پوستان در جنوب دخالت کند.

دوره بازسازی پس از جنگ آغاز شد. رئیس‌جمهور لینکلن که در پی ایجاد آشتی میان دولت فدرال و بازماندگان دولت موتلفه بود، در ۱۴ آوریل ۱۸۶۵ ترور شد که مجدداً سبب ایجاد فاصله میان شمال و جنوب گردید. جمهوری‌خواهان دولت فدرال بازسازی جنوب و تضمین حقوق آمریکایی‌های آفریقایی با را به هدف خود تبدیل کردند؛ تا اینکه مطابق مصالحه ۱۸۷۷ پذیرفتند که در ازای پذیرفته شدن انتخابات ۱۸۷۶ از سوی دموکرات‌ها، از این موضوع دست بردارند.

برخی از دموکرات‌های سفیدپوست که خودشان را «نجات‌دهندگان» می‌نامیدند، پس از پایان دوره بازسازی کنترل ایالات جنوبی را به دست گرفتند. از ۱۸۹۰ تا ۱۹۱۰، قوانین موسوم به جیم کرو بیشتر سیاه‌پوستان و گروهی از سفیدپوستان فقیر را از حقوق خودشان محروم کردند. سیاه‌پوستان با جدایی نژادی روبرو شدند، به خصوص در جنوب.[۹۳] آن‌ها به دفعات با خشونت‌های پارتیزانی نظیر لینچ‌کردن روبرو شدند.[۹۴]

در شمال، شهرنشینی و ورود بی‌سابقه مهاجران از جنوب و شرق اروپا نیروی کار بسیار زیادی برای صنعت این کشور فراهم کرد و باعث تغییر در فرهنگ آن شد.[۹۵] زیرساخت‌های ملی مانند تلگراف و راه‌های ریلی سراسری باعث رشد اقتصادی و افزایش مهاجرت به «غرب وحشی» وحشی شد. بعدها اختراع لامپ رشته‌ای و تلفن بر ارتباطات و زندگی شهری تأثیر گذاشت.[۹۶]

ایالات متحده از ۱۸۱۰ تا ۱۸۹۰ در جنگ‌های سرخ‌پوستان در غرب می‌سی‌سی‌پی جنگید.[۹۷] نتیجه بیشتر این درگیری‌ها، این بود که بومی‌ها قلمروهای خود را از دست دادند و به منطقه اختصاصی سرخپوستی محدود شدند. مناطق تازه فتح شده به صورت ماشینی تحت کشت قرار گرفتند و باعث شد تا صادرات محصول کشاورزی به بازارهای جهانی گسترش پیدا کند.[۹۸] گسترش سرزمین اصلی ایالات متحده همچنین شامل خرید آلاسکا از روسیه در ۱۸۶۷ هم می‌شد.[۹۹] در ۱۸۹۳، نیروهای طرفدار آمریکا در هاوایی پادشاهی آن کشور را سرنگون کردند و جمهوری هاوایی را تأسیس کردند؛ ایالات متحده این قلمرو را در ۱۸۹۸ ضمیمه کرد. پورتوریکو، گوآم و فیلیپین هم در همان سال از اسپانیایی‌ها، پس از جنگ آمریکا و اسپانیا، گرفته شد.[۱۰۰] پس از پایان دومین جنگ داخلی ساموآ در ۱۹۰۰، ایالات متحده ساموآی آمریکا را نیز به دست آورد.[۱۰۱] جزایر ویرجین ایالات متحده آمریکا هم در ۱۹۱۷ از دانمارک خریداری شدند.[۱۰۲]

توسعه اقتصادی سریع در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ باعث ظهور تعداد زیادی از صنعت‌گران برجسته شد. افرادی نظیر کرنلیوس وندربیلت، جان دیویس راکفلر و اندرو کارنگی صنایع ریلی، نفت و فلز کشور را را رهبری کردند. بانکداری به یکی از بخش‌های مهم اقتصاد تبدیل شد که جی‌پی مورگان در آن نقش بزرگی بازی کرد. اقتصاد آمریکا شکوفا شد، به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تبدیل شد و ایالات متحده در نتیجه آن به یک قدرت بزرگ مبدل شد.[۱۰۳] این تغییرات دراماتیک با ظهور جنبش‌های پوپولیستی، سوسیالیستی و آنارشیستی همراه بود. این دوره در نهایت با آغاز عصر ترقی‌خواهی در آمریکا به پایان رسید؛ این دوره شاهد اصلاحات مهمی مانند اعطای حق رای به زنان، ممنوعیت الکل، نظارت بر کالاهای مصرفی، تصویب قانون رقابت و توجه به وضعیت نیروی کار بود.[۱۰۴][۱۰۵][۱۰۶]

ایالات متحده در آغاز جنگ جهانی اول در ۱۹۱۴ بی‌طرف ماند؛ تا ۱۹۱۷، زمانی که با «قدرت پیوسته» به متفقین پیوست و در تغییر روند جنگ علیه قدرت‌های مرکز مؤثر بود. در ۱۹۱۹، رئیس‌جمهور آمریکا وودرو ویلسون نقش مهمی در کنفرانس صلح پاریس بازی کرد و سیاست پیوستن ایالات متحده به جامعه ملل را دنبال کرد اما سنا پیمان ورسای که جامعه ملل مطابق آن تأسیس شده بود را نپذیرفت.[۱۰۷]

در ۱۹۲۰، جنبش‌های حقوق زنان موفق شدند متممی به قانون اساسی اضافه کنند که مطابق آن، به زنان حق رای داده شد.[۱۰۸] دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ شاهد ظهور رادیو به عنوان وسیله‌ای جهت ارتباط جمعی و اختراع نخستین تلویزیون‌ها بودند.[۱۰۹] رشد اقتصادی دهه ۱۹۲۰ سرانجام با سقوط وال‌استریت در سال ۱۹۲۹ و رکود بزرگ به پایان رسید. فرانکلین دلانو روزولت پس از اینکه به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شد با طرح «نیو دیل» به این بحران اقتصادی پاسخ داد.[۱۱۰] در جریان مهاجرت بزرگ میلیون‌ها آمریکایی سیاه‌پوست از جنوب آمریکا به مناطق دیگرش مهاجرت کردند. این روند قبل از جنگ جهانی اول آغاز شده بود و تا دهه ۱۹۶۰ ادامه داشت.[۱۱۱] داست بول در میانه‌های دهه ۱۹۳۰ باعث شد گسترش فقر میان کشاورزان و مهاجرت‌های بزرگ درون کشوری دیگری در پی آن اتفاق افتاد.[۱۱۲]

قرص تری فلوئوپرازین

آمریکا در آغاز جنگ جهانی دوم بی‌طرف بود اما از مارس ۱۹۴۱ از طریق قانون وام و اجاره شروع به حمایت تجهیزاتی از متفقین کرد. در هفتم دسامبر ۱۹۴۱، امپراتوری ژاپن حمله‌ای غافلگیر کننده به پرل هاربر انجام داد که باعث شد ایالات متحده به نیروهای متفق پیوندد و علیه نیروهای محور وارد جنگ شود.[۱۱۳] با وجود اینکه ابتدا ژاپن به ایالات متحده حمله کرد، آمریکایی‌ها سیاست دفاعی «اول اروپا» را در پیش گرفتند.[۱۱۴] نتیجتاً ایالات متحده مستعمره وسیع آسیایی خود، فیلیپین، را که تحت اشغال ژاپن بود را رها کرد زیرا منابع نظامی‌اش به جنگ در اروپا معطوف بود. در طول جنگ آمریکا را یکی از «چهار پاسبان» متفقین خطاب می‌کردند[۱۱۵] زیرا در کنار بریتانیا، شوروی و چین برنامه جهان پس از جنگ را طرح‌ریزی کردند.[۱۱۶][۱۱۷] با وجود اینکه آمریکا تلفاتی چون ۴۰۰٬۰۰۰ نیروی نظامی متحمل شد،[۱۱۸] از ویرانی‌های جنگ در امان ماند و حتی پس از آن نفوذ اقتصادی و نظامی‌اش افزایش پیدا کرد.[۱۱۹]

ایالات متحده در کنار شوروی، بریتانیا و دیگر متفقین در کنفرانس‌های برتون وودز و یالتا حضور داشت و نقش مهمی در آن‌ها بازی کرد. در آنجا قراردادهایی برای ارگان‌های مالی جدید بین‌المللی و سازماندهی اروپای پس از جنگ به امضا رسید. همزمان با پایان جنگ و پیروزی متفقین در اروپا، کنفرانس سان‌فرانسیسکو در ۱۹۴۵ در سان‌فرانسیسکو به وقوع پیوست که در آنجا منشور ملل متحد تهیه شد و پس از جنگ به جریان افتاد.[۱۲۰] آمریکا و ژاپن در نبرد خلیج لیته، بزرگ‌ترین نبرد دریایی تاریخ، با یکدیگر جنگیدند که نتیجه‌اش پیروزی آمریکا بود.[۱۲۱][۱۲۲] سرانجام آمریکا موفق به توسعه بمب هسته‌ای شد و هیروشیما و ناکازاکی را بمباران هسته‌ای کرد. ژاپن در دوم سپتامبر ۱۹۴۵ تسلیم شد و جنگ جهانی دوم به پایان رسید.[۱۲۳][۱۲۴]

پس از جنگ جهانی دوم، ایالات متحده و اتحاد شوروی شروع به رقابتی بر سر قدرت، نفوذ و پرستیژ کردند که این رقابت‌ها در جریان دوره‌ای موسوم به «جنگ سرد» اتفاق افتاد و تفاوت‌های عقیدتی مانند کمونیسم و کاپیتالیسم در آن تأثیرگذار بودند.[۱۲۵] این دو قدرت، اتفاقات نظامی اروپا را تحت کنترل خود گرفتند: در غرب اروپا ایالات متحده و کشورهای عضو ناتو و در شرق اروپا اتحاد شوروی و کشورهای عضو پیمان ورشو. ایالات متحده سیاستی مبنی بر جلوگیری از افزایش نفوذ کمونیسم را اختیار کرد و دو کشور در جنگ‌های نیابتی برابر یکدیگر قرار گرفتند و زرادخانه‌های هسته‌ای قدرتمندی ساختند؛ هرچند از درگیری مستقیم اجتناب شد.

ایالات متحده با جنبش‌های جهان سوم مقابله می‌کرد زیرا آن‌ها را تحت حمایت شوروی می‌دید و به دفعات دست به اقدام عملی جهت ساقط کردن دولت‌های چپ‌گرا در کشورهای مختلف زد و حتی از رژیم‌های اقتدارگرای راست‌گرا نیز حمایت می‌کرد.[۱۲۶] سربازان آمریکایی با کشورهای کمونیستی چین و شوروی در جنگ کره بین سال‌های ۱۹۵۰–۵۳ جنگیدند.[۱۲۷] در ۱۹۵۷ شوروی اولین ماهواره خود را تولید کرد و در ۱۹۶۱ اولین سفینه دارای سرنشین خود را به فضا پرتاب کرد. رقابی موسوم به «رقابت فضایی» بین دو کشور درگرفت و سرانجام ایالات متحده در ۱۹۶۹ به اولین کشوری تبدیل شد که موفق به ارسال انسان به ماه می‌شود.[۱۲۷] یک جنگ نیابتی در جنوب‌شرقی آسیا، جنگ ویتنام، منجر به حضور تمام عیار آمریکا در آن جنگ و حمله این کشور به ویتنام گردید.

در داخل آمریکا، این کشور شاهد توسعه اقتصادی پایدار و رشد سریع جمعیت و طبقه متوسط خود بود. ساخت سامانه بزرگراه‌های میان ایالتی منجر به تغییر زیرساخت‌های آمریکا در دهه‌های آتی شد و میلیون‌ها نفر از مزارع و شهرهای داخلی به حومه شهرها مهاجرت کردند.[۱۲۸][۱۲۹] در ۱۹۵۹، هاوایی به پنجاهمین و تا به امروز آخرین ایالت آمریکا تبدیل شد.[۱۳۰] جنبش‌های رو به رشد حقوق مدنی با استفاده از متدهای بدون خشونت به مقابله با جداسازی و تبعیض نژادی پرداختند و مارتین لوتر کینگ جونیور به رهبر آنان تبدیل شد. ترکیبی از احکام دادگاه و قوانین جدید منجر به لایحه ۱۹۶۸ حقوق شهروندی شد و به تبعیض نژادی پایان داد.[۱۳۱][۱۳۲][۱۳۳] در همان زمان، پادفرهنگ دهه ۱۹۶۰، تحت تأثیر مخالفت‌ها با جنگ ویتنام، ملی‌گرایی سیاه‌پوستی و انقلاب جنسی سر برآورد.

آغاز «جنگ علیه فقر» باعث شد که هزینه‌ها برای رفاه شهروندان و پرداختی آنان افزایش پیدا کند. جنگ علیه فقر همچنین شامل دو برنامه مدیکر و مدیکید، دو برنامه جهت ارائه خدمات درمانی به سالمندان و فقرا در کنار برنامه کمکی تغذیه الحاقی و کمک به خانواده‌های دارای فرزندان تحت تکفل هم می‌شد.[۱۳۴]

ده‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ شاهد رکود تورمی در ایالات متحده بود. رونالد ریگان پس از اینکه در سال ۱۹۸۰ به ریاست جمهوری انتخاب شد، با انجام اصلاحاتی اقتصادی موسوم به ریگانومیکس به این مسئله پاسخ داد. پس از عدم موفقیت دتانت، ریگان سیاست «سد نفوذ» در برابر اتحاد شوروی را رها کرده و به استراتژی هجومی‌تر رولبک رو آورد.[۱۳۵][۱۳۶][۱۳۷][۱۳۸][۱۳۹] پس از افزایش حضور زنان در مشاغل در طی دهه گذشته، در سال ۱۹۸۵ اکثریت زنان ۱۶ ساله یا بیشتر شاغل بودند.[۱۴۰]

اواخر دهه ۱۹۸۰ شاهد بهبود روابط ایالات متحده با اتحاد شوروی بود و با سقوط شوروی در ۱۹۹۱، جنگ سرد به پایان رسید.[۱۴۱][۱۴۲][۱۴۳][۱۴۴] نتیجه این اتفاق یک جهان تک قطبی با ایالات متحده به عنوان تنها ابرقدرت آن بود.[۱۴۵] عبارت پکس امریکانا که پس از جنگ جهانی دوم شایع شده بود، با پایان جنگ سرد به عبارت رایجی برای توصیف نظم نوین جهانی تبدیل شد.

پس از جنگ سرد، منازعات خاورمیانه باعث ایجاد بحرانی در ۱۹۹۰ شد، زمانی که عراق تحت فرمان صدام حسین به کویت، یک متحد آمریکا، حمله کرد و خواست آن کشور را ضمیمه کند. از بیم گسترش بی‌ثباتی به سایر مناطق، جرج اچ. دابلیو بوش عملیات سپر صحرا را برای دفاع از عربستان سعودی و عملیات طوفان صحرا را برای حمله به عراق آغاز کرد. نتیجتاً، ائتلافی از نیروهای ۳۴ کشور به رهبری ایالات متحده با عراق جنگیدند و نیروهای آن کشور را از کویت بیرون رانده و پادشاهی کویت را از نو برقرار ساختند.[۱۴۶]
اینترنت که برخاسته از شبکه‌های دفاع نظامی ایالات متحده بود، در سطح پلتفرم‌های دانشگاه و سپس در سطح عمومی در دهه ۱۹۹۰ گسترش پیدا کرد و بر اقتصاد، جامعه و فرهنگ جهان تأثیر گذاشت. در نتیجه حباب دات-کام، سیاست پولی با ثبات در زمان آلن گرینسپن و کاهش هزینه‌های رفاه اجتماعی، دهه ۹۰ شاهد بزرگ‌ترین رشد اقتصادی تاریخ معاصر ایالات متحده بود و در ۲۰۰۱ به پایان رسید.[۱۴۷] در ۱۹۹۴، آمریکا وارد قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA) که ۴۵۰ میلیون نفر با اقتصادی معادل ۱۷ تریلیون دلار را بهم پیوند می‌داد، شد. هدف قرارداد این بود که موانع تجارت و سرمایه‌گذاری میان آمریکا، کانادا و مکزیک تا اول ژانویه ۲۰۰۸ از بین برود. تجارت میان ۳ کشور با اجرای NAFTA اوج گرفت.[۱۴۸]

در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، گروه تروریستی القاعده به برج مرکز تجارت جهانی در نیویورک و ساختمان پنتاگون حمله کرد که منجر به کشته شدن نزدیک به ۳٬۰۰۰ نفر شد.[۱۴۹] در پاسخ، ایالات متحده جنگ تروریسم را آغاز کرد که شامل جنگ در افغانستان و جنگ در عراق بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ می‌شود.[۱۵۰][۱۵۱]

سیاست‌های دولت جهت فراهم کردن مسکن ارزان قیمت،[۱۵۲] عدم موفقیت گسترده در راهبری شرکتی و نظارتی[۱۵۳] و نرخ بهره پایین تعیین شده توسط فدرال رزرو،[۱۵۴] باعث شد در میانه‌های دهه ۲۰۰۰ قیمت مسکن افزایش پیدا کند که این موضوع با بحران مالی ۲۰۰۸، بزرگ‌ترین بحران مالی آمریکا از زمان رکورد بزرگ، به اوج رسید.[۱۵۵] باراک اوباما، اولین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست[۱۵۶] ایالات متحده در سال ۲۰۰۸ در جریان بحران مالی انتخاب شد[۱۵۷] که پس از ورود به کاخ سفید، قانون بهبود و سرمایه‌گذاری مجدد و قانون داد–فرانک را در تلاش برای کاهش اثرات منفی بحران ۲۰۰۸ و اطمینان از عدم وقوع مجدد آن به جریان انداخت. نتیجه بهبود در زیرساخت‌ها[۱۵۸] و کاهش نسبی در نرخ بیکاری بود.[۱۵۹] قانون داد–فرانک ثبات مالی و حمایت از مصرف‌کننده را بهبود داد،[۱۶۰] هرچند دربارهٔ تأثیر آن بر روی اقتصاد هنوز بحث‌هایی وجود دارد.[۱۶۱]

در ۲۰۱۰، دولت اوباما لایحه حفاظت از بیمار و مراقبت مقرون‌به‌صرفه را به تصویب رساند که با ایجاد سازوکارهایی نظیر الزامات، یارانه‌ها و تبادلات بیمه، گسترده‌ترین اصلاحات بر را بر نظام سلامت ایالات متحده آمریکا در پنج دهه گذشته اعمال کرد. این قانون که تا سال ۲۰۱۶ حدود ۲۴ میلیون نفر را تحت پوشش خود قرار داد، باعث کاهش قابل توجه افراد بدون بیمه گردید؛[۱۶۲] هرچند به دلیل تاثیراتش بر هزینه‌های درمان، حق بیمه و عملکرد اقتصادی مناقشه برانگیز بوده‌است.[۱۶۳] هرچند رکود اقتصادی در ژوئن ۲۰۰۹ به پایان خودش رسید، رای‌دهندگان از سرعت پایین احیای اقتصاد عصبانی بودند. جمهوری‌خواهان که با سیاست‌های اوباما مخالف بودند، در مجلس نمایندگان را با یک نتیجه قاطع در ۲۰۱۰ و سنا را در ۲۰۱۴ تحت اختیار خود گرفتند.[۱۶۴]

نیروهای آمریکایی در عراق طی سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ در دسته‌های بزرگی از آن کشور خارج شدند و جنگ به صورت رسمی در دسامبر ۲۰۱۱ پایان یافته اعلام شد.[۱۶۵] چند ماه پیش از آن، عملیات نیزه نپتون منجر به مرگ رهبر القاعده اسامه بن لادن در پاکستان شد.[۱۶۶] خروج نیروهای آمریکایی منجر به درگیری‌های فرقه‌ای در عراق شد[۱۶۷] که نتیجه آن ظهور دولت اسلامی عراق و شام در منطقه به عنوان جانشین القاعده بود.[۱۶۸] در ۲۰۱۴، اوباما برقراری مجدد روابط کامل دیپلماتیک بین آمریکا و کوبا را برای اولین بار از سال ۱۹۶۱ اعلام کرد،[۱۶۹] هرچند در ژوئن ۲۰۱۹ دولت ترامپ بر سفر آمریکایی‌ها به آن کشور محدودیت‌هایی اعمال کرد.[۱۷۰] در ۲۰۱۵، آمریکا به عنوان یکی از کشورهای گروه پنج به علاوه یک برنامه جامع اقدام مشترک را با هدف کاهش سرعت توسعه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به امضا رساند؛[۱۷۱] هرچند این کشور در مه ۲۰۱۸ از آن عهدنامه خارج شد.[۱۷۲] در ۲۰۱۶، نامزد جمهوری‌خواه دونالد ترامپ به عنوان ۴۵امین رئیس‌جمهور ایالات متحده انتخاب شد که او را به پیرترین و ثروتمندترین رئیس‌جمهور تاریخ این کشور مبدل ساخت.[۱۷۳]

ایالات متحدهٔ آمریکا در نیمکرهٔ غربی زمین، و در شمال قارهٔ آمریکا واقع است. این کشور از ۴۸ ایالت همجوار، و دو ایالت جدا از دیگران (شبه جزیره آلاسکا در شمال شرق قارهٔ آمریکا و مجمع‌الجزایر هاوایی در اقیانوس آرام) تشکیل شده‌است. همچنین، در دو منطقهٔ حوزهٔ دریای کارائیب، و نیز بخش‌هایی از اقیانوس آرام، جزایر کوچک و پراکنده‌ای وجود دارند که قلمرو آمریکا محسوب می‌شوند، ولی به گونه‌ای خودگردان اداره می‌شوند (مانند پورتو ریکو).[۱۷۴]آلاسکا بزرگترین[۱۷۵] و رودآیلند کوچکترین ایالت در آمریکا می‌باشند.[۱۷۶]

قسمتی از رشته کوه‌های راکی در غرب آمریکا قرار گرفته‌است که بزرگترین قله آن در ایالت کلرادو قرار دارد. مرتفع‌ترین نقطه در آمریکا قله کوه مک کینلی (۶۱۹۴ متر) در آلاسکا می‌باشد. در ۴۸ ایالت پایین نیز مرتفع‌ترین قله بر فراز کوه ویتنی (۴۴۲۱ متر) در کالیفرنیا قرار دارد. رود می‌سی‌سی‌پی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رودخانه آمریکای شمالی و چهارمین رودخانه طولانی جهان در آمریکا قرار دارد. این رودخانه که به رود میزوری می‌پیوندد، نقش تجاری و اقتصادی مهمی برای آمریکا دارد. قسمتی از آبشارهای نیاگارا در مرز بین آمریکا و کانادا قرار دارد و از جاذبه‌های طبیعی توریستی در آمریکا به‌شمار می‌رود.[نیازمند منبع]

از نظر کل وسعت آب و خاک، آمریکا بعد از روسیه و کانادا، سومین کشور پهناور جهان است.[۱۷۷]

ایالات متحدهٔ آمریکا از شمال با کشور کانادا، و در جنوب با کشور مکزیک مرز خاکی دارد. این کشور در شمال غرب قارهٔ آمریکا و سواحل آلاسکا نیز با روسیه مرزهای مشترک آبی دارد. ۴۸ ایالت به‌هم پیوسته که خاک اصلی آمریکا را تشکیل می‌دهند، از شرق و جنوب شرقی به اقیانوس اطلس و خلیج مکزیک، و از غرب به اقیانوس آرام منتهی می‌شوند. ایالت آلاسکا نیز از شمال به اقیانوس منجمد شمالی، از غرب به تنگهٔ برینگ، و از جنوب غربی به اقیانوس آرام ختم می‌شود. مجمع‌الجزایر هاوایی هم در جنوب غرب خاک اصلی آمریکا و در اقیانوس آرام واقع شده‌اند.[نیازمند منبع]

مناطق جغرافیایی و فرهنگی ایالات متحدهٔ آمریکا عبارت‌اند از: نیو انگلند، ایالت‌های ساحلی اقیانوس اطلس، ایالت‌های جنوب، ایالت‌های غرب میانه (میدوست)، ایالت‌های جنوب غربی آمریکا و ایالت‌های غرب.[نیازمند منبع]

کشور ایالات متحدهٔ آمریکا در مجموع ۹٬۸۲۶٬۶۳۰ کیلومتر مربع وسعت دارد[۱۷۸] که البته ۴۷۰ هزار کیلومتر آن را جزایر پراکنده و تحت قلمرو آمریکا در اقیانوس آرام و دریای کارائیب تشکیل می‌دهند.[نیازمند منبع]

جمعیت ایالات متحده آمریکا بر پایه برآورد سال ۲۰۲۰ در حدود ۳۳۰ میلیون نفر تخمین زده شده‌است.[۱۷۹]

نرخ کلی باروری در ایالات متحده آمریکا بر پایه برآورد سال ۲۰۱۷ در حدود ۱٫۸۷ (۱۴۳ام) فرزند برای هر زن است.[۱۸۰]

بر اساس آمار منتشرهٔ سال ۲۰۰۳، ترکیب نژادی مردم ایالات متحده آمریکا، بدین شرح است:

در این آمار، نژاد اسپانیایی‌تبار (موسوم به هیسپانیک، یا لاتینو) همراه با نژاد سفید محاسبه شده‌است. بر اساس بررسی سال ۲۰۰۰ مهاجران کشورهای دیگر به ترتیب جمعیت برابر بودند:مکزیک(۱۷۳٬۹۱۹ مهاجر)، چین(۴۵٬۶۵۲)، فیلیپین(۴۲٬۴۷۴)، هند(۴۲٬۰۴۶)، ویتنام(۲۶٬۷۴۷)، السالوادور(۲۲٬۵۷۸)هائیتی(۲۲٬۳۶۴)، کوبا(۲۰٬۸۳۱)، جمهوری دومینکن(۱۷٬۵۳۶)، روسیه(۱۷٬۱۱۰)، جامائیکا(۱۶٬۰۰۰)کانادا(۱۶٬۲۱۰)، کره(۱۵٬۸۳۰)، اوکراین(۱۵٬۸۱۰)، پاکستان(۱۴٬۵۳۵)، کلمبیا(۱۴٬۴۹۸)، بریتانیا(۱۳٬۳۸۵)، بوسنی و هرزگوین(۱۱٬۸۲۸)، گواتمالا(۹٬۹۷۰)، ایران(۸٬۹۱۵ بنگرید به ایرانیان مقیم آمریکا)[۱۸۱]

انگلیسی (مخصوصا انگلیسی آمریکایی) به صورت دوفاکتو زبان ملی ایالات متحده است. با اینکه در سطح فدرال هیچ زبان رسمی وجود ندارد، برخی قوانین — مانند شرایط اعطای تابعیت آمریکا — انگلیسی را به صورت پیشفرض در نظر می‌گیرند. در سال ۲۰۱۰، حدود ۲۳۰ میلیون، یا ۸۰٪ جمعیت پنج ساله یا بیشتر، در خانه تنها انگلیسی صحبت می‌کردند. اسپانیایی، که توسط ۱۲٪ جمعیت در خانه تکلم می‌شود، دومین زبان رایج و رایج‌ترین زبانی که به عنوان زبان دوم آموزش داده می‌شود، است.[۱۸۲][۱۸۳] انگلیسی در بیش از ۳۰ ایالت زبان رسمی است.[۱۸۴]

در هاوایی، هم انگلیسی و هم زبان هاوایی جایگاهی رسمی دارند.[۱۸۵] آلاسکا، در کنار انگلیسی، ۲۰ زبان بومی را به رسمیت می‌شناسد[۱۸۶] و داکوتای جنوبی زبان سو را.[۱۸۷] نیومکزیکو و لوئیزیانا، با وجود نداشتن زبان رسمی، قوانینی برای استفاده از، به ترتیب، اسپانیایی و انگلیسی، و فرانسوی و انگلیسی دارند.[۱۸۸] برخی دیگر از ایالات، چون کالیفرنیا، انتشار برخی از اسناد دولتی شامل فرم‌های دادگاه به اسپانیایی را اجباری کرده‌اند.[۱۸۹]

برخی از قلمروهای ایالات متحده در کنار انگلیسی زبان‌های رسمی دیگری هم دارند: زبان ساموآیی در ساموآی آمریکا[۱۹۰] و زبان چامورو در گوآم.[۱۹۱] کارولینی و چامورو در جزایر ماریانای شمالی به رسمیت شناخته شده‌اند[۱۹۲] و اسپانیایی که در پورتوریکو از انگلیسی زبان رایج‌تری است، در آن قلمرو یک زبان رسمی به‌شمار می‌رود.[۱۹۳]

زبان‌های خارجی که در ایالات متحده بیش از دیگر زبان‌ها، از مهدکودک تا دانشگاه (تا قبل از تحصیلات تکمیلی)، تدریس می‌شوند شامل اسپانیایی (۷٫۲ میلیون نفر)، فرانسوی (۱٫۵ میلیون نفر) و آلمانی (۰٫۵ میلیون نفر) می‌شود. دیگر زبان‌هایی که آموزششان در مدارس رایج است لاتین، ژاپنی، زبان اشاره آمریکایی، ایتالیایی و چینی هستند.[۱۹۴][۱۹۵] ۱۸٪ از آمریکایی‌ها مدعی هستند می‌توانند در کنار انگلیسی به یک زبان دیگر هم تکلم کنند.[۱۹۶]

نظام سیاسی ایالات متحده آمریکا در چارچوب یک قانون اساسی و به صورت یک نظام فدرالی است که از ویژگی‌های حکومتی این کشور به‌شمار می‌رود. سیستم تفکیک قوا در این کشور به شکل کاملاً بارزی به مرحله اجرا درآمده‌است. بنیان‌گذاران و نویسندگان اعلامیه استقلال ایالات متحدهٔ آمریکا و قانون اساسی ایالات متحده به دلیل نگرانی از ظهور نظام سلطنتی اروپایی که در آن پادشاه قدرت مطلق را در دست داشت، نظام سیاسی جدید خود را به گونه‌ای طراحی کردند که در آن فرد یا نهادی نتواند قدرت مطلق بدست آورد.[۱۹۷] این قوانین همچنین طوری در نظر گرفته شده‌اند که از قدرت گرفتن بیش از حد اکثریت بر اقلیت‌ها،[۱۹۸] و نیز هر یک از شاخه‌های ۳گانهٔ قدرت ممانعت به عمل آورد.[۱۹۹]

بر اساس قانون اساسی ایالات متحده آمریکا، قوهٔ مقننه یا کنگره ایالات متحدهٔ آمریکا از دو مجلس تشکیل شده‌است که مسؤولیت قانونگذاری را به‌طور کامل بر عهده دارند: مجلس نمایندگان و مجلس سنا. بر اساس نظام انتخاباتی آمریکا، نمایندگان با رأی مستقیم و برابر مردم انتخاب می‌شوند.[۲۰۰]

رئیس‌جمهور ایالات متحدهٔ آمریکا نیز به‌عنوان رئیس قوهٔ مجریه و فرمانده کل قوا با رأی مستقیم مردم و از طریق آرای هیئت گزینندگان انتخاب می‌شود و در برگزیدن مشاورانش به‌عنوان وزرا اختیارات تام دارد. در حقیقت رئیس‌جمهور، نیازی به کسب رأی اعتماد از کنگره ندارد و کنگره نیز متقابلاً نمی‌تواند با رأی عدم اعتماد، هیئت دولت یا وزرا را برکنار کند.[نیازمند منبع]

سومین شاخه از نظام سیاسی آمریکا، سیستم حقوقی ایالات متحدهٔ آمریکا است که کاملاً مستقل عمل می‌کند و نه قوهٔ مجریه و نه قوهٔ مقننه نمی‌توانند بر روند تصمیم‌گیری‌های آن تأثیر بگذارند. به عبارت دیگر، رئیس‌جمهور یا کنگره نمی‌توانند مصوبات قانونی دیوان عالی فدرال ایالات متحدهٔ آمریکا را باطل اعلام کنند یا از اجرای آنان سر باز زنند. نظام حزبی در ایالات متحدهٔ آمریکا نیز در شکل‌دهی به سیاست و حکومت این کشور، نقش مهمی دارد.[نیازمند منبع]

ایالات متحده آمریکا به کمک توانایی‌های اقتصادی و نظامی قابل توجه خود، نقش مهمی را درسیاست جهانی ایفا می‌کند. این کشور عضو ثابت شورای امنیت سازمان ملل است و دفتر مرکزی سازمان ملل در شهر نیویورک قرار دارد. به استثنای کشورهای ایران، کره شمالی و سودان، کوبا، ونزوئلا و بولیوی،[۲۰۱] سایر کشورها دارای روابط دیپلماتیک رسمی با آمریکا هستند.[نیازمند منبع]

آمریکا به وسیلهٔ قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی و سازمان کشورهای آمریکایی با همسایگان خود (کانادا و مکزیک) روابط نزدیکی دارد. دولت این کشور هرساله میلیاردها دلار کمک مالی برای توسعه کشورهای دیگر اختصاص می‌دهد، اما درصد این کمک‌ها از تولید ناخالص ملی نسبت به دیگر کشورهای کمک‌کننده، پائین است.[نیازمند منبع]

رئیس‌جمهور آمریکا یکی از عوامل اصلی تعیین‌کنندهٔ جهت‌های کلی سیاست خارجی آمریکا است. بسیاری از مدارک و اسناد دوران هر رئیس‌جمهور امروزه در کتابخانه‌های ویژه هر رئیس‌جمهور موجود است. کنگره آمریکا بودجه‌های کمک‌های خارجی را تعیین می‌کند، تحریم‌های خارجی وضع می‌کند، و به کمک کمیته‌های ویژه ای در مسائل سیاست خارجه اختیارات بررسی و بازبینی امور ویژه (همانند بررسی عملکرد افراد در ماجرای مک‌فارلین) را دارد.[نیازمند منبع]

بسته به نوع حزب یا گروه در قدرت در هر برهه از زمان (همانند حزب دموکرات یا حزب جمهوری‌خواه)، سیاست خارجهٔ آمریکا تحت تأثیر تحولات و گرایش‌های خاص آن حزب یا گروه قرار می‌گیرد.[۲۰۲]گروه‌های لابی نیز دارای قدرت نفوذ زیادی در تصمیم‌گیری‌های سیاست خارجه هستند.[نیازمند منبع]

کشور آمریکا ۵۰ ایالت دارد که هرکدام از آن‌ها بنا بر سامانهٔ فدرالیِ حاکم، دارای سطح بالایی از خودگردانی هستند. تا سال ۲۰۲۱ ایالت (۵۱مین) می‌تواند مجمع‌الجزایر پورتوریکو باشد که با موافقت کنگره در ۲۸ ژوئن ۲۰۱۸ مقدمات آن آغاز شده‌است.[۲۰۳][۲۰۴]

البته ناحیهٔ واشینگتن، دی.سی. جزو هیچ‌یک از ایالات آمریکا نیست و در منطقهٔ خودمختار کلمبیا قرار دارد. ناحیهٔ کلمبیا، در اصل بخشی از ایالات مریلند و ویرجینیا بود که در سال ۱۷۹۰ برای تأسیس مرکز آمریکا، یعنی شهر واشینگتن، دی.سی. در نظر گرفته شد.[نیازمند منبع]

اگر لس آنجلس بزرگ را متشکل از ریورساید، سن برناردینو، انتاریو، لانگ بیچ، سنتا آنا و خود شهر لس آنجلس حساب کنیم، این منطقه شهری بیش از ۱۷٬۸۰۰٬۰۰۰ سکنه خواهد داشت که پس از کلانشهر نیویورک بزرگترین منطقه شهری ایالات متحده خواهد بود.

در اواخر قرن نوزدهم میلادی در ایالات متحده آمریکا نزدیک به ۱۶۰٬۰۰۰ دانشجو در ۱٬۰۰۰ دانشگاه در سرتاسر کشور مشغول به تحصیل بودند. برخی از موسسات دانشگاهی آمریکا (همانند دانشگاه تنسی به‌طور نمونه) قبل از تأسیس ایالتی که در آن واقع بودند تأسیس شدند.[۲۰۸]

در این میان، و در بین موسسات آموزش عالی در آمریکا، موسسات زیر دارای کهن‌ترین سابقه هستند:

امروزه هزینهٔ آموزش و تحصیلات در سطوح مدرسه‌ای و متوسطه در ایالات متحده را اکثراً دولت پرداخت می‌کند.
ایالات متحده با داشتن قریب به ۵٬۸۰۰ دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی[۲۱۰] تقریباً امکان تحصیلات در سطوح آموزش عالی را برای تمامی افراد جامعه فراهم کرده‌است. وام‌های کم‌بهره، کمک هزینه‌های بلاعوض، و انواع بورس‌های تحصیلی، از اقسام راه‌هایی‌اند که دانشجویان اقدام به پرداخت شهریه‌های خود می‌کنند. در این میان دانشگاه ایالتی اوهایو با داشتن بیش از ۵۳٬۷۱۵ دانشجو در یک پردیس، پرجمعیت‌ترین دانشگاه آمریکا محسوب می‌شود.[۲۱۱]

در میان آمریکاییان بالای ۲۵ سال، ۸۴٫۶ درصد از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده‌اند، ۵۲٫۶ درصد وارد کالج، دانشگاه یا مؤسسات دیگر آموزش عالی شده‌اند، ۲۷٫۲ درصد مدرک کارشناسی دریافت کرده‌اند، و ۹٫۶ درصد دارای مدارک کارشناسی ارشد و بالاتر هستند.[۲۱۲]

تقریباً ۹۹ درصد آمریکاییان دارای حداقل سواد پایه هستند. در طبقه‌بندی سازمان ملل متحد، شاخص آموزشی در کشور ایالات متحده ۰٫۹۷ است که در رتبه دوازدهم جهانی جای دارد.[۲۱۳] در سال ۲۰۱۲ ایالات متحده آمریکا در میان کشورهای دنیا از نظر تعداد تحصیل کردگان آموزش عالی به نسبت جمعیت در رتبه چهارم جهان قرار داشت.[۲۱۴]

پژوهش و توسعه در آمریکا در دو جبهه دولتی و خصوصی با هم رقابت می‌کنند. سیلیکون‌ولی نمونه بارزی از فعالیت‌های بخش خصوصی در توسعه صنعت و فناوری آمریکاست. از سوی دیگر مراکز ملی همانند آزمایشگاه‌های فدرال، ناسا، و مؤسسات ملی بهداشت ایالات متحده آمریکا در پیشبرد صنعت و فناوری کشور نقش کلیدی بر عهده دارند.[۲۱۵] این مراکز و سیستم وسیع دانشگاهی کشور آمریکا تولیدکننده رتبه نخست جهان در تعداد جوایز نوبل (با ۳۷۵ جایزه نوبل تا سال ۲۰۱۸) بوده‌اند که این تعداد از جمع تعداد جوایز نوبل کشورهای رتبه دوم (انگلیس با ۱۲۹) و سوم (آلمان با ۱۰۸) نیز بیشتر است.[۲۱۶] از این تعداد، ۲۱۹ تای آن‌ها به تنهایی متعلق به جوایز نوبل پزشکیست.[۲۱۷] و جالب اینجاست که برخی از این افراد همانند جان باردین دو بار برنده این جایزه شده‌اند. آمریکا همچنین در رتبه نخست جهان در تعداد مدالهای فیلدز (۱۳ مدال تا سال ۲۰۱۸) و همچنان از نظر کل بودجه سالیانه پژوهشی در صدر جهان است.[۲۱۸]

آمریکا یکی از تنها سه کشور دنیا است که هنوز رسماً از دستگاه بین‌المللی یکاها استفاده نمی‌کند و بلکه پایبند به واحدهای اندازه‌گیری بریتانیایی است.[۲۱۹] با اینحال سیستم متریک رفته رفته در صنعت و سطوح دانشگاهی به تدریج رواج می‌یابد.[۲۲۰]

کتابخانه آکادمی فیلیپس اکستر بزرگترین کتابخانه در مقطع دبیرستان در جهان.

پرچم ایالات متحده آمریکا بر روی کره ماه در سفر آپولو ۱۷.

مهندسین ناسا در حال معاینه نهایی مریخ‌نورد اسپیریت قبل از پرتاب

توماس ادیسون مخترع جوان در سال ۱۸۷۸

برادران رایت و نخستین پرواز

بنجامین فرانکلین از رجال سیاسی بزرگ تاریخ آمریکا و از بنیان‌گذاران کشور می‌باشد. اما او همچنین دانشمندی حاذق بود به‌طوری‌که اختراع سوند ادراری، برق‌گیر، و عدسی دو دید از اوست.

توماس جفرسون دیگر بنیان‌گذار مهم و اصلی تاریخ کشور آمریکا است. اما او یک مخترع و معمار چیره دست نیز بود به‌طوری‌که طرح اولیه دانشگاه ویرجینیا از اوست، که امروزه یکی از ۲۳ اماکن میراث جهانی یونسکو در امریکا است.

تصویری از فارغ التحصیلی دکترای طبابت سه زن از ژاپن ، سوریه، و هند در سال ۱۸۸۶ از کالج پزشکی زنان پنسیلوانیا (دانشگاه درکسل امروزی).

ایالات متحدهٔ آمریکا اقتصاد کاپتالیستی از نوع سرمایه‌داری انحصاری دارد. ویژگی بارز اقتصاد ایالات متحدهٔ آمریکا عبارت است از تسلط انحصارها در رشته‌های مختلف، که بر مبنای منابع طبیعی فراوان، زیربنای توسعه‌یافته، تولید انبوه، و مصرف زیاد استوار است. تولید ناخالص داخلی ایالات متحدهٔ آمریکا با بیش از ۱۹ تریلیون (۱۹٫۰۰۰ میلیارد) دلار،[۲۲۲] یعنی حدود ۲۰٪ تولید ناخالص جهان، نخستین اقتصاد بزرگ جهان است.[۲۲۳]

از لحاظ حجم مبادلات، ایالات متحده بزرگ‌ترین واردکننده، و – پس از آلمان و چین – سومین صادرکنندهٔ بزرگ جهان است.[۲۲۴]کانادا، چین، مکزیک، ژاپن و آلمان، به ترتیب بزرگ‌ترین شرکای تجاری آمریکا هستند.[۲۲۵] آمریکا در دههٔ اخیر بزرگ‌ترین بدهی جهان را نیز بر شانه داشته‌است.[۲۲۶]

بزرگ‌ترین اقلام صادراتی آمریکا به ترتیب تجهیزات صنعتی (۲۹٫۸٪)، ماشین‌آلات (۲۹٫۵٪)، کالاهای مصرفی غیر اتومبیل (۱۲٫۴٪)، خودرو و تولیدات وابسته (۹٫۳٪)، تولیدات صنایع غذایی (۸٫۳٪)، و تولیدات صنایع هوایی (۶٫۶٪) هستند، در حالی که بزرگ‌ترین اقلام وارداتی به آمریکا کالاهای مصرفی غیر اتومبیل (۲۳٪)، سوخت (۲۲٫۱٪)، ماشین‌آلات (۱۹٫۹٪)، تجهیزات صنعتی (۱۴٫۸٪)، تولیدات خودرو (۱۱٫۱٪)، صنایع غذایی (۴٫۲٪)، و صنایع هوایی (۱٫۷٪) هستند.[۲۲۷]

اما بزرگ‌ترین محصولات تولیدی آمریکا مواد شیمیایی، تولیدات نفتی، فولاد، خودرو، تولیدات صنایع هوایی، ارتباطات، الکترونیک، تولیدات غذایی و مصرفی، و صنایع معدن و چوب هستند.[۲۲۸] آمریکا همچنین در تولید برق،[۲۲۹] ظرفیت پالایش نفت،[۲۳۰] ذخیره‌های زغال سنگ،[۲۳۱] تولید انرژی بادی،[۲۳۲] و انرژی هسته‌ای[۲۳۳] در جهان، رتبه نخست را دارا است.

بیشتر چرخ‌های اقتصادی آمریکا متعلق به بخش خصوصی است، تا جایی‌که بخش دولتی فقط ۱۲٫۴٪ تولید ناخالص داخلی را سالیانه باعث می‌شود.[۲۳۴] با اینحال ۷۵٪ تولید ناخالص ملی محصول بخش خدماتی بوده‌است. با اینکه تولیدات کشاورزی آمریکا حدود ۱٪ تولید ناخالص ملی این کشور است، همین سطح تولید در رتبه نخست صادرات کل تولیدات مواد غذایی جهان قرار دارد.[۲۳۵]

بخش بهداشت و خدمات اجتماعی با داشتن ۱۶ میلیون نفر شاغل، بزرگ‌ترین بخش اشتغال آمریکا را تشکیل می‌دهد.[۲۴۱] از لحاظ مجموع ساعات کاری در طول سال، آمریکایی‌ها بیشترین تعداد روز در سال را کار می‌کنند.[۲۴۲] با این حال در مقایسه با کشورهای صنعتی دیگر، از نظر تولید بر حسب ساعات کاری آمریکایی‌ها از برخی کشورهای اروپایی عقب ترند.[۲۴۳]

در میان ۵۰ ایالت آمریکا، از لحاظ درآمد سرانه،[۲۴۴] ایالت نیوجرسی در رتبه اول، و ایالت می‌سی‌سی‌پی در رتبه آخر در مقایسه با ایالات دیگر قرار دارند.[۲۴۵] نزدیک به ۱۳٪ آمریکاییان در زیر خط فقر تعیین شده توسط دولت فدرال قرار دارند[۲۴۶] و فاصله طبقاتی بین بالاترین و پایین‌ترین قشرها جامعه آمریکا همچنان در حال افزایش است.[۲۴۷]

در سال ۲۰۱۰ به ازای هر ۱٬۰۰۰ آمریکایی ۷۹۷ اتومبیل در این کشور وجود داشت[۲۴۹] و برابر آمار به‌طور متوسط هر آمریکایی بالغ روزانه ۵۵ دقیقه (یا ۲۹ مایل) از اتومبیل استفاده می‌کند.[۲۵۰] اما در مقایسه با گسترهٔ اتومبیل، پایانهٔ ریلی آن به نسبت کمتر است.[۲۵۱] از نظر حمل و نقل عمومی، تنها ۹٪ از سفرها از این طریق انجام می‌شود در صورتی که این مقدار برای اروپا ۳۸٪است.[۲۵۲] استفاده از دوچرخه نیز نسبت به اروپا کمتر است.[۲۵۳] پنج شرکت بزرگ هواپیمایی دنیا -بر اساس تعداد مسافران- آمریکایی هستند. شرکت امریکن ایرلاینز اولین رتبه را در این میان داراست.[۲۵۴] همچنین از سی فرودگاه پرترافیک دنیا شانزده فرودگاه متعلق به آمریکاست.[۲۵۵]

دین در ایالات متحده (۲۰۱۷)[۲۵۶]

متمم اول قانون اساسی ایالات متحده آمریکا حق آزادی ادیان را برای مردم این کشور ضمانت کرده‌است و کنگره را از تصویب قانونی جهت برپایی دین رسمی در آمریکا منبع می‌کند.

بنا به یک نظرسنجی که سال ۲۰۱۳ انجام شد، ۵۶٪ آمریکایی‌ها گفتند که دین «نقش خیلی پررنگی در زندگیشان بازی می‌کند» که این عدد با اختلاف از همه کشورهای غربی بیشتر است.[۲۵۷] در نظرسنجی ۲۰۰۹ گالوپ، ۴۲٪ آمریکایی‌ها گفتند هر هفته یا تقریباً هر هفته به کلیسا می‌روند. بسته به هر ایالت در این نظرسنجی نتیجه متفاوتی به دست آمد، چنان‌که در ورمانت ۲۳٪ بود و در می‌سی‌سی‌پی ۶۳٪.[۲۵۸]

در سال ۲۰۱۴، بیش از ۷۰٪ آمریکایی‌های بزرگسال در یک نظرسنجی خودشان را مسیحی اعلام کردند.[۲۵۹] پروتستان‌ها با ۴۶٫۵٪ و کاتولیک‌ها با ۲۰٫۸٪ بیشترین سهم را در میان فرقه‌ها داشتند.[۲۶۰] ۵٫۹٪ آمریکایی‌های بزرگسال در سال ۲۰۱۴ اعلام کردند که به دینی غیر از مسیحیت باور دارند.[۲۶۱] این ادیان شامل یهودیت (۱٫۹٪)، اسلام (۰٫۹٪)، هندوئیسم (۰٫۷٪) و بودیسم (۰٫۷٪) می‌شود.[۲۶۱] همچنین ۲۲٫۸٪ آمریکایی‌ها ندانم‌گرا، بی‌خدا یا بی‌دین بودند — عددی که نسبت به سال ۱۹۹۰ (۸٫۲٪) افزایش زیادی داشته.[۲۶۰][۲۶۲][۲۶۳] جوامع جهان‌گرای توحیدگرا، ساینتولوژیست، بهائی، سیک، جین، شینتویی، زرتشتی، کنفسیوس‌گرا، شیطان‌پرست، تائوئیست، دروئید، گنوسی، اومانیست، ویکا، دادارباور و پیرو ادیان بومی آمریکا، آفریقایی آمریکایی و ادیان سنتی آفریقایی هم در ایالات متحده وجود دارند[۲۶۴][۲۶۵]

پروتستان‌ها بزرگ‌ترین گروه مسیحی ایالات متحده را تشکیل می‌دهند، نزدیکی به نیمی از آمریکایی‌ها پیرو این دین هستند. ۱۵٫۴٪ آن‌ها باپتیست هستند، بزرگ‌ترین شاخه پروتستانتیسم؛[۲۶۶] کنوانسیون باپتیست جنوبی هم بزرگ‌ترین فرقه پروتستان است.[۲۶۶] به جز باپتیست‌ها، دیگر پروتستان‌های آمریکا شامل غیرفرقه‌ای‌ها، متدیست‌ها، پنطیکاستیست‌ها، لوتریانیست‌ها، پرسبیترینیست‌ها، کنگره‌گرایان، کالوینیست‌ها، انگلیکان‌ها، کوئیکرها، ادونتیست‌ها، پیروان جنبش مقدس، بنیادگرایان مسیحی، آناباپتیست‌ها، زهدباوران، پروتستان‌هایی که شاخه مذهب خود را مشخص نکرده‌اند و غیره می‌شود.[۲۶۶]

مانند سایر کشورهای غربی، آمریکا به سوی غیرمذهبی شدن پیش می‌رود. بی‌دینی میان آمریکایی‌های زیر ۳۰ سال به سرعت در حال رشد است.[۲۶۷] نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اعتماد آمریکایی‌ها به دین سازماندهی شده از دهه ۱۹۸۰ درحال کاهش است[۲۶۸] و آمریکایی‌های جوان‌تر با سرعت زیادی بی‌دین می‌شوند.[۲۶۱][۲۶۹] مطابق یک مطالعه مربوط به سال ۲۰۱۲، درصد پروتستان‌ها از جمعیت آمریکا به ۴۸٪ سقوط کرده‌است؛ نتیجتاً جایگاه خود به عنوان دین اکثریت را برای اولین بار از دست داده‌است.[۲۷۰][۲۷۱] بی‌دین‌های آمریکایی به‌طور میانگین ۱٫۷ بچه دارند، حال آنکه مسیحی‌های آمریکایی ۲٫۲ فرزند دارند. عدم ازدواج میان بی‌دین‌ها نسبت به مسیحی‌ها بیشتر است، چنان‌که ۳۷٪ بی‌دین‌ها در طول زندگی خود ازدواج می‌کنند، نسبت به ۵۲٪ مسیحی‌ها.[۲۷۲]

کمربند انجیلی عبارتی غیررسمی برای مناطقی در ایالت‌های جنوبی آمریکا آمریکاست، جایی که پروتستانتیسم انجیلی که از نظر اجتماعی محافظه‌کار است، بخش مهمی از فرهنگ را تشکیل می‌دهد و افرادی که به کلیساها می‌روند در همه فرقه‌ها نسبت به سایر مناطق ایالات متحده بیشترند. نیو انگلند در غرب ایالات متحده آمریکا جایی است که دین کم‌ترین تأثیر خود در ایالات متحده را دارد.[۲۵۸]

مطابق آمار سال ۲۰۱۸، در میان آمریکایی‌ها با سن ۱۵ سال یا بیشتر، ۵۲٪ متأهل هستند یا بودند، ۶٪ بیوه هستند، ۱۰٪ طلاق گرفته‌اند و ۳۲٪ هرگز ازدواج نکرده‌اند.[۲۷۳] امروزه زنان بیشتر در خارج از خانه کار می‌کنند و بیشتر مدارک کارشناسی در آمریکا هم توسط زنان آن کشور کسب می‌شود.[۲۷۴]

آمار بارداری نوجوان در آمریکا ۲۶٫۵ به ازای هر ۱٬۰۰۰ بوده‌است. این آمار نسبت به سال ۱۹۹۱ با کاهشی ۵۷٪ روبرو شده‌است.[۲۷۵] سقط جنین در سراسر این کشور قانونی است. در حال حاضر نرخ سقط جنین ۲۴۱ به ازای هر ۱٬۰۰۰ تولد بچه است. از هر ۱٬۰۰۰ زن بین ۱۵ تا ۴۴ سال یک نفر سقط جنین داشته‌است. این اعداد درحال کاهش هستند اما هنوز از بیشتر کشورهای غربی بالاترند.[۲۷۶] در سال ۲۰۱۳، میانگین سن در زمان تولد اولیه بچه ۲۶ سال بوده‌است و ۴۱٪ زایمان‌ها توسط زنان مجرد انجام شده‌است.[۲۷۷]

نرخ باروری در ایالات متحده در سال ۲۰۱۶، به ازای هر ۱٬۰۰۰ زن، ۱۸۲۰٫۵ کودک بوده‌است.[۲۷۸] به فرزندخواندگی گرفتن کودکان در این کشور رایج است و در مقایسه با دیگر کشورهای غربی پروسه قانونی آن نسبتاً ساده‌است.[۲۷۹] ازدواج همجنس‌ها در سطح آمریکا قانونی است و قانون به زوج‌های همجنس اجازه می‌دهد که کودکان را به فرزندی بپذیرند. چندهمسری در ایالات متحده غیرقانونی است.[۲۸۰] آمریکا در سطح جهان بیشترین نرخ کودکانی که تنها با یکی از والدینشان زندگی می‌کنند را داراست.[۲۸۱]

در عرصه هنر و معماری هنرمندان آمریکایی از فرانک لوید رایت گرفته تا اندی وارهال آثار بسیار قابل توجهی در سطح جهانی خلق کرده‌اند. هرم لوور، کاخ مجلس ملی بنگلادش، برج خلیفه دوبی، و دروازهٔ اروپا در مادرید اسپانیا، نمونه‌هایی از خلاقیت معماران آمریکایی در سراسر جهان است.

ادوارد مایبریج در سال ۱۸۷۸ برای نخستین بار تصاویر متحرکی را خلق کرد که اسب و بوفالوی وحشی آمریکایی را در حال دویدن نشان می‌داد. نخستین فیلم تجارتی آمریکا فیلمی بود که توسط دستگاه کینتسکوپ ساخت توماس ادیسون در ۱۸۹۴ در نیویورک به نمایش درآمد.[۲۸۲] از آن زمان تاکنون آمریکا دارای صنعت فیلم‌سازی و سینمایی بسیار بزرگی شده‌است که مرکز آن امروزه هالیوود در شهر لس آنجلس است. هالیوود امروزه با ۶۳ میلیارد دلار درآمد، ۳۵ درصد کل تولیدات صنعت فیلمسازی جهان را به خود اختصاص داده‌است.[۲۸۳] این صنعت با هنر تئاتر در آمریکا رابطهٔ تنگاتنگی دارد، اما بر خلاف سینما، مرکز هنر تئاتر همچنان در شهر نیویورک است، جاییکه عمده‌ترین مراکز هنرهای نمایشی در جهان در آن قرار دارند.[۲۸۴]برادوی از این لحاظ دارای شهرت و سابقهٔ بی‌همتاییست.

موسیقی امروزه به شکل تولید و اجرای زنده در آمریکا دارای فعالیت بسیار زیادیست به‌طوری‌که در سال ۲۰۰۸ میلادی بیش از ۱۰ میلیارد دلار درآمد تنها حاصل از صنعت ضبط و فروش موسیقی در آمریکا کسب گردید.[۲۸۵] سبک‌های اصیل موسیقی آمریکایی می‌توان به سبک‌های جاز، بلوز، هیپ هاپ و کانتری اشاره کرد.

ادبیات آمریکا در مدت نسبتاً کوتاه عمر این کشور، از مشهورترین چهره‌های شناخته شده ادبیات بشری را به دنیا ارزانی داشته. از مارک توین و ادگار آلن پو و رالف والدو امرسون گرفته تا ارنست همینگوی و جک لندن و امیلی دیکینسون، ادبیات آمریکا را قطعاً از نقاط درخشان فرهنگ این کشور می‌توان به حساب آورد که بر هنرهای کشورهای دیگر تأثیرات فراوانی داشته‌است. از دیگر نویسندگان برتر تاریخ آمریکا می‌توان تی. اس. الیوت، ویلیام فاکنر، تنسی ویلیامز، جی دی سالینجر، آیزاک آسیموف، مایکل کرایتون، و ریموند کارور را نام برد که آشنای نزدیک صاحبان قلم ادبیات جهان‌اند.

عمارت دادگستری شهرستان الیس ساخت سال ۱۸۹۶ در تگزاس، یک نمونه از معماری بومی

موسیقی جاز نوین هویت خود را مدیون هنرمندانی همچون لویی آرمسترانگ است.

مارک توین، نویسندهٔ شهیر آمریکایی، خالق آثار ادبی همچون ماجراهای هاکلبری فین و شاهزاده و گدا.

صنایع دستی سرخپوستان آمریکایی طرفداران زیادی دارد. این نمونه در موزه ایالتی آریزونا نگهداری می‌شود.

تندیس وودی آلن در اسپانیا، هالیوود یکی از صادرات اصلی آمریکا به جهانیان بوده‌است.

شاخص امید به زندگی در آمریکا حدود ۷۹/۱ سال است که در ایالت هاوایی از همه بالاتر گزارش شده.[۲۸۶]

آمریکا از قطبهای بزرگ فناوری و علوم پزشکی در جهان است. به‌طور نمونه از سال ۱۹۶۶ تا کنون تعداد برندگان جایزه نوبل پزشکی در آمریکا از مجموع کل دیگر کشورهای جهان بیشتر بوده‌است و آمریکا به مراتب از سایر کشورها بیشتر بودجه صرف پژوهش و دارو و درمان می‌کند.[۲۸۷] با این وجود این امکانات لزوماً برای تمام شهروندان آمریکا به‌طور مساوی قابل دسترس نیست: در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۲ درصد جمعیت کل کشور آمریکا فاقد بیمه درمانی بودند.[۲۸۸]

آشپزی آمریکایی همچون سرزمین آمریکا دارای تنوع و گوناگونی فراوانیست و از آشپزی آمریکایی چینی تا آشپزی مستعمرات سیزده‌گانه، غذای آمریکاییان دارای طعم و خواص منحصربه‌فردیست که برخی از این غذاها همانند استیک و باربیکیو و چیزبرگر در دنیا محبوبیت عام دارند و برخی دیگر همانند خوراک مار زنگی، پاستای گولاش آمریکایی، پیتزای نیویورکی و گامبو کمتر در خارج از مرزهای آمریکا شهرت یافته‌اند.[نیازمند منبع]

از لحاظ تاریخی در قرن نوزدهم بیسبال به‌عنوان ورزش ملی آمریکا شناخته می‌شد؛ و در وهله بعد فوتبال آمریکایی، بسکتبال و هاکی روی یخ ورزش‌های ملی آمریکا قرار گرفتند. اما امروزه این سلیقه‌ها توزیع متفاوت جغرافیایی دارند، می‌توان امروزه از فوتبال آمریکایی به عنوان پرطرفدارترین ورزش در آمریکا نام برد.

این ورزش‌ها در سطوح مختلف نیز برگزار می‌شوند. به‌طور نمونه فوتبال کالجی و بسکتبال کالجی در سطوح ملی و سراسری بسیار پرطرفدارند.[۲۸۹]بوکس و اسب‌دوانی نیز بسیار پرطرفدارند این ورزش‌ها و دو ورزش گلف و اتومبیل‌رانی (به خصوص مسابقات نسکار) نیز از جمله ورزش‌های پرطرفدار در ایالات متحده هستند.

ایالات متحده آمریکا در بازی‌های المپیک سابقه درخشانی دارد. این کشور تاکنون هشت مرتبه به ترتیب در بازی‌های سال‌های ۱۹۰۴، ۱۹۳۲، ۱۹۳۲، ۱۹۶۰، ۱۹۸۰، ۱۹۸۴، ۱۹۹۶، و ۲۰۰۲ میزبان بازی‌های المپیک بوده‌است.

در مجموع آمریکا با داشتن ۲٬۵۲۰ مدال که تاکنون در بازی‌های المپیک تابستانی کسب کرده موفق‌ترین کشور دنیا در المپیک محسوب می‌شود،[۲۹۰] و با داشتن ۳۰۵ مدال در بازی‌های المپیک زمستانی در ردهٔ دوم جای گرفته‌است.[۲۹۱]

مخترع ورزش والیبال، ویلیام جی. مورگان

فوتبال در میان زنان آمریکا بسیار ورزش محبوبی‌ست. تیم ملی فوتبال زنان ایالات متحده آمریکا در جام جهانی فوتبال زنان تاکنون ۴ مرتبه قهرمان و نیز ۴ بار قهرمان المپیک شده‌است.

مایکل فلپس شناگر امریکایی صاحب ۲۸ مدال المپیک (بیشترین مدال در تاریخ المپیک)، از جمله ۲۳ طلا و ۴ رکورد جهانی در این ورزش[۲۹۲]

در حال حاضر فوتبال آمریکایی پرطرفدارترین ورزش ایالات متحده است.

لبران جیمز و دیگر ستارگان لیگ NBA طرفداران بیشماری دارند.

رئیس‌جمهور آمریکا فرمانده کل قوای نیروهای مسلح این کشور است و رهبران نظامی، وزیر دفاع و اعضای ستاد مشترک ارتش را منصوب می‌کند. وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا مسئول مدیریت نیروهای مسلح، شامل نیروی زمینی، سپاه تفنگداران دریایی، نیروی دریایی، نیروی هوایی و نیروی فضایی است. گارد ساحلی ایالات متحده آمریکا در زمان صلح تحت نظر وزارت امنیت داخلی و در زمان جنگ تحت نظر وزارت نیروی دریایی اداره می‌شود. در سال ۲۰۰۸، نیروهای مسلح این کشور ۱٫۴ میلیون عضو درحال انجام وظیفه داشت که با اضافه کردن نیروهای ذخیره و گارد ملی عدد کلی به ۲٫۳ میلیون نفر می‌رسد. ضمنا وزارت دفاع ۷۰۰ هزار نیروی غیرنظامی هم در استخدام خود دارد که این رقم شامل پیمانکاران نمی‌شود.[۲۹۳]

خدمت نظامی در ایالات متحده آمریکا اختیاری است اما در زمان جنگ ممکن است خدمت وظیفه اجباری اعلام شود و افراد مذکر بین ۱۸ تا ۲۶ سال به خدمت گرفته شوند.[۲۹۴] نیروهای مسلح آمریکایی می‌توانند به سرعت با استفاده از هواپیماهای نیروی هوایی، ۱۱ ناو هواپیمابر نیروی دریایی و واحدهای اعزامی تفنگداران دریایی در دریا با ناوگان‌های اقیانوس آرام و اطلس به منطقه مورد نظر اعزام شوند. ایالات متحده ۸۶۵ پایگاه در خارج از کشور دارد[۲۹۵] و در ۲۵ کشور خارجی حداقل ۱۰۰ نیروی نظامی درحال خدمت دارد.[۲۹۶]

بودجه نظامی آمریکا در سال ۲۰۱۱ بیشتر از ۷۰۰ میلیارد دلار بود که ۴۱٪ از هزینه‌های نظامی جهان را شامل می‌شود. این کشور ۴٫۷٪ از تولید ناخالص داخلی خود را به هزینه‌های نظامی اختصاص داده که در میان ۱۵ کشوری که بیشترین بودجه نظامی را دارند، بعد از عربستان سعودی دوم است.[۲۹۷] هزینه‌های دفاعی آمریکا نقش مهمی در سرمایه‌گذاری در علم و تکنولوژی بازی می‌کند، چنانکه حداقل نیمی از هزینه‌های دولتی در این زمینه توسط وزارت دفاع پرداخت می‌شود.[۲۹۸] سهم مخارج نظامی از کل اقتصاد آمریکا در دهه‌های اخیر افت پیدا کرده‌است؛ چنانکه از ۱۴٫۲٪ از تولید ناخالص داخلی در ۱۹۵۳ و ۶۹٫۵٪ از هزینه‌های دولت فدرال به سال ۱۹۵۴ در زمان جنگ سرد به ۴٫۷٪ تولید ناخالص داخلی و ۱۸٫۸٪ هزینه‌های دولت فدرال در ۲۰۱۱ کاهش داشته‌است.[۲۹۹]

آمریکا یکی از پنج دارنده به رسمیت شناخته شده سلاح هسته‌ای جهان است و دومین زرادخانه هسته‌ای بزرگ جهان را مالک است.[۳۰۰] در کل بالغ بر ۹۰٪ از ۱۴٬۰۰۰ سلاح هسته‌ای موجود در جهان به یکی از دو کشور ایالات متحده و روسیه تعلق دارد.[۳۰۱]

نظم و امنیت در سطح شهر و ایالت را کلانتر و پلیس‌های محلی و ایالتی بر عهده دارند. در برخی موارد و در مواقع مشخص و معینی، ارگان‌های فدرال همانند اف‌بی‌آی و مارشال‌ها وارد عمل می‌شوند. سیستم قضایی نیز به همین

گونه (و از سطوح محلی به سمت سطوح فدرال) بنا نهاده شده‌است. آمریکا در میان کشورهای پیشرفته دارای آمار جرم و جنایت بالاتری بوده‌است، به‌خصوص در موارد مربوط به سلاح‌های گرم.[۳۰۲] در سال ۲۰۰۹ به ازای هر یکصد هزار نفر تعداد ۵ قتل در آمریکا رخ داد.[۳۰۳] نقش متمم دوم قانون اساسی ایالات متحده آمریکا (در اعطای آزادی حمل سلاح گرم به شهروندان) همواره مورد توجه بحث‌های فراوانی بوده‌است. آمریکا همچنین دارای تعداد نسبی بیشتری جمعیت زندانی می‌باشد.[۳۰۴] و این کشور از معدود کشورهای پیشرفته‌است که هنوز مجرمین را (در ۳۴ ایالت و برخی موارد فدرال) اعدام می‌کند. از سال ۱۹۷۶ تا کنون، تعداد یکهزار اعدام صورت گرفته.[۳۰۵] در سال ۲۰۱۰ پس از کشورهای چین، ایران، کره شمالی، و یمن، آمریکا از این لحاظ در جهان در رتبه پنجم بود.[۳۰۶] با اینحال این قانون از ایالت به ایالت فرق می‌کند. به‌طور مثال حکم اعدام در ایالات نیوجرسی، نیومکزیکو و ایلینوی ممنوع است.[۳۰۷]

به غیر از ارگان‌هایی همانند گروه فرارسی شماره‌ای، صدای آمریکا، یا هیئت رئیسه سخن‌پراکنی|هیئت کارفرمایان پخش که توسط ارگان‌های دولتی برای مخاطبین خارج از آمریکا تنظیم می‌شوند، اکثر رسانه‌های درون آمریکا یا همانند شبکه‌هایی نظیر فاکس، اچ‌بی‌او، ام‌تی‌وی، و سی‌ان‌ان به‌طور کاملاً خصوصی و با درآمد حاصل از تبلیغات و آگهی‌های تجارتی اداره می‌گردند، یا همانند ان‌پی‌آر و پی‌بی‌اس توسط موسسات و بنیادهای خیریه تأمین مالی می‌گردند.[نیازمند منبع]

از ۱۲۰۰ شبکهٔ تلویریونی آمریکا، از بزرگترین و نامدارترین آنان در تاریخ رسانه‌های آمریکا می‌توان به ۳ شبکهٔ ای‌بی‌سی، ان‌بی‌سی، و سی‌بی‌اس اشاره نمود.[۳۰۸]

قدیمی‌ترین روزنامهٔ آمریکا با تیراژ ثابت و برنامهٔ چاپ روزانه در ۳۰ مهٔ سال ۱۷۸۳ شروع به کار کرد، و فیلادلفیا ایونینگ پست نام داشت. در سال ۲۰۰۸، ۶۲۵۳ هفته‌نامه و ۱۴۲۲ روزنامه در آمریکا در حال فعالیت بود.[۳۰۹]

منابع آنلاین

* Commons


اصلیDownloads-icon


“Louisiana Purchase”Downloads-icon


“1860 Census”Downloads-icon


“Pearl Harbor and America’s Entry into World War II: A Documentary History”Downloads-icon


the originalDownloads-icon


“George C. Marshall and the “Europe-First” Strategy, 1939–1951: A Study in Diplomatic as well as Military History”Downloads-icon


“American War and Military Operations Casualties: Lists and Statistics”Downloads-icon


“The Dwight D. Eisenhower National System of Interstate and Defense Highways”Downloads-icon


“Women in the Labor Force: A Databook”Downloads-icon


Financial Crisis Inquiry ReportDownloads-icon


“The Financial Crisis and the Policy Responses: An Empirical Analysis of What Went Wrong”Downloads-icon


“The Impact of the Dodd-Frank Act on Financial Stability and Economic Growth”Downloads-icon


http://www.gao.gov/archive/1998/og98005.pdfDownloads-icon


“Foreign Language Enrollments in United States Institutions of Higher Learning, Fall 2002”Downloads-icon


the originalDownloads-icon


“Foreign Language Enrollments in K–12 Public Schools”Downloads-icon


the originalDownloads-icon


“Enrollments in Languages Other Than English in United States Institutions of Higher Education, Fall 2013”Downloads-icon


the originalDownloads-icon


https://www.nist.gov/sites/default/files/documents/pml/wmd/metric/1136a.pdfDownloads-icon


Statistical Abstract of the United States: 2007Downloads-icon


(PDF) “Emerging European-Style Planning in the United States: Transit-Oriented Development (p. 2)”Downloads-icon


“Making Walking and Cycling Safer: Lessons from Europe”Downloads-icon


“American Religious Identification Survey 2001”Downloads-icon


“”Nones” on the Rise: One-in-Five Adults Have No Religious Affiliation”Downloads-icon


the originalDownloads-icon


“Births: Final Data for 2013, tables 2, 3”Downloads-icon


“National Vital Statistics Volume 67, Number 1, January 31, 2018”Downloads-icon


“The Air Force in Facts and Figures (Armed Forces Manpower Trends, End Strength in Thousands)”Downloads-icon


the originalDownloads-icon


“Base Structure Report, Fiscal Year 2008 Baseline”Downloads-icon


the originalDownloads-icon


“Active Duty Military Personnel Strengths by Regional Area and by Country (309A)”Downloads-icon


the originalDownloads-icon


“Fiscal Year 2013 Historical Tables”Downloads-icon


the originalDownloads-icon


the originalDownloads-icon


“World Prison Population List”Downloads-icon


ArchivedDownloads-icon


“Colonial America in the 18th Century”Downloads-icon


the originalDownloads-icon


“Interracial Marriage in Early America: Motivation and the Colonial Project”Downloads-icon


the originalDownloads-icon


“Questioning Conservatism’s Ascendancy: A Reexamination of the Rightward Shift in Modern American Politics; {Reviews in American History}”Downloads-icon


the originalDownloads-icon


“Testing Theories of American Politics: Elites, Interest Groups, and Average Citizens”Downloads-icon


اولین ایرانیانی که قدم به خاک آمریکا گذاشتندDownloads-icon

IM در معانی زیر کاربرد دارد:

Stay informed on our latest news!

قرص تری فلوئوپرازین

اثر ضد سايكوز: به نظر مي رسد اين دارو از طريق انسداد پس سيناپسي گيرنده هاي دوپاميني در CNS‌ اثرات ناشي از دوپامين را مهار مي كند.اثرات ضد استفراغ دارو ناشي از انسداد گيرنده دوپاميني در منطقه ماشه اي گيرنده شيميايي بصل النخاع(CTZ)است.تري فلوئوپرازين اثرات مركزي و محيطي بسياري دارد. اين دارو موجب انسداد گيرنده هاي آلفا شده و فعاليت ناشي از هيستامين و سروتونين را خنثي مي نمايد. شايعترين عوارض جانبي اين دارو تظاهرات اكستراپيراميدال است.

جذب: جذب دارو به طريق مصرف آن بستگي دارد.اين دارو بعد از تزريق عضلاني به سرعت جذب مي شود.
پخش: بطور گسترده در بدن از جمله شير،انتشار مي يابد. 99-91 درصد به پروتئين پيوند مي يابد. غلظت سرمي پايدار آن طي 7-4 روز حاصل مي شود.
متابوليسم: به ميزان زيادي در كبد متابوليزه مي گردد ولي هيچگونه متابوليت فعالي تشكيل نمي شود.
دفع: بيشترين مقدار دارو از طريق كليه ها در ادرار دفع مي شود.مقداري از دارو نيز از طريق مجاري صفراوي در مدفوع دفع مي شود.

• حالت اضطرابي
• اسكيزوفرني و ساير اختلالات سايكوتيك

حساسيت مفرط شناخته شده نسبت به فتوتيازينهاو تركيبات وابسته، ديسكرازيهاي خوني و كاهش فعاليت مغز استخوان(عوارض جانبي هماتولوژيك ،اختلالات همراه با اغماء،صدمات مغزي ضعف CNS و اثرات جانبي بر روي فشار خون بروز مي كند).

بيماري قلبي،آنسفاليت ، آسيب ديدگي سر، بيماري تنفسي، صرع و ساير اختلالات تشنجي، گلوكوم، هيپرپلازي،پروستات، احتباس ادرار، بيماري پاركينسون و فئوكروموسيتوم، كمي كلسيم خون،اختلال عمكرد كبد يا كليه ، بيماران ضعيف و سالخورده،قرار گرفتن در معرض گرماي زياد.

مصرف همزمان با داروهاي مقلد سمپاتيك، از جمله اپي نفرين، فنيل افرين و داروهاي كاهنده اشتها ، ممكن است اثرات تحريك كننده و تنگ كننده عروق اين دارو را كاهش دهند.مصرف اپي نفرين بعنوان يك داروي تنگ كننده عروق در بيماراني كه تري فلوئوپرازين مصرف مي كنند ممكن است موجب معكوس شدن اثر اپي نفرين يا كاهش بيشتر فشار خون شود.
تري فلوئوپرازين ممكن است پاسخ فشار خون را به داروهاي كاهنده فشار خون كه از طريق مركزي عمل مي كنند (مانند كلونيدين،متيل دوپا )مهار سازد.
داروهاي مهار كننده بتا ممكن است با مهار متابوليسم تري فلوئوپرازين غلظت پلاسمايي اين دارو را افزايش داده و موجب مسموميت شوند.
مصرف همزمان با پروپيل تيواوراسيل خطر بروز آگرانولوسيتوز را افزايش مي دهد. مصرف همزمان با ليتيم ممكن است موجب مسموميت شديد نورولوژيك يا سندرم شبه آنسفاليت و كاهش پاسخ درماني به تري فلوئوپرازين شود.
باربيتوراتها و ليتيم مي توانند اثر فنونيازين را كم كنند.
استفاده توام با تضعيف كننده هاي سيستم اعصاب مركزي ، باعث افزايش تضعيف CNS مي شود .
قرار گرفتن در معرض نور خورشيد ، ريسك ايجاد واكنشهاي حساسيت به نور را بيشتر مي كند.

اعصاب مركزي: نشانه هاي اكستراپيراميدال،رخوت(به ندرت) سودوپاركينسونيسم،خواب آلودگي(غالباً) ، سندروم بدخيم نورولپتيك،سرگيجه،سردرد،بي خوابي،تشديد نشانه هاي سايكوتيك،خستگي،ديسكينزي تاخيري
قلبي- عروقي: كمي فشار خون در حالت ايستاده،تاكيكاردي،تغييرات(EKG)
چشم: تاري ديد،تغييرات چشمي(تغيير پيگمانتاسيون شبكيه با مصرف طولاني مصرف دارو)
دستگاه گوارش: خشكي دهان،يبوست،تهوع
ادراري-تناسلي: احتباس ادرار، بي نظمي قاعدگي
خون: لكوپني گذرا،آگرالونولوسيتوز
كبد: يرقان انسدادي
متابوليك: افزايش وزن
پوست: واكنشهاي آلرژيك، درد محل تزريق عضلاني،حساسيت به نور، بثورات جلدي، آبسه استريل
ساير عوارض: ژنيكوماستي،توقف ترشح شير

دور از نور و در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری گردد. از یخ زدگی محافظت گردد.

آمپول 1 میلی گرم در 1 میلی لیتر: بسته بندی 10 عددی

تری فلوزیک ®

آمپول 1 میلی گرم در 1 میلی لیتر (فقط به صورت تزریق عمیق عضلانی مصرف گردد).

فتونيازين، مشتق پيپرازين

ضد سايكوز، ضد استفراغ

رده C

اثر ضد سايكوز: به نظر مي رسد اين دارو از طريق انسداد پس سيناپسي گيرنده هاي دوپاميني در CNS‌ اثرات ناشي از دوپامين را مهار مي كند.اثرات ضد استفراغ دارو ناشي از انسداد گيرنده دوپاميني در منطقه ماشه اي گيرنده شيميايي بصل النخاع(CTZ)است.تري فلوئوپرازين اثرات مركزي و محيطي بسياري دارد. اين دارو موجب انسداد گيرنده هاي آلفا شده و فعاليت ناشي از هيستامين و سروتونين را خنثي مي نمايد. شايعترين عوارض جانبي اين دارو تظاهرات اكستراپيراميدال است.

جذب: جذب دارو به طريق مصرف آن بستگي دارد.اين دارو بعد از تزريق عضلاني به سرعت جذب مي شود.
پخش: بطور گسترده در بدن از جمله شير،انتشار مي يابد. 99-91 درصد به پروتئين پيوند مي يابد. غلظت سرمي پايدار آن طي 7-4 روز حاصل مي شود.
متابوليسم: به ميزان زيادي در كبد متابوليزه مي گردد ولي هيچگونه متابوليت فعالي تشكيل نمي شود.
دفع: بيشترين مقدار دارو از طريق كليه ها در ادرار دفع مي شود.مقداري از دارو نيز از طريق مجاري صفراوي در مدفوع دفع مي شود.

• حالت اضطرابي
• اسكيزوفرني و ساير اختلالات سايكوتيك

حساسيت مفرط شناخته شده نسبت به فتوتيازينهاو تركيبات وابسته، ديسكرازيهاي خوني و كاهش فعاليت مغز استخوان(عوارض جانبي هماتولوژيك ،اختلالات همراه با اغماء،صدمات مغزي ضعف CNS و اثرات جانبي بر روي فشار خون بروز مي كند).

بيماري قلبي،آنسفاليت ، آسيب ديدگي سر، بيماري تنفسي، صرع و ساير اختلالات تشنجي، گلوكوم، هيپرپلازي،پروستات، احتباس ادرار، بيماري پاركينسون و فئوكروموسيتوم، كمي كلسيم خون،اختلال عمكرد كبد يا كليه ، بيماران ضعيف و سالخورده،قرار گرفتن در معرض گرماي زياد.

مصرف همزمان با داروهاي مقلد سمپاتيك، از جمله اپي نفرين، فنيل افرين و داروهاي كاهنده اشتها ، ممكن است اثرات تحريك كننده و تنگ كننده عروق اين دارو را كاهش دهند.مصرف اپي نفرين بعنوان يك داروي تنگ كننده عروق در بيماراني كه تري فلوئوپرازين مصرف مي كنند ممكن است موجب معكوس شدن اثر اپي نفرين يا كاهش بيشتر فشار خون شود.
تري فلوئوپرازين ممكن است پاسخ فشار خون را به داروهاي كاهنده فشار خون كه از طريق مركزي عمل مي كنند (مانند كلونيدين،متيل دوپا )مهار سازد.
داروهاي مهار كننده بتا ممكن است با مهار متابوليسم تري فلوئوپرازين غلظت پلاسمايي اين دارو را افزايش داده و موجب مسموميت شوند.
مصرف همزمان با پروپيل تيواوراسيل خطر بروز آگرانولوسيتوز را افزايش مي دهد. مصرف همزمان با ليتيم ممكن است موجب مسموميت شديد نورولوژيك يا سندرم شبه آنسفاليت و كاهش پاسخ درماني به تري فلوئوپرازين شود.
باربيتوراتها و ليتيم مي توانند اثر فنونيازين را كم كنند.
استفاده توام با تضعيف كننده هاي سيستم اعصاب مركزي ، باعث افزايش تضعيف CNS مي شود .
قرار گرفتن در معرض نور خورشيد ، ريسك ايجاد واكنشهاي حساسيت به نور را بيشتر مي كند.

اعصاب مركزي: نشانه هاي اكستراپيراميدال،رخوت(به ندرت) سودوپاركينسونيسم،خواب آلودگي(غالباً) ، سندروم بدخيم نورولپتيك،سرگيجه،سردرد،بي خوابي،تشديد نشانه هاي سايكوتيك،خستگي،ديسكينزي تاخيري
قلبي- عروقي: كمي فشار خون در حالت ايستاده،تاكيكاردي،تغييرات(EKG)
چشم: تاري ديد،تغييرات چشمي(تغيير پيگمانتاسيون شبكيه با مصرف طولاني مصرف دارو)
دستگاه گوارش: خشكي دهان،يبوست،تهوع
ادراري-تناسلي: احتباس ادرار، بي نظمي قاعدگي
خون: لكوپني گذرا،آگرالونولوسيتوز
كبد: يرقان انسدادي
متابوليك: افزايش وزن
پوست: واكنشهاي آلرژيك، درد محل تزريق عضلاني،حساسيت به نور، بثورات جلدي، آبسه استريل
ساير عوارض: ژنيكوماستي،توقف ترشح شير

دور از نور و در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری گردد. از یخ زدگی محافظت گردد.

آمپول 1 میلی گرم در 1 میلی لیتر: بسته بندی 10 عددی

تری فلوزیک ®

تری فلوزیک ®

حساسيت مفرط شناخته شده نسبت به فتوتيازينهاو تركيبات وابسته، ديسكرازيهاي خوني و كاهش فعاليت مغز استخوان(عوارض جانبي هماتولوژيك ،اختلالات همراه با اغماء،صدمات مغزي ضعف CNS و اثرات جانبي بر روي فشار خون بروز مي كند).

قرص تری فلوئوپرازین

حساسيت مفرط شناخته شده نسبت به فتوتيازينهاو تركيبات وابسته، ديسكرازيهاي خوني و كاهش فعاليت مغز استخوان(عوارض جانبي هماتولوژيك ،اختلالات همراه با اغماء،صدمات مغزي ضعف CNS و اثرات جانبي بر روي فشار خون بروز مي كند).

آمپول 1 میلی گرم در 1 میلی لیتر (فقط به صورت تزریق عمیق عضلانی مصرف گردد).

آمپول 1 میلی گرم در 1 میلی لیتر (فقط به صورت تزریق عمیق عضلانی مصرف گردد).

مصرف همزمان با داروهاي مقلد سمپاتيك، از جمله اپي نفرين، فنيل افرين و داروهاي كاهنده اشتها ، ممكن است اثرات تحريك كننده و تنگ كننده عروق اين دارو را كاهش دهند.مصرف اپي نفرين بعنوان يك داروي تنگ كننده عروق در بيماراني كه تري فلوئوپرازين مصرف مي كنند ممكن است موجب معكوس شدن اثر اپي نفرين يا كاهش بيشتر فشار خون شود.
تري فلوئوپرازين ممكن است پاسخ فشار خون را به داروهاي كاهنده فشار خون كه از طريق مركزي عمل مي كنند (مانند كلونيدين،متيل دوپا )مهار سازد.
داروهاي مهار كننده بتا ممكن است با مهار متابوليسم تري فلوئوپرازين غلظت پلاسمايي اين دارو را افزايش داده و موجب مسموميت شوند.
مصرف همزمان با پروپيل تيواوراسيل خطر بروز آگرانولوسيتوز را افزايش مي دهد. مصرف همزمان با ليتيم ممكن است موجب مسموميت شديد نورولوژيك يا سندرم شبه آنسفاليت و كاهش پاسخ درماني به تري فلوئوپرازين شود.
باربيتوراتها و ليتيم مي توانند اثر فنونيازين را كم كنند.
استفاده توام با تضعيف كننده هاي سيستم اعصاب مركزي ، باعث افزايش تضعيف CNS مي شود .
قرار گرفتن در معرض نور خورشيد ، ريسك ايجاد واكنشهاي حساسيت به نور را بيشتر مي كند.

مصرف همزمان با داروهاي مقلد سمپاتيك، از جمله اپي نفرين، فنيل افرين و داروهاي كاهنده اشتها ، ممكن است اثرات تحريك كننده و تنگ كننده عروق اين دارو را كاهش دهند.مصرف اپي نفرين بعنوان يك داروي تنگ كننده عروق در بيماراني كه تري فلوئوپرازين مصرف مي كنند ممكن است موجب معكوس شدن اثر اپي نفرين يا كاهش بيشتر فشار خون شود.
تري فلوئوپرازين ممكن است پاسخ فشار خون را به داروهاي كاهنده فشار خون كه از طريق مركزي عمل مي كنند (مانند كلونيدين،متيل دوپا )مهار سازد.
داروهاي مهار كننده بتا ممكن است با مهار متابوليسم تري فلوئوپرازين غلظت پلاسمايي اين دارو را افزايش داده و موجب مسموميت شوند.
مصرف همزمان با پروپيل تيواوراسيل خطر بروز آگرانولوسيتوز را افزايش مي دهد. مصرف همزمان با ليتيم ممكن است موجب مسموميت شديد نورولوژيك يا سندرم شبه آنسفاليت و كاهش پاسخ درماني به تري فلوئوپرازين شود.
باربيتوراتها و ليتيم مي توانند اثر فنونيازين را كم كنند.
استفاده توام با تضعيف كننده هاي سيستم اعصاب مركزي ، باعث افزايش تضعيف CNS مي شود .
قرار گرفتن در معرض نور خورشيد ، ريسك ايجاد واكنشهاي حساسيت به نور را بيشتر مي كند.

• حالت اضطرابي
• اسكيزوفرني و ساير اختلالات سايكوتيك

• حالت اضطرابي
• اسكيزوفرني و ساير اختلالات سايكوتيك

آمپول 1 میلی گرم در 1 میلی لیتر: بسته بندی 10 عددی

آمپول 1 میلی گرم در 1 میلی لیتر: بسته بندی 10 عددی

جذب: جذب دارو به طريق مصرف آن بستگي دارد.اين دارو بعد از تزريق عضلاني به سرعت جذب مي شود.
پخش: بطور گسترده در بدن از جمله شير،انتشار مي يابد. 99-91 درصد به پروتئين پيوند مي يابد. غلظت سرمي پايدار آن طي 7-4 روز حاصل مي شود.
متابوليسم: به ميزان زيادي در كبد متابوليزه مي گردد ولي هيچگونه متابوليت فعالي تشكيل نمي شود.
دفع: بيشترين مقدار دارو از طريق كليه ها در ادرار دفع مي شود.مقداري از دارو نيز از طريق مجاري صفراوي در مدفوع دفع مي شود.

جذب: جذب دارو به طريق مصرف آن بستگي دارد.اين دارو بعد از تزريق عضلاني به سرعت جذب مي شود.
پخش: بطور گسترده در بدن از جمله شير،انتشار مي يابد. 99-91 درصد به پروتئين پيوند مي يابد. غلظت سرمي پايدار آن طي 7-4 روز حاصل مي شود.
متابوليسم: به ميزان زيادي در كبد متابوليزه مي گردد ولي هيچگونه متابوليت فعالي تشكيل نمي شود.
دفع: بيشترين مقدار دارو از طريق كليه ها در ادرار دفع مي شود.مقداري از دارو نيز از طريق مجاري صفراوي در مدفوع دفع مي شود.

فتونيازين، مشتق پيپرازين

فتونيازين، مشتق پيپرازين

بيماري قلبي،آنسفاليت ، آسيب ديدگي سر، بيماري تنفسي، صرع و ساير اختلالات تشنجي، گلوكوم، هيپرپلازي،پروستات، احتباس ادرار، بيماري پاركينسون و فئوكروموسيتوم، كمي كلسيم خون،اختلال عمكرد كبد يا كليه ، بيماران ضعيف و سالخورده،قرار گرفتن در معرض گرماي زياد.

بيماري قلبي،آنسفاليت ، آسيب ديدگي سر، بيماري تنفسي، صرع و ساير اختلالات تشنجي، گلوكوم، هيپرپلازي،پروستات، احتباس ادرار، بيماري پاركينسون و فئوكروموسيتوم، كمي كلسيم خون،اختلال عمكرد كبد يا كليه ، بيماران ضعيف و سالخورده،قرار گرفتن در معرض گرماي زياد.

رده C

رده C

اعصاب مركزي: نشانه هاي اكستراپيراميدال،رخوت(به ندرت) سودوپاركينسونيسم،خواب آلودگي(غالباً) ، سندروم بدخيم نورولپتيك،سرگيجه،سردرد،بي خوابي،تشديد نشانه هاي سايكوتيك،خستگي،ديسكينزي تاخيري
قلبي- عروقي: كمي فشار خون در حالت ايستاده،تاكيكاردي،تغييرات(EKG)
چشم: تاري ديد،تغييرات چشمي(تغيير پيگمانتاسيون شبكيه با مصرف طولاني مصرف دارو)
دستگاه گوارش: خشكي دهان،يبوست،تهوع
ادراري-تناسلي: احتباس ادرار، بي نظمي قاعدگي
خون: لكوپني گذرا،آگرالونولوسيتوز
كبد: يرقان انسدادي
متابوليك: افزايش وزن
پوست: واكنشهاي آلرژيك، درد محل تزريق عضلاني،حساسيت به نور، بثورات جلدي، آبسه استريل
ساير عوارض: ژنيكوماستي،توقف ترشح شير

اعصاب مركزي: نشانه هاي اكستراپيراميدال،رخوت(به ندرت) سودوپاركينسونيسم،خواب آلودگي(غالباً) ، سندروم بدخيم نورولپتيك،سرگيجه،سردرد،بي خوابي،تشديد نشانه هاي سايكوتيك،خستگي،ديسكينزي تاخيري
قلبي- عروقي: كمي فشار خون در حالت ايستاده،تاكيكاردي،تغييرات(EKG)
چشم: تاري ديد،تغييرات چشمي(تغيير پيگمانتاسيون شبكيه با مصرف طولاني مصرف دارو)
دستگاه گوارش: خشكي دهان،يبوست،تهوع
ادراري-تناسلي: احتباس ادرار، بي نظمي قاعدگي
خون: لكوپني گذرا،آگرالونولوسيتوز
كبد: يرقان انسدادي
متابوليك: افزايش وزن
پوست: واكنشهاي آلرژيك، درد محل تزريق عضلاني،حساسيت به نور، بثورات جلدي، آبسه استريل
ساير عوارض: ژنيكوماستي،توقف ترشح شير

دور از نور و در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری گردد. از یخ زدگی محافظت گردد.

دور از نور و در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری گردد. از یخ زدگی محافظت گردد.

ضد سايكوز، ضد استفراغ

ضد سايكوز، ضد استفراغ

تری فلوزیک ®

تری فلوزیک ®

تری فلوزیک ®

تری فلوزیک ®

تری فلوزیک ®

آمپول 1 میلی گرم در 1 میلی لیتر (فقط به صورت تزریق عمیق عضلانی مصرف گردد).

آمپول 1 میلی گرم در 1 میلی لیتر (فقط به صورت تزریق عمیق عضلانی مصرف گردد).

آمپول 1 میلی گرم در 1 میلی لیتر (فقط به صورت تزریق عمیق عضلانی مصرف گردد).

آمپول 1 میلی گرم در 1 میلی لیتر (فقط به صورت تزریق عمیق عضلانی مصرف گردد).

آمپول 1 میلی گرم در 1 میلی لیتر (فقط به صورت تزریق عمیق عضلانی مصرف گردد).

فتونيازين، مشتق پيپرازين

فتونيازين، مشتق پيپرازين

فتونيازين، مشتق پيپرازين

فتونيازين، مشتق پيپرازين

فتونيازين، مشتق پيپرازين

ضد سايكوز، ضد استفراغ

ضد سايكوز، ضد استفراغ

ضد سايكوز، ضد استفراغ

ضد سايكوز، ضد استفراغ

ضد سايكوز، ضد استفراغ

رده C

رده C

رده C

رده C

رده C

اثر ضد سايكوز: به نظر مي رسد اين دارو از طريق انسداد پس سيناپسي گيرنده هاي دوپاميني در CNS‌ اثرات ناشي از دوپامين را مهار مي كند.اثرات ضد استفراغ دارو ناشي از انسداد گيرنده دوپاميني در منطقه ماشه اي گيرنده شيميايي بصل النخاع(CTZ)است.تري فلوئوپرازين اثرات مركزي و محيطي بسياري دارد. اين دارو موجب انسداد گيرنده هاي آلفا شده و فعاليت ناشي از هيستامين و سروتونين را خنثي مي نمايد. شايعترين عوارض جانبي اين دارو تظاهرات اكستراپيراميدال است.

جذب: جذب دارو به طريق مصرف آن بستگي دارد.اين دارو بعد از تزريق عضلاني به سرعت جذب مي شود.
پخش: بطور گسترده در بدن از جمله شير،انتشار مي يابد. 99-91 درصد به پروتئين پيوند مي يابد. غلظت سرمي پايدار آن طي 7-4 روز حاصل مي شود.
متابوليسم: به ميزان زيادي در كبد متابوليزه مي گردد ولي هيچگونه متابوليت فعالي تشكيل نمي شود.
دفع: بيشترين مقدار دارو از طريق كليه ها در ادرار دفع مي شود.مقداري از دارو نيز از طريق مجاري صفراوي در مدفوع دفع مي شود.

جذب: جذب دارو به طريق مصرف آن بستگي دارد.اين دارو بعد از تزريق عضلاني به سرعت جذب مي شود.
پخش: بطور گسترده در بدن از جمله شير،انتشار مي يابد. 99-91 درصد به پروتئين پيوند مي يابد. غلظت سرمي پايدار آن طي 7-4 روز حاصل مي شود.
متابوليسم: به ميزان زيادي در كبد متابوليزه مي گردد ولي هيچگونه متابوليت فعالي تشكيل نمي شود.
دفع: بيشترين مقدار دارو از طريق كليه ها در ادرار دفع مي شود.مقداري از دارو نيز از طريق مجاري صفراوي در مدفوع دفع مي شود.

جذب: جذب دارو به طريق مصرف آن بستگي دارد.اين دارو بعد از تزريق عضلاني به سرعت جذب مي شود.
پخش: بطور گسترده در بدن از جمله شير،انتشار مي يابد. 99-91 درصد به پروتئين پيوند مي يابد. غلظت سرمي پايدار آن طي 7-4 روز حاصل مي شود.
متابوليسم: به ميزان زيادي در كبد متابوليزه مي گردد ولي هيچگونه متابوليت فعالي تشكيل نمي شود.
دفع: بيشترين مقدار دارو از طريق كليه ها در ادرار دفع مي شود.مقداري از دارو نيز از طريق مجاري صفراوي در مدفوع دفع مي شود.

جذب: جذب دارو به طريق مصرف آن بستگي دارد.اين دارو بعد از تزريق عضلاني به سرعت جذب مي شود.
پخش: بطور گسترده در بدن از جمله شير،انتشار مي يابد. 99-91 درصد به پروتئين پيوند مي يابد. غلظت سرمي پايدار آن طي 7-4 روز حاصل مي شود.
متابوليسم: به ميزان زيادي در كبد متابوليزه مي گردد ولي هيچگونه متابوليت فعالي تشكيل نمي شود.
دفع: بيشترين مقدار دارو از طريق كليه ها در ادرار دفع مي شود.مقداري از دارو نيز از طريق مجاري صفراوي در مدفوع دفع مي شود.

جذب: جذب دارو به طريق مصرف آن بستگي دارد.اين دارو بعد از تزريق عضلاني به سرعت جذب مي شود.
پخش: بطور گسترده در بدن از جمله شير،انتشار مي يابد. 99-91 درصد به پروتئين پيوند مي يابد. غلظت سرمي پايدار آن طي 7-4 روز حاصل مي شود.
متابوليسم: به ميزان زيادي در كبد متابوليزه مي گردد ولي هيچگونه متابوليت فعالي تشكيل نمي شود.
دفع: بيشترين مقدار دارو از طريق كليه ها در ادرار دفع مي شود.مقداري از دارو نيز از طريق مجاري صفراوي در مدفوع دفع مي شود.

• حالت اضطرابي
• اسكيزوفرني و ساير اختلالات سايكوتيك

• حالت اضطرابي
• اسكيزوفرني و ساير اختلالات سايكوتيك

• حالت اضطرابي
• اسكيزوفرني و ساير اختلالات سايكوتيك

• حالت اضطرابي
• اسكيزوفرني و ساير اختلالات سايكوتيك

• حالت اضطرابي
• اسكيزوفرني و ساير اختلالات سايكوتيك

حساسيت مفرط شناخته شده نسبت به فتوتيازينهاو تركيبات وابسته، ديسكرازيهاي خوني و كاهش فعاليت مغز استخوان(عوارض جانبي هماتولوژيك ،اختلالات همراه با اغماء،صدمات مغزي ضعف CNS و اثرات جانبي بر روي فشار خون بروز مي كند).

حساسيت مفرط شناخته شده نسبت به فتوتيازينهاو تركيبات وابسته، ديسكرازيهاي خوني و كاهش فعاليت مغز استخوان(عوارض جانبي هماتولوژيك ،اختلالات همراه با اغماء،صدمات مغزي ضعف CNS و اثرات جانبي بر روي فشار خون بروز مي كند).

حساسيت مفرط شناخته شده نسبت به فتوتيازينهاو تركيبات وابسته، ديسكرازيهاي خوني و كاهش فعاليت مغز استخوان(عوارض جانبي هماتولوژيك ،اختلالات همراه با اغماء،صدمات مغزي ضعف CNS و اثرات جانبي بر روي فشار خون بروز مي كند).

حساسيت مفرط شناخته شده نسبت به فتوتيازينهاو تركيبات وابسته، ديسكرازيهاي خوني و كاهش فعاليت مغز استخوان(عوارض جانبي هماتولوژيك ،اختلالات همراه با اغماء،صدمات مغزي ضعف CNS و اثرات جانبي بر روي فشار خون بروز مي كند).

حساسيت مفرط شناخته شده نسبت به فتوتيازينهاو تركيبات وابسته، ديسكرازيهاي خوني و كاهش فعاليت مغز استخوان(عوارض جانبي هماتولوژيك ،اختلالات همراه با اغماء،صدمات مغزي ضعف CNS و اثرات جانبي بر روي فشار خون بروز مي كند).

بيماري قلبي،آنسفاليت ، آسيب ديدگي سر، بيماري تنفسي، صرع و ساير اختلالات تشنجي، گلوكوم، هيپرپلازي،پروستات، احتباس ادرار، بيماري پاركينسون و فئوكروموسيتوم، كمي كلسيم خون،اختلال عمكرد كبد يا كليه ، بيماران ضعيف و سالخورده،قرار گرفتن در معرض گرماي زياد.

بيماري قلبي،آنسفاليت ، آسيب ديدگي سر، بيماري تنفسي، صرع و ساير اختلالات تشنجي، گلوكوم، هيپرپلازي،پروستات، احتباس ادرار، بيماري پاركينسون و فئوكروموسيتوم، كمي كلسيم خون،اختلال عمكرد كبد يا كليه ، بيماران ضعيف و سالخورده،قرار گرفتن در معرض گرماي زياد.

بيماري قلبي،آنسفاليت ، آسيب ديدگي سر، بيماري تنفسي، صرع و ساير اختلالات تشنجي، گلوكوم، هيپرپلازي،پروستات، احتباس ادرار، بيماري پاركينسون و فئوكروموسيتوم، كمي كلسيم خون،اختلال عمكرد كبد يا كليه ، بيماران ضعيف و سالخورده،قرار گرفتن در معرض گرماي زياد.

بيماري قلبي،آنسفاليت ، آسيب ديدگي سر، بيماري تنفسي، صرع و ساير اختلالات تشنجي، گلوكوم، هيپرپلازي،پروستات، احتباس ادرار، بيماري پاركينسون و فئوكروموسيتوم، كمي كلسيم خون،اختلال عمكرد كبد يا كليه ، بيماران ضعيف و سالخورده،قرار گرفتن در معرض گرماي زياد.

بيماري قلبي،آنسفاليت ، آسيب ديدگي سر، بيماري تنفسي، صرع و ساير اختلالات تشنجي، گلوكوم، هيپرپلازي،پروستات، احتباس ادرار، بيماري پاركينسون و فئوكروموسيتوم، كمي كلسيم خون،اختلال عمكرد كبد يا كليه ، بيماران ضعيف و سالخورده،قرار گرفتن در معرض گرماي زياد.

مصرف همزمان با داروهاي مقلد سمپاتيك، از جمله اپي نفرين، فنيل افرين و داروهاي كاهنده اشتها ، ممكن است اثرات تحريك كننده و تنگ كننده عروق اين دارو را كاهش دهند.مصرف اپي نفرين بعنوان يك داروي تنگ كننده عروق در بيماراني كه تري فلوئوپرازين مصرف مي كنند ممكن است موجب معكوس شدن اثر اپي نفرين يا كاهش بيشتر فشار خون شود.
تري فلوئوپرازين ممكن است پاسخ فشار خون را به داروهاي كاهنده فشار خون كه از طريق مركزي عمل مي كنند (مانند كلونيدين،متيل دوپا )مهار سازد.
داروهاي مهار كننده بتا ممكن است با مهار متابوليسم تري فلوئوپرازين غلظت پلاسمايي اين دارو را افزايش داده و موجب مسموميت شوند.
مصرف همزمان با پروپيل تيواوراسيل خطر بروز آگرانولوسيتوز را افزايش مي دهد. مصرف همزمان با ليتيم ممكن است موجب مسموميت شديد نورولوژيك يا سندرم شبه آنسفاليت و كاهش پاسخ درماني به تري فلوئوپرازين شود.
باربيتوراتها و ليتيم مي توانند اثر فنونيازين را كم كنند.
استفاده توام با تضعيف كننده هاي سيستم اعصاب مركزي ، باعث افزايش تضعيف CNS مي شود .
قرار گرفتن در معرض نور خورشيد ، ريسك ايجاد واكنشهاي حساسيت به نور را بيشتر مي كند.

مصرف همزمان با داروهاي مقلد سمپاتيك، از جمله اپي نفرين، فنيل افرين و داروهاي كاهنده اشتها ، ممكن است اثرات تحريك كننده و تنگ كننده عروق اين دارو را كاهش دهند.مصرف اپي نفرين بعنوان يك داروي تنگ كننده عروق در بيماراني كه تري فلوئوپرازين مصرف مي كنند ممكن است موجب معكوس شدن اثر اپي نفرين يا كاهش بيشتر فشار خون شود.
تري فلوئوپرازين ممكن است پاسخ فشار خون را به داروهاي كاهنده فشار خون كه از طريق مركزي عمل مي كنند (مانند كلونيدين،متيل دوپا )مهار سازد.
داروهاي مهار كننده بتا ممكن است با مهار متابوليسم تري فلوئوپرازين غلظت پلاسمايي اين دارو را افزايش داده و موجب مسموميت شوند.
مصرف همزمان با پروپيل تيواوراسيل خطر بروز آگرانولوسيتوز را افزايش مي دهد. مصرف همزمان با ليتيم ممكن است موجب مسموميت شديد نورولوژيك يا سندرم شبه آنسفاليت و كاهش پاسخ درماني به تري فلوئوپرازين شود.
باربيتوراتها و ليتيم مي توانند اثر فنونيازين را كم كنند.
استفاده توام با تضعيف كننده هاي سيستم اعصاب مركزي ، باعث افزايش تضعيف CNS مي شود .
قرار گرفتن در معرض نور خورشيد ، ريسك ايجاد واكنشهاي حساسيت به نور را بيشتر مي كند.

مصرف همزمان با داروهاي مقلد سمپاتيك، از جمله اپي نفرين، فنيل افرين و داروهاي كاهنده اشتها ، ممكن است اثرات تحريك كننده و تنگ كننده عروق اين دارو را كاهش دهند.مصرف اپي نفرين بعنوان يك داروي تنگ كننده عروق در بيماراني كه تري فلوئوپرازين مصرف مي كنند ممكن است موجب معكوس شدن اثر اپي نفرين يا كاهش بيشتر فشار خون شود.
تري فلوئوپرازين ممكن است پاسخ فشار خون را به داروهاي كاهنده فشار خون كه از طريق مركزي عمل مي كنند (مانند كلونيدين،متيل دوپا )مهار سازد.
داروهاي مهار كننده بتا ممكن است با مهار متابوليسم تري فلوئوپرازين غلظت پلاسمايي اين دارو را افزايش داده و موجب مسموميت شوند.
مصرف همزمان با پروپيل تيواوراسيل خطر بروز آگرانولوسيتوز را افزايش مي دهد. مصرف همزمان با ليتيم ممكن است موجب مسموميت شديد نورولوژيك يا سندرم شبه آنسفاليت و كاهش پاسخ درماني به تري فلوئوپرازين شود.
باربيتوراتها و ليتيم مي توانند اثر فنونيازين را كم كنند.
استفاده توام با تضعيف كننده هاي سيستم اعصاب مركزي ، باعث افزايش تضعيف CNS مي شود .
قرار گرفتن در معرض نور خورشيد ، ريسك ايجاد واكنشهاي حساسيت به نور را بيشتر مي كند.

مصرف همزمان با داروهاي مقلد سمپاتيك، از جمله اپي نفرين، فنيل افرين و داروهاي كاهنده اشتها ، ممكن است اثرات تحريك كننده و تنگ كننده عروق اين دارو را كاهش دهند.مصرف اپي نفرين بعنوان يك داروي تنگ كننده عروق در بيماراني كه تري فلوئوپرازين مصرف مي كنند ممكن است موجب معكوس شدن اثر اپي نفرين يا كاهش بيشتر فشار خون شود.
تري فلوئوپرازين ممكن است پاسخ فشار خون را به داروهاي كاهنده فشار خون كه از طريق مركزي عمل مي كنند (مانند كلونيدين،متيل دوپا )مهار سازد.
داروهاي مهار كننده بتا ممكن است با مهار متابوليسم تري فلوئوپرازين غلظت پلاسمايي اين دارو را افزايش داده و موجب مسموميت شوند.
مصرف همزمان با پروپيل تيواوراسيل خطر بروز آگرانولوسيتوز را افزايش مي دهد. مصرف همزمان با ليتيم ممكن است موجب مسموميت شديد نورولوژيك يا سندرم شبه آنسفاليت و كاهش پاسخ درماني به تري فلوئوپرازين شود.
باربيتوراتها و ليتيم مي توانند اثر فنونيازين را كم كنند.
استفاده توام با تضعيف كننده هاي سيستم اعصاب مركزي ، باعث افزايش تضعيف CNS مي شود .
قرار گرفتن در معرض نور خورشيد ، ريسك ايجاد واكنشهاي حساسيت به نور را بيشتر مي كند.

مصرف همزمان با داروهاي مقلد سمپاتيك، از جمله اپي نفرين، فنيل افرين و داروهاي كاهنده اشتها ، ممكن است اثرات تحريك كننده و تنگ كننده عروق اين دارو را كاهش دهند.مصرف اپي نفرين بعنوان يك داروي تنگ كننده عروق در بيماراني كه تري فلوئوپرازين مصرف مي كنند ممكن است موجب معكوس شدن اثر اپي نفرين يا كاهش بيشتر فشار خون شود.
تري فلوئوپرازين ممكن است پاسخ فشار خون را به داروهاي كاهنده فشار خون كه از طريق مركزي عمل مي كنند (مانند كلونيدين،متيل دوپا )مهار سازد.
داروهاي مهار كننده بتا ممكن است با مهار متابوليسم تري فلوئوپرازين غلظت پلاسمايي اين دارو را افزايش داده و موجب مسموميت شوند.
مصرف همزمان با پروپيل تيواوراسيل خطر بروز آگرانولوسيتوز را افزايش مي دهد. مصرف همزمان با ليتيم ممكن است موجب مسموميت شديد نورولوژيك يا سندرم شبه آنسفاليت و كاهش پاسخ درماني به تري فلوئوپرازين شود.
باربيتوراتها و ليتيم مي توانند اثر فنونيازين را كم كنند.
استفاده توام با تضعيف كننده هاي سيستم اعصاب مركزي ، باعث افزايش تضعيف CNS مي شود .
قرار گرفتن در معرض نور خورشيد ، ريسك ايجاد واكنشهاي حساسيت به نور را بيشتر مي كند.

اعصاب مركزي: نشانه هاي اكستراپيراميدال،رخوت(به ندرت) سودوپاركينسونيسم،خواب آلودگي(غالباً) ، سندروم بدخيم نورولپتيك،سرگيجه،سردرد،بي خوابي،تشديد نشانه هاي سايكوتيك،خستگي،ديسكينزي تاخيري
قلبي- عروقي: كمي فشار خون در حالت ايستاده،تاكيكاردي،تغييرات(EKG)
چشم: تاري ديد،تغييرات چشمي(تغيير پيگمانتاسيون شبكيه با مصرف طولاني مصرف دارو)
دستگاه گوارش: خشكي دهان،يبوست،تهوع
ادراري-تناسلي: احتباس ادرار، بي نظمي قاعدگي
خون: لكوپني گذرا،آگرالونولوسيتوز
كبد: يرقان انسدادي
متابوليك: افزايش وزن
پوست: واكنشهاي آلرژيك، درد محل تزريق عضلاني،حساسيت به نور، بثورات جلدي، آبسه استريل
ساير عوارض: ژنيكوماستي،توقف ترشح شير

اعصاب مركزي: نشانه هاي اكستراپيراميدال،رخوت(به ندرت) سودوپاركينسونيسم،خواب آلودگي(غالباً) ، سندروم بدخيم نورولپتيك،سرگيجه،سردرد،بي خوابي،تشديد نشانه هاي سايكوتيك،خستگي،ديسكينزي تاخيري
قلبي- عروقي: كمي فشار خون در حالت ايستاده،تاكيكاردي،تغييرات(EKG)
چشم: تاري ديد،تغييرات چشمي(تغيير پيگمانتاسيون شبكيه با مصرف طولاني مصرف دارو)
دستگاه گوارش: خشكي دهان،يبوست،تهوع
ادراري-تناسلي: احتباس ادرار، بي نظمي قاعدگي
خون: لكوپني گذرا،آگرالونولوسيتوز
كبد: يرقان انسدادي
متابوليك: افزايش وزن
پوست: واكنشهاي آلرژيك، درد محل تزريق عضلاني،حساسيت به نور، بثورات جلدي، آبسه استريل
ساير عوارض: ژنيكوماستي،توقف ترشح شير

اعصاب مركزي: نشانه هاي اكستراپيراميدال،رخوت(به ندرت) سودوپاركينسونيسم،خواب آلودگي(غالباً) ، سندروم بدخيم نورولپتيك،سرگيجه،سردرد،بي خوابي،تشديد نشانه هاي سايكوتيك،خستگي،ديسكينزي تاخيري
قلبي- عروقي: كمي فشار خون در حالت ايستاده،تاكيكاردي،تغييرات(EKG)
چشم: تاري ديد،تغييرات چشمي(تغيير پيگمانتاسيون شبكيه با مصرف طولاني مصرف دارو)
دستگاه گوارش: خشكي دهان،يبوست،تهوع
ادراري-تناسلي: احتباس ادرار، بي نظمي قاعدگي
خون: لكوپني گذرا،آگرالونولوسيتوز
كبد: يرقان انسدادي
متابوليك: افزايش وزن
پوست: واكنشهاي آلرژيك، درد محل تزريق عضلاني،حساسيت به نور، بثورات جلدي، آبسه استريل
ساير عوارض: ژنيكوماستي،توقف ترشح شير

اعصاب مركزي: نشانه هاي اكستراپيراميدال،رخوت(به ندرت) سودوپاركينسونيسم،خواب آلودگي(غالباً) ، سندروم بدخيم نورولپتيك،سرگيجه،سردرد،بي خوابي،تشديد نشانه هاي سايكوتيك،خستگي،ديسكينزي تاخيري
قلبي- عروقي: كمي فشار خون در حالت ايستاده،تاكيكاردي،تغييرات(EKG)
چشم: تاري ديد،تغييرات چشمي(تغيير پيگمانتاسيون شبكيه با مصرف طولاني مصرف دارو)
دستگاه گوارش: خشكي دهان،يبوست،تهوع
ادراري-تناسلي: احتباس ادرار، بي نظمي قاعدگي
خون: لكوپني گذرا،آگرالونولوسيتوز
كبد: يرقان انسدادي
متابوليك: افزايش وزن
پوست: واكنشهاي آلرژيك، درد محل تزريق عضلاني،حساسيت به نور، بثورات جلدي، آبسه استريل
ساير عوارض: ژنيكوماستي،توقف ترشح شير

اعصاب مركزي: نشانه هاي اكستراپيراميدال،رخوت(به ندرت) سودوپاركينسونيسم،خواب آلودگي(غالباً) ، سندروم بدخيم نورولپتيك،سرگيجه،سردرد،بي خوابي،تشديد نشانه هاي سايكوتيك،خستگي،ديسكينزي تاخيري
قلبي- عروقي: كمي فشار خون در حالت ايستاده،تاكيكاردي،تغييرات(EKG)
چشم: تاري ديد،تغييرات چشمي(تغيير پيگمانتاسيون شبكيه با مصرف طولاني مصرف دارو)
دستگاه گوارش: خشكي دهان،يبوست،تهوع
ادراري-تناسلي: احتباس ادرار، بي نظمي قاعدگي
خون: لكوپني گذرا،آگرالونولوسيتوز
كبد: يرقان انسدادي
متابوليك: افزايش وزن
پوست: واكنشهاي آلرژيك، درد محل تزريق عضلاني،حساسيت به نور، بثورات جلدي، آبسه استريل
ساير عوارض: ژنيكوماستي،توقف ترشح شير

دور از نور و در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری گردد. از یخ زدگی محافظت گردد.

دور از نور و در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری گردد. از یخ زدگی محافظت گردد.

دور از نور و در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری گردد. از یخ زدگی محافظت گردد.

دور از نور و در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری گردد. از یخ زدگی محافظت گردد.

دور از نور و در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری گردد. از یخ زدگی محافظت گردد.

آمپول 1 میلی گرم در 1 میلی لیتر: بسته بندی 10 عددی

آمپول 1 میلی گرم در 1 میلی لیتر: بسته بندی 10 عددی

آمپول 1 میلی گرم در 1 میلی لیتر: بسته بندی 10 عددی

آمپول 1 میلی گرم در 1 میلی لیتر: بسته بندی 10 عددی

آمپول 1 میلی گرم در 1 میلی لیتر: بسته بندی 10 عددی

تری فلوزیک ®

آمپول 1 میلی گرم در 1 میلی لیتر (فقط به صورت تزریق عمیق عضلانی مصرف گردد).

فتونيازين، مشتق پيپرازين

ضد سايكوز، ضد استفراغ

رده C

اثر ضد سايكوز: به نظر مي رسد اين دارو از طريق انسداد پس سيناپسي گيرنده هاي دوپاميني در CNS‌ اثرات ناشي از دوپامين را مهار مي كند.اثرات ضد استفراغ دارو ناشي از انسداد گيرنده دوپاميني در منطقه ماشه اي گيرنده شيميايي بصل النخاع(CTZ)است.تري فلوئوپرازين اثرات مركزي و محيطي بسياري دارد. اين دارو موجب انسداد گيرنده هاي آلفا شده و فعاليت ناشي از هيستامين و سروتونين را خنثي مي نمايد. شايعترين عوارض جانبي اين دارو تظاهرات اكستراپيراميدال است.

جذب: جذب دارو به طريق مصرف آن بستگي دارد.اين دارو بعد از تزريق عضلاني به سرعت جذب مي شود.
پخش: بطور گسترده در بدن از جمله شير،انتشار مي يابد. 99-91 درصد به پروتئين پيوند مي يابد. غلظت سرمي پايدار آن طي 7-4 روز حاصل مي شود.
متابوليسم: به ميزان زيادي در كبد متابوليزه مي گردد ولي هيچگونه متابوليت فعالي تشكيل نمي شود.
دفع: بيشترين مقدار دارو از طريق كليه ها در ادرار دفع مي شود.مقداري از دارو نيز از طريق مجاري صفراوي در مدفوع دفع مي شود.

• حالت اضطرابي
• اسكيزوفرني و ساير اختلالات سايكوتيك

حساسيت مفرط شناخته شده نسبت به فتوتيازينهاو تركيبات وابسته، ديسكرازيهاي خوني و كاهش فعاليت مغز استخوان(عوارض جانبي هماتولوژيك ،اختلالات همراه با اغماء،صدمات مغزي ضعف CNS و اثرات جانبي بر روي فشار خون بروز مي كند).

بيماري قلبي،آنسفاليت ، آسيب ديدگي سر، بيماري تنفسي، صرع و ساير اختلالات تشنجي، گلوكوم، هيپرپلازي،پروستات، احتباس ادرار، بيماري پاركينسون و فئوكروموسيتوم، كمي كلسيم خون،اختلال عمكرد كبد يا كليه ، بيماران ضعيف و سالخورده،قرار گرفتن در معرض گرماي زياد.

مصرف همزمان با داروهاي مقلد سمپاتيك، از جمله اپي نفرين، فنيل افرين و داروهاي كاهنده اشتها ، ممكن است اثرات تحريك كننده و تنگ كننده عروق اين دارو را كاهش دهند.مصرف اپي نفرين بعنوان يك داروي تنگ كننده عروق در بيماراني كه تري فلوئوپرازين مصرف مي كنند ممكن است موجب معكوس شدن اثر اپي نفرين يا كاهش بيشتر فشار خون شود.
تري فلوئوپرازين ممكن است پاسخ فشار خون را به داروهاي كاهنده فشار خون كه از طريق مركزي عمل مي كنند (مانند كلونيدين،متيل دوپا )مهار سازد.
داروهاي مهار كننده بتا ممكن است با مهار متابوليسم تري فلوئوپرازين غلظت پلاسمايي اين دارو را افزايش داده و موجب مسموميت شوند.
مصرف همزمان با پروپيل تيواوراسيل خطر بروز آگرانولوسيتوز را افزايش مي دهد. مصرف همزمان با ليتيم ممكن است موجب مسموميت شديد نورولوژيك يا سندرم شبه آنسفاليت و كاهش پاسخ درماني به تري فلوئوپرازين شود.
باربيتوراتها و ليتيم مي توانند اثر فنونيازين را كم كنند.
استفاده توام با تضعيف كننده هاي سيستم اعصاب مركزي ، باعث افزايش تضعيف CNS مي شود .
قرار گرفتن در معرض نور خورشيد ، ريسك ايجاد واكنشهاي حساسيت به نور را بيشتر مي كند.

اعصاب مركزي: نشانه هاي اكستراپيراميدال،رخوت(به ندرت) سودوپاركينسونيسم،خواب آلودگي(غالباً) ، سندروم بدخيم نورولپتيك،سرگيجه،سردرد،بي خوابي،تشديد نشانه هاي سايكوتيك،خستگي،ديسكينزي تاخيري
قلبي- عروقي: كمي فشار خون در حالت ايستاده،تاكيكاردي،تغييرات(EKG)
چشم: تاري ديد،تغييرات چشمي(تغيير پيگمانتاسيون شبكيه با مصرف طولاني مصرف دارو)
دستگاه گوارش: خشكي دهان،يبوست،تهوع
ادراري-تناسلي: احتباس ادرار، بي نظمي قاعدگي
خون: لكوپني گذرا،آگرالونولوسيتوز
كبد: يرقان انسدادي
متابوليك: افزايش وزن
پوست: واكنشهاي آلرژيك، درد محل تزريق عضلاني،حساسيت به نور، بثورات جلدي، آبسه استريل
ساير عوارض: ژنيكوماستي،توقف ترشح شير

دور از نور و در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری گردد. از یخ زدگی محافظت گردد.

آمپول 1 میلی گرم در 1 میلی لیتر: بسته بندی 10 عددی

(C) کلیه حقوق سایت به شرکت دارو سازی کاسپین تامین تعلق دارد.


trifluoperazine.pdfDownloads-icon


trifluoperazine.pdfDownloads-icon


trifluoperazine.pdfDownloads-icon


trifluoperazine.pdfDownloads-icon


trifluoperazine.pdfDownloads-icon


trifluoperazine.pdfDownloads-icon


trifluoperazine.pdfDownloads-icon


trifluoperazine.pdfDownloads-icon


Trifluoperazine

تری فلوپرازین یک مشتق پروپیل پیپرازینی فنوتیازین (پروتوتیپیکال نسل اول) می باشد که به عنوان یک ضد سایکوز (ضد روان پریشی) مطرح است.اثر اصلی داروی تری فلوئوپرازین اثرات آنتی دوپامینرژیک آن می باشد. این دارو اثرات ضعیف آنتی کولینرژیکی و خواب آوری و تاثیرات خارج هرمی قوی دارد. اثرات ضداستفراغ تقریبا قدرتمندی نیز دارد .

مکانیسم اثر داروی تری فلوپرازین دقیقا شناخته شده نیست. احتمالا مکانیسم اصلی مربوط به اثرات آنتی دوپامینرژیک دارو است که اثرات ضد سایکوز و ضد جنون ایجاد می کند.

تری فلوپرازین اثرات ضعیف آنتی کولینرژیکی و خواب آوری و تاثیرات خارج هرمی قوی دارد. اثرات ضداستفراغ تقریبا قدرتمندی نیز دارد. اثر اصلی دارو اثرات آنتی دوپامینرژیک می باشد.

• تری فلوپرازین بعد از مصرف خوراکی به خوبی جذب می شود . • حداکثر غلظت پلاسمایی دارو در افراد مختلف متفاوت است. فنوتیازین ها به خوبی در بافت ها و مایعات بدن توزیع شده و از جفت نیز می گذرند. در داخل شیر مادر هم ترشح می شوند . • اتصال پروتئینی دارو بالاست و در کبد شدیدا متابولیزه شده و داروی تغییر نیافته و متابولیت ها در ادرار و مدفوع دفع می شوند . • نیمه عمر داروی تری فلوپرازین در مصرف خوراکی حدود 12 تا 24 ساعت می باشد.

قرص تری فلوئوپرازین

** بزرگسالان />
– شیزوفرنی />
شروع درمان با 2 تا 5 میلی گرم خوراکی 2 بار در روز و در ادامه دوز نگهدارنده 15 تا 20 میلی گرم در روز ( حداکثر دوز مجاز روزانه 40 میلی گرم). بیشترین اثر درمانی دارو طی 2 تا 3 هفته شروع می شود.

– اضطراب />
1 تا 2 میلی گرم خوراکی 2 بار در روز ( حداکثر دوز مجاز روزانه 6 میلی گرم در روز) مدت درمان نهایتا 12 هفته . کمترین دوز موثر روزانه باید مصرف شود.

** سالمندان />
– شیزوفرنی />
شروع درمان با 2 میلی گرم خوراکی 2 بار در روز و در ادامه دوز نگهدارنده 15 تا 20 میلی گرم در روز ( حداکثر دوز مجاز روزانه 40 میلی گرم). بیشترین اثر درمانی دارو طی 2 تا 3 هفته شروع می شود.

– اضطراب />
1 میلی گرم خوراکی 2 بار در روز ( حداکثر دوز مجاز روزانه 6 میلی گرم در روز) مدت درمان نهایتا 12 هفته . کمترین دوز موثر روزانه باید مصرف شود و از انجا که نیمه عمر دارو بلند است امکان مصرف یک بار در روز دارو وجود دارد.

** کودکان />
– شیزوفرنی />
• 6 تا 12 سال : شروع دارو با دوز 1 میلی گرم یک یا دو مرتبه در روز و در ادامه با 1 تا 15 میلی گرم در روز ادامه داده می شود .
• بزرگتر از 12 سال : شروع درمان با 2 تا 5 میلی گرم خوراکی 2 بار در روز و در ادامه دوز نگهدارنده 15 تا 20 میلی گرم در روز ( حداکثر دوز مجاز روزانه 40 میلی گرم). بیشترین اثر درمانی دارو طی 2 تا 3 هفته شروع می شود.

در بیماران مسن مبتلا به سایکوز مرتبط با دمانس, داروهای ضد سایکوز ریسک مرگ و میر را افزایش می دهند. بنابراین تری فلوپرازین در درمان این بیماران جایگاهی ندارد.- مجموعه ای از علائم بالقوه کشنده که گهگاه به سندرم بدخیم نورولپتیک ربط داده می شود در ارتباط با داروهای ضدسایکوز گزارش شده است .علائم بالینی این سندرم بدخیم عبارتند از : سختی عضلانی, تغییرات خلقی و شواهد ناپایداری اتونومیک ( ضربان قلب یا فشارخون نامنظم, تاکیکاردی, تعریق بیش از حد و نامنظمی ضربان قلب). مدیریت این سندرم با قطع سریع داروی ایجاد کننده و درمان علامتی سریع علائم سندرم می باشد. در خصوص دارو درمانی جهت درمان این بیماری, اتفاق نظر وجود ندارد.-در صورت ایجاد افت فشارخون, نبایستی اپی نفرین استفاده شود چراکه اثرات آن توسط تری فلوپرازین مسدود و حتی گاهی برعکس می شود. در صورت نیاز به یک داروی وازوپرسور, نوراپی نفرین باید استفاده شود. افت شدید فشارخون ممکن است در مصرف فنوتیازین ها , در بیماران مبتلا به اختلالات میترال یا فئوکروموسیتوما ایجاد شود.-سندرم دیسکنزی تاخیری مجموعه علائم معمولا غیرقابل برگشت است که بیشتر در افراد مسن خصوصا سالمندان خانم به دنبال مصرف دوز بالا یا طولانی مدت تری فلوپرازین ایجاد میشود.-ترکیبات حاوی تری فلوپرازین با کاهش آستانه تشنج ممکن است در افراد مستعد باعث ایجاد تشنج شود. بنابراین در این افراد باید با احتیاط تجویز شود و در بیماران مصرف کننده داروی ضد تشنج , دوز داروی ضدتشنج باید افزایش یابد.-از آنجایی که مصرف تری فلوپرازین می تواند باعث خواب آلودگی و کاهش هوشیاری شود, بهتر است تا مشخص شدن اثرات دارو از رانندگی و انجام فعالیت های دقیق خودداری شود.-در مطالعات بالینی, وقوع لکوپنی, نوتروپنی و آگرانولوسیتوز گزارش شده است. در صورت بروز علائم عفونت بیمار علائم را گزارش کند و در صورت کاهش تعداد گلبولهای خون باید تری فلو پرازین قطع و درمان آنتی بیوتیکی شروع شده و بعد راهکار درمانی مناسب اتخاذ شود.-در مواردی یرقان کلستاتیک و آسیب کبدی گزارش شده است. در صورت ایجاد تب یا علائم مشابه سرماخوردگی,بررسی تست های کبدی لازم است و در صورت بالا رفتن آنها بایستی دارو قطع شود.-در صورت بروز رتینوپاتی مصرف دارو باید قطع شود و تست های لازم جهت بررسی شدت آسیب چشمی انجام شود.- اثرات ضد تهوع دارو ممکن است اثرات سمی و اوردوز سایر داروها را بپوشاند و ممکن است شرایطی مانند انسداد روده, تومورهای مغزی و سندرم ری از دید مخفی بماند.-دارو باعث افزایش سطح پرولاکتین می شود که در مصرف طولانی یا با دوز بالا ممکن است باعث نازایی یا ترشح شیر شود.-در مصرف همزمان با سایر داروهای آنتی کولینرژیک ممکن است باعث ایجاد میدریاز شود بنابراین در گلوکوم باید با احتیاط مصرف شود.

•در صورت وجود هرکدام از موارد زیر قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت شود :سابقه آلرژی به دارو یا ترکیبات آن و علائمی که ایجاد شده است( راش پوستی, کهیر, خارش, اشکال در تنفس, سرفه, ادم صورت و زبان).• در صورت وجود بیماریهای زیرقبل از مصرف دارو با پزشک مشورت شود :مشکلات خونی, بیماریهای مغز استخوان, مشکلات مغزی, کبدی و کاهش تعداد سلولهای خونی.• موارد زیر با پزشک مطرح شود :خواب آلودگی شدید, مصرف الکل یا سایر داروهای کاهنده هوشیاری ( فنوباربیتال, اکسی کدون و …).• احتمال ایجاد سندرم نورولپتیک بدخیم با علائم تب, کرامپ و سفتی عضلات, سرگیجه, سردرد شدید, گیجی, اختلال تفکر, تپش قلب و تعریق شدید وجود دارد .• مصرف دارو بدون توجه به غذا صورت گیرد و در صورت ایجاد عوارض گوارشی بعد از غذا مصرف شود.• برای کاهش احتمال سرگیجه افزایش دوز به تدریج صورت گیرد و بعد از تزریق فرم عضلانی مدتی به حالت دراز کشیده باقی بماند.• علائم عفونت و شبه آنفولانزا گزارش شود.• در صورت فراموش کردن یک دوز دارو باید بلافاصله استفاده شود ولی اگر تا دوز بعدی زمان زیادی باقی نیست از دوز فراموش شده صرف نظر شده و برنامه عادی مصرف دارو ادامه یابد و دوز دارو 2 برابر نشود.

سلام من پنچ شش ساله دادم از این تری فلوتوپرازین استفاده میکنم و هیچ عوارضی نداشتم فقط چاق شدم ممکن از در اینده عوارضی پیدا کنم و اگر نخورم حالم بده

با سلاماگر دارو تحت نظر پزشک مصرف میشود، نگران نباشید.

سلام این قرص اختلال بویایی هم ایجاد میکنه؟

با سلامخیراز لحاظ ابتلا به کرونا باید بررسی شوید.

با سلام …
من میگیرن و سینوزیت دارم و سردرد شدید میشم گاهی نیاز میشه بدم درمانگاه و سرم وصل کنم تحت نظر دکتر هم نیستم بار آخر دکتر برام قرص تری فلوپرازین تجویز کرد الان حالت گیجی مثلا فراموشی دارم چیزی جای میذارم فراموش میکنم…آیا مصرف دارو رو قطع کنم و بخاطر همین قرصه؟؟؟؟؟؟ممنون میشم کمکم کنید ..

با سلام بله می تواند جزء عوارض این دارو باشد. شما حتما باید تحت نظر متخصص باشید

سلام .من چندین سال هست که یک میلی استفاده می کنم الان دوشبه نمی خورم آیا ترک آن عوارضی به همراه دارد یا خیر .ممنون میشم سریع جوابم بدی .

سلام. بهتره به صورت آرام آرام و تحت نظر پزشک قطع بشه

با سلام ببخشید خواستم ببینم من پوکی استخوان دارم ودکتر هم برام سیتالوپرام وتری فلوپرازین تجویز کرده آیا مشکلی بوجود نمیاد ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

با سلامنگران نباشید.دارو را طبق نظر پزشک مصرف نمایید.ممکن است خواب آلوده بشوید.

با سلام و خسته نباشید
من 9 ساله تری فلوئوپرازین 1 مصرف میکنم بدلیل پانیک. الان دو ساله دیسک کمر خفیف دارم بنظرتون آقای دکتر این قرص ضرر داره داره برا دیسک و گرفتگی عضلات. اگر تاثیر داره برم پیش دکتر برا ترک تدریجی یا جایگزینی برای این قرص

بسیار ممنون میشم جوابمو بدین با تشکر🌹

سلام خیر ضرری ندارد فقط در صورت مصرف داروهای دیگر تداخل احتمالی بررسی شود

ایا برای بیماری پوستی هم این دارو تجویز میشود

سلام این دارو معمولا جهت اثرات ضد سایکوز و ضد تهوع کاربرد دارد در نتیجه در صورت تاثیر عوامل مذکور در مشکل پوستی قابل تجویز میباشد

من استرس شدید دارم وهمزمان باآن احساس تنگی نفس وکمبود اکسیژن هم دارم باید ازچه قرصی برای کاهش استرس استفاده کنم باتشکر

با سلام حتما باید به روانپزشک مراجعه کنید و درکنار درمان مشاوره روانشناسی هم می تواند به شما کمک کند

سلام
ایا میشود قرص تری فلوئوپرازین نصف کرد؟؟؟

با سلام اگر قرص خط دار است می توان آن را نصف کرد

سلام من برای درد قلبم به متخصص قلب مراجعه کردم ولی ایشون برای من قرص اعصاب و روان تری فلوئورزین تجویز کردن در صورتی که دکتر متخصص قبلی به من گفته بودند مشکل از دریچه قلبه و قرص متورال بهم دادن

با سلامتجویز دارو بر مبنای معاینه فیزیکی و یافته های ازمایشگاهی میباشد.

دکتر شکم سمت چپم درد می کنه با سونوگرافی مشخص میشه دلیل چی

با سلام بعد از مراجعه به پزشک در صورت صلاحدید ایشان برای شما سونوگرافی تجویز خواهند کرد

درود خوبید
درد شکم روزی 2 بار طرف چپ شکم از چی میتونه باشه ادرارم کامل دفع نمیشه میتونه باشه
متاسفانه قرص مترونیدازول که میخورم اوکی
میشه راهنمایی کنید

با سلام به پزشک مراجعه کنید و مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک را قطع کنید

سلام..من به خاطر بیماری پانیک دکتر برام قرص آسنترا ۱۰۰ هر روز و شبی یک دونه تری فلوئوپرازین ۱ میلی نوشت…بعد از حدود ۱۰ ماه استفاده یک ماه پیش دکتر بهم گفت چون که حملات پانیکت بهتر شده تری فلوئوپرازین رو قطع کن…ولی من خودم یهویی قطعش نکردم و تا دو هفته روزی یک در میان خوردم بعد کلا قطع کردم…ولی از بعد از این که کلا قطع کردم هم دوباره حملات پانیک میاد سراغم و هم سرگیجه دارم…ممنون میشم راهنمایی کنید..

مجدد به پزشکتون مراجعه کنید. نیاز به تجویز مجدد دارو هستش

سر گیجه شدید دارمش شبا خیلی گیج میشم سختمه چیکار کنم سه روز این دارو خوردم.تری فلوورپرازین1 با اسنترا 50

قرص تری فلوئوپرازین

سلام از عوارض دارو میباشدولی با توجه به ضرورت تکمیل دوره درمان نباید قطع شود

با سلام آیا می توان از داروی تری فلوپرازین در صورت نیاز و فقط زمان هایی که اضطراب داریم استفاده کنیم یا باید به صورت دائمی مصرف شود.

با سلامخیر، اثرمطلوبی نخواهد داشت.با مشورت پزشک و برا یک مدت زمان مشخص باید مصرف شود.

سلام مادرمن امبولی ریه کرده بود ک بعد6ماه دکتر قطع کردقرص وارفارین رو الان تهوع داره دکتربراش قرص تری فلو نوشته ایابازم لخته میزنه

با سلام سوال شما واضح نیست. اگر ایشان تری فلوپرازین مصرف می کنند با توجه به شرایط قبلی ایشان باید به متخصص قلب و عروق خود در صورت ادامه مصرف ان اطلاع دهند

با مصرف قرص تری فلوپرازین ۱میلی گرم برای خانم ۸۲ساله به مدت ۲۰الی ۳۰روز وبعد این دارو را قطع کند چه اثراتی دارد

با سلامدر صورتیکه تدریجی قطع شود عوارضی ندارد..

سلام.وقتتن بخیر.یک ماهی هست از این دارو استفاده کردم.چندروزی هست دکترم قرص آسنترا رو جایگزین کرده ولی به مدت۲روز دارو رو نخوردم حالم بد شده.پیشنهادتون چیه؟

با سلامقطع دارو باید تدریجی و تحت نظر پزشک باشد.

با سلام. من ٤٣ سال دارم. دچار افسردگى شديد و بى قرارى و اضطراب هـستم. دكتر براى بى قرارى قرص ترى فلوئوپرازين در دوز ٦ را تجويز كرده ولى هـيچ اثرى ندارد. قبلاً براى اضطراب و بى قرارى قرص آلپروزولام ١ ميخوردم و فورى حالم خوب ميشد.

با سلام درمان این نوع مشکلات طولانی مدت است. در صورت عدم جوابدهی به روانپزشک مراجعه کنید

سلام خوبید دکتر دوتا قرص برام نوشته 25 عددی سی لاکس و 100 تایی فلوئوپرازین
و سونو گرافی شکم و لگن هم نوشته
خواستم بدونم موردی نداره که قرص ها رو مصرف کنم و بعدش سونوگرافی یا سونوگرافی بدم بعدش مصرف قرص
فرقی داره

با سلاممشخص نکردید علت سونوگرافی شکم چیست ولی در کل مصرف تری فلوپرازین مشکلی ندارد و به دنبال تخلیه روده با مصرف سی لاکس بهتر است سی لاکس فعلا مصرف نشود

با سلام لطفا بفرنایید برای بیماری پوستی پسوریازیس این قرص عوارض داره و باعث تشدید این بیماری میشه ؟

درصورتی که بیمار به فنوتیازین ها حساسیت داشته باشه بله

سلام. من 15 میلی گرم روزانه این قرصو مصرف میکنم. دهنم مقداری کج شده. نمیدونم چکار کنم

با سلامشرح حال شما مشخص نیست ولی بهتر است برای تنظیم دوز به پزشک مربوطه مراجعه کنید..

سلام من روز اول این دارو رو دکتر متخصص برام نوشته.تو سایت خوندم اونایی که تو خانواده نزدیک مشکل لخته شدن خون دارن مصرف نکنن
من عموم بر اثر لخته شدن خون فوت کرد.دکترش هم گفته بود که این یه بیماری ارثیه حالا من چیکار کنم.

با سلامپزشک معالج خود را در جریان بگذارید تا در صورت صلاحدید داروی دیگری تجویز کند که بدون اضطراب مصرف نمایید.

با مصرف قرص تری فلوپرازین حالت افسردگی بهم دست میده

سلام تری فلوپرازین یک مشتق پروپیل پیپرازینی فنوتیازین  می باشد که به عنوان یک ضد سایکوز  مطرح است.و   تشخیص عارضه افسردگی آن با پزشک میباشد

ببخشید دکتراین قرص برا عصاب و استرس داده بعد مشکل معده و کلیه دارم مشکلی نداره .. آیا عوارضی برا من دارد یا ن چگونه باید مصرف کنم ک عوارضی نداشته باشه

سلام عوارض آن شامل خشکی دهان , تاری دید , سرگیجه , بی اشتهایی , واکنشهای پوستی , افزایش وزن , خواب آلودگی , واکنش های خارج هرمی , گالاکتوره , دیسکینزی , علائم شبه پارکینسون , دیستونی , اکاتزیا , آمنوره , ضعف عضلات , سندرم نرولپتیک بدخیم میباشد

این دارو وقتی تموم بشه عوارضی نداره ؟؟

با سلامقطع دارو نباید ناگهانی باشد.

این دارو وقتی تموم بشه عوارضی نداره ؟؟

با سلامدارو باید به صورت تدریجی قطع شود.

سلام من قرص تري فلوءوپرامين را ٣ روزه مصرف مبكنم مخوام قطع كنم مشكلي ندارد

با سلامقطع ناگهانی این دارو می تواند عوارض جدی و آزار دهنده ای در بر داشته باشد به همین خاطر قطع دارو تنها باید زیر نظر پزشک و به صورت تدریجی انجام شود.پاسخ درمانی به این دارو معمولا پس از ۲ تا ۳ هفته پس از شروع درمان مشاهده می گردد. لذا تا زمانی که دارو اثر نماید، صبور باشید و مصرف منظم آن را تحت نظر پزشک خود ادامه دهید.

سلام من این دارو رو برا اظطرابم داده دکتر هرشب یکی میخورم بعد نصف شب خوابم میپره روزام همش میگم بخوابم جیکار کنم بنظرتون بدنمم سست شده ؟

سلام ضعف و خواب آلودگی از عوارض دارو میباشد که در صورت شدت و ادامه میبایست به پزشک مراجعه کرد

سلام دکتر ،ممنون میشم جواب بدین، من ۲ هفتس سیتالوپرام ۱۰ شبی یدونه و تری فلوئوپرازین ۱ روزی یدونه و کلردیازپوکساید ۵ روزی ۳ تا مصرف میکنم برای استرس و افسردگی…ولی یهویی گاهی بی قرار میشم و تپش قلب میگیرم آیا این طبیعیه؟

خیر طبیعی نیستحتما ب پزشکتون مراجعه کنید

سلام من 18 سالمه ودرسال امتحان نهایی دوازدهم وکنکورهستم مدتی است دچارافسردگی شدم دوباردکترروآنپزشک عوض کردم دکترجدیدم تری فلوپرازین 1 میلی و اس سیتالوپرام 10 داده ایا باشرایط درسی که دارم برایم مشکل سازنیست مثل خواب الودگی یاعوارضی که دربروشوران نوشته ؟

قطعا خواب الودگی خواهد داشت 

ببخشید من این دارو رو مصرف میکنم ۱۷ سالمه مشکلی نداره برام؟

با سلامخیر مشکلی ندارد..

ببخشید من این دارو رو مصرف میکنم ۱۷ سالمه مشکلی نداره برام؟

با سلامدر صورتیکه بر اساس علائم پزشک برای شما تجویز کرده باشد مصرف کنید

سلام من قریب 3 سال از داروهای تری فلو 1 و سرترالین 50 و پرانول 10 و کلونازپام 1 روزانه از هرکدام یکعدد استفاده میکنم اخیرا بعد از عمل کیسه صفرا دچار کم کاری کبد و کلیه و خون در ادرار شدم ممکنه مربوط به داروها باشه ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید سن من 52 سال

با سلام این داروها باعث نارسایی کبدی یا کلیوی نمی شوند ولی در صورت داشتن نارسایی کبدی یا کلیوی ممکن است نیاز به تنظیم دوز باشد

من به خاطر سندرم روده عصبی(IBS) و یبوست شدید دکتر برام دایجستیو و تری فلوئو پرازین تجویز کرد صبح ها که مصرف میکنم خواب آلودگی شدید بهم دست میده و در محیط اداره به مشکل برخوردم میتوانم شب ها فقط مصرف کنم؟؟؟
احساس گنگ بودن سر و بیقراری میکنم قرص تری فلوئو پرازین رو میتوان قطع کرد یا جایگزین قرص دیگری مصرف نمود
تشکر

با سلامخواب اودگی از عوارض دارو است.شب ها مصرف کنید. قطع دارو تدریجی بوده و فقط توسط پزشک انجام میشود. 

سلام آقای دکتر
من ۶۳ سال دارم و۳۵ سال است که این تری فلوئوپرازین ۱میلی مصرف میکنم
والان دیگه به علت یک سری مشکلات این قرص جوابگوی من نیست
دکترم ایت رو قطع کرد و دلوکستین کپ ۲۰ داد و الان زبانم پهن شده وموقع صحبا اذیتم میکنم
میدونید علتش چیه؟

با سلامبا پزشکخود مشورت نماید.از عوارض شایع دارو نمیباشد.

سلام دکتر ببخشید من این قرص تری رو دیشب برا بار اول استفاده کردم با دوز یک با تجویز پزشک دو ساعت بعد نورتریپتیلین از صبح تنگی نفس و کلا مشکل دم و بازدم دارم همچنین با این داروها آزیترومایسین هم خوردم علت این عارضه چیه هرچی دکتر رفتم میگن اضطراب داری ولی من ندارم فقط تنفسم خیلی غیر عادی شده یهویی.

با سلاماین مشکل تنفسی مربوط به بعد از استفاده از دارو میشود یا از قبل هم به صورت خفیف تنگی نفس داشته اید؟

ببخشید مصرف دارو این دارو 1 میلی گرم برا کودک ضرر نداره؟

در صورتیکه پزشک تجویز کرده میتونید مصرف کنیدولی قطعا هیچ دارویی بدون عارضه نیست 

سلام . دکترم بهم تری فلوئوپرازین 1 داده که یکبار صبح و یکبار غروب استفاده کنم.من فشار چشم دارم و قطره ی بریموگان استفاده میکنم.ایا اشکالی نداره ؟ 37 ساله هستم و یه بچه ی 5 ماهه دارم که شیرمادر تغذیه میکنه.

سلام . نه تداخل ندارن 

سلام من دو هفته است كه اين قرص را به همراه قرص ولبان ، پروپرانول و املوديپين مصرف ميكنم
اما درد بسيار شديد از كمر به پايين دارم ، كشاله رانها، عضله هاي پشت پا ، روي پاهام مچ پا متورم شده كمي و تمام مفاصل زانو و انگشتهاي دستم درد ميكنه
ديشب يك دوز رانخوردم ميترسم عوارض سندروم بدخيم نوروپتيك رو داشته باشم كه نوشتن مرگباره

ولبان عارضه بدن درد رو داره هیمنطور دردشدید در عضلات و مفاصل با پزشکتون مشورت کنید

سلام من 42 سالمه و بایپلار هستم برای کاهش علایمم دکتر 15 میلی گرم روزانه تری فلو پرازین داده. دکتر میترسم دچار دیسکینزی بشم. آیا این دوز زیاد نیست؟ البته بیپریدن هم میخورم

نه زیاد نیست این دوز، دوز نگهدارنده هعستش. 

سلام من مشکل دیسک کمروگرون دارم
گرفتگی ودردعضلات دکترقرص تری فلوپرازین روداده
این دارواعتیاداورنیست؟
من قرص سرماخوردگی میخورم ۱۲ ساعت گیج میشم اینکه جای خودداره شاغلم کلن گیجم‌میکنه
ممکنه بفرماییدچیکارکنم

نه اعتیاد اور نیست. میتونید از قرصهای سرماخوردگی روز و شب استفاده کنید

سلام‌عرض‌ادب‌من‌تری‌فلوعوپرازین‌۱میلی‌مصرف‌می‌کنم‌۳۲‌سالمه‌‌صبح‌که‌میشه‌تاظهر‌خیلی‌بیقرار‌میشم‌احساس‌دل‌تنگی‌وحس‌میکنم‌‌میخواستم‌مراراهنمایی‌کنید

با سلاماین دارو عوارض بی قراری دارد و در صورتیکه این عارضه در شما قابل تحمل نیست داروی خود را با نظر پزشک عوض کنید..

با عرض سلام پزشک بنده چندسال قرص تری فلوپرازین 5 وتری هگزینفیندیل دادند و مرتب استفاده میکردم و گفته بودن تا اخرعمر باید مصرف کنم ولی به علت اثر کم و بالارفتن آنزیم SGPT و SGOTکبد خودم ایندوقرص را ترک کردم الان ایامجددا استفاده کنم؟ تا چه مدت؟ایا بالارفتن دوانزیم کبد مربوط به این دوقرص تری فلوپرازین وتری هگزیفنیدیل بوده یاخیر .تشکر

با سلامقطع مصرف این دو دارو باید به صورت تدریجی و تحت نظر پزشک معالج باشد..با توجه به بروز عوارض ذکر شده از مصرف مجدد دارو اجتناب کنید و با نظر پزشک نوع داروی مصرفی خود را تغییر دهید..

سلام من یک ماه داروی اعصاب مصرف کردم ودیگه قطع کردم حالا بعد پنج روز دکتر قلب برام تری فلو پرازین ۱ وپراپرانول ده داده اینا باهم خورده بشه عصر ها تداخل دارویی نداره .ممنون

باسلام این دو دارو تداخل خاصی ندارند ، فقط بعد از مصرف ابن دارو از انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری یا فعالیت زیاد دارند پرهیز کنید و تغییر وضعیت ناگهانی ندهید مثلا از حالت خوابیده ناگهان بلند نشوید ابتدا بنشینید و بعد به آرامی بلند شوید .

باسلام من بدنم خیلی جوش زده بخاطر مصرف این قرصه؟؟؟

خیر. جوش های پوستی از عوارض این دارو نیست..

سلام ببخشيد من اين دارو رو براي خواب گرفتم ايا تاثيري داره اگه قرار اضافه وزن بيارم تركش كنم لطف راهنمايي كنيد

با سلامخیر این دارو اثرات بارزی در افزایش وزن ندارد..

سلام ، ممنون از سایت و پاسخ هاتون
من بخاطر اضطراب یه ماهه ک دکتر بهم پاروکستین ۲۰ و اسکازینای ۱ داده و هر روز میخورم ، از روز اول مصرف مشکل بدخوابی پیدا کردم جوری که خوب به خواب نمیرم و توی خواب هی بیدار میشم انگار ک بیدارم و خوابم سبکه ، بنظرتون باید دارو هام عوض بشه؟ این عارضه بخاطر کدوم دارو هست؟

با سلام این عارضه بیشتر به دلیل پاروکستین است که احتمال بهتر شدن آن در طول مصرف است البته که برای قطع آن حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید

من چندساله این قرص تری فلوپرازین مصرف میکنم الان یک هفته قطع کردم واضطراب دارم ووچندساله دردشونه وارنج دارم وخوب نمیشن میخواستم بدونم این قرص تاثیرداره؟ممنونم

با سلام قطع خودسرانه و ناگهانی و بدون اجازه پزشک متخصص مجاز نیست

سلام.
من یک هفته اس که این دارو رو مصرف میکنم.
روز اول که دچار بیقراری شدید شده بودم و روزهای بعد هم حس بیقراری کمتری داشتم اما باعث افزایش اشتهای من شده و وقتی هم که غذا میخورم باز هم گرسنه هستم.غلت چی میتونه باشه؟مگه نباید موجب بی اشتهایی بشه؟یک روز درمیون هم فلوکستین مصرف میکنم و میدونم برای اون نیست.لطفا من رو راهنمایی کنید تا در صورت لزوم با پزشکم صحبت کنم.

با سلامپاسخ درمانی به این دارو معمولا پس از ۲ تا ۳ هفته پس از شروع درمان مشاهده می گردد. لذا تا زمانی که دارو اثر نماید، صبور باشید و مصرف منظم آن را تحت نظر پزشک خود ادامه دهید.در همه افراد بی اشتهایی ایجاد نمیکند.

با سلام
من ۱سال و نیم قرص تری فلوئوپرتزین ۱ میلی و زاناکس و پراپنولول ۲۰ شبها میخوردم برای کاهش اضطراب و دلشوره چون ضربانم قلب خیلی بالا میرفت و استرس زیادی من و پیگرفت و حالت کلافه بودن از همه چی بدم می اومد…ولی اشتباهی که کردم ناگها ن۴۰ روز پیش قطع کردم تا چند روز پیش شوک شدم بابت زلزله و دوباره این داستان برگشت و ضربانم خیلی بالا رفت که خودم به دکتر قلب نشون دادم و دکتر سیتی آنژیو نوشت نظر شما محبت کنید و راهنمایی ممنونم

متاسفانه قطع ناگهانی این داروها این عوارض رو داره . طبق نظر پزشکتون عمل کنید 

سلام وقتتون بخیر من این قرص تری فلوئوپرازین رو مصرف میکنم هنوز یه ماه نشده به همراه قرص پروپرانولول ۱۰ .جفتش رو واس قلبم تجویز کرده دکتر
میخاستم بدونم عوارض هورمونی دارن این قرصا؟ یعنی ممکنه عادت ماهیانه رو دچار اختلال کنن؟

بله از عوارض تری فلوپرازین هست

سلام من ۱۰ روزه صبح ها با اظطراب و دلشوره از خواب بیدار میشم بعضی از روزهالرزش در بدنم دارم صورتم هم گز گز میکنه و بیحسی بهم دست میده بعد از ظهر هم گاهی اینطوری میشم دکتر بهم سیتالوپرام ۱۰ روزی یه عدد کلردیازپوکساید ۵روزی ۲عدد ظهر و شب و تری فلوئو پرازین ۱ شبی یک عدد داده اما من از اثرات دارو میترسم آیا با رفتن پیش روانشناس و جلسات مشاوره میتونم این مشکل رو برطرف کنم یا باید حتما قرص ها رو بخورم خیلی از اوارض قرصا میترسم لطفا راهنماییم کنید تشخیص روانشناس خود بیمار انگاری بوده

سلام پزشک قبل از تجویز دارو منافع مصرف دارو و عوارض آنرا بررسی میکند لذا مصرف آن زیر نظر متخصص بلامانع است

سلام ببخشیدمن 39سال سن دارم دیابت نوع2دارم من اول ماه رمضان4روزبدون مشورت دکترم روزه گرفتم تواین 4روزقندخونم به شدت بعدازافطاربالامیرفت ازاون روزهابه4بعدسرم شبهالرزش داره کمی هم بدنم یعنی طوری شده شبهانمیتونم بخوابم لطفامراراهنمایی کنیدبایدبه خاطرسرم دکتربرم یاخودش4رفته رفته خوب میشه من خیلی نگرانم ممنون ازلطف شما

با سلامبهتر است پزشک خود را مطلع نمایید.

سلام مادر من داروی اعصاب مصرف میکنه داروهاشو زیاده خودش میخواد کم کنه قرص تری فلو پرازین ۱ میلی گرم یک هفته قطع کرده خیلی بی حال و سست و معده درد هم داره آیا دلیلش ترک این قرص

با سلامقطع ناگهانی این دارو می تواند عوارض جدی و آزار دهنده ای در بر داشته باشد به همین خاطر قطع دارو تنها باید زیر نظر پزشک و به صورت تدریجی انجام شود.

قرصام: سرترالین ۵۰: ۱/۲ ظهر – کلونازپام ۱: ۱ عدد شب – تری هگزیفنیدیل ۲: صبح و ظهروشب – تری فلوئوپرازین ۲: صبح و ظهروشب
به خاطر لرزش کمی که دستم پیدا کرده دکترم فرمودند از قرص تری فلوئوپرازین هست.و کم کرد. تری فلوئوپرازین ۲ را فقط شب ها ۱ عدد بخور. میخواستم نظر شمارو بدونم؟

بله عارضه تری فلوپرازین هست با کم کردن دز بهتر میشه 

سلام، ۲۳ سالمه و دو پزشک متخصص اعصاب و روان بعد از ویزیت تشخیص دادند که به حملات اضطرابی دچار میشم!
تصمیم گرفتم با یکی از این پزشک ها روند درمان رو ادامه بدم، بهم تری فلوپرازین ۱ میلی، پروپرانولول ۲۰، آسنترا ۵۰ و ملاتونین ۵ تجویز کرد این متخصص همراه با رواندرمانی!
در توضیحات دارویی شما نوشته شده ک با پرانول اختلال دارویی داره! چه راهنمایی میفرمایید؟!!

پزشک اول هم پرانول ۲۰، آسنترا ۵۰ و لورازپام هر شب به علاوه اینکه هر بار حس کردم حمله رخ میده ی لورازپام زیر زبونی!

راهنمایی شما چیه؟

تداخلشون جدی نیست پایه ی 2تا درمان یکی هست

سلام.
به علت اضطراب شدید دکتر برای من تری فلوئوپرازین 1 شبی یک عدد تجویز کرده. الان 8 شبه که استفاده میکنم. سمت چپ گوش و حلقم یه احساس فشار و ناراحتی دارم. با لمس گردنم گرفتگی حس نمیکنم. نمیدونم این عارضه جدی هست یا بهش بی توجه باشم.

ممکنه شدید تر بشهاز عوارض دارو هستبا دکترتون مشورت کنید 

سلام من از سن ۱۵سالگی حالت تهوع شدید داشتم ب خیلی از دکترا مراجعه کردم هر چی هم ازمایش میدادم سالم بود که الان متخصص گوارش قرص تری فلوئوپرازین داده است همش ضعف میکنم ولی نمیتونم چیزی بخورم ایا این قرص حالت تهوع را درمان میکند
۲۳سالمه

سلام  بله تری فلوپرازین اثرات ضداستفراغ  قدرتمندی دارد. 

سلام. خسته نباشید. من به علت افسردگی دکتر دارو های آسنترا و همین قرص تریفلوئوپرازین یک میلی رو برام نوشتن.
ولی چون دانشجو هستم و رشته ام پزشکیه و خیلی درس دارم نگرانم خواب آلود بشم. همچنین من کمی اضافه وزن دارم و ممکنه که وزنم بیشتر بشه. ایا مقدار خواب آلودگی و افزایش وزن خیلی زیاده؟

سلام . ممنونم . نه اصلا جای نگرانی نیست . با آسنترا که خواب آلوده نمیشین . ترفلوئوپرازین رو هم عصر یا سر شب بخورید 

سلام، من بخاطر پرستاری از همسرم که عمل قلب باز کرده بود و قرنطینه کرونا، افسردگی گرفتم و دکتر بهم آسنترا 50 یک عدد صبح، لورازپام 1m یک عدد شب و تری فلوئو ورازین 1m یک عدد شب تجویز کرده که الان دو هفته است مصرف میکنم، به چه صورت باید این داروها رو قطع کنم

چرا باید قطع کنید ؟!

سلام. 3ماه میشه که بعلت استرس و عصبی بودن و متعاقبا بدخوابی، دکتر تری فلوئوپرازین 1 میلی‌گرم و آمی تریپتیلین 10 میلی گرم برام تجویز کرده و مصرف میکنم
مشکلاتم حل کردم و تونستم استرسم کم کنم حتا عصبانیتم ازبین رفته ولی بشدت کم اشتها و میل جنسیم پایین اومده.حالا اینا دارن اعصابم خورد میکنن و بهم استرس میدن 😂
ممکنه از عوارض این قرصا باشه؟
اگه بخام ترک کنم چه مدت طول میکشه؟ از ترکش میترسم چون یبار ناشیانه اینکارو کردم و بدتر شدم مجبور شدم دوباره مصرف کنم

سلام . به هیچ عنوان دارو رو قطع نکنید . و با متخصص اعصاب و روان در مورد مشکلتون مشورت کنید . شاید نیاز به تغییر دارو باشه

حدود 3ماهه تری فلوئوپرازین مصرف میکنم، بعلت استرس و عصبی بودن. شدیدن کم اشتها شدم و میل جنسیم کم شده. بهترنیست ترک کنم ‌؟

با متخصص اعصاب و روان مشورت کنید 

من ۳ سال که از قرص تری ۱ میلی گرم همراهباقرص الپرازلام ۰۵ که اون نصف در شب استفاده میکنندولی احساس میکنم که مغزم هنگ کرده افزایش وزن هم دارم به خاطر معدم که عصبی بود دکتر این دارو را برام نوشت الان مینونم این قرص را قطع کنم لطفا راهنمایی کنید

بله دقیقا این ها از عوارض این دارو ها هست باید جایگزین بشناگر مشکل عصبی دارید و دلیل مشکل معدتون هست ب یک روانپزشک مراجعه بفرمایید

من بمدت 2سال بود حالت تهوع دارم آزمایش دادم سالم هستن ولی جدیدا سرگیجه سردرد و تپش قلب گرفتم دکتر میگه بخاطر استرس هست آیا صحت دارد

بله ممکنه

باسلام تقریبا دو سه روز من این دارو را مصرف مکنم خیلی ارومم مغزم ک قبلا بخاطر فشارهای عصبی هنگ میکرد در گیر گذشته حال بود.دیگ اون حالت ندارم.ولی ی روز ک مصرف نکردم خیلی وسواس پر خاشگر شدم مصرف کنم یا ن.دکتر برام ی ورق تجویز کرده 36 سالمه

با متخصص اعصاب و روان مشورت کنید

باسلام وخسته نباشد.من امروزبرای خشکی سینوس(بینی) وآلرژی فصلی که دارم وهمچنین یه مدت که عضلات گردنم گرفتگی داره به پزشک عمومی رفتم درکنارچندتا قرص وآمپول این قرص (تری فلوئوپرازین1)روهم واسم نوشتن که شبی یک عدد مصرف کنم.الان که به عوارض این قرص نگاه کردم یکیش گرفتگی عضلات وگردن هستش.الان به نظرشما بااین عوارض میتونم مصرف کنم؟ چون من خودم گردنم دردمیکنه؟

به نظر من تری فلوئوپرازین رو مصرف نکنید

سلام ،مادرم نود سالشه واز قرص تری فلووپرازین ۲ یکبار در شب استفاده می کنه جدیدا حرف کمتر میزنه ودهانش را قفل می کنه وخودش را سفت وحرکت نمی ده راه رفتنش مشکل شده و..؟.می تونه برای این قرص باشه ،با این قرص ترانکوپین ۲۵ هم مصرف میکنه..

سلام دیستونی (انقباض غیرارادی مکرر و طولانی در عضلات) جز عوارض این دارو میباشد که در صورت شدت میبایست با پزشک مشورت کرد.

سلام شوهر من بیماری بایپلار داره از نوع شیدایی مدتی هست دارو نمیخوره و اوضاع خونه برای من و بچه هام خیلی سخت شده دکتر قرص فلئو پرازین تجویز کرده ولی نمیخوره من داخل غذا میریزم بهش میدم میخواستم بدونم داخل غذاهای داغ مشکلی ایجاد نمیشه یا داخل دمنوش گل گاوزبان. دوز دارو هم 1 هست صبح ها نصف قرص آسنترال میخوره شب هم قرص کلونازپام 1 ولی بازم اصلا خواب نداره خیلی به من و بچه ها حمله میکنه خونه و کوچه و خیابان هم براش فرقی نداره ممنون میشم راهنماییم کنید میتونم دوز بیشتر کنم

میتونید داخل غذا بهشون بدید دارو رو مشکلی نیست 

سلام
دوست بنده۲ماه مصرف قرص متادن رو زیرنظر متخصص مغز واعصاب ترک‌کرده
ولی دیروز دکتر بهش ۵تاآمپول فلوئوپرازین۱داده وگفته هر۴روز ۱دونه استفاده کن بهمراه آمپول اکنیدیک ولی احساس بدی یابیماری یا…نداره
ووقتی مطالعه کردم دیدم مخصوص بیماران جنونی و اسکیزوفرنی و…است دیگه بدم‌اومده استفاده‌کنه ومشکل خاصی نداره آیا میتونم خودسر این ۱۰تاامپول رو ک برا۱ماهه بگم استفاده نکنم؟؟خودشم هم نظر بام
سپاس ازراهنماییتون

به پزشکتون اعتماد کنید 

من قرص تری فلوئوپرازین و سرترالین میخورم،و یه مدته گلوم میگیره و هی باید گلوم رو صاف کنم آیا از عوارض این دارو هست؟

بله به مرور زمان این عارضه کاهش می یابد . 

سلام بنده ۲سال که این دارو رابا ایمی پرامین مصرف می کنم دکترم گفت تری فلو پرازی ۱ راقط کن بعد از ۲ هفته دوباره همان حالت قبل را پیدا کردم بی قرار اضطراب آیا این قرص هنوز مرا درمان نکرده دوبار باید مصرف کنم درضمن موقعه مصرف کردن این دارو آزمایش که می دادم آنزیمهای کبدم کمی می رفت بالا حالا باید چه کار کنم

باید با پزشک متخصص مشورت کنید

سلام .مادر من دچار بیماری سایکوتیک مزمن است.و قرص تری فلوئو پرازین 5هرشب کامل و قرص آلیزور 5 هر صبح نصفه استفاده میکنه‌.خیلی بی حال و بی رمق شده و به سختی کارای شخصی مثل مسواک زدنشو انجام میده‌‌. اگه قرصها رو نصفه مصرف کنه مشکلی پیش میاد؟

تغییر دادن دوز حتما باید با اجازه پزشک باشد . شاید نیاز به تجویز داروی دیگری در کنار این داروها باشد

سلام مادر من واسه درمان تیرویید پیش متخصص غدد رفتن و این قرص و بهش دادن
دلیلش چی میتونه باشه؟

با پزشک مشورت شود. این دارو موارد مصرف متعددی دارد.

سلام من شش ماهه تری فلوپرازین۱مصرف میکنم کاملابی میل جنسی شدم چکارکنم

از عوارض دارو هست با مشورت پزشکتون شاید نیاز باشه داروتونو عوض کنید 

سلام من یکسال که ترفلوئوپرازین ا درصد استفاده میکنم معدم عصبی بود دکتر بهم داد سه ماهی میشه که یدفعه بهم یجور حمله عصبی دست میده دست و پاهام بی حس میشن حالم بد میشه ممکنه از عوارض دارو باشه.عصبی میشم پرخاشگر میشم.

سلام عوارض جانبی تری فلوپرازین شامل خشکی دهان , تاری دید , سرگیجه , بی اشتهایی , واکنشهای پوستی , افزایش وزن , خواب آلودگی , واکنش های خارج هرمی , گالاکتوره , دیسکینزی , علائم شبه پارکینسون , دیستونی , اکاتزیا , آمنوره , ضعف عضلات , سندرم نرولپتیک بدخیم میباشد.

 

این دارو موجب لکنت و کاهش تمرکز هم میشه؟

بله ولی خیلی کم با مشورت پزشک در دارو رو کاهش بدهید 

باسلام من چند سال تری فلوءو پرازین 1ووالپروات وسیتالوپرام مصرف میکردم که کلا پریودم قطع شد واین چندسال ادامه داشت تا امسال که تقریبا 8ماهه که والپروات و سیتالوپرام رو قطع کردم الان کاربامازپین میخورم ولی هنوز پریود نمیشم تری فلوءو پرازین هم میخورم به نظرتون باید تری فلوءو پرا ین هم قطع کنم ؟یا شاید اثری که که روی تخمدان میذارن داعمیه؟36ساله هستم

 از عوارض داروی تری فلوپرازین هستبا مشورت دکترتون دارو رو قطع کنید

سلام .من سرگیجه های شدید دارم ‌دکتر تری برام تجویز کرده نمیدونم دلم نمیخواد بخورم .حافظه ام انگار ضعیف شده و گیجم. این قرص برای ادم های روان پریش نوشته استفاده میشه و ربطی به سرگیجه نداره.

با سلامهر دارو میتواند کاربردهای متفاوتی را داشته باشد.در صورت تجویز دارو توسط پزشک بهتر است با خود ایشان در رابطه با علت تجویز این دارو مشورت نمایید.

ببخشید من متولد ۷۲ ام زیر نظر دکتر قلب و دکتر نفرولوژی به علت نوسانات فشار خون داروهای والزارتان۸۰ متو هگزال ۲۳/۷۵اسپیرولاکتون ۲۵ الوپورینول ۱۰۰ تری فلوئوپرازین ۱ میلی گرم و یوریکا (پتاسیم سیترات) و تقویتی های امگا۳ و پاورفیت مصرف میکنم چند ماه به علت مشکلات خانواده گی والدین و شکست عشقی عصبی شده ام اما صبح ها که تری فلوپرازین مصرف میکنم تا ظهر آرومم میشه به جای روزی یک نوبت دو نوبت در روز مصرف کنم؟؟
ممنون میشم راهنمایی ام کنید

برای این مشکل بهتره ب پزشک اعصاب و روان مراجعه کنید ممکنه برای مشکل شما داروهای مناسبتری جایگزین بشه

یک هفته میشه که دارم این قرصو مصرف میکنم جدیدا دچاره بیخوابی شدم چیکار باید کنم

عارضه ی شایع این دارو خواب الودگی هستکه با اظهارات شما در مورد بی خوابی همخوانی ندارههرچند هر دارویی در افراد مختلف ممکنه اثرات متفاوتی ایجاد کنهشما میتونید زمان خوردن قرص رو تغییر بدهید

سلام. ایا مصرف هرشب ۲میلی گرم این قرص افزایش وزن زیادی میدهد؟

سلام از عوارض مصرف تری فلوپرازین می توان به بی اشتهایی و یا افزایش وزن اشاره کرد لذا  نتیجه نهایی به شرایط فرد بستگی دارد.

با سلام میخوام ازمایش چکاب کامل بدن همراه با ازمایشات ایمنی ایدز و هپاتیت بی و سی بدم و قرص آسنترا و فلووکسامین و تری فلوئوپرازین و کلومیپرامید میخورم .ممکنه این قرصها تداخل با ازمایشهام داشته باشه.یعنی ویروس ایدز یا هپاتیت در بدنم باشه ولی قرصها باعث بشه منفی نشون بده؟

خیر، مصرف این قرص ها بر پاسخ آزمایش تاثیری ندارند ولی با توجه به اینکه پاسخ منفی ممکن است به هر دلیلی کاذب باشد جهت اطمینان 3 ماه بعد باید آزمایش تکرار شود.

من چند سالیه سرم سنگینی میکنه اصلا نمیتوانم تعادلم رو حفظ کنم پزشک این قرص رو برام تجویز کرده ولی الان سر گیجم شدیدتر شده بنظرتون بازم استفاده کنم یانه

یسلام کی از عوراض کوتاه مدت آن سرگیجه میباشد که برای کاهش احتمال سرگیجه افزایش دوز به تدریج صورت گیرد یا بعد از تزریق فرم عضلانی مدتی به حالت دراز کشیده باقی بماند.و چون بیشترین اثر درمانی دارو طی 2 تا 3 هفته شروع می شود قبل از آن نباید بدون مشورت پزشک قطع گردد .

 

من ورزشکار هستم.هم باشگاه بدنسازی میرم هم کوهنوردی .یه مدت هست که این دارو رو زیر نظر پزشک مصرف میکنم.دچار گرفتگی شدید عضلات گردن و پشت کتف شدم.بطوری که شبها بزور میخوابم.هیچ داروی شل کننده عضله ای هم جواب نمیده.چیکار باید بکنم؟

گرفتگی و سفتی عضلات خصوصا ناحیه گردن جزء عوارض تری فلوپرازین می باشد که سریعا باید این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید تا در صورت لزوم دارویتان را تغییر دهد یا داروی دیگری جهت رفع این عوارض همراه آن تجویز نماید.

سلام من به مدت دو سال و چند ماه تری فلوئو پرازین رو همراه اسنترا مرتب استفاده کرده ام .چند وقتیه که دچار گیجی و سر در گمی و حواس پرتی شده ام لطفا منو راهنمایی کنید با تشکر

عوارضی که بیان فرمودید جزو عوارض احتمالی هر دو دارو است. در این شرایط باید با مراجعه به پزشک، در صورتی که نیاز به ادامه درمان باشد داروی دیگری تجویز شود و یا دوز همین داروها با توجه به شرایط بیمار کاهش یابد.

**گالری تصاویر داروخانه امام

23 مهر

14 مهر

6 مهر

6 شهریور

21 مرداد

12 مرداد

8 مرداد

17 تیر

8 تیر

27 خرداد

موسسه خدمات دارویی رضوی با هدف ایجاد بانک مرجع در زمینه اطلاعات دارویی و پزشکی و همچنین ایجاد بستر مناسب جهت مشاوره دارویی و خرید آسان دارو و تحویل در محل ( تحت نظارت دکتر داروساز) ایجاد شده است. ادامه …

در خبرنامه عضو شوید

تمام حقوق برای موسسه خدمات دارویی رضوی محفوظ است © 1393
( بازنشر مطالب تنها با ذکر منبع و اجازه نامه کتبی از موسسه خدمات دارویی رضوی مجاز می باشد)

– دارو را در دماي کمتر  از 30 درجه سانتي‌گراد، دور از نور و رطوبت نگهداري نماييد.

تري فلوئوپرازين به صورت قرص‌هاي پوشش‌دار 1، 2 و 5 ميلي‌گرمي حاوي  ماده موثره تري فلوئوپرازين هيدروکلرايد در جعبه‌هاي 100 عددي توسط شرکت داروسازي کيميدارو توليد مي‌شود.

در سال 1344 با نام شرکت صنعتي هوخست (سهامي خاص) تاسيس و تحت شماره 10080 به ثبت رسيده و در سال 1360 بدنبال تغيير مالکيت ، به شرکت صنعتي کيميدارو ( سهامي خاص ) تغيير نام داده است.

In 1965, the company was established under the name of Hoechst Industrial Company (private joint stock company) and registered under number 10080, and in 1981, after the change of ownership, it changed to the industrial company “chemidarou” (special joint stock company).

توسط KVR | آوریل 11, 2019 | داروهای روانشناختی, درمان های روانشناختی, موضوعات روانشناختی

تری فلوپرازین یک مشتق پروپیل پیپرازینی فنوتیازین (پروتوتیپیکال نسل اول) می باشد که به عنوان یک ضد سایکوز (ضد روان پریشی) مطرح است. اثر اصلی داروی تری فلوئوپرازین اثرات آنتی دوپامینرژیک آن می باشد. این دارو اثرات ضعیف آنتی کولینرژیکی و خواب آوری و تاثیرات خارج هرمی قوی دارد. اثرات ضداستفراغ تقریبا قدرتمندی نیز دارد.

‎تری فلوپرازین از داروهایی است که بر روی سیستم عصبی اثر می گذارد و در درمان برخی اختلالات اعصاب مانند شیزوفرنی، اختلالات رفتاری و… تجویز می گردد. ‎در بعضی مواقع این دارو به عنوان آرامبخش در مواقع اضطراب، بی قراری یا شکاک شدن نسبت به دیگران و حملات افسردگی حاد تجویز می گردد. این دارو به یک دسته دارویی تعلق دارد به نام فنوتیازین ها. ‎همچنین یکی از اثرات جانبی این دارو اثر ضد استفراغ آن است که در بعضی از مواقع از این عارضه جانبی به عنوان اثر درمانی استفاده می شود.

در ادامه‌ی مطلب با ما با کلینیک اعصاب و روان هیربد همراه باشید.

قرص تری فلوئوپرازین

انتی سایکوتیک نسل اول

Trifluoperazine پس از مصرف خوراکی جذب گردیده اما دارای متابولیسم عبور اول کبدی است.

حداکثر غلظت پلاسمایی ۴-۲ ساعت پس از مصرف خوراکی ایجاد می‌گردد.

دارو به میزان زیادی در کبد متابولیزه شده و عمدتاً‌ از راه کلیه دفع می‌گردد.

پیوند این دارو به پروتئین‌های پلاسما بسیار زیاد است.

این دارو ﺗﺎ ﺣﺪی ﺿﻌﻴﻒ ﺗﺮ از ﻫﺎﻟﻮﭘﺮﻳﺪول ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. اﻣﺎ دوزﻫﺎی آن ﻣﺸﺎﺑﻪ ﭘﺮﻓﻨـﺎزﻳﻦ اﺳﺖ.

اﺛﺮات ﺟﺎﻧﺒﻲ آن ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﻫﺎﻟﻮﭘﺮﻳﺪول و دﻳﮕﺮ داروﻫﺎی اﻳﻦ دﺳﺘﻪ اﺳﺖ.

اﻳﻦ دارو ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺷﻜﻞ ﻗﺮص وﺟﻮد دارد. این دارو در درمان اختلالات پسیکوتیک مصرف می‌شود.

تری فلوپرازین از داروهایی است که بر روی سیستم عصبی اثر می گذارد و در درمان برخی اختلالات اعصاب مانند شیزوفرنی، اختلالات رفتاری و … تجویز می‌گردد. ‎در بعضی مواقع این دارو به عنوان آرامبخش در مواقع اضطراب، بی قراری یا شکاک شدن نسبت به دیگران و حملات افسردگی حاد تجویز می‌گردد.

این دارو به یک دسته دارویی تعلق دارد به نام فنوتیازین‌ها. ‎همچنین یکی از اثرات جانبی این دارو اثر ضد استفراغ آن است که در بعضی از مواقع از این عارضه جانبی به عنوان اثر درمانی استفاده می‌شود. 

** بزرگسالان  – شیزوفرنی  شروع درمان با 2 تا 5 میلی گرم خوراکی 2 بار در روز و در ادامه دوز نگهدارنده 15 تا 20 میلی گرم در روز ( حداکثر دوز مجاز روزانه 40 میلی گرم). بیشترین اثر درمانی دارو طی 2 تا 3 هفته شروع می شود. – اضطراب  1 تا 2 میلی گرم خوراکی 2 بار در روز ( حداکثر دوز مجاز روزانه 6 میلی گرم در روز) مدت درمان نهایتا 12 هفته . کمترین دوز موثر روزانه باید مصرف شود. ** سالمندان  – شیزوفرنی  شروع درمان با 2 میلی گرم خوراکی 2 بار در روز و در ادامه دوز نگهدارنده 15 تا 20 میلی گرم در روز ( حداکثر دوز مجاز روزانه 40 میلی گرم). بیشترین اثر درمانی دارو طی 2 تا 3 هفته شروع می شود. – اضطراب  1 میلی گرم خوراکی 2 بار در روز ( حداکثر دوز مجاز روزانه 6 میلی گرم در روز) مدت درمان نهایتا 12 هفته . کمترین دوز موثر روزانه باید مصرف شود و از انجا که نیمه عمر دارو بلند است امکان مصرف یک بار در روز دارو وجود دارد. ** کودکان  – شیزوفرنی  • 6 تا 12 سال : شروع دارو با دوز 1 میلی گرم یک یا دو مرتبه در روز و در ادامه با 1 تا 15 میلی گرم در روز ادامه داده می شود . • بزرگتر از 12 سال : شروع درمان با 2 تا 5 میلی گرم خوراکی 2 بار در روز و در ادامه دوز نگهدارنده 15 تا 20 میلی گرم در روز ( حداکثر دوز مجاز روزانه 40 میلی گرم). بیشترین اثر درمانی دارو طی 2 تا 3 هفته شروع می شود.

‏‎-افت فشار خون وضعیتی و سرگیجه ناشی از آن در زمان مصرف این دارو شایع می باشد. ‏‎برای کاهش احتمال وقوع آن، از تغییر وضعیت ناگهانی بپرهیزید. (بطور مثال از حالت دراز کش ابتدا به حالت نشسته تغییر وضعیت دهید و پس از چند ثانیه به آرامی بلند شوید.) ‏‎-در صورت بروز علائمی مانند گلودرد، تب، خونریزی یا کبودی غیر معمول در نقاط بدن، لکه های پوستی قرمز، ضعف، لرزش، تغییر رنگ ادرار به رنگ تیره و درد و تکرر در دفع آن، زردی پوست یا چشم، اختلال در بینایی و روشن شدن مدفوع، حتما به پزشک خود مراجعه نمایید. ‏‎-در صورت گرفتگی عضلات گردن و یا بیرون زدگی زبان، حرکت غیر عادی لب ها، چشم، صورت و… حتما به پزشک خود مراجعه نمایید. ‏‎-خشکی دهان ناشی از این دارو با مصرف آدامس و آبنبات های بدون قند برطرف می شود. ‏‎-در صورت بروز یبوست یا اسهال در مدت درمان با این دارو، مایعات به مقدار کافی مصرف نمایید و در صورتی که ادامه دار شد، به پزشک خود مراجعه نمایید. ‏‎-در مدت درمان با این دارو، حساسیت بدن شما به نور بیشتر خواهد شد لذا از تماس با نور مستقیم خورشید تا جای ممکن خودداری نمایید و از فرآورده های ضد آفتاب و عینک دودی استفاده کنید. ‎-این دارو خواب آور می باشد لذا تا زمانی که اثر دارو کاملا برطرف نشده، از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به احتیاط دارند، خودداری نمایید.

این دارو در صورت وجود بیماری قلبی، (کمی یا زیادی فشار خون) ضعف شدید CNS، کوما، سندرم مادرزادی QT طولانی، سابقه آریتمی قلبی و نقایص مادرزادی ژنتیکی که سبب کاهش فعالیت ایزوآنزیم P4502D6 شود، نباید مصرف شود.

Trifluoperazine در موارد زیر باید با احتیاط فراوان مصرف شود:

الکلسیم حاد، دیسکرازی خونی، اسیب شدید مغزی، تصلب عروق مغزی، کاهش ذخیره قلبی مانند بی‌کفایتی دریچه میترال، بی کفایتی عروق مغزی، فئوکروموسیتوم، بی کفایتی کلیه، سندرم Reye، عیب کار کبد، سابقه حساسیت به هر یک از فنوتیازین‌ها.

۲٫ بررسی حرکت غیرطبیعی و مشاهده دقیق علائم اولیه دیسکینزی، به طور منظم در طول درمان ، بویژه در سالخوردگان و بیمارانی که مقادیر زیاد دارو دریافت می کنند، توصیه می‌شود.

تری‌فلوئوپرازین خطر ایجاد آریتمی‌های بطنی را در مصرف همراه با داروهای ضد آریتمی، مسددهای گیرنده بتا‌آدرنرژیک و داروهای ضد هیستامین مانند ترفنادین و آستمیزول افزایش می‌دهد.

مصرف فنوتیازین‌ها همراه با ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای، سبب کاهش متابولیسم و افزایش غلظت خونی آنها می‌گردد.

این دارو با کاهش آستانه تشنج، با اثرداروهای ضد صرع مقابله می‌نماید.

مصرف این دارو همزمان با متیل‌دوپا، متو‌کلوپرامید و لیتیم سبب افزایش اثرات خارج هرمی آنها خواهد شد.

بروز سندرم آنسفالوپاتیک در تعدادی از بیماران که همزمان لیتیم و داروهای ضد پسیکوز دریافت‌کرده‌اند، گزارش شده است.

اثرات ضد پارکینسون لوودوپا در صورت مصرف همزمان با این دارو ممکن است مهار شود.

مصرف همزمان داروهای کاهنده فشار خون با این دارو ممکن است سبب کاهش شدید فشار خون شود.

مصرف همزمان این دارو با داروهای ضد تیروئید ممکن است خطر بروز آگرانولوسیتوز را افزایش دهد.

۱٫ دوره درمان با این دارو باید کامل شود. این دارو نباید بیش از مقدارتجویز شده مصرف شود.

۲٫ برای حصول اثرات درمانی مطلوب، ممکن است چند هفته زمان مورد نیاز باشد.

۳٫ در صورتی که یک نوبت مصرف دارو فراموش شود، اگر رژیم درمانی بصورت یک نوبت مصرف در روز باشد، به محض به یاد آوردن در همان روز، نوبت فراموش شده باید مصرف شود. درغیر اینصورت، از مصرف نوبت فراموش شده باید خودداری شود. اگر رژیم درمانی بصورت چند نوبت در روز باشد،‌به محض به یادآوردن طی یک ساعت ، آن نوبت باید مصرف شود. در غیر این صورت از مصرف نوبت فراموش شده یا دوبرابر کردن مقدار مصرف بعدی باید خودداری گردد.

۴٫ قبل از قطع مصرف دارو، باید به پزشک مراجعه شود. قطع تدریجی مصرف دارو ممکن است ضروری باشد.

۵٫ از مصرف فرآورده‌های حاوی الکل و سایر داروهای مضعف CNS با این دارو باید خودداری گردد.

۶٫ در صورت نیاز به هرگونه عمل جراحی یا درمان اورژانس، پزشک باید از مصرف این دارو آگاه گردد.

۷٫ هنگام رانندگی یا کار با ماشین‌آلاتی که نیاز به هوشیاری دارند، باید احتیاط نمود.

۸٫ هنگام برخاستن ناگهانی از حالت خوابیده یا نشسته ، باید احتیاط نمود.

قرص تری فلوئوپرازین

۹٫ هنگام ورزش، در هوای گرم یاهنگام حمام آب گرم، به علت احتمال بروز شوک حرارتی باید احتیاط نمود.

۱۰٫ این دارو ممکن است سبب بروز خشکی دهان شود. در صورت تداوم خشکی به مدت بیش از دو هفته، باید به پزشک مراجعه نمود.

۱۱٫ احتمال بروز حساسیت به نور با مصرف این دارو وجود دارد. استفاده از عینک و لباس محافظت کننده ممکن است ضروری باشد.

منبع:

کتاب فارماکوپه بیماری‌های اعصاب و روان

 

اس سیتالوپرام

فلوکستین 20

کلومیپرامین

سرترالین

کلردیازپوکساید

نورتریپتیلین

ریسپریدون

 

شماره تماس واتزاپ جهت ایرانیان خارج از کشور :

0098-9335152060

شماره تماس جهت نوبت دهی:

 ۶۵ ۵۲ ۹۱۰۱ ۰۲۱

‎تری فلوئوپرازین چیست؟‎تری فلوپرازین از داروهایی است که بر روی سیستم عصبی اثر می گذارد و در درمان برخی اختلالات اعصاب مانند شیزوفرنی، اختلالات رفتاری و… تجویز می گردد.
‎در بعضی مواقع این دارو به عنوان آرامبخش در مواقع اضطراب، بی قراری یا شکاک شدن نسبت به دیگران و حملات افسردگی حاد تجویز می گردد. این دارو به یک دسته دارویی تعلق دارد به نام فنوتیازین ها.
‎همچنین یکی از اثرات جانبی این دارو اثر ضد استفراغ آن است که در بعضی از مواقع از این عارضه جانبی به عنوان اثر درمانی استفاده می شود. 

‎پیش از شروع مصرف تری فلوئوپرازین‎-در صورت سابقه ی حساسیت به این دارو یا داروهای مشابه آن مانند کلرپرومازین، تیوریدازین، پرفنازین، فلوفنازین و یا هرداروی دیگر حتما پزشک خود را مطلع نمایید.
‎-در صورت سابقه یا ابتلا به افسردگی شدید، بیماری خونی، بیماری مرتبط با سرکوب مغز استخوان، بیماری عروقی، ضربان نامنظم قلبی، افت فشار خون شدید، آنژین قلبی، فشار بالای چشم (گلوکوم)، تشنج، دیابت نوع دو، کلسترول بالا حتما به پزشک خود بگویید.
‎-در صورت بارداری، شیردهی یا قصد بارداری پزشک خود را مطلع نمایید.
‎-مصرف این دارو برای افراد مبتلا به اختلالات کبدی، مناسب نیست لذا قبل از شروع مصرف آزمایشات بالینی تجویز شده توسط پزشک را انجام دهید تا از مناسب بودن وضعیت کبدی و خونی شما برای شروع این دارو اطمینان حاصل شود.
‎-در صورتی که در خانواده نزدیکتان سابقه ی بیماری های مرتبط به انعقاد خون و تشکیل لخته های خونی وجود دارد به پزشک خود اطلاع دهید.
‎-در صورتی که از فرآورده های الکلی یا دخانیات استفاده می نمایید حتما پزشک خود را مطلع نمایید.
‏‎-لیست کاملی از کلیه داروها (حتی داروهای بدون نسخه)، مکمل ها و فرآورده های گیاهی مصرفی خود را در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید تا از بروز تداخلات دارویی جدی که ممکن است با مصرف همزمان این دارو با سایر داروها ایجاد شود، جلوگیری گردد.
‎-مصرف همزمان این دارو با داروهای حاوی نیترات (مانند نیتروگلیسیرین) احتمال افت شدید فشار خون را افزایش می دهد.
‎-‎مصرف همزمان این دارو با سایر داروهای تضعیف کننده ی اعصاب، اثر تضعیف کنندگی این دارو ها را تشدید می نماید لذا پیش از شروع مصرف هرگونه داروی آرامبخش حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

‎نحوه صحیح مصرف تری فلوپرازین ‏‎-دارو را کاملا طبق دستور پزشک به مقدار گفته شده و در فاصله زمانی های مشخص شده مصرف نمایید و تا زمانی که پزشک توصیه نموده است مصرف دارو را ادامه دهید.
‎-مصرف این دارو همراه با شربت ها و داروهای ضد اسید معده، می تواند منجر به کاهش جذب این دارو شود و در صورت نیاز به مصرف همزمان آن ها حداقل بین مصرف این دارو و داروهای ضد اسید دو ساعت فاصله لازم است.
-در صورت عدم توانایی بلع قرص، می توانید آن را خرد کنید و در آب یا سایر مایعات فاقد کافئین حل نمایید.
‎-فرم تزریقی این دارو تنها در مرکز درمانی یا تحت نظر پزشک مصرف شود.
‎-قطع ناگهانی این دارو می تواند عوارض جدی و آزار دهنده ای در بر داشته باشد به همین خاطر قطع دارو تنها باید زیر نظر پزشک و به صورت تدریجی انجام شود.
‎-در صورت فراموشی یک نوبت مصرف این دارو، به محض یادآوری آن را مصرف نمایید اما اگر این دارو بیشتر از دو نوبت در روز برای شما تجویز شده است، در صورت فراموشی یک نوبت دارو، حداکثر تا یک ساعت پس از موعد مقرر شده می توانید آن را مصرف نمایید در غیر این صورت، نوبت فراموش شده را مصرف نکنید و نوبت بعدی را طبق برنامه ی سابق مصرف نمایید و از دو برابر نمودن مقدار دارو در یک نوبت جدا خودداری نمایید.
‎-پاسخ درمانی به این دارو معمولا پس از ۲ تا ۳ هفته پس از شروع درمان مشاهده می گردد. لذا تا زمانی که دارو اثر نماید، صبور باشید و مصرف منظم آن را تحت نظر پزشک خود ادامه دهید.

توصیه های مصرف تری فلوئوپرازین‏‎-ممکن است در زمان مصرف این دارو احساس گرما یا سرمای ناگهانی کنید و تعریق بدنتان افزایش یابد. لذا در زمان هایی که دمای هوا خیلی بالا یا خیلی پایین است (هوای سرد یا گرم شدید) بیشتر مراقب خود باشید و تا جای ممکن در معرض هوای گرم خیلی شدید قرار نگیرید.
‏‎-در مدت مصرف این دارو، از مصرف فرآورده های الکلی خودداری نمایید. مصرف همزمان این دارو همراه با فرآورده های الکلی، اثر خواب آوری و گیجی این دارو را تا حد زیاد و خطرناکی می تواند افزایش دهد.
‎-در صورت مصرف غیر عمد دارو بیش از مقدار تجویز شده سریعا به یک مرکز درمانی یا پزشک خود مراجعه نمایید و بسته ی داروها را همراه تان ببرید. از علائم مسمومیت با این دارو می توان به مشکل در حرکت، افت فشار خون، گیجی و عدم تعادل اشاره کرد.

‎عوارض مهم تری فلوئوپرازین ‏‎-افت فشار خون وضعیتی و سرگیجه ناشی از آن در زمان مصرف این دارو شایع می باشد.
‏‎برای کاهش احتمال وقوع آن، از تغییر وضعیت ناگهانی بپرهیزید. (بطور مثال از حالت دراز کش ابتدا به حالت نشسته تغییر وضعیت دهید و پس از چند ثانیه به آرامی بلند شوید.)
‏‎-در صورت بروز علائمی مانند گلودرد، تب، خونریزی یا کبودی غیر معمول در نقاط بدن، لکه های پوستی قرمز، ضعف، لرزش، تغییر رنگ ادرار به رنگ تیره و درد و تکرر در دفع آن، زردی پوست یا چشم، اختلال در بینایی و روشن شدن مدفوع، حتما به پزشک خود مراجعه نمایید.
‏‎-در صورت گرفتگی عضلات گردن و یا بیرون زدگی زبان، حرکت غیر عادی لب ها، چشم، صورت و… حتما به پزشک خود مراجعه نمایید.
‏‎-خشکی دهان ناشی از این دارو با مصرف آدامس و آبنبات های بدون قند برطرف می شود.
‏‎-در صورت بروز یبوست یا اسهال در مدت درمان با این دارو، مایعات به مقدار کافی مصرف نمایید و در صورتی که ادامه دار شد، به پزشک خود مراجعه نمایید.
‏‎-در مدت درمان با این دارو، حساسیت بدن شما به نور بیشتر خواهد شد لذا از تماس با نور مستقیم خورشید تا جای ممکن خودداری نمایید و از فرآورده های ضد آفتاب و عینک دودی استفاده کنید.
‎-این دارو خواب آور می باشد لذا تا زمانی که اثر دارو کاملا برطرف نشده، از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به احتیاط دارند، خودداری نمایید.

قرص تری فلوئوپرازین

مشاهده داروهای ضد افسردگی با منشاء گیاهی در داروخانه اینترنتی دارویاب‎

Reference1 : www.medscape.com
Reference2 : www.Drugs.com

در شرايط خاص و نظارت ويژه پزشك قابل استفاده است: مطالعات حیوانی مواردی از عارضه جانبی برای جنین نشان داده است و مطالعات انسانی به اندازه کافی در دست نیست. منافع دارو در مقابل خطرات احتمالی، تعیین کننده مصرف یا عدم مصرف این دارو در دوران بارداری است.

چنانچه در خصوص “تری فلوپرازین ” سوالی دارید، عارضه خاصی مشاهده نموده اید و یا مطلب ویژه ای به نظرتان می رسد با دیگران به اشتراک بگذارید

Trifluoperazine, sold under a number of brand names, is a typical antipsychotic primarily used to treat schizophrenia.[1] It may also be used short term in those with generalized anxiety disorder but is less preferred to benzodiazepines.[1] It is of the phenothiazine chemical class.

Trifluoperazine is an effective antipsychotic for people with schizophrenia.[2] There is low-quality evidence that trifluoperazine increases the chance of being improved when compared to placebo when people are followed up for 19 weeks.[2] There is low-quality evidence that trifluoperazine reduces the risk of relapse when compared with placebo when people are followed for 5 months.[2] As of 2014 there was no good evidence for a difference between trifluoperazine and placebo with respect to the risk of experiencing intensified symptoms over a 16-week period nor in reducing significant agitation or distress.[2]

There is no good evidence that trifluoperazine is more effective for schizophrenia than lower-potency antipsychotics like chlorpromazine, chlorprothixene, thioridazine and levomepromazine, but trifluoperazine appears to cause more adverse effects than these drugs.[3]

It appears to be effective for people with generalized anxiety disorder but the benefit–risk ratio was unclear as of 2005.[4]

It has been experimentally used as a drug to kill eukaryotic pathogens in humans.[5]

قرص تری فلوئوپرازین

Its use in many parts of the world has declined because of highly frequent and severe early and late tardive dyskinesia, a type of extrapyramidal symptom. The annual development rate of tardive dyskinesia may be as high as 4%.[citation needed]

A 2004 meta-analysis of the studies on trifluoperazine found that it is more likely than placebo to cause extrapyramidal side effects such as akathisia, dystonia, and Parkinsonism.[6] It is also more likely to cause somnolence and anticholinergic side effects such as red eye and xerostomia (dry mouth).[6] All antipsychotics can cause the rare and sometimes fatal neuroleptic malignant syndrome.[7] Trifluoperazine can lower the seizure threshold.[8] The antimuscarinic action of trifluoperazine can cause excessive dilation of the pupils (mydriasis), which increases the chances of patients with hyperopia developing glaucoma.[9]

Trifluoperazine is contraindicated in CNS depression, coma, and blood dyscrasias. Trifluoperazine should be used with caution in patients suffering from renal or hepatic impairment.

Trifluoperazine has central antiadrenergic,[10]antidopaminergic,[11][12] and minimal anticholinergic effects.[13] It is believed to work by blockading dopamine D1 and D2 receptors in the mesocortical and mesolimbic pathways, relieving or minimizing such symptoms of schizophrenia as hallucinations, delusions, and disorganized thought and speech.[6]

Brand names include Eskazinyl, Eskazine, Jatroneural, Modalina, Stelazine, Terfluzine, Trifluoperaz, Triftazin.

In the United Kingdom and some other countries, trifluoperazine is sold and marketed under the brand ‘Stelazine’.

The drug is sold as tablet, liquid and ‘Trifluoperazine-injectable USP’ for deep intramuscular short-term use.
GP studying pharmacological data has indicated cases of neck vertebrae irreversible fusing leading to NHS preparations being predominantly of the liquid form trifluoperazine as opposed to the tablet form as in Stela zine etc.

In the past, trifluoperazine was used in fixed combinations with the MAO inhibitor (antidepressant) tranylcypromine (tranylcypromine/trifluoperazine) to attenuate the strong stimulating effects of this antidepressant. This combination was sold under the brand name Jatrosom N. Likewise a combination with amobarbital (potent sedative/hypnotic agent) for the amelioration of psychoneurosis and insomnia existed under the brand name Jalonac. In Italy the first combination is still available, sold under the brand name Parmodalin (10 mg of tranylcypromine and 1 mg of trifluoperazine).


AzipramineDownloads-icon

مجله سلامت دکترتو

سوسن منصوری

اسامی رایج دارو: قرص تری فلوپرازین،آمپول تری فلوپرازین، Trifluoperazine

اسامی تجاری دارو:

تری فلوپرازین یک داروی روان‌پزشکی است که در گروه داروهایی به نام ضد روان پریشی فنوتیازین قرار دارد.

قرص تری فلوئوپرازین

عملکرد دارو با کمک به ترمیم تعادل برخی از مواد طبیعی خاص در مغز انجام می شود.

همچنین برای درمان کوتاه مدت اضطراب استفاده شده است.

با این حال، داروهای ایمن‌تری برای درمان اضطراب وجود دارد که باید ابتدا قبل از تری فلوپرازین استفاده شود.

این دارو می تواند رفتار پرخاشگرانه و میل به آسیب رساندن به خود و دیگران را کاهش دهد.

همچنین ممکن است به کاهش توهم(شنیدن / دیدن چیزهایی که در آنجا نیستند) کمک کند.

تری فلوپرازین برای درمان برخی از اختلالات روحی،خلقی( مانند اسکیزوفرنی، اختلالات روان‌پریشی) استفاده می شود.

همچنین به بیمار کمک می کند تا با وضوح بیشتری فکرکند، کمتر عصبی شود و در زندگی روزمره شرکت کند.

 

در این مقاله می‌خوانید:

تری فلوپرازین گیرنده های دوپامینرژیک D1 و D2 مزولیمبیک پس‌سیناپسی را در مغز مسدود می‌کند.

ترشح هورمون های هیپوتالاموس و هیپوفیز را کاهش می دهد و اعتقاد بر این است که سیستم فعال کننده ی شبکه را کاهش می دهد، بنابراین بر متابولیسم پایه، درجه حرارت بدن، بیداری، تن وازوموتور و حالت تهوع تأثیر می گذارد.

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. مشاوره با پزشک

میزان مصرف براساس شرایط پزشکی، سن و پاسخ به درمان متفاوت است.

در کودکان، دوز بر اساس وزن است. 

دوز مصرفی در بزرگسالان:

دوز پایین تری فلوئوپرازین:

2-4 میلی گرم در روز ، با توجه به شدت شرایط بیمار، در دوزهای منقسم تجویز می شود. در صورت لزوم، دوز مصرفی ممکن است به 6 میلی گرم در روز افزایش یابد.

دوز بالای تری فلوئوپرازین:

دوز شروع توصیه شده برای بزرگسالان دارای تناسب اندام 5 میلی گرم دو بار در روز است. بعد از یک هفته این میزان ممکن است به 15 میلی گرم در روز افزایش یابد. در صورت لزوم ، افزایش بیشتر 5 میلی گرم ممکن است در فواصل سه روزه انجام شود ، اما نه بیشتر.

هنگامی که کنترل رضایت‌بخشی حاصل شد ، دوز باید به تدریج کاهش یابد تا زمانی که سطح نگهداری مؤثر ایجاد شود.

همان‌طور که می توان گفت، بهبود کلینیکی عمده‌ی آرام‌بخش‌ها ممکن است تا چندین هفته پس از شروع درمان مشهود نباشد و2 تا 3 هفته طول بکشد تا مزیت کامل این دارو دریافت شود و همچنین ممکن است تأخیری قبل از عود علائم پس از قطع درمان وجود داشته باشد بهتر است دوزهای بالا به صورت تدریجی ترک شوند.

بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید. با قطع ناگهانی این دارو ، برخی شرایط ممکن است بدتر شود.

در صورت عدم بهبودی، لازم است پزشک تجویزکننده دارو در جریان قرار گیرد.

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. با این حال ، اگر تقریبا زمان نوبت دوز بعدی است ، از دوز فراموش شده صرف نظر کرده و برنامه منظم دوز خود را ادامه دهید. برای جبران یک وعده فراموش شده دو دوز مصرف نکنید.

عوارض جانبی خفیفی که اگر ادامه دار باشند باید به پزشک مراجعه شود:

در صورت داشتن هر کدام از موارد زیر قبل از استفاده از تری فلوپرازین به پزشک خود اطلاع دهید:

حساسیت به تری فلوپرازین

حساسیت به سایر فنوتیازین ها مانند کلرپرومازین، فلوفنازین، پرفنازین، پروکلرپرازین (کمپازین)، پرومتازین (فنرگان) یا تیوریدازین ؛ یا هر داروی دیگری

هر کدام از این داروها را استفاده می‌کنید به پزشک خود بگویید:

بیشتر بخوانید:آشنایی با قرص پروپرانولول، نحوه مصرف و عوارض

تاریخچه ی بیماری های خود را قبل از استفاده از تری فلوپرازین به پزشک خود اطلاع دهید به خصوص بیماری های زیر:

 اگر قصد دارید با حشره کش های ارگانوفسفر(نوعی ماده شیمیایی که برای از بین بردن حشرات استفاده می شود) کار کنید یا اگر به دلیل عوارض جانبی شدید مجبور به قطع مصرف دارویی برای بیماری روانی شده اید، به پزشک خود بگویید.

اگر باردار هستید، به خصوص اگر در چند ماه آخر بارداری هستید، یا اگر قصد باردار شدن یا شیردهی دارید، یا اگر حین مصرف تری فلوپرازین باردار شدید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر تری فلوپرازین در ماه های آخر بارداری مصرف شود ممکن است در نوزادان پس از زایمان مشکلاتی ایجاد کند.

در صورتی که قصد جراحی دارید، از جمله جراحی دندان، به پزشک یا دندانپزشک بگویید که تری فلوپرازین مصرف می کنید.

چنانچه می خواهید میلوگرام (معاینه اشعه ایکس از ستون فقرات) انجام دهید، به پزشک و متخصص رادیولوژی اطلاع دهید که تری فلوپرازین مصرف می کنید. احتمالاً پزشک به شما خواهد گفت که 2 روز قبل از میلوگرام و یک روز بعد از میلوگرام ، تری فلوپرازین مصرف نکنید.

قرص تری فلوئوپرازین

باید بدانید که تری فلوپرازین ممکن است باعث خواب آلودگی شما شود و ممکن است بر روی تفکر و حرکات شما تأثیر بگذارد ، خصوصاً در ابتدای درمان. تا زمانی که بدانید این دارو چه تاثیری روی شما دارد، رانندگی نکنید.

باید بدانید که اگر خیلی سریع از حالت خوابیده بلند شوید، تری فلوپرازین ممکن است باعث سرگیجه، سبکی سر و غش شود. برای جلوگیری از این مشکل ، به آرامی از رختخواب بلند شوید و قبل از ایستادن، چند دقیقه پاها را روی زمین قرار دهید.

از پزشک خود در مورد استفاده ایمن از الکل در طول دوره درمان با تری فلوپرازین سؤال کنید. الکل می تواند عوارض جانبی تری فلوپرازین را بدتر کند.

برنامه ریزی کنید که از قرار گرفتن غیر ضروری یا طولانی مدت در معرض نور خورشید جلوگیری کنید و از لباس محافظ ، عینک آفتابی و ضد آفتاب استفاده کنید. تری فلوپرازین ممکن است پوست شما را به نور خورشید حساس کند.

شما باید بدانید که تری فلوپرازین ممکن است خنک شدن بدن را متخل کند. اگر قصد دارید یک ورزش شدید انجام دهید یا در معرض گرمای شدید قرار بگیرید ، به پزشک خود بگویید.

باید بدانید که احتمال کمی وجود دارد که افرادی که قرص های تری فلوپرازین را مصرف می کنند، بثورات پوستی پیدا کنند. هر کسی که به شما کمک می کند داروی خود را مصرف کنید باید از لمس مستقیم قرص ها خودداری کند.

 

تداخلات دارویی ممکن است نحوه ی عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد.

 لیستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (شامل داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک ، دوز داروها را شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از:

اگر از محصولات دیگری که باعث خواب آلودگی می شوند یا ممکن است تنفس شما را کند کنند ، از جمله الکل، ماری جوانا (شاهدانه)، آنتی هیستامین ها (مانند سیتریزین، دیفن هیدرامین)، داروهای خواب یا اضطراب (مانند آلپرازولام ، دیازپام ، زولپیدم)، شل کننده های عضلانی و مسکن های درد افیونی (مانند کدئین)،استفاده می کنید به پزشک یا داروساز خود بگویید. 

برچسب روی تمام داروهای خود را بررسی کنید (مانند آلرژی به محصولات  و سرفه یا سرماخوردگی) زیرا ممکن است حاوی موادی باشند که باعث خواب آلودگی می شوند. از داروساز نحوه استفاده مطمئن داروها را بپرسید.

این دارو ممکن است در برخی آزمایشات آزمایشگاهی (مانند آزمایشات فنیل کتونوریا) تداخل ایجاد کند، که احتمالاً باعث نتایج آزمایش نادرست می شود. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاه و کلیه پزشکان از استفاده شما از این دارو مطلع هستند.

علائم اوردوز:

منابع:webMD, medlineplus, drugbank, medicines

 

با بهترین پزشکان از راه دور مشاوره کنید

وب سایت

اطلاعات من را در مرورگم جهت ثبت دیدگاه های دیگر ذخیره کن

کلیه‌ی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت فن‌آوری اطلاعات نوین آسان تِک مانا است.

آرشیو موضوعی وبسایت

تغذیه و سلامتی

سلامت زنان

سلامت مردان

سلامت کودکان

قرص تری فلوئوپرازین

سلامت میانسالان

سلامت روان

سلامت جنسی

اعتیاد و سیگار

پوست و مو

دهان و دندان

تناسب اندام

ویتامین و مکمل

انواع دارو ها

انواع بیماری

تری فلوپرازین برای درمان برخی اختلالات ذهنی / خلقی (نظیر شیزوفرنی و اختلالات روانپریشی) استفاده می شود. تری فلوپرازین به شما کمک می کند که بهتر فکر کنید، احساس عصبانیت کمتری داشته باشید و در زندگی روزمره مشارکت داشته باشید. این دارو می تواند رفتار تهاجمی و تمایل به صدمه زدن به خود یا دیگران را کاهش دهد. همچنین میتواند باعث کاهش توهمات (شنیدن یا دیدن چیزهایی که وجود ندارند) شود. تری فلوپرازین یک داروی روانپزشکی است که به دسته ای از داروهایی که تحت عنوان آنتی سایکوتیک های فنوتیازین شناخته میشوند تعلق دارد. این دارو با کمک به بازگرداندن تعادل برخی از مواد طبیعی در مغز عمل میکند.
این دارو برای درمان کوتاه مدت اضطراب نیز استفاده میشود. با این حال، داروهای بی خطر تری برای درمان اضطراب استفاده می شوند که باید قبل از تجویز تری فلوپرازین مورد استفاده قرار گیرند.

این دارو را به صورت خوراکی همراه با غذا یا بدون غذا، معمولا یک یا دو بار در روز یا طبق دستور پزشک مصرف کنید.

دوز دارو براساس وضعیت پزشکی، سن و پاسخ به درمان شما تعیین می گردد. در کودکان نیز دوز بر اساس وزن تعیین میشود. برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی، پزشک ممکن است این دارو را با دوز کم شروع و به تدریج آن را افزایش دهد. دستورالعمل های پزشک خود را با دقت دنبال کنید.

این دارو را به طور مرتب استفاده کنید تا بیشترین بهره را از آن ببرید. به منظور کمک برای یادآوری، هر روز آن را در همان زمان (ها) مصرف کنید.

اگرچه ممکن است بلافاصله بعد از شروع مصرف، متوجه بعضی از تاثیرات دارو شوید، اما ممکن است ۲ تا ۳ هفته طول بکشد تا متوجه مزایای کامل این دارو شوید.

مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک خود متوقف نکنید. بعضی از شرایط ممکن است در صورت توقف ناگهانی مصرف دارو، بدتر شوند. همچنین ممکن است علائمی از جمله ناراحتی معده، تهوع، استفراغ، سرگیجه و سوزش داشته باشید. برای جلوگیری از این علائم هنگام توقف ناگهانی مصرف دارو، پزشک ممکن است میزان دوز شما را به تدریج کاهش دهد. برای جزئیات بیشتر با پزشک و یا مسئول داروخانه مشورت کنید. بروز علائم جدید یا بدتر شدن علائم را گزارش دهید.

اگر وضعیت شما بهبود نیافت و یا بدتر شد، به پزشک خود اطلاع دهید.

 

با مصرف این دارو، خواب آلودگی، سرگیجه، احساس سبکی سر، خشکی دهان، تاری دید، خستگی، یبوست، افزایش وزن و مشکلات خواب ممکن است رخ دهند. اگر هر کدام از این موارد ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، فورا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

سرگیجه و احساس سبکی سر می تواند خطر سقوط را افزایش دهد. از حالت نشسته یا دراز کشیده به آرامی بلند شوید.

این دارو ممکن است مشکلات سیستم عضلانی / عصبی (علائم جانبی اکستراپیرامیدال) ایجاد کند. پزشک شما ممکن است داروهای دیگری برای کاهش این عوارض جانبی تجویز کند. اگر متوجه بروز هر یک از موارد زیر شدید فورا با پزشک در میان بگذارید، احساسات اضطراب / آشفتگی / عصبانیت، ریختن آب از دهان یا دشواری در بلع، بیقراری / نیاز مداوم به حرکت کردن، لرز، دشواری در راه رفتن، سفتی عضلات، اسپاسم/گرفتگی شدید عضلانی (مانند گردن ، قوس کمر، چشمت زدن)، حالت چهره بی روح.

به خاطر داشته باشید که پزشک این دارو را بدین دلیل برای شما تجویز کرده است که نفع آن را برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی در نظر گرفته است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت وجود هر یک از این موارد بعید، اما جدی، به پزشک اطلاع دهید: مشکل در ادرار، کاهش رفلاکس سرفه، تورم پاها / مچ پا، بثورات پروانه ای شکل بر روی بینی و گونه ها، درد مفاصل، تغییر رنگ پوست، تغییرات چشم / بینایی، احساس غیرعادی سرما یا گرما.

در موارد نادر این دارو ممکن است موجب تکان دادن ناگهانی عضلات/صورت و حرکات غیرقابل کنترل (دیسکینزی تاردیو) شود. در برخی موارد این شرایط ممکن است دائمی باشند. در صورت بروز هرگونه حرکت غیرقابل کنترل مانند خوردن لب، در هم کشیدن دهان، به زور فرو کردن زبان، جویدن یا حرکات غیر معمول دست / پا، به پزشک خود اطلاع دهید.

در موارد نادر، تری فلوپرازین ممکن است سطح مواد شیمیایی خاصی از بدن (پرولاکتین) را افزایش دهد. برای زنان، این افزایش در پرولاکتین ممکن است به تولید شیر ناخواسته، از دست رفتن یا توقف دوره قاعدگی یا مشکل در باردار شدن منجر شود. برای مردان، افزایش پرولاکتین ممکن است منجر به کاهش توانایی جنسی، عدم توانایی تولید اسپرم، یا بزرگ شدن سینه ها شود. در صورت بروز هر کدام از این علائم، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

به ندرت، مردان ممکن است نعوظ دردناک یا طولانی به مدت ۴ ساعت و یا بیشتر تجربه کنند. در صورت بروز این اتفاق، از مصرف دارو جلوگیری کنید و فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید وگرنه مشکلات دائمی ایجاد میشوند.

اگر هر یک از این موارد نادر اما جدی بروز کردند فورا به پزشک را مطلع نمایید: مشکلات کبدی (مانند زرد شدن چشم / پوست، تهوع و استفراغ، درد معده و شکم)، علائم عفونت (مانند تب، گلودرد مداوم)، کبودی / خونریزی آسان، علائم کم خونی (مانند خستگی شدید، تنفس سریع، پوست رنگ پریده، ضربان قلب سریع)، تغییرات ذهنی / خلقی (مانند بدتر شدن وضعیت روانی، حالت بی توجهی یا اختلال روانی کاتاتونیک).

در صورت بروز هر یک از این موارد نادر اما جدی، فورا به پزشک مراجعه کنید: کند شدن تنفس، درد قفسه سینه، تشنج.

این دارو به ندرت می تواند یک بیماری بسیار جدی به نام سندرم بدخیم نورولپتیک (NMS) ایجاد کند. در صورت بروز هر یک از علائم زیر فورا باید تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید: تب، سفتی / درد / حساسیت / ضعف عضلانی، خستگی شدید، سردرگمی شدید، عرق کردن، ضربان قلب سریع / نامنظم، ادرار تیره، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در میزان ادرار).

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه علائم واکنش شدید آلرژیک شدید، از جمله: بثورات، خارش / تورم (به خصوص در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفسی، فورا به پزشک مراجعه کنید.

در این مقاله از راستینه ارائه لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی امکان پذیر نمی باشد. اگر متوجه عارضه دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

 

قرص تری فلوئوپرازین

قبل از تجویز تری فلوپرازین، اگر به این دارو یا به سایر فنوتیازین ها (مانند کلرپرمازین، پورفنازین) حساسیت دارید، یا اگر آلرژی دیگری دارید، با پزشک یا داروساز مطرح کنید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می توانند واکنش های آلرژیک و مشکلات دیگر ایجاد کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

این دارو نباید در افرادی که الکل / مواد مخدر یا داروهای دیگری که باعث خواب آلودگی یا کند شدن تنفس می شود، مصرف میکنند، مورد استفاده قرار گیرد.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز خود را از سوابق پزشکی خود مطلع نمایید به خصوص سوابقی همچون: مشکلات کبدی، مشکلات کلیوی، مشکلات قلبی (مانند فشار داخل دریچه میترال، ریتم قلب نامنظم، آنژین)، فشار خون پایین، انسداد روده، گلوکوم، تشنج، پروستات بزرگ، مشکلات تنفسی (مانند آسم شدید، آمفیزم، عفونت ریه)، اختلالات خون (مانند تنبلی در مغز استخوان، تعداد پایین گلبول قرمز / سفید / پلاکت)، سطح پایین کلسیم در خون، از دست دادن آب بدن (دهیدراته)، سرطان پستان، اختلال مغزی / تومور / آسیب، قرار گرفتن در معرض حشره کش های فسفره، فئوکروموسیتوما، مصرف مواد مخدر / الكل / داروی خاص، بیماری پاركینسون.

این دارو ممکن است موجب سرگیجه یا خواب آلودگی شود. مصرف الکل یا ماری جوانا می تواند موجب تشدید سرگیجه یا خواب آلودگی شود. از رانندگی، استفاده از ماشین آلات یا انجام هر کاری که نیاز به هشیاری دارد، تا زمانی که بتوانید با خیال راحت چنین کارهایی را انجام دهید، خودداری کنید. اگر از ماریجوانا استفاده می کنید، پزشک خود را در جریان قرار دهید.

قبل از عمل جراحی یا تصویربرداری (مانند برخی از تصویربرداری های اشعه X، سی تی اسکن) که نیاز به استفاده از رنگ کنتراست (مانند متریزامین) دارند، پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد استفاده از این دارو و تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) مطلع نمایید.

این دارو ممکن است شما را به نور خوشید حساس تر کند. زمان قرار گیری در معرض نور خورشید را محدود کنید. از برنزه کردن خودداری کرده و از لامپ های فرابنفش دوری کنید. هنگام خروج از منزل از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید و لباس های مناسب بپوشید. اگر دچار آفتاب سوختگی، تاول یا قرمزی پوست شدید، به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو ممکن است باعث کمتر شدن تعریق شود و احتمال گرمازدگی را افزایش می دهد. از انجام مواردی که ممکن است موجب گرم شدن بیش از حد شما شوند، مانند کار سخت یا ورزش در هوای گرم و یا استفاده از حمام آب داغ اجتناب کنید. هنگامی که هوا گرم است، مقدار زیادی مایعات بنوشید و لباس نازک به تن کنید. اگر بیش از حد گرم شدید، به سرعت به جایی خنک بروید و استراحت کنید. در صورت بروز تبی که قطع نشود، تغییرات ذهنی / خلقی، سردرد یا سرگیجه فورا به پزشک مراجعه کنید.

کودکان مبتلا به بیماری های حاد (مانند عفونت ویروسی، کم آبی بدن) در معرض خطر ابتلا به مشکلات عضلانی جدی در طول درمان با تری فلوپرازین هستند. برای جزئیات بیشتر با پزشک مشورت کنید.

سالمندان ممکن است نسبت به عوارض این دارو حساس تر باشند، به خصوص سرگیجه، احساس سبکی سر، خواب آلودگی، سردرگمی، حرکات غیرقابل کنترل، یبوست، ادرار و یا اختلال بینایی. سرگیجه، احساس سبکی سر، خواب آلودگی و سردرگمی می توانند خطر سقوط را افزایش دهند.

در دوران بارداری، این دارو باید تنها در صورت نیاز شدید مورد استفاده قرار گیرد. نوزادان متولد شده از مادرانی که در ۳ ماهه آخر بارداری خود از این دارو استفاده کرده اند، ممکن است به ندرت نشانه هایی از قبیل سفتی یا لرزش عضلات، خواب آلودگی، مشکلات تغذیه و تنفس و یا گریه های مداوم داشته باشند. در صورت بروز هر یک از این علائم در نوزاد تازه متولد شده به ویژه در ماه اول، به پزشک خود اطلاع دهید.

از آنجا که مشکلات روحی و روانی درمان نشده (مانند شیزوفرنی، اختلالات روانپریشی) می توانند بیماری جدی باشند، مصرف این دارو را متوقف نکنید مگر اینکه پزشک دستور دهد. اگر قصد بارداری دارید، باردار شده اید یا فکر می کنید که ممکن است باردار باشید، بلافاصله با پزشک خود در مورد مزایا و خطرات استفاده از این دارو در دوران بارداری صحبت کنید.
این دارو به شیر مادر منتقل می شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

 

تداخلات دارویی ممکن است چگونگی عملکرد داروهای شما را تغییر دهند یا خطر ابتلا به عوارض جدی را افزایش دهند. این مقاله شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی / بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه و آن را به پزشک و داروساز خود ارائه دهید. مصرف هیچ دارویی را بدون تایید پزشک شروع یا متوقف نکنید یا دوز داروها را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: آنتی کولینرژیک ها / ضد اسپاسم ها (مانند آتروپین، دی سیکلومین، اسکوپولامین)، داروهایی که میزان دوپامین بدن را افزایش می دهند (مانند کابرگولین، لوودوپا، پرگولید، روپینیرول)، گوانتیدین، لیتیوم، فنی توئین، پروپرانولول، وارفارین، داروهای دیگری که باعث بوجود آمدن سرگیجه می شوند (از جمله مسدود کننده های آلفا مانند پرازوسین).

در صورت مصرف سایر محصولاتی که باعث خواب آلودگی یا کند شدن تنفس میشوند از جمله الکل، ماری جوانا، آنتی هیستامین ها (مانند ستیریزین، دیفن هیدرامین)، داروهای خواب آور یا اضطراب (آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم)، شل کننده های عضلانی، و مسکن های درد مخدر (مانند کدئین) با پزشک مطرح کنید.

برچسب روی تمام داروهای خود (مانند آلرژی و سرفه و سرماخوردگی) را بررسی کنید، زیرا ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده ای باشند که موجب خواب آلودگی می شوند. از داروساز خود در مورد استفاده بی خطر از این محصولات سوال کنید.

این دارو ممکن است با آزمایشات آزمایشگاهی خاص (مانند آزمایش فنیل کتونوری) تداخل داشته باشد و احتمالا باعث نتایج کاذب خواهد شد. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاهی و تمام پزشکان شما می دانند که از این دارو استفاده می کنید.

 

در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

 

تری فلوپرازین را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

منبع تصاویر 

اطلاعات پزشکی

زیبایی

زیبایی

تغذیه و سلامتی

تغذیه و سلامتی

اطلاعات پزشکی

زیبایی

اطلاعات پزشکی

اطلاعات پزشکی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

قرص تری فلوئوپرازین
قرص تری فلوئوپرازین
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *